Husk mig
▼ Indhold

Hvordan måles tykkelsen af Arktis egentlig?


Hvordan måles tykkelsen af Arktis egentlig?17-09-2009 13:04
Palle Miliam
★★☆☆☆
(393)
Angående artiklen "Mere is i Arktis i år" fra videnskab.dk d. 17.sept.2009

Det undrer mig at Professor i oceanografi og direktør for Nansen-centeret, Ola M. Johannessen i Videnskab.dk så skråsikret udmelder, at isen på nordpolen med sikkerhed er blevet tyndere på trods af at arealet er vokset siden 2007. Hvordan ved han det, når han i selvsamme artikel nævner, at det er meget vanskeligt at måle tykkelsen.
Er der nogen, som kan henvise mig til en forklaring, da jeg erindrer at have læst både for og imod denne udlægning.

På forhånd tak!

NB: Igen underligt, at sydpolen helt udelades i denne diskussion! Den historiske vekselvirkning mellem polernes isdække er tilsyneladende glemt. Det burde ikke give mening kun at tale om den ene pol uden at nævne forholdene på den anden.
17-09-2009 19:03
Kosmos
★★★★★
(5371)
Er der nogen, som kan henvise mig til en forklaring, da jeg erindrer at have læst både for og imod denne udlægning

- vedr. målemetoden kan jeg henvise til fx. denne artikel.
17-09-2009 21:47
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
På samme måde som længden af en elastik
18-09-2009 09:09
Palle Miliam
★★☆☆☆
(393)
@Kosmos

Tak for hjælpen.

Det interessante ved dette er jo nok snarere, nu hvor isdækket vokser igen, om ikke også tykkelsen gør det. Jeg kan ikke finde nyere målinger end 2008, så jeg finde det lige lovlig tidlig nok at konkludere noget derudfra.
Det lyder jo meget rimeligt, at tykkelsen er blevet tyndere mens Arktis er blevet mindre. Nu mangler vi bare de kommende års målinger for at se, om dette også er tilfældet, når den vokser, derfor undrer det mig stadigvæk, hvorfor professor Johannessen får det til at lyde som om, at på trods af voksende Nordpol vil tykkelsen fortsat mindskes.
Jeg skal nok prøve at holde øje med de kommende målinger, som bliver meget interessante at følge.
Hvis der nu er nogen der allerede har fundet dem må I meget gerne sende et link.

Endnu engang tak for hjælpen.
18-09-2009 22:15
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Palle

- du undrer dig over hvordan nogen kunne være så sikker på at isen var tynd.
Ja, det er jo mærkeligt når den klart største undersøgelse allerede i April viste at isen var tykkere end ventet:
http://motls.blogspot.com/2009/04/north-pole-ice-100-thicker-than.html


"The result: the sea ice is apparently thicker than the scientists had suspected.

Under normal conditions, the ice is formed within two years and ends up being slightly above 2 meters of thickness. "Here, the thickness was as high as four meters"


Det er jo trist at så vigtige resultater april 2009 ikke blev exponeret som så mange andre resultater i klimadebaten. Men ja, så bliver selv fagfolk overraskede.


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Redigeret d. 18-09-2009 22:18
19-09-2009 07:44
Palle Miliam
★★☆☆☆
(393)
@Frank

Tak, det var jo lige det, jeg søgte. Jeg ført lige tråden direkte tilbage til ophavsmændene "Alfred Wegener Institute for Polar and Marine Research"

http://www.sciencecentric.com/news/article.php?q=09050433-research-aircraft-polar-5-finishes-arctic-expedition

Her fremgår det jo tydeligt, at sammenlignet med tidligere år, så er istykkelsen blevet tykkere, de tilføjer dog ordet "midlertidigt".
Mærkeligt at dette altid sker, når noget går imod den gængse holdning.
Det kan da godt være, at det kun er mig, men jeg ville kalde det en logisk følge af arealmæssig voksende nordpol. Selvfølgelig kan man have mange teorier om det modsatte (ikke fordi jeg umiddelbart kender nogen), men det bør dog følges op med empiri, hvis det skal tages alvorligt.




Deltag aktivt i debatten Hvordan måles tykkelsen af Arktis egentlig?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Arktis vil bare ikke smelte230-04-2022 00:30
Højeste isdække i arktis i over 18 år508-01-2022 00:41
Er klimadebatten egentlig så vigtig som nogen gerne vil gøre den til ?1604-01-2019 11:52
Den minimale/maksimale isudbredelse ved Arktis/Antarktis611-02-2016 22:28
Arktis var koldere end i dag trods globalt meget varmere128-12-2015 15:06
Artikler
Martin Breum: Arktis er andet end smeltende is
Arktis
Klimaforandringer og fremtidens Arktis (Mernilds Klumme, november 2007)
NyhederDato
Varm maj i Arktis og Nordsibirien25-06-2011 06:39
Mængden af is i Arktis topper usædvanlig sent13-04-2010 07:09
Mere is i Arktis efter kold vinter07-04-2010 10:25
Vinden skyld i en stor del af is-tabet i Arktis23-03-2010 05:33
Pris for afsmeltningen i Arktis: over 10 billioner kroner08-02-2010 10:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik