Husk mig
▼ Indhold

Hvilken indvirkning har PDO på globalt klima?


Hvilken indvirkning har PDO på globalt klima?27-11-2008 02:02
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Mikkel R skrev:
Er der overhovedet nogen tvivl om
*at mennesket forurener atmosfæren?
*at mennesket KAN påvirke klima/miljø/atmosfæren?
(f.eks. sod på indladsisen formindsker Albedo-effekten)
*den "grundliggende" drivhuseffekt der vist også bare kaldes den atmosfæriske drivhuseffekt som vi uden ikke ville have liv på jorden? (Ikke at forveksle med "Teorien" om menneskeskabt drivhuseffekt der firkantet sagt er den "forøgede" drivhuseffekt fra menneskelig udledning af drivhusgasser. )
*at solen har indflydelse på jordens klima?
*at der er en del helt naturligt forekomne fænomener der med intervaller påvirker klimaet?


Jeg har ikke noget problem med alle disse udsagn. De er alle formuleret med omtanke. Men vi har muligvis forskelligt syn på deres relevans og i hvilke der er mest eller mindst relevant og det vel kun naturligt, trods alt.

Mest spændende for mig lige nu er det sidste punkt er, da jeg er lidt varm på ideen om at PDO ikke bare flytter varmen rundt, men faktisk også bidrager med at fjerne og tilføje varme ved at stillehavsstrømmen skaber flere eller færre skyer alt efter om vi har El Nino eller LA Nina. At øget skydække køler jorden af, er jo logik af den slags enhver kan forstå - og at den omvendte situation giver den modsatte virkning, er ikke mindre logisk. Vi ved fx med sikkerhed at når varm luft presses op i kold luft, blandes de sammen med det resultat at der dannes skyer i massevis især hvis den varme luft har en høj luftfugtighed, men vil summen af disse forhold være det samme uanset havstrømmens retning? Her ville det være rart med en videnskabsmand eller to, for det kræver jo et nøjere studie af samtlige mekanismer der danner skyer, samt skyernes værdi som skærm mod solen, over en længere periode, under de 2 forskellige strømretninger. Et arbejde der forekommer mig lidt uoverskueligt. Men er det umuligt at gøre op? Og er det ikke muligt at en opgørelse vil vise en forskel?

Et andet spørgsmål jeg finder spændende i den forbindelse og som jeg ikke har set noget bud på, er hvad det egentlig er der forårsager det udsving PDO udgør?

Mvh
Morten
RE: "Nul tilstand"27-11-2008 17:04
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
MortenRiber skrev:
Et andet spørgsmål jeg finder spændende i den forbindelse og som jeg ikke har set noget bud på, er hvad det egentlig er der forårsager det udsving PDO udgør?


Når havstrømmen har så stor en betydning for klimaet så er det fordi de 6 øverste meter af verdenshavene indeholder mere varme energi end hele atmosfæren.

Det er ret useriøst at beskæftige sig med klimaet og ikke tage havene med.

Men da man ikke har nogen modeller eller kender en "Nul tilstand" så har man ikke rigtigt styr på dem. En "Nul tilstand" er et udgangspunkt for beregningerne. Det er ikke bevist at havene er luften har en "Nul tilstand".

Det må bemærkes at verdenhavne inderholder over 1000 års varme og kulde.
27-11-2008 20:05
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Tak KV, men jeg håbede på at hå noget at vide om havstrømmens retning kan have noget med skydækket at gøre. Kan du ikke også se det interessante i det ?

Mvh
Morten
27-11-2008 23:42
Kosmos
★★★★★
(5370)
...jeg håbede på at hå noget at vide om havstrømmens retning kan have noget med skydækket at gøre.

- kan du ikke bruge dette?
29-11-2008 16:20
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Hej Morten!
Jeg synes det er en ret interessant vinkel du prøver at studere PDO effekten fra.

Lige pt (sorry) vil jeg give et link til et skriv - ved ikke helt om det er noget i den dur du søger:
http://wattsupwiththat.com/2008/10/19/new-paper-from-roy-spencer-pdo-and-clouds/
Bedste hilsner, Frank
29-11-2008 18:27
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Hej Fank

Fint link. Desværre det sted jeg har taget udgangspunkt i, men det burde jeg også have skrevet. Roy W. Spencer sandsynliggør teorien ved at regne på hvor meget solcyklus, co2 samt PDO betyde for den faktuelle temperatur ig en given periode og kommer frem til at PDO må bidrage til selve temperaturstigningen ud over de bevægelser den forårsager.

Hvis man forfølger teorien skal der findes et ekstra formindsket skydække (ud over det som en svag slocyklus evt. står for) når PDO er medvirkende til opvarmningen. Det er slet ikke utænkeligt at en ændret strømretning giver anledning til andre vindforhold som igen giver anledning til færre skyer.

Mvh
Morten
01-02-2009 22:20
Kosmos
★★★★★
(5370)
Spencer sandsynliggør teorien ved at regne på hvor meget solcyklus, co2 samt PDO betyde for den faktuelle temperatur ig en given periode og kommer frem til at PDO må bidrage til selve temperaturstigningen ud over de bevægelser den forårsager.

- her er en interessant artikel, der belyser oceanernes betydning ifm. klimamodeller.
02-02-2009 00:13
manse42
★★★☆☆
(633)
Det med varmekapaciteten i oceanerne har jeg vist nok nævnt op til flere gange. Men jeg var ikke klar over at oceanernes påvirkning fuldstændig manglede i klimamodellerne...

hmmm...
02-02-2009 00:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
- Der var et IPCC foredrag, jeg tror i Australien, hvor foredragsholderinden (fra IPCC) flere gange blev spurgt om PDO. Til hendes stadigt større irritation. Til sidst udbryder hun: " I DEMAND THAT SOMEONE TELLS ME WHAT THIS PDO IS!!".
02-02-2009 09:42
Kosmos
★★★★★
(5370)
Der var et IPCC foredrag, jeg tror i Australien, hvor foredragsholderinden (fra IPCC) flere gange blev spurgt om PDO...

- ja, dén historie kan vist godt tåle at blive genopfrisket(?)
20-03-2009 16:58
Birger Wedendahl
★★☆☆☆
(301)
Hej Morten !
En lille korrektion til din skydannelsesforklaring.
Skyer dannes ikke på grund af sammenblanding eller overførsel af varme fra den ene luftmasse til den anden . Kondensationsprocessen skyldes afkøling forårsaget af trykfald i forbindelse med opstigning af luftmassen. Opstigningen kan så forklares med relieffet (stigningsregn) lokal opvarmning fra en varm overflade (tordenregn) konvektionsregn eller sammenstød mellem varm og kold luft (frontregn) eller endelig konvergensregn når to varme luftmasser mødes som ved ITK.

Mvh Birger




Deltag aktivt i debatten Hvilken indvirkning har PDO på globalt klima?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Tyngdekraftens indvirkning på den Arktiske is326-07-2007 17:39
NyhederDato
Ny viden om skovenes indvirkning på klimaet14-04-2007 21:46
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik