Husk mig
▼ Indhold

Hvad gør jeg helt konkret?


Hvad gør jeg helt konkret?07-12-2015 19:01
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
Jeg lever enkelt, med måde, mentalt sundt, laver masser af håndarbejde, læser noget opbyggeligt, surfer på nettet for noget opbyggeligt, samler kort sagt på gode historier i en tid med masser af dårlige nyheder ;o).

Jeg spiser meget enkelt: Havregrød (½ dl. gryn og vand, lidt salt, nogle rosiner) hver morgen. Og kaffe med mælk, ca. 2 kopper.
Frokost er rugbrød med pålæg: godt økologisk pølse, økologisk smør med skyr, godt groft øko-rugbrød.
Eftermiddag ('frugt' i børnehaven ;o): skyr med müsli, øko banan, rugbrødsmad.
Aften A-38 med rugbrød og müsli.
Desuden friskpresset juice af appelsin/æble, gulerødder, rødbede, grønkålsblade, ingefær, persillerod, timian, salvieblade. (UHM!!! Masser af ren frisk sundhed ;o)

Jeg køber sjældent tøj og slider helst det op jeg har. Passer godt på tøjet, vasker det ved kort finvask-program (20 minutter), strikker meget tøj selv af garn, der holder - og holder - og holder ;o). (Isager garn!)

Ingen rejser til udlandet. Jeg har rejst noget som ung, men har ikke lyst længere. Hvad rejser vi egentlig for? Hvad søger vi? Jeg vil ikke rejse fra min have midt om sommeren, hvor den er aller skønnest ;o). Og gode rejebeskrivelser og reportager fra andre lande fortæller udmærket om andre landes kultur.

Jeg har masser af interesser, men de koster ikke mange penge, udover penge til kvalitets-garn og strikkebøger. Interesse er at læse, musik, drama/fortællinger, NATUREN, min have, min arbejdsplads og især børnene, pædagogik, det gode liv, det gode grønne liv, grøn livskunst. Synge i kor (ikke lige nu), klippe i papir, finde på gaveidéer, dyrke gode stemninger, være en god og berigende del af en strikkeklub, gøre noget for mit lokalsamfund. Min lille hund ;o)

Et stort forbillede er Frank Erichsen ("Bonderøven" på TV), jeg betegner mig selv om 'Bonderøvens Tante'. Ligesom Frank Erichsen drømte og drømmer jeg om at være selvforsynende, selv at kunne fremstille ting, at leve i pagt med naturen.
Den store glæde ved fordybelse, godt håndværk, at være ét med naturen, ude i naturen, gå en lang tur, cykle endnu længere i regn og blæst, føle elementernes rasen ;o).

Jeg er godt og vel havvejs i livet, jeg er 58 år og har fået fyldt godt op med oplevelser ;o). Dem lever jeg højt på nu og jeg sorterer kraftigt i inspirationer, informationer, oplevelser, mediepåvirkning. Lidt men godt.

Alt er så vidt muligt økologisk eller i det mindste miljøvenligt ;o). Så lidt plastik som muligt, ingen plastik-bæreposer, men stof og genanvendelige (i 6-8 år eller mere). Al sæbe og rengøringsmidler så miljøvenlige som muligt. Fx Ecovers produkter. Her er selv beholderen miljøvenlig ;o).

Møbler gamle. Gardin genanvendt fra to flytninger ;o).

Ingen bil.
09-12-2015 18:08
Jakob
★★★★★
(9267)
­



@Anna


Gode Bonderøvstanter må være meget eftertragtede på landet i Jylland.
Jeg kan godt lide din optimisme, selvom der garanteret stadig er lang vej til et bæredygtigt liv.
Misforstår jeg, eller nævner du f.eks. også hunden som en gavnlig faktor for bæredygtighed..?



­
09-12-2015 19:50
crankProfilbillede★★★★★
(2454)
.

Anna har vist ikke været inde på bæredygtighed?
- tror, hun snakker om det gode liv og nøjsomhed.
- i øvrigt en fortærsket floskel, 'bæredygtighed'.

.
09-12-2015 23:32
Jakob
★★★★★
(9267)
­­



crank skrev:
- i øvrigt en fortærsket floskel, 'bæredygtighed'.


Fortærsket måske, og noget upræcis måske, men "floskel", vil jeg ikke gå med til.


Ellers hvis du tænker på foreningen "bæredygtigt landbrug", som kun tænker på økonomisk bæredygtighed og gerne på økologiens bekostning, så vil jeg give dig ret.
Sådan noget skaber forvirring, når der ellers normalt, som jeg opfatter det, underforstået burde menes "økologisk bæredygtighed".

Økologi omfatter pr. definition også klima:
http://www.klimadebat.dk/forum/oekologi-er-noegleordet--d12-e702.php#post_12137



­
10-12-2015 07:52
Anna
☆☆☆☆☆
(8)
BÆRE-DYGTIGHED er et enormt vigtigt og helt centralt begreb!
Som alle ord står det folk frit for at misbruge det, men det ændrer ikke på ordets værdi ;o).
Det betyder simpelthen at jorden, kloden, planeten, den samlede natur, nærnaturen, skal kunne BÆRE 'udgifterne', det vi tager fra 'kapitalen', 'hovedstolen'.
Kloden skal kunne bære vores aktiviteter og kunne fylde beholdningen op løbende. Så vi bruger aldrig noget op, der er uerstatteligt. Naturen er jo fantastisk, det hele løber rundt i et stort kredsløb, dyrene spiser af naturen og gøder den tilbage, ligesom alle andre naturlige kredsløb balancerer uden spild. 'Affald og spild' er ikke noget der findes i naturen.

Et eksempel til forståelse af bæredygtighed er vores haver. Hvis vi hele tiden høster / fjerner planter fra den, fjerner jorden, så er der ikke noget tilbage i den. Hvis vi derimod høster OG gøder, komposterer, tilfører i samme mængde som vi fjerner, er der en løbende balance mellem 'udtag og indtag'. ;o)

Et andet økonomisk eksempel: Vi får hele tiden tilført løn, ellers ville vi hurtigt kunne bruge vores opsparing op. Alle ved at spanden tømmes, hvis der ikke tilføres noget nyt ;o).

Jeg nævner alle ting i mit lille, enkle og utroligt rige liv, herunder min skønne lille hund. Når jeg oplever en form for kontakt med dyr, herunder alle dyrene i haven og resten af naturen, bliver jeg høj og får en følelse af evigt kredsløb, som jeg er en lille, men også unik del af. Det er simpelthen STORT! ;o)
Måske behøver vi ikke så meget endda af det materielle, af oplevelser, af medier overalt, når bare vi har en velfungerende natur. Derfor handler det naturligvis om at sætte vores natur (og vi er som bekendt selv natur ;o) øverst på alle dagsordener. Alt andet giver i øvrigt ikke mening...




Deltag aktivt i debatten Hvad gør jeg helt konkret?:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik