Husk mig
▼ Indhold

Hvad er frihed?


Hvad er frihed?25-03-2018 13:22
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Hvis du vil være liberal, kan du ikke være liberalist

Og om hvorfor venstrefløjen forsvarer friheden i Danmark



Hvem er her de liberale, som beskytter borgerne mod overvågning, tvungne ressourceforløb og lukkethed i forvaltning?
https://www.information.dk/debat/2018/03/vaere-liberal-kan-vaere-liberalist



.


25-03-2018 19:18
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Glem alt om global opvarmning. Man kan nu købe 1950'ernes symbol på personlig frihed og betale meget mindre til fælleskassen. Takket være Liberal Alliance.

Fortrængning er en trussel imod menneskeheden. I USA har man en demokratisk valgt præsident, der ikke tror på GW. Dem, der har stemt, må jo lide af den samme brist.
Ikke, at jeg påstår, at Demokraterne ville have været bedre. Jeg prøver bare at gøre opmærksom på, hvorhen det bær'.

Men 'frihed'? Det er der vist ikke albuerum til længere?
- måske et jævnt og muntert liv, som en eller anden sagde?



.



.


26-03-2018 10:06
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Grundtvigs strofe om 'et jævnt og muntert, virksomt liv på jord' er jo ikke af nyere dato: http://www.kb.dk/da/nb/samling/ma/fokus/mdrsang/2012muntertliv.html

Og mennesket er jo, af natur, dovent; og vi har enorme problemer med overbefolkning og overforbrug og robotternes overtagelse af arbejdet. Så 'et virksomt liv' forudsætter nok, at vi erstatter det aktive liv med noget kontemplativt?



.



Redigeret d. 26-03-2018 10:55
27-03-2018 20:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Frihed er også frit at kunne vælge sin varmeforsyning. Denne frihed prioriterer
regeringen højt, da den vil droppe tilslutnings- og forblivelsespligt i fjernvarmen.

Energiwatch.dk skriver således:

"Varmeforbrugernes frie valg bør stå over hensynet til kommunernes muligheder for en energiplanlægning mod en grøn omstilling, mener energiminister Lars Chr. Lilleholt."

"Danskerne skal selv have mulighed for at bestemme, hvordan de vil opvarme deres bolig. Det mener regeringen, som forud for det kommende energiudspil bedyrer, at ønsket bør give udslag i at afskaffe tilslutnings- og forblivelsespligten for de danske varmekunder. Udmeldingen fremgår af to svar fra energi- forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) til energiudvalget, og fagmediet"

Hele artiklen kan læses her:
https://energiwatch.dk/secure/Energinyt/Politik___Markeder/article10460503.ece
Det kræver et abonnement.
27-03-2018 20:20
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Emnet behandles også i Ingeniøren. Det kan man læse her:
https://ing.dk/artikel/minister-vil-droppe-fjernvarmens-tilslutningspligt-211416
16-05-2018 20:09
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jørgen Petersen skrev:
Frihed er også frit at kunne vælge sin varmeforsyning. Denne frihed prioriterer
regeringen højt, da den vil droppe tilslutnings- og forblivelsespligt i fjernvarmen.


Jeg mener, at frihed er andet end et valg imellem fjernvarme eller ej.


Kan frihed f.eks. være at leve i en grænseløs verden med kærlighed og ligeværd?



.


05-12-2018 21:53
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
crank skrev:
Grundtvigs strofe om 'et jævnt og muntert, virksomt liv på jord' er jo ikke af nyere dato: http://www.kb.dk/da/nb/samling/ma/fokus/mdrsang/2012muntertliv.html

Og mennesket er jo, af natur, dovent; og vi har enorme problemer med overbefolkning og overforbrug og robotternes overtagelse af arbejdet. Så 'et virksomt liv' forudsætter nok, at vi erstatter det aktive liv med noget kontemplativt?



Internet har også fået en høj placering på listen over energifråds takket være giganterne Google, Facebook, Amazon m. fl.
Internet er nyttigt. Men er det kontemplativt; og i givet fald i hvilken grad?



.


06-12-2018 12:25
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
Internet har også fået en høj placering på listen over energifråds takket være giganterne Google, Facebook, Amazon m. fl.
Internet er nyttigt. Men er det kontemplativt; og i givet fald i hvilken grad?

Hvilken fortolkning af ordet kontemplativ hælder du imod? Er det den indadvendte, vikelighedsfjerne fortolkning du dyrker?
06-12-2018 12:29
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
Kan frihed f.eks. være at leve i en grænseløs verden med kærlighed og ligeværd?

Den fortolkning af frihed opfandt hippierne for halvtreds år siden. Mener du, at den stadig er gyldig, med de erfaringer vi har gjort i mellemtiden?
06-12-2018 12:47
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
Fortrængning er en trussel imod menneskeheden.

Jeg er enig med dig i dit udsagn, om at fortrængning er en trussel mod menneskeheden. Jeg ville nu hellere anvende ordet uvidenhed i stedet for fortrængning. Fortrængning indebærer en erkendelse efterfulgt af en forkastelse.
Redigeret d. 06-12-2018 12:52
06-12-2018 13:48
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Krutzou skrev:
crank skrev:
Fortrængning er en trussel imod menneskeheden.

Jeg er enig med dig i dit udsagn, om at fortrængning er en trussel mod menneskeheden. Jeg ville nu hellere anvende ordet uvidenhed i stedet for fortrængning. Fortrængning indebærer en erkendelse efterfulgt af en forkastelse.



Her taler du om benægtelse.
Fortrængning er en normal, psykologisk reaktion på noget, man man IKKE kan bære eller erkende.



.


06-12-2018 14:06
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
Krutzou skrev:
crank skrev:
Fortrængning er en trussel imod menneskeheden.

Jeg er enig med dig i dit udsagn, om at fortrængning er en trussel mod menneskeheden. Jeg ville nu hellere anvende ordet uvidenhed i stedet for fortrængning. Fortrængning indebærer en erkendelse efterfulgt af en forkastelse.



Her taler du om benægtelse.
Fortrængning er en normal, psykologisk reaktion på noget, man man IKKE kan bære eller erkende.

Crank. Det passer jo ikke. Når man ikke kan bære noget, så har man erkendt en situation, som er for svær at bære. Det har intet med benægtelse at gøre. Benægtelse er en erkendelse af en situation man ikke kan lide, og derfor vælger at ignorere. Fortrængning er fuldstændigt det samme. Men uvidenhed - der kæmper selv guderne forgæves.
06-12-2018 16:39
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Freedom is just another word for nothing left to lose.
Er det det svar du søger?
06-12-2018 19:05
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Krutzou skrev:
Freedom is just another word for nothing left to lose.
Er det det svar du søger?


Ja, Janis Joplin havde fed kharma.
Men jeg tænkte mere på, at vi arbejder alt for meget.
Og at noget af det bedste, vi kunne gøre, var at melde os syge. Og ellers sidde derhjemme og spille pingpong på PCen.

Mit oplæg var nok for dårligt til at være forståeligt.



.


06-12-2018 20:05
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:
Krutzou skrev:
Freedom is just another word for nothing left to lose.
Er det det svar du søger?


Ja, Janis Joplin havde fed kharma.
Men jeg tænkte mere på, at vi arbejder alt for meget.
Og at noget af det bedste, vi kunne gøre, var at melde os syge. Og ellers sidde derhjemme og spille pingpong på PCen.

Mit oplæg var nok for dårligt til at være forståeligt.

Nu rejser du et interessant filosofisk spørgsmål: Kan man, i vort samfund, have absolut frihed, uden at det sker på andres bekostning?
06-12-2018 21:06
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Krutzou skrev:
crank skrev:
Krutzou skrev:
Freedom is just another word for nothing left to lose.
Er det det svar du søger?


Ja, Janis Joplin havde fed kharma.
Men jeg tænkte mere på, at vi arbejder alt for meget.
Og at noget af det bedste, vi kunne gøre, var at melde os syge. Og ellers sidde derhjemme og spille pingpong på PCen.

Mit oplæg var nok for dårligt til at være forståeligt.

Nu rejser du et interessant filosofisk spørgsmål: Kan man, i vort samfund, have absolut frihed, uden at det sker på andres bekostning?


Tænke, tænke... klimadebat.dk og metafysik: https://www.ecosia.org/search?q=Immanuel+Kant+retten+til+dovenskab


Jnæh, som tingene er skruet sammen i vore dage er frihed vel at være arbejdsgiver? Og dermed arbejdsfri.
Og det kan man jo kun være på arbejdernes bekostning.

Og hvem er bedst for klimaet? Den flittige eller den dovne?
= Arbejde er ikke længere en dyd.



.


07-12-2018 11:17
Krutzou
★★★☆☆
(515)
Nu har du jo oprettet denne tråd under emnet klimapolitik, og hvis vi skal diskutere frihedsbegrebet i det regi, så må frihed vel indbefatte retten til at ignorere sin egen påvirkning af klimaet.

Dovne er vel ikke at foretrække frem for flittige, fordi det er ikke hvor aktive de er men derimod deres forbrug som har betydning for deres påvirkning af klimaet.
08-12-2018 13:07
Krutzou
★★★☆☆
(515)
crank skrev:

Jnæh, som tingene er skruet sammen i vore dage er frihed vel at være arbejdsgiver? Og dermed arbejdsfri.
Og det kan man jo kun være på arbejdernes bekostning.

Og hvem er bedst for klimaet? Den flittige eller den dovne?
= Arbejde er ikke længere en dyd.

Jeg er uenig i din udtalelse om arbejdsgivere og flittige/dovne mennesker. Hvad får dig til at tro, at arbejdsgivere er arbejdsfri?
Kom med nogle bud. Det er jo din tråd vi debatterer i.
08-12-2018 20:05
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Krutzou skrev:
Nu har du jo oprettet denne tråd under emnet klimapolitik, og hvis vi skal diskutere frihedsbegrebet i det regi, så må frihed vel indbefatte retten til at ignorere sin egen påvirkning af klimaet.

Dovne er vel ikke at foretrække frem for flittige, fordi det er ikke hvor aktive de er men derimod deres forbrug som har betydning for deres påvirkning af klimaet.



Flid øger forbruget. Punktum.
Jeg er ikke så hooked på ideer, der kun forværrer klimasituationen.
Har du ikke noget andet?



.






Deltag aktivt i debatten Hvad er frihed?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Frihed skaber udvikling.1726-06-2016 12:48
FRIHED er retten til at råbe 'TEATER !'...409-07-2007 12:42
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik