Husk mig
▼ Indhold

Hvordan forklares "Maunder minimum".


Hvordan forklares "Maunder minimum".13-08-2007 14:32
Bjarne
☆☆☆☆☆
(1)
Hvordan forklarer tilhængerne af "CO2 som årsag til klimaændringerne" perioden fra 1645 til 1715, hvor jorden gennemgik en usædvanligt kold tid....?
Perioden kaldes for "Maunder minimum". Fra 1690 til 1700 målte man de laveste temperaturer på den nordlige halvkugle i de sidste 1000 år.
13-08-2007 22:37
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Hej Bjarne,

Jeg kender ikke din holdning, men der er tit en misforståelse at klimaændringer skyldes enten solen eller drivhusgasser. Det er, ifølger forskere, ikke enten/ eller men både/og.

Undskyld det her stå på engelsk. Der er noget på dansk længere ned.

Another likely cause of past climatic changes is variations in the energy output of the sun. Measurements over recent decades shows that the solar output varies slightly (by close to 0,1%) in an 11 year cycle. Sunspot observations (going back to the 17th century), as well as data from isotopes generated by cosmic radiation, provide evidence for longer term changes in solar-activity. Data correlation and model simulations indicate that solar variability and volcanic activity are likely to be the leading reasons for climate variation during the last millennium, before the start of the industrial era

(Kursiv min)

Fra Frequently Asked Questions 6.1

"What Caused the Ice Ages and Other Important Climate Changes Before the Industrial Era?"

http://ipcc-wg1.ucar.edu/wg1/Report/AR4WG1_Pub_Ch06.pdf

(Fra IPCC. Working Group 1: The Physical Basis of Climate Change)

Side 450


Kort Wikipedia artikel om den lille istid:

http://da.wikipedia.org/wiki/Den_lille_istid#.C3.85rsager


En artikel om sammenspillet mellem solens aktivitet og drivhusgasser I nyere tid:

http://www.dmi.dk/dmi/drivhuseffektenogvariationerpaasolen.pdf


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
13-08-2007 23:20
Kosmos
★★★★★
(5371)
Men når vi nu er i gang på engelsk, hvorfor så ikke dette?:
The Maunder Minimum is the name given to the period roughly from 1645 to 1715, when sunspots became exceedingly rare, as noted by solar observers of the time. It is named after the solar astronomer Edward W. Maunder (1851–1928) who discovered the dearth of sunspots during that period by studying records from those years. During one 30-year period within the Maunder Minimum, for example, astronomers observed only about 50 sunspots, as opposed to a more typical 40,000–50,000 spots.

- læs evt. mere i Wiki.
14-08-2007 16:25
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Der kun en mulig forklaring på at vi har haft istider og varme mellemistider. Nemlig den at klimaet kan svinge imellem to "normal"-tilstande.

Det vil sige at så længe at modellerne er opbygget med kun en "normal"-tilstand, så vil man ikke kunne lave gode modeller.

I følge min teori så er "Maunder minimum" en varm istid og vores nuværende varme er en kold mellemistid.

Forskellen på de to tilstande er at når det er varm så fordamper der mere vand. Og fugtigheden vasker støvet ud af luften, så at der kan samle sig mere og mere fugtighed i luften.

Under istidstilstanden så er luften tør fordi der er koldt og støvet i den tørre luft trækker fugtigheden ud af luften, så at det bliver koldere.

En fordel ved en model med to normal tilstande er at det er muligt at forklare hvorfor at klimaeret kan ændre sig. Hvis sol indstrålingen formindskes og en række vulkaner sender en masse støv op, så vil man skifte til istidsnormalen, og omvendt hvis solen varmer ekstra meget og der ikke sker vulkanudbrud så vil sneen smelte og fordampe, og regnen vil få planterne til vokse så at de dæmper støvet, så at man skifter fra en istid til en varmetid. Bemærk hvis sneen er fuld af støv, så vil den blive brun når den smelter.
15-08-2007 09:20
metjr
★☆☆☆☆
(71)
,
K-V mener du at vi skal have to sæt ligninger til at beskrive jorgens klima alt efter hvilken tilstand klimaet befinder sig i (i.flg. din teori)

Jesper
RE: Nej, tre sæt ligninger17-08-2007 00:45
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
metjr skrev:
K-V mener du at vi skal have to sæt ligninger til at beskrive jorgens klima alt efter hvilken tilstand klimaet befinder sig i (i.flg. din teori)


Nej, tre sæt ligninger. Da skiftet mellem de to ligninger må beskrives med en selvstændig ligning.

Det vil sige at det er klimaet ikke er helt kaotisk men vi kan ikke finde frem til de helt rigtige ligninger. Kun noget som ligner de data vi har.
08-01-2008 13:46
nordsjaelland
☆☆☆☆☆
(17)
Jeg kan ikke forstå at du skriver det har været en usædvanlig kold periode i perioden 1645 til 1715, for det har det ikke. Tværtimod er der et lokalt temperaturmaksimum i denne periode. Se her:

http://www.klimadebat.dk/forum/vedhaeftninger/7/Iceage_time-slice_hg.png
Redigeret d. 08-01-2008 13:48
08-01-2008 15:11
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det kommer jo and på hvilket tidshorisont du vælger. 1000 år så var der koldt.
08-01-2008 17:11
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg kan ikke forstå at du skriver det har været en usædvanlig kold periode i perioden 1645 til 1715, for det har det ikke...

- hvem kommenterer du? Jeg skrev - med henvisning til 'Wiki' - at det var en periode med usædvanligt få solpletter.
08-01-2008 18:17
nordsjaelland
☆☆☆☆☆
(17)
jeg kommenterede det oprindelige indlæg hvori han skriver:

<<perioden fra 1645 til 1715, hvor jorden gennemgik en usædvanligt kold tid>>

09-01-2008 23:26
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Klimaet er en lidt forvirende størrelse, og den lille istid varede fra ca. 1000 til 1990 eller fra 1300 til 1900 eller fra 1500 til 1700. det hele afhænger af hvordan du udregner det.




Deltag aktivt i debatten Hvordan forklares "Maunder minimum".:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
minimum og maximum af CO2904-07-2016 07:57
Minimum fjernvarme produktion615-03-2015 00:16
NyhederDato
Polarisen på vej mod nyt minimum29-08-2008 08:58
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik