Husk mig
▼ Indhold

Hvordan vi organgiserer de "logiske" tanker


Hvordan vi organgiserer de "logiske" tanker25-01-2015 02:39
Morten Riber
★★★★★
(2298)
De fleste mennesker er ikke vant til at inkludere alle mennesker i deres tanker. De tænker fx hvad er bedst for mig? Og så tænker de ofte, hvad er bedst for min familie? Hvad er bedst for Danmark? Bedst for de mindre rige i Danmark. For den vestlige verden. Også arbejdsområde, interesser og meget mere fungerer til at grænse ens tankegang op, sådan at tankerne ikke indbefatter alle. Er der egentlig også grund til andet?

JA, ja og ja, men KUN, ALTSÅ KUN hvis man er interesseret i at gøre verden til et bedre sted at leve i. Ellers ikke.

Men HVIS det så skulle forholde sig sådan at man faktisk skulle være interesseret i at gøre verden til et bedre sted at leve i, er det PÅ DEN ANDEN SIDE NØDVENDIGT at være villig til at holde op med at dele i grupper. Det er uvant, og det uvante er ofte svært. Tænk fx hvis det koster jobbet, eller andre herlige ting.

Har DU tænkt over hvornår DU deler mennesker op i grupper?


Tiden går - mens vi stadig fejlinformeres
Redigeret d. 25-01-2015 02:42
26-01-2015 20:10
Kosmos
★★★★★
(5366)
Men HVIS det så skulle forholde sig sådan at man faktisk skulle være interesseret i at gøre verden til et bedre sted at leve i, er det PÅ DEN ANDEN SIDE NØDVENDIGT at være villig til at holde op med at dele i grupper

- jeg ved nu ikke rigtigt(?): Der er +7 mia. mennesker på Jorden - det er da muligt, at Vorherre kan 'håndtere' dem (+ øvrige medskabninger(?)) på individuel basis, men dét er næppe noget menneske beskåret!


Så hvad er - i praksis - alternativet til gruppeinddeling(er)?
27-01-2015 02:53
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Kosmos

Jammen det er da svært, men du spørger da ikke alvorligt hvad alternativet til gruppeinddelinger er? Det er ingen inddelinger da. Men Kosmos, jeg siger jo ikke at vi ikke må lave inddelinger. Det er helt okay at vi er knyttet til hinanden, interessegrupper osv. Det dur bare ikke specielt godt hvis en interessegruppe er vigtigere end hele menneskeheden, når vi fx sætter os hen for at beslutte om vi skal mene om AGW er katastrofal eller ej. Tænk engang hvis folk aldrig var bange for at miste deres job eller status. Det ville ikke sære svært at finde nogle frem som pludselig var være frisk på at skifte både meninger og holdninger til mange ting.
11-02-2015 10:55
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Her er et godt eksempel på det jeg snakker om. Dalai Lama rejser som bekendt verden rundt og holder foredrag om menneskerettigheder ud fra et synspunkt vi regner med at være højst religiøst. Så har jeg lige set nyheder i dag og hørt at alle de fromme ønsker ikke gælder for dem han har magt over. Det er såmænd kun dem der har magt over ham og hans interessesfære som skal udvise mere tolerance. Det er jo intet værd. Han er jo til grin som religiøs talsmand. OG det er jo det vi ser igen og igen. Alle de fine ord folk slynger om sig med alle vegne, er ikke en døjt værd. Vandrer mod Lyset er anderledes. De ord der står der er oprigtigt rettet mod alle mennesker på jorden, og de vise ord der kan anvende lige godt for alle. Det ses ingen andre steder. Det er unikt. Det er derfor jeg holder så meget af dette værk, for det. Når ens tanker tager udgangspunkt i et gennemført værk som dette, bliver ens tanker ikke vendt 180 grader rundt, og mister den indre logik. De forbliver retvendt, klare og netop, gennemført logiske, i den udstrækning vi altså formår ikke at afvige fra det skrevne.
11-02-2015 12:19
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Jeg skal selvfølgelig tage forbehold for at han er lige så forfærdelig som jeg forstod på indslaget i Tv. Der er fx intet i vejen for at varetage en udvalgt gruppes interesse, men hvis man anvender magt, skal man lige huske at tage den religiøse kasket af og på med den politiske.




Deltag aktivt i debatten Hvordan vi organgiserer de "logiske" tanker:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik