Husk mig
▼ Indhold

Hvordan findes sandheden om Danmark temperatur ?


Hvordan findes sandheden om Danmark temperatur ?28-04-2015 20:02
torben73
☆☆☆☆☆
(1)
Det kan være, at der allerede er foretaget en manuel indsamling af officielle målestationers data tidligere, men jeg har ikke kunnet finde det her (Klimadebat.dk), eller ved, at "Google".

Jeg ved, at Frank Lansner har haft et indlæg i Ekstrabladet, hvor han beskriver, at det ikke via DMI er muligt, at få de rå data fra DMI.
Frank skrev, at han havde indsamlet temperatur observationer via Rigsarkivet og andre steder - her går jeg ud fra, at det er de officielle målestationers data, der er indsamlet. Hvis, der ikke er indsamlet alle data skal det gøres.

Endvidere skal der, efter min mening, også ske en videodokumentation af målestationerne med efterfølgende evaluering. Nævnte evaluering skal baseres på forhold, der er ændret i målestationens levetid. Eks. på målestationer, der ikke kan medtages i Danmarks gennemsnits temperatur, er sikert mange, men jeg kan nævne 2, der ikke kan medtages:

* Flyvestation Værløse - en af de koldeste på Sjælland, som ikke længere er med i DMIs målinger (stoppet / nedtaget)

* Landbohøjskolen på Frederiksberg - fra at være en målestation "på landet" er byen vokset omkring den ( hus / bil / bus varmestråling )


Hvis, de indsamlede data viser et koldere klima for Danmark, end det DMI beregnede, skal der foruden videodokumentation af målestationernes nærområde, også ske en videodokumentation af de indsamlede data fra Rigsarkivet og andre steder. Ellers vil det ikke være muligt, at overbevise de videnskabsfolk, der er sikre på, at gennemsnitstemperaturen i Danmark stiger hele tiden grundet det øgede udledninger drivhusgasser.

De, der tror, at man via DMI kan modtage de officielle målestationers data har jeg fra WWW.DMI.DK hjemmesiden kopieret:
( http://www.dmi.dk/fileadmin/Rapporter/TR/tr06-11.pdf )
......

Data availability
Older data (before 1960) is not available in digital form from all stations.
Station observations can be missing from the database in shorter or longer time periods
due to different kind of malfunctions.
Time resolution of the stations (mentioned in the headline of each maps) can have
change back in time

www.dmi.dk/dmi/tr06-11 page 4 of 51

Closed stations
Stations which have been closed before 1 January 2006 are not shown in this report.
For further information on these stations please contact DMI customer service

www.dmi.dk/dmi/tr06-11 page 5 of 51

.....
28-04-2015 20:13
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Grundlæggende er det videnskabelig uredelighed at opgøre den globale temperatur op på basis af målte temperaturer. Jeg er nok ikke den rigtige til at formulerer problemet, men det er noget enhver forsker ved. Videre som du også er inde på er der masser af muligheder for at fordreje tingene, og ja, det kan Frank sige og skrive rigtig meget om...
28-04-2015 23:22
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
Morten Riber skrev:
Grundlæggende er det videnskabelig uredelighed at opgøre den globale temperatur op på basis af målte temperaturer. Jeg er nok ikke den rigtige til at formulerer problemet, men det er noget enhver forsker ved. Videre som du også er inde på er der masser af muligheder for at fordreje tingene, og ja, det kan Frank sige og skrive rigtig meget om...


Man er også nød til at kende dugpunket (luftfugtigheden) for at kende luftens energiindhold.
Det er også godt at kende døgnets maksimum og minimus temperaturer.
Normalt kender man kun temperaturene kl 12.


28-04-2015 23:32
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ellers vil det ikke være muligt, at overbevise de videnskabsfolk, der er sikre på, at gennemsnitstemperaturen i Danmark stiger hele tiden grundet det øgede udledninger drivhusgasser...

- se også dette:

Climatologists have long been aware of the poor state of global surface temperature records and considerable effort has been put into adjusting the raw data to correct known errors and biases.

These adjustments are not insignificant. For example it has been noted that in the temperature series prepared by NOAA for the USA, the adjusted data exhibits a much larger warming trend than the raw data...
29-04-2015 07:36
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Der kan hurtigt gå konspirationsteori i den mht. udregning af en global middeltemperatur, men det er altså lidt svært at forklare hvorfor der er så stor forskel på de målte og de endelige temperaturer:

Hvis urban heat island effekten har noget at sige, så ville man jo mene at målingerne skulle justeres ned og ikke op efterhånden som byerne bliver tættere bebygget.

Avis:
Top scientists start to examine fiddled global warming figures
Redigeret d. 29-04-2015 07:43
30-04-2015 18:58
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
DMI har åbenbart også to udgaver af deres DK temperaturdatasæt. Et nyt, der er korrigeret, og det gamle.

Her er forskellen mellem dem (fra 1891 - 1991):
[img][/img]

Det skal dog siges at grafen viser forskellene mellem det nye, udregnet som gns. af de tolv måneders temperatur per år. Dvs. med decimaler. Det gamle er uden decimaler, derfor varierer forskellene mellem -0.1 og -0.2 før 1957 og ligeledes varierer de efter 1957, men disse data er 0, da disse datasæts er ens efter 1957. Jeg har udregnet det gamle med decimaler for en årrække og forskellene er, indtil 1957, -0.1083 og -0.1167. (jeg har kun det gamle datasæt i papirform og det tager lidt tid og skrive samtlige månedsværdier ind for en 100-årig periode)




Nogen der ved hvorfor datasættet er korrigeret og hvordan det er blevet korrigeret?
Tilknyttet billede:

30-04-2015 19:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Nogen der ved hvorfor datasættet er korrigeret...

- et gæt kunne vel være, at det er gjort for (bedre) at illustrere Sandhedsministeriets (C)AGW-koncept!?
30-04-2015 19:51
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
En af de primære årsager til justering er simpelthen at malingen skraller af målekassen med tiden og sænker albedoen, eller at der opstår bebyggelse omkring målestationen.

Der er lidt om problemet her:

Zhang (2014). Effect of data homogenization on estimate of temperature trend: a case of Huairou station in Beijing Municipality. Theoretical and Applied Climatology, 115(3-4), 365-373.

Fall (2011). Analysis of the impacts of station exposure on the US Historical Climatology Network temperatures and temperature trends. Journal of Geophysical Research: Atmospheres (1984–2012), 116(D14).

Oyler (2015). Artificial amplification of warming trends across the mountains of the western United States. Geophysical Research Letters.

Selv NOAA har problemer med deres justeringer:

Kilde
30-04-2015 20:08
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
hey Kristoffer

Off topic:
Hvordan sætter jeg et billeder ind så det står i selve indlægget og ikke bagefter som et "tilknyttet billede"
Redigeret d. 30-04-2015 20:08
30-04-2015 20:09
Kosmos
★★★★★
(5371)
En af de primære årsager til justering er simpelthen at malingen skraller af målekassen med tiden og sænker albedoen, eller at der opstår bebyggelse omkring målestationen

- men det ser da besynderligt ud, at disse årsager kan betinge så store udsving fra det ene år til det næste!?
Redigeret d. 30-04-2015 20:10
30-04-2015 20:10
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2593)
kristofferszilas skrev:
En af de primære årsager til justering er simpelthen at malingen skraller af målekassen med tiden og sænker albedoen, eller at der opstår bebyggelse omkring målestationen.


Jeg tror ikke på at dette er et problem i Danmark, da oliemalingen har været den samme.


30-04-2015 20:14
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvordan sætter jeg et billeder ind så det står i selve indlægget og ikke bagefter som et "tilknyttet billede"

- du vælger 'img' og placerer billedets 'adresse' (url) mellem de to 'tags'.
30-04-2015 20:19
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
Hey Kosmos
Hvad hvis det, som i dette tilfælde, er en graf jeg har lavet og dermed ikke noget der har en url?

"- men det ser da besynderligt ud, at disse årsager kan betinge så store udsving fra det ene år til det næste!? "
hvis det er min graf du hentyder til så består dataen af disse to størrelse før 1957 -0.1083 og -0.1167 (formoder jeg, har tjekket de første 11 år af de 100) og 0 efter 1957. (som jeg prøvede at forklare i teksten )
30-04-2015 20:23
Kosmos
★★★★★
(5371)
Hvad hvis det, som i dette tilfælde, er en graf jeg har lavet og dermed ikke noget der har en url?

- så bruger du 'Tilknyttet fil', som dukker op lidt under redigeringsvinduet, når du har klikket på 'Se svar'; men det må du da have gjort, da du tidligere indsatte din grafik!(?).
30-04-2015 20:31
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
Hey

Ja det er den jeg har brugt, men tænkte bare at det kunne lade sig gøre at tilknytte billedet et andet sted end efter indlægget.

Her er de to datasæt med decimaler

forskellene er

-0,1083
-0,1167
-0,1083
-0,1083
-0,1083
-0,1167
-0,1083
-0,1167
-0,1167
-0,1083
-0,1083
-0,1167
Tilknyttet billede:

30-04-2015 21:32
sg17a
★★☆☆☆
(378)
kulden-varmen skrev:
kristofferszilas skrev:
En af de primære årsager til justering er simpelthen at malingen skraller af målekassen med tiden og sænker albedoen, eller at der opstår bebyggelse omkring målestationen.


Jeg tror ikke på at dette er et problem i Danmark, da oliemalingen har været den samme.


Ændrede læforhold, vegetation som vokser op eller fældes. Udskiftning af måleudstyr.

Jeg har set lignende med nedbørsstationer, som startede i kbh i slutningen af det 19. århundrede og flyttede ud af kbh, mens stationsnavnet var uændret.


~thomas wernberg
30-04-2015 23:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Ændrede læforhold, vegetation som vokser op eller fældes. Udskiftning af måleudstyr

- men så bliver det jo interessant at kende kronologien i justeringerne!: Hvis de sker løbende, kan det vel gøres nogenlunde pålideligt(?), men hvis man i fx. 2001 'skruer ned' for temperaturen i 1940erne, forekommer det næppe specielt troværdigt!


Se endvidere dette.
Redigeret d. 30-04-2015 23:25
01-05-2015 14:55
Ask-
☆☆☆☆☆
(31)
- men så bliver det jo interessant at kende kronologien i justeringerne!

Jeg har det gamle datasæt fra bogen "Dansk Vejr i 100 år" som udkom i 1992. Så justeringerne eller justeringen er sket efter 1992.

Her er korrektionsfaktorerne: (baseret på de 12 år 1891-1902)

jan -0,1
feb 0
mar 0
apr -0,1
maj -0,1
jun -0,2
jul -0,2
aug -0,2
sep -0,1
okt -0,1
now -0,1
dec -0,14
01-05-2015 15:54
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Da Ask nu kommer ind på det danske vejr i 1992,synes jeg,at vi lige skal have et udsnit af FAKTA-DANMARK-1992,hvor de skriver dette om Klimaforandringerne og temperaturerne i Danmark.

Årsmiddeltemperaturerne i Danmark er i løbet af de sidste 40 år faldet med ca. 1 gr.C,hvilket stemmer ganske godt overens med den gamle formodning om,Jorden er på vej ind i en af naturens nedkølingsperioder(en ny "istid").Gyldigheden af den seneste fremsatte teori om,at industrisamfundenes udledning af CO2 m.fl. såkaldte "drivhusgasser",skulle føre til en opvarmning af atmosfæren med temperaturstigning,havstigning(p.g.a. issmeltning ved polerne),forrykkelse af nedbørszoner og andre uoverskuelige følger,synes således ikke umiddelbart at kunne bekræftes.

Kan vi i dag,med visse modificationer,ikke komme med en lignende konklusion?




Deltag aktivt i debatten Hvordan findes sandheden om Danmark temperatur ?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Sandheden om økokrigerne027-10-2022 20:23
Sandheden62801-03-2020 14:13
Sandheden om klimaproblemerne!416-04-2012 18:03
Artikler
Er sandheden ubekvem ... (Mernilds Klumme, april 2010)
Klimastrid - hvem fordrejer sandheden? (Mernilds Klumme, juni 2009)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik