Husk mig
▼ Indhold

Hoved og hale i peak oil


Hoved og hale i peak oil15-06-2012 22:57
LarsHoldgaard
☆☆☆☆☆
(2)
Jeg er ved at skrive en artikel til mit website Gode Karakterer i Geografi, hvor jeg ønsker at lære de unge om peak oil og lignende.

Jeg har læst en del bøger om emnet:
The Quest: Energy, Security, and the Remaking of the Modern World og The End of Growth: Adapting to Our New Economic Reality som de seneste.

Som jeg forstår det er der 2 foreskellige "religioner": Peak oil fantatikerne der mener vi allesammen skal bo på landet og gro grøntsager, og verden er lige ved at bryde sammen fordi vi mangler olie. Så virker der til at være en anden gruppe som argumenterer der er masser af olie - mange af de største oliefelter i verden er ikke engang startet (kazakhstan og brazilien har bl.a. rigtig mange resourcer). Derudover kommer skifferolie og tjæresand.

Hvad er umiddelbart jeres tanker om det?
16-06-2012 06:33
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Svaret er at "peak oil" er et særligt amerikansk fænomen, da man i USA har haft særligt lave oliepriser. Derved har man opbrugt sin olie på under den halve tid. I Norge har man putdet olie-pengene i en oliefond og i USA har man brugt oliepengene til at holde oliepriserne nede. Men når olien slipper op i USA så stiger priserne og samfundet er ikke indrettet til de høje oliepriser på verdens-market. Bilerne bliver dyre at kører i og husene bliver dyre at varme op og køle ned. Det bliver pludseligt fordyrt i olie at lave vare på forbrikker i USA.

Du skriver på din side:
Når en vulkan går i udbrud kommer der meget aske op i atmosfæren som kan blokere for sollyset og dermed skabe global køling.

Dette er ikke rigtigt, asken falder ikke så langt fra vulkanen.

Hvis en vulkankegle går lige op og ned (dette er ikke altid tilfældet), så kan et udbrud sende svovl højt op i atmosfæren og dette svovl vil sprede sig ud over den ene halvdel af kloden. Og gradvis vil svovlet omdannes til svovlsyre og svovlesyren skygger for sollyset så at det bliver køligt på den ene halvdel af jorden. Der går som regel 3 år før at alt svovlesyren er faldet ned.

En såkaldt supervulkan er ikke særlig stor, fordi den ikke har udbrud så tit så er udbrudet voldsomt kortvarig når det sker.


16-06-2012 11:41
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
De store olie reserver ligger på havbunden, under kanten af kontinentalsoklen. Disse er vi ikke begyndt at udnytte endnu.
16-06-2012 22:25
LarsHoldgaard
☆☆☆☆☆
(2)
Ah, det giver mening. Ja, bare se en by som Los Angeles - det er simpelthen bare ikke gearet til dyr olie.

Mange tak for forklaringen om peak oil. Derudover også mange tak for din feedback på sitet - det er selvfølgelig blevet rettet.

Derudover vil jeg sige mange tak til den anden person herinde der har skrevet en mail med en del ting vi skulle rette i geografi :-) !!
18-06-2012 17:10
Kobayashi
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg synes nu ikke, at det er så simpelt som "Mad Max tilstande" mod "Teknologien redder os selvfølgelig".

Peak Oil er vel bare et udtryk for det punkt hvor vi, har brug for mere olie end vi kan hive op af jorden.

Jeg er dog ikke i tvivl om, at det ikke ser godt ud når vi skal til at bore efter olie på flere kilometers dybde i havet. Det gik jo ikke skidegodt i den Mexikanske Golf for BP. Det ser altså ud til, at der ikke er mere af den billige/let tilgængelige olie tilbage og personligt tror jeg ikke vi lige finder et par nye Saudi felter og krisen så er slut.

Men det handler ikke kun om olien. Som jeg læste andetsteds:


"Der er tre store kriser:

A.)
Udtømning af vigtige ressourcer, herunder fossile brændstoffer og mineraler (og mange steder; drikkevand!).


B.)
Spredningen af miljøpåvirkninger, især klimaforandringer som følge af både udvinding og anvendelse af ressourcer (herunder afbrænding af fossile brændstoffer)-fører til enorme omkostninger både fra disses påvirkninger i sig selv og fra bestræbelserne på at afværge dem.

C.)
Finansielle kriser på grund af den manglende evne i vores eksisterende penge-, bank-og investerings-systemer til at tilpasse sig både ressourceknaphed og stigende miljømæssige omkostninger, og deres manglende evne (i forbindelse med en skrumpende økonomi) til at servicere den enorme offentlige og private gæld, der er blevet genereret i løbet af de sidste par årtier.


Disse tre kriser er sammenfaldende, men vore ledere er fortsat besat af én ting, og kun én ting: opretholdelse af den økonomiske vækst! (Tjek bare overskrifterne i de store aviser).
Af forskellige årsager, er økonomisk vækst blevet afgørende for den politiske trivsel i det moderne samfund. Men vores fiksering på økonomisk vækst forhindrer mulige løsninger af de tre kriser:

Regeringer nægter at begrænse udledningen af drivhusgasser (og dermed forbruget af fossile brændstoffer), fordi det ville reducere væksten.
De nægter at reducere deres sårbarhed over for potentiel mangel på olie, fordi det ville kræve at de proaktivt begrænser olieforbruget, hvilket vil have en negativ effekt på den hellige vækst.

Og de nægter at overveje grundlæggende ændringer af finansielle og monetære systemer, der ville gøre deres økonomier mindre modtagelige for bobler og nedbrud, fordi ... ja, kan du afslutte sætningen?

Generelt set er løsningsmodellerne for de udfordringer vi står overfor heller ikke noget der vil være populært hos vælgerne, som helst vil fortsætte nedturen på Første Klasse, med dertil hørende to biler i garagen, vinterferier i Thailand, speedbåde, motorcykler, spabade og nye møbler i huset hvert andet år som Bo Bedre dikterer.

På den anden side truer hver af disse tre kriser den økonomiske vækst som de fleste tilbeder. Og ikke bare truer den væksten, jeg vil gå så vidt at påstå, at kombineret, kan de reelt dræbe væksten én gang for alle:
Selvom vi har set vækst i visse økonomier siden 2008 er den globale økonomi reelt set gået i stå, og har påbegyndt et frit fald.

Vi kan ikke løse de problemer, der truer den økonomiske vækst, fordi dette ville true den økonomiske vækst.

Sørgeligt nok er indsatsen for at løse den tredobbelte krise, blevet udsat så længe, ​​at der nu ikke findes en "let løsning". Det kommer til at gøre rigtig ondt!

Er dette enden på verden?

Næh, ikke som jeg ser det, men hvis man ikke ved at der kommer til at ske store ændringer vil det blive en brat opvågning! Så mit råd er, at forberede sig mentalt på at der kommer ændringer og de kommende 20 år vil bliver markant anderledes end de foregående 20 år."
18-06-2012 19:41
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Har flyttet tråden til kategorien Peak Oil. Vi er så heldige at have en hel debatkategori til dette spændende emne. Måske der kan komme lidt gang derinde igen...

Og velkommen til Kobayashi. Vi kan godt bruge nogle flere Peak Oil-debattører, så deltag gerne med flere indlæg, hvis du har mere i ærmet.




Deltag aktivt i debatten Hoved og hale i peak oil:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Skifergas og Peak Oil?1803-11-2013 14:16
Peak Oil – recession, kollaps eller Sputnik moment?2508-12-2011 19:35
Amerikansk investeringsrådgivningsfirma: "Vi nærmer os Peak everything"302-05-2011 10:57
Peak Oil, økonomien og klimakampen024-03-2011 02:02
George Monbiot om "Peak Oil"319-03-2011 23:31
Artikler
Olie
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik