Husk mig
▼ Indhold

Hvilken klummeskribent vil I gerne læse i Klimavinklen?


Hvilken klummeskribent vil I gerne læse i Klimavinklen?11-09-2014 18:06
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Få indflydelse på den månedlige klummeserie ...

Har I nogle forslag til eksperter eller offentlige klima-/energidebattører, som I gerne vil læse et indlæg af i Klimavinklen? Så kom med dem her i tråden, så vil jeg tage stilling til, om de ikke bør inviteres til at bidrage.
11-09-2014 18:49
Kosmos
★★★★★
(5366)
...så vil jeg tage stilling til, om de ikke bør inviteres til at bidrage

- hvorfor dog så negativ i udgangspunktet?
11-09-2014 19:02
Kosmos
★★★★★
(5366)
Så kom med dem her i tråden, så vil jeg tage stilling til, om de...

- da 'klimagrøfterne' med tiden er blevet ret dybe, tror jeg, det vil være en god idé med skiftende klummeskrivere (af varierende 'observans'); som eksempel kunne jeg foreslå Jens Olaf Pepke Pedersen, som ofte skriver interessante indlæg i Weekendavisen.
Et andet bud kunne være Bjørn Lomborg - man han bliver nok svær at trække til truget!?

Redigeret d. 11-09-2014 19:27
11-09-2014 19:15
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Det kunne også være interessant at høre Svensmark om den nyeste stand i hans forskning.
01-01-2016 22:29
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Kom gerne med nye forslag til skribenter her i tråden - eller skriv direkte til mig. Vi har haft 33 bidrag indtil videre, der alle kan læses her. Det er da en udmærket samling. Men hvem vil I gerne have til at skrive næste måneds klumme?

Vil samtidig benytte lejligheden til at ønske alle klimadebattører et godt nytår!

Ps. Tjek den opdaterede besøgsstatistik her!
Redigeret d. 01-01-2016 22:30
01-01-2016 23:18
Kosmos
★★★★★
(5366)
Kom gerne med nye forslag til skribenter her i tråden

- ud over tidligere forslag kunne jeg pege på Karl Iver, som vist iøvrigt tidligere har bidraget til debatten her(?).
01-01-2016 23:52
Jakob
★★★★★
(9185)
­




Kosmos skrev:
Kom gerne med nye forslag til skribenter her i tråden

- ud over tidligere forslag kunne jeg pege på Karl Iver, som vist iøvrigt tidligere har bidraget til debatten her(?).


Jeg synes da nok også, at alle skal kunne komme til orde i debatten, men det er måske et lidt besynderligt ønske til en klumme, hvis man er imod fascisme og skræmmekampagner..?


http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/3452/naar_jorden_gaar_under.html
Men vi er slet ikke i mål endnu. Hvis vi ikke fortsætter den økonomiske vækst og den teknologiske udvikling for fuld kraft, vil menneskene og måske alt liv med sikkerhed blive udslettet af en de mange globale eksistentielle risici, der lurer på os derude. Og det kan ske i morgen.






­
02-01-2016 15:40
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Kosmos skrev:
Kom gerne med nye forslag til skribenter her i tråden

- ud over tidligere forslag kunne jeg pege på Karl Iver, som vist iøvrigt tidligere har bidraget til debatten her(?).


Seriøst?
Ud over at være ligeså sort som de sorteste her, amatør og politiker, hvad har han så at bidrage med? Kunne du ikke ligeså godt bare selv skrive en klumme? Det vil nok være ligeså læsværdigt.
02-01-2016 15:44
John Niclasen
★★★★★
(6158)
Set i lyset af svarene her, så vil Karl Iver Dahl-Madsen nok være et rigtig godt bud på en skribent.
Redigeret d. 02-01-2016 15:44
02-01-2016 15:51
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
... come on ... hvor lavt vil I have sitet skal synke?

Hvis I endelig vil have en der stryger jer med hårene, så tag da Jens Olaf Pepke Pedersen. Han er da trods alt forsker og man kan så nogen lunde regne med at han siger noget man om ikke andet er nød til at tænke over.

Karl Iver Dahl-Madsen vil blot være en gentagelse af de samme gamle travere som I selv fylder indlæggene med. Vi ved jo hvad han vil sige... "Ingen opvarmning siden XXX". "CO2 er planteføde", "Havisen ved Antarktis vokser" osv... hele reperoiret af overfladiske insinuerende talking-points vi har hørt så mange gange før.

Er det det I vil? ... bare have en, klumme der siger hvad I selv kunne sige?
10-04-2016 20:25
Jakob
★★★★★
(9185)
­



Jeg vil gerne foreslå Lone Frank.

Det kan nok være interessant om hvadsomhelst, men jeg tænker især, at hun måske kan hjælpe med fakta og inspiration til overbefolkningsdebatten.
Evt. noget om den nyeste udvikling og visioner indenfor prævention.
Og evt. noget om ændringer i selektionens præmisser for den humane race i Danmark de sidste 100 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lone_Frank
http://lonefrank.dk/?page_id=42





­
11-04-2016 10:48
Jakob
★★★★★
(9185)
­



En klimaopsang fra Sørine Gotfredsen kan måske også være OK til at højne moralen.
https://da.wikipedia.org/wiki/S%C3%B8rine_Gotfredsen





John Niclasen skrev:
Set i lyset af svarene her, så vil Karl Iver Dahl-Madsen nok være et rigtig godt bud på en skribent.


Ja, sådan som vi skælder ud, så må han nok kunne skabe noget debat.
Selvom jeg er træt på forhånd, kan jeg godt følge tankegangen.
Men jeg synes også, at det handler om balance, og der går nærmest 13 på dusinet af de vækstorienterede økonomer, som skader klimaet.
Hvem kan vi finde, som kan skabe en kompetent balance i den debat ved f.eks. at tale om økonomisk afvækst..?




­
­
28-05-2017 23:38
Jakob
★★★★★
(9185)
­

­

Er man ikke tilfreds med mit svar på, om vi skal sige undskyld for klima:
http://www.klimadebat.dk/forum/skal-vi-sige-undskyld-for-klimaet--d7-e3277.php


Så kunne det måske være en idé at spørge nogle af de forskere, som fandt frem til, at vi ikke behøver at sige undskyld til andre lande, selvom Danmark har holdt slaver. Måske de også har en velbegrundet etisk mening om klima samvittighedsspørgsmålet, som de vil dele i en klumme..?

Jeg kan f.eks. foreslå at spørge Astrid Nonbo Andersen, som jeg for nyligt hørte i forvejen så småt er på vej til at arbejde med klimaspørgsmål:
https://www.diis.dk/eksperter/astrid-nonbo-andersen


­
­

­
24-07-2017 19:07
Jakob
★★★★★
(9185)
­




Uanset hvad, så må det snart være på tide med en ny klimavinkel. Over et halvt år med det samme på forsiden er efter min mening for længe både for læserne og overfor klummeskribenten.

Det gør det selvfølgelig heller ikke bedre, når både debatten og klummen er størknet i en oversvømmelse af klimabenægtelse, uheldigt fokus og manglende økologisk forståelse. Det er ikke fordi menneskerettigheder ikke skal overholdes, når samfundet skal omstilles. Men et overdrevet fokus på dette skygger for al den elendighed, som følger med det nuværende fossile forbrug.
I 2014 var det danske forbrug af fossilt brændsel årsag til flere end 1000 menneskers død. Samme år slog danske vindmøller ingen mennesker ihjel.

Måske det for balancens skyld mildest talt snart vil være passende at tale lidt mere om menneskerettigheder til dem, der faktisk dør af mangel på samme og grundet dansk adfærd..!?
Eller er det stadig vigtigere ikke at forstyrre stilheden og herlighedsværdien for danske boligejere og selvbestaltede landskabsarkitekter..?
Er det virkelig blevet så småt skåret og blindvinklet i Danmark..?
Kan vi kun tåle mere støj og flimmer, og vil vi kun jævne huse og slægtsgårde med jorden, når der f.eks. skal bygges nye veje belagt med fossilt affald (asfalt), men når vi for første gang i historien nu har chancen for at blive selvforsynende med billig vedvarende energi, så må man absolut ikke genere nogen med omstillingen..??!

Frem for mere moralsk hundeæde efterlyser jeg hermed en ny klimavinkel, der deler min forundring og forargelse over alt for langsom dansk VE-omstilling..!





I mellemtiden kan vi måske få Mernild på banen med en klumme update om ismasserne, der pt forlader Sydpolen.?
Jeg hørte i radioen, at hvis isen på land i det pågældende område også går til havs, så kan det i sig selv give ca. 10 cm havstigning.





­
24-07-2017 21:26
Kosmos
★★★★★
(5366)
I mellemtiden kan vi måske få Mernild på banen...

- han kender os jo, så det bliver måske ikke så let at overtale ham!? Andre koryfæer som fx. Theilgaard, Hesselbjerg og Kaas er næppe heller ellevilde?
25-07-2017 02:14
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Ole Humlum?
25-07-2017 10:54
Jakob
★★★★★
(9185)
­



Der er f.eks. også forfatteren Lotte Dalgaard med et nyt klimavenligt parti:

http://www.klimadebat.dk/forum/nye-partier-d32-e1763.php#post_60127




Faktisk ganske uhørt herfra, at aktiviteterne fra den kant ikke har fået mere opmærksomhed på denne side. Hvis hun eller andre i partiet ikke vil eller tør deltage, så må det selvfølgelig respekteres. Men hvis de f.eks. har en klimaordfører, så ligger der jo også allerede en liste spørgsmål klar og venter.




­




Deltag aktivt i debatten Hvilken klummeskribent vil I gerne læse i Klimavinklen?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Martin Lidegaard - Ny klummeskribent3107-06-2011 22:25
Klummeskribent nomineret1802-09-2009 09:29
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik