Husk mig
▼ Indhold

Hvem bestemmer over DONG ?


Hvem bestemmer over DONG ?05-06-2008 09:11
Jakob
★★★★★
(9287)
 



Hvem bestemmer over DONG..?

Så vidt jeg ved, ejer Staten aktiemajoriteten, så den bestemmer vel det hele, hvis den ønsker det..?


Jeg så for nogle måneder siden, at Finansministeren overvejede at sælge mere ud af DONG, men det blev aflyst med den begrundelse, at der var for meget uro på aktiemarkedet.
Det må jeg sige, at jeg er glad nok for. Jeg er generelt ikke tilhænger af, at vi sælger ud af de statslige værdier, eller at vores samfunds energiinteresser udelukkende varetages af private.


Hvad mener du..?




 
05-06-2008 09:29
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Små virksomheder som kun har en ansat bør være private.

Store monopoler bør være statslige.

Langt de fleste virksomheder i Dammark ejes af familiefonde som er statslige men styret af private.

Aktieselvskaber er bedst til store hurtigt voksende virksonheder. Det er tvivlsomt om monopoler bliver bedre af at omdannes til aktieselvskaber.
05-06-2008 12:39
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Store monopoler bør være statslige.


Hvorfor ikke gå hele vejen, monopoler må være statslige og hermed nonprofit selskaber.
05-06-2008 14:01
Jakob
★★★★★
(9287)
 


@Boe Carslund-Sørensen

Tror du, at staten lovligt kan lave DONG om til sådan et selskab ved at benytte sig af aktiemajoriteten..?


 
05-06-2008 19:14
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Staten har i forvejen langt over 50 % af aktierne i DONG så de kan vel med aktieselskabsloven i hånden tvangsindløse resten til dagskurs, hvis de kender den. Ellers kan lidt lovarbejde klare det.
05-06-2008 22:03
Jakob
★★★★★
(9287)
 

@Boe Carslund-Sørensen

Kan vi så ikke hurtigt blive enige om, at vi må sige stop, så det kan høres, hvis Finansministeren igen begynder at tale om at sælge DONG..?

 
05-06-2008 22:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Kan vi så ikke hurtigt blive enige om, at vi må sige stop, så det kan høres, hvis...

- jovist, men det siger I så bare; så skal jeg nok oplyse, om det kan høres (her fra min position)!
06-06-2008 17:03
MikaelHProfilbillede★★☆☆☆
(194)
Hvis staten ville lave et nonprofit-selskab, behøver de ikke tvangsindløse aktierne... Hvem vil eje aktier uden afkast?

Redigeret d. 06-06-2008 17:04
06-06-2008 18:37
Jakob
★★★★★
(9287)


@MikaelH

Det er jo kun godt, hvis staten kan købe aktierne tilbage til en rimelig pris. Men hvis DONG virkelig gør noget seriøst for at indføre bæredygtig vedvarende energi, så ville jeg nu godt eje et par aktier, selvom de ikke giver overskud. Jeg har i forvejen så mange ting, som ikke er en fed forretning, men som jeg alligevel beholder, fordi det føles rigtigt.

Og om ikke andet, så kan jeg måske bruge aktierne til at pudse min fiktive glorie med.    




 
06-08-2009 22:17
Jakob
★★★★★
(9287)
.


Jeg er bange for, at vi forregner os med hensyn til DONG.

Hvad vil EU mon sige, hvis staten dikterer DONG..??


Det fremgår også, at S vil sælge DONG:
http://www.klimadebat.dk/hvad-skal-der-goeres-for-at-fremme-forskning-i-vedvarende-energi-og-energibesparende-teknologi-r91.php
Citat:
----------------
Mette Gjerskov, Socialdemokraterne:
Med den nye energiaftale har vi presset regeringen til to ting på forskningsområdet. For det første at satse på et videncenter for energibesparelser i bygninger. Og for det andet at sikre en fordobling af midlerne til energiforskning, udvikling og demonstration. Det er den såkaldte PSO-forskningsaftalen fra 2004, hor der bliver givet 130 mio. kr. om året, der bliver forlænget efter 2008.
Oven i ovenstående mener vi Socialdemokrater, at når energiselskabet DONG på et tidspunkt bliver solgt, så bør 5 mia. kr. af overskuddet gå til forskning, udvikling og demonstration af nye, rene teknologier.
----------------


Hvorfor beder de ikke i stedet bare DONG om at gøre det fornødne for at stille om til bæredygtig VE..?

Har politikerne magten, eller har de ikke..?



.
06-08-2009 23:52
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jamen! Hvad i hele huede hel.... Skal man forske i? Endnu et totalt grundløst projekt eller hvordan!

Eller ska' vi ha' flere at de tåbelige forslag som ved greifwald: Dong skulle hellere opstille møller end at lave et kul kraftværk !!§!54b¤&N¤¤





'
Redigeret d. 06-08-2009 23:53
07-08-2009 00:54
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@delphi

Det er ikke spørgsmålet lige nu, men blot om politikerne har magten over DONG eller ej.



.
07-08-2009 20:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Det politiske system kan jo ikke blande sig i en privat virksomheds aktiviteter når man som ejer ønsker at sælge denne virksomhed på markedsvilkår via aktiemarkedet!
09-08-2009 00:22
Jakob
★★★★★
(9287)
.



Politisk synes jeg, at det er et meget centralt spørgsmål.
Hvis vi som skatteydere har betalt for over halvdelen af DONGs aktier, men ikke kan bestemme over selskabet, så må der da være noget galt med systemet..!?!

Vi må nok bede Nyrup om at komme hjem og få orden på den sag, så vi ikke helt mister vores nationalpolitik..?



.
09-08-2009 10:55
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Politisk synes jeg, at det er et meget centralt spørgsmål.

Det gør regering og folketing, men man kan jo ikke bede Dong om at sætte sin økonomi over styr ved feks at opstille møller! Det der i praksis sker er at staten via en overpris på møllestrøm får dong til at opstille disse møller som det er i dag!
09-08-2009 11:55
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@delphi


man kan jo ikke bede Dong om at sætte sin økonomi over styr ved feks at opstille møller!



Nej, det kan man nok ikke, og det skal man heller ikke.
Men generalforsamlingen må kunne indsætte en bestyrelse, som tror på, at det betaler sig at følge regeringens ønsker og satse massivt på bæredygtig VE.

Beslutter DONG at VE-forske for nogle milliarder, så kan det selvfølgelig gå ud over aktiekursen i en periode.
Men det må det godt.
Ingen kan forbyde en virksomhed at begrænse sit overskud i en periode, fordi den finder det nødvendigt at omstille sig til fremtiden.


Engang var det også en selvfølge, at investeringer i aktier var langsigtede.
Disse tider skal vi have tilbage.
Det nytter ikke noget, at regeringen skal komme med hjælpepakker, hvergang hasarspillerne har fået en lang næse.
Som hovedaktionær vil det selvfølgelig være i statens interesse, at DONG ikke går fallit, og dette må sikres.
Men jeg vil se det som et sundhedstegn, hvis DONG's kurser falder i en periode, fordi de VE-forsker og stiller om.


Politikerne skal skifte hjul, motor og ledningsnet på vores energisektor.
For at løfte opgaven har de brug for nogle forskellige værktøjer.
Herunder også en stor "DONGkraft".




.
09-08-2009 13:04
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@JAkob

Du mangler jo stadig at redegøre for hvor skal et givent projekt hen som Dong måtte igangsætte. VI har jo presset os selv op i et hjørne ved den mølleudbygning som er sket hvor varmeværker producerer fjernvarme på nye og elendige anlæg som virker med en uhyggelig lav el-virkning. Det har altså den effekt at yderligere udbygning med møller ikke umiddelbart nedbringer forbruget af gas og kul.

Hvad er det overordene mål som tager hensyn til de produktionsanlæg som foreligger og herunder at byerne skal have varme
09-08-2009 13:17
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Politikerne skal skifte hjul, motor og ledningsnet på vores energisektor.
For at løfte opgaven har de brug for nogle forskellige værktøjer.


@Jakob

For at blive i dine termer mener jeg, vi skal skifte karossen og beholde hjul, motor og ledningsnet. (Karossen symboliserer konservatismen i energiindustrien).
Problemet er nok, at vi har skifte hjul, motor og ledningsnet men de passer bare ikke til karossen – derfor er vi nødsaget til at skifte karossen for at komme videre.
09-08-2009 13:29
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@boe

Hvad med chefutten der har kørt automobilet!
09-08-2009 15:27
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Delphi

Hvis "chefutten" ikke kan finde ud af at ændre retning, så er det ud!
09-08-2009 18:00
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@boe

Jammen hvis nu chefutten er venlig stemt og er folkekær! En helt masse møller har han eller hun måske opstillet hvad så! Så kan vedkommende vel ikke bare lempes ud af automobilet!
09-08-2009 22:12
Jakob
★★★★★
(9287)
.



Chaufføren er næsten underordnet. Han skal alligevel omskoles til det ombyggede køretøj.
Det er meget mere interessant, hvem der skal betjene DONGkraften.
Det skal være en stor klog mand, som både tør og evner at løfte højt nok.

Jo mere jeg tænker over det, så vil jeg nok mene, at Poul Nyrup må være den rette kommende Klima- Energi- og Miljøminister.
Det er nok ikke hans stærkeste felt, så der bliver noget at sætte sig ind i.
Men han er måske den eneste, der i dag kan give posten det format, som er nødvendigt.



.
10-08-2009 22:52
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Dit til alle tider store ønske om tiltag hvor der fyldes en helt masse penge i et eller flere projekter eller via et snuptag at løse problemstillingen fossil/VE. Det tror jeg ikke rigtigt er løsningen hvis vi skal udfase fossilt energi hurtigt.

Der er så uendelig mange umiddelbare løsninger som ene og alene bare kræver omstillinger.

Hvad med de enorme gratis energimængder som strømmer ind i disse væksthuse i dagtiden hvor husene om natten må trække massive energimængder fra Fynsværket se.



Dels kan energien akkumuleres i jorden så den via varmepumper kan genvindes om natten og hertil kan det i store dele af året produceres fjernvarme af den energi som er akkumuleret.

Selv om gartnerens varmeudgift i dag er meget lav omkring 125 kr/Mwh så vil vel afprøvede og meget billige varmepumper kunne producere væksthuse varme til 30 kr/mwh.

Opstillingerne er optimal og lige frem så længe den virker sammen med Fynsværkets produktion så værket forsyner væksthuse når der produceres el fordi møllerne ikke producere. Men hvis opstillingerne bliver brugt og omsætter strøm fra fynsværket så værket kan afsætte spildvarme til Odense å når det nu ikke kan afsætte varme til væksthuse ja så er det ikke en god ide.

Ting som disse og Boe's anbefalinger her er langt vigtigere end en stor pose penge eller en evt leder af dong som Nyrup. Se http://www.klimadebat.dk/forum/co2-lagring-d20-e214.php#post_14136

Men Nyrup kunne jo stå i pidsen oprydning i regler og afgifter!
Redigeret d. 10-08-2009 22:54
13-08-2009 22:50
Jakob
★★★★★
(9287)
.




delphi skrev:
Ting som disse og Boe's anbefalinger her er langt vigtigere end en stor pose penge eller en evt leder af dong som Nyrup. Se http://www.klimadebat.dk/forum/co2-lagring-d20-e214.php#post_14136

Men Nyrup kunne jo stå i pidsen oprydning i regler og afgifter!


Det var nu heller ikke direkte en ny leder til DONG, jeg tænkte på. Men nærmere en politisk magt til f.eks. at stille krav om indførelse af intelligente EL-målere og fast statsejerskab af langtidsholdbare vindmøller osv.

Men vi må måske se os om efter en anden minister. Nyrup har netop udtalt sig imod, at nogle irakere er blevet hentet af politiet, og hvis vi skal tilbage til hans klimadestruktive udlændingepolitik, før han har tid til at se på VE, så er det nok bedre, at han bliver i EU.


Men hvem skal vi så pege på..?




.
13-08-2009 23:10
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jeg sad lige og så på Viborg fjernvarmes tal. 385.000 mwh/år hældes der i værket for at der kan ledes 300.000 Mwh i fjernvarmenettet for herefter at der kan modtages 200.000 Mwh i boligerne i viborg.

Og mere og mere produceres i Viborg ved kedel pga møllerne.
Altså nær halvdelen, af det som produceres eller den energimængde som hældes i værket tabes ved dels værket og i nettet!

Det er jo det glade vanvid!

En "tværministeriel" mand som kan rydde op i afgifter regulativer mm er særdeles påkrævet.

I viborg er der jo så mange mange penge som kan spares ved ikke at købe gas og omlægge byen til vedvarende energi, at man må undres over hvorfor man dog har valgt en så idiotisk måde at opvarme boliger på som det sker i dag.
14-08-2009 09:59
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- tjah.. jeg sidder iøvrigt og programmerer til DONG´s forskelige CO2-løsninger

Ja.. hvad skal man sige, CO2 er fast arbejde...
Kunne nu godt tænke at fortælle deres ledere et og andet om hvad de bør forberede sig på i fremtiden.
Redigeret d. 14-08-2009 10:01
14-08-2009 20:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Humme -> Co2 deponering! Når man producerer 1 Mwh el skal der forbruges 500 Kwh el-energi for at udtage Co2'en!

Jeg har fået oplyst af Dong at en Km højtryksrørledning koster 10 Mio fra feks Studstrup til oliebrønde i Nordsøen.

Det vil altså sige, der skal investeres i udstyr på kraftværker, og faciliteter i Nordsøen og ikke mindst en rørledning. Herefter skal der brydes 50 % mere Kul for at udtage den co2 som skal deponeres i Oliebrønde.

Hvordan mon det endelige Co2 regnskab ser ud når mere kul skal brydes og herunder transporteres osv.
15-08-2009 11:36
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@Frank Lansner


Kunne nu godt tænke at fortælle deres ledere et og andet om hvad de bør forberede sig på i fremtiden.



Du kan da fint begynde at øve dig her.



Men hvem bestemmer over DONG på sigt..?
Det må vel være skatteyderne, du skal tale til, når de ejer over 50%..?






@delphi


Herefter skal der brydes 50 % mere Kul for at udtage den co2 som skal deponeres i Oliebrønde.



Du kunne jo også vælge at skrive om CO2-deponering i den aktuelle tråd, der handler om det.
I den står der, at CO2-deponering koster 33% mere kul.
http://www.klimadebat.dk/forum/co2-lagring-d20-e214.php#post_7196

Har du dokumentation for, at 50% er et mere rigtigt tal..?


Angående det tværministerielle, så er vi nok meget enige om, at der er et behov, indtil partierne får klimapolitikken ordentligt indbygget i deres programmer.
Men det skal ikke være som nu, hvor Poul Nyrup og Mette Gjerskov blander sig udlændingepolitik på klimaets bekostning.
Især den sidste burde i kraft af sit job have andre ting at tænke på. F.eks. om DONG kan bruges til noget bedre end at blive solgt!

Men selvom det var tydeligt på Helle Thornings ansigtsfarve, at hun heller ikke brød sig om politibrutaliteten, så undlod hun at forfalde til en politisk kritik.
Klager over politiet skal behandles af statsadvokaten og ikke af politikere, og afviste asylansøgere skal sendes hjem.
Det er lige ud ad landevejen, og Helle Thorning holder fast på rattet. Sådan skal det være.
Så kan vi evt. senere skælde ud på politiet og stramme regler, hvis ikke statsadvokaten tager passende affære.
Og i øvrigt må vi se at få forbedret vores udlændingepolitik i en mere klimavenlig retning, så den slags sager ikke trækkes så meget i langdrag.



Måske er det ganske enkelt umuligt at finde en minister, som er stor nok til at være klimaminister.
Connie Hedegaard slap for miljø, fordi hun skulle rejse så meget på grund af klima.
Men i dag er det så nærmere energi, hun i stedet forsømmer.
Så noget tyder på, at der er brug for et helt team af dygtige folk, hvis både internationale forbindelser, energiafgifter, miljøhensyn, varmeværker, transportsektoren, fødevaresektoren, VE-forskning, udlændingepolitik, folkeskolelovgivning, kystsikring, vindmøllefabrikker, DONG osv. skal passes.



.
Redigeret d. 15-08-2009 12:35
15-08-2009 12:44
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob


Du kunne jo også vælge at skrive om CO2-deponering i den aktuelle tråd, der handler om det.
I den står der, at CO2-deponering koster 33% mere kul.
http://www.klimadebat.dk/forum/co2-lagring-d20-e214.php#post_7196

Har du dokumentation for, at 50% er et mere rigtigt tal..?


Det var en gammel oplysning Jakob Axel Nielsen (K) kom med for år tilbage da han var energipolitisk ordfører, teknikken er altså blevet bedre.

En super udsendelse du har fundet!

Som jeg ser det, så er der ikke brug for en leder, som kan iværksætte forskellige projekter i Dongregi eller andet, men derimod en som kan rydde op i regulativer og opnå at staten indstiller afgiftsstrukturen efter de nye teknologier. Og hertil at vi opnår en prisfastsættelse for: hvad koster det at udfase naturgas! Hvad skal de nye teknologier betale for at overtage energileverance omkring navnlig varme så investeringer i infrastruktur omkring gas kan betales af de nye teknologier.
18-08-2009 09:32
Jakob
★★★★★
(9287)
.



delphi skrev:

En super udsendelse du har fundet!




Ja, Ann Marker og DR2 fortjener den største pris, som kan gives for gode dokumentarudsendelser.

( Hun er på "babetoppen", stem på hende! *GG*: http://www.babetoppen.dk/babe.php?no=1003 )







Man burde faktisk give hende den udfordring at finde den bedste, billigste og hurtigste vej for Danmark til at omstille til bæredygtig VE.
Det kunne være meget spændende at se, hvad hun kunne finde frem til ved at spørge alverdens eksperter.




Politisk til de tunge administrative opgaver, må vi heller ikke glemme Mogens Lykketoft.
Han er ikke så larmende, men han er en stor begavelse og har været loyalt med hele vejen.
Hvis der er nogen, som ved, hvad det kræver at justere afgifter og påvirke DONG, så må det være ham.
Under alle omstændigheder må det være en stor betryggelse, hvis han er seriøst med i arbejdet.



.
Redigeret d. 18-08-2009 09:38
18-08-2009 21:29
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ja! Ann Marker ser bestemt ud til at hun får sin vitaminpille hver dag og herunder har vist også styr på det med kolesterol osv. En løbetur i ny og næ kunne det også godt se ud til det blev til. Altså en pige med sunde interesser!










´
Redigeret d. 18-08-2009 22:02




Deltag aktivt i debatten Hvem bestemmer over DONG ?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ding Dong -Ja så kører vi igen....3612-12-2017 17:00
Salget af DONG bør stoppes!10907-02-2014 12:01
Vil du købe aktier i DONG..?1002-02-2014 13:45
Riv jeres DONG-plomber af og send dem i protest til DONG over manglende intelligente el-målere1203-03-2011 14:04
Dong blokerer for geotermisk energi3628-06-2010 08:43
NyhederDato
DONG vil bygge ny vindmøllepark ud for Frederikshavn19-09-2008 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik