Husk mig
▼ Indhold

Hvorfor opstår der istider og mellemistider ?



Side 2 af 2<12
19-05-2008 15:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Har jeg forstået dig ret, at udsvinget i indholdet af CO2 og CH4 er temperaturafhængig?
På et tidligere tidspunkt i klimadebatten stillede jeg et spørgsmål om havstrømmenes indflydelse på temperaturudviklingen, og om ændringer i havstrømme kunne have indflydelse på at f.eks. Europa får det varmere og USA og Asien får det koldere. Jeg fik desværre ikke et svar, men med dagens artikel i hhv JP og Berlingske er "pausen" i den globale opvarmning, netop begrundet med mindre varmeudveksling mellem den nordlige og sydlige halvkugle.
Hvis jeg hertil lægger, at kold vand kan indeholde mere CO2 end varm vand, tja så skal forklaringen på global opvarmning eller mangel på samme måske søges her istedet for i menneskeskabt CO2-udledning, eller i en kombination af begge m.fl. naturlige variationer. Ikke særlig godt nyt for COP15.
20-05-2008 01:46
Kosmos
★★★★★
(5370)
I en meget læseværdig artikel i Geologisk Nyt skriver professor Ole Humlum bla.:

Dette er naturligvis ikke ensbetydende med, at alt er forkert med vor nuværende opfattelse om årsager til globale klimaændringer; kun at forståelsen endnu er ufuldstændig. Skulle den nuværende temperaturstagnation imidlertid efterfølges af et regulært temperaturfald, vil det være ensbetydende med "sudden death" for CO2-hypotesen,selv blandt de mest ihærdige tilhængere, med mindre der samtidig foreligger et massivt vulkanudbrud eller lignende.


Løs det hele her.

Jeg vil foreslå branner, at artiklen arkiveres under 'Klimaartikler'.
20-05-2008 10:05
manse42
★★★☆☆
(633)
@ BCS
Hvis du så også kigger på at du kun behøver de øverste ca 5-7 meter af de samlede verdenshave for at have den samme varmekapacitet som hele jordens atmosfære, så kan du jo regne ud hvor meget atmosfæren bliver påvirket at havene og hvor meget havstømmene påvirker temperaturen...

men skrev jeg det ikke allerede dengang? jeg mener jeg har skrevet det ved rigtig mange lejligheder...

-m
20-05-2008 10:44
thore
☆☆☆☆☆
(33)
Boe Carslund-Sørensen; Har jeg forstået dig ret, at udsvinget i indholdet af CO2 og CH4 er temperaturafhængig?

Jo indholdet af CO2 og CH4 i atmosfæren er temperaturafhængig pga feedback processer med oceanet og biotoper.

Hvis jeg hertil lægger, at kold vand kan indeholde mere CO2 end varm vand, tja så skal forklaringen på global opvarmning eller mangel på samme måske søges her istedet for i menneskeskabt CO2-udledning

Nej dette er bestemt ikke forklaringen på den nuværende øgede CO2 niveau idag. Isotop analyser af atmosfærens CO2 indhold idag viser entydigt at den ekstra mængde kommer fra kulstof fra afbrænding af fossile brændstoffer. CO2 indholdet i atmosfæren idag er på 380 ppm, markant højere en det har været i hvert fald den sidste million år. (man har kun sikre værdier for fortidens CO2 niveau så langt de dybeste isboringer rækker) Typisk har CO2 koncentrationen stabiliseret sig på 280 ppm gennem alle tidligere mellemistider, så det vi ser nu er bestemt ikke en naturlig proces der kan forklares ud fra feedback mellem ocean-atmosfære-biotoper.
20-05-2008 13:55
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
@thore

Man kan ikke se forskel på hvilke kilder der er til CO2, uden at kende deres kredsløb. Man skal både kende tilgangen og afgangen af de forskelige isotoper, foruden man skal vide hvordan de omdannes i atmosfæren, og hvorlænge de bliver i atmosfæren.

Man kan ikke måle CO2 niveau i isboringer med en spredning mindre end 300år.
De nuværende værdier for CO2 skal spredes ud over 300år for at man kan sammenligene dem med isboringer.

Der er intet som tyder på at vores klima er stabilt, sådan som man kender det fra første halvdel af nogen mellemistider.
RE: Istid/polforskubbelse11-01-2009 16:46
Holger Jørgensen
☆☆☆☆☆
(14)
Kære Venner,
Istidsfænomenet er en virkning af polforskubbelse, forårsaget af drastisk påvirkning udefra, andet himmellegeme eller lign. de mere eller mindre tempererede områder der pludseligt er flyttet til pol-zoner, fryser øjeblikkeligt, de store ismasser der flyttes til varmere zoner, begynder i sagens natur at smelte, heraf 'Istid', men det hører fortiden til, så man behøver ikke at frygte nogen 'ny istid',
11-01-2009 17:10
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
@Holger Jørgensen

Dermed siger du jo også at den nuværende såkaldte globale opvarmning er en naturlig hændelse...det er jeg meget enig i.

Mvh
11-01-2009 17:19
Kosmos
★★★★★
(5370)
...'Istid', men det hører fortiden til, så man behøver ikke at frygte nogen 'ny istid'...

- det lyder da i grunden herligt! Men det afhænger nu i høj grad af, hvor langt ud i fremtiden, ens 'frygt' rækker - læs fx. dette.
11-01-2009 18:34
Holger Jørgensen
☆☆☆☆☆
(14)
Ja, Glar og Kosmos, man må skelne mellem 'global opvarmning', (der er en variant af 'globaliseringen', der er ikke nogen globalisering, det er en psykose,) og temperaturstigning. Hvis der er ubalance i vores kropstemperatur, så oplever Vi det som feber, Jorden er et levende væsen akkurat som Vi er, og Jordens aktuelle feber skyldes i særlig grad anvendelse af atom-kraft,
hvis Vi bliver påført en særlig grad af invaliditet, så må Vi leve med den resten af indeværende liv, det gælder også for Jorden og den forskudte aksehældning,
kort sagt,
11-01-2009 20:44
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jordens aktuelle feber skyldes i særlig grad anvendelse af atom-kraft,
hvis Vi bliver påført en særlig grad af invaliditet, så må Vi leve med den resten af indeværende liv, det gælder også for Jorden og den forskudte aksehældning,
kort sagt,

- jaså, det er altså sådan, det (hele) hænger sammen!
11-01-2009 21:35
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Vi har været lidt inde på om hvorvidt de store stigninger og fald i temperaturer mellem istider og varme perioder nødvendigvis har noget med CO2 at gøre:
http://www.videnskab.dk/content/dk/blogs/klimabloggen/havenes_co2-indhold?action=basicview#Comment

Den graf vi taler om er primært denne:



Som jeg forstår det søges såvel de store opgange som nedgange af temperatur forklaret med CO2 forcing endskønt CO2 kurven notorisk forløber senere end tempeeaturgraffen med 500 - 1500 år. Specielt den store nedgang for 400.000 år siden og den store nedgang for 110.000 år siden er morsomme idet CO2 er ret konstant alt imens temperaturen foretager det meste af de respekrive nedgange.

En anden sjov ting er, at jeg har prøvet at forstørre grafen (det hjælper) og finder at der er en del tilfælde hvor CO2 stiger UDEN at temperaturer forinden er steget. Det sjove er, at jeg ikke har fundet ét tilfælde hvor en ikke-temperatur-initieret-CO2-stigning følges af et temperatur hop. CO2 kan kun dette med at få temperaturen op når temperaturen er steget først.... Spændende teori.
12-01-2009 10:43
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Her en forstørrelse af 3 store temperaturfald i forbindelse med de sidste istider.
Mit spørgsmål: Hvor langt når temperaturen at falde før CO2 falder nævneværdigt?
A ) 4,7 grader / 60% af faldet
B1 ) 3,5 grader / 70% af faldet
B2 ) 3,8 grader / 100% af faldet
C ) 8,5 grader / 90% af faldet

Det karakteristiske for disse store temperaturfald er, at i hvert fald mere end halvdelen ikke kan ses at være ledsaget af CO2 fald.

Fald C, hvor vi ser et temperatur fald på hele 8,5 grader der umuligt kan tilskrives CO2 fald beviser at Hansen tager fejl. Rigtigt store temperatur ændringer kan godt finde sted uden at CO2 har noget med det at gøre. (Dertil kommer selvsagt at for alle de store temperaturændringer ses CO2 at tøffe efter, som bekendt)


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

12-01-2009 13:50
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Helios skrev:
En anden effekt er, at solsystemet ikke gennemløber en plan bane, men "hopper" op og ned i banen, hvilket betyder at den en gang imellem "kigger" over spiralarmenes tætte stjerneansamlinger.


Det er et gammelt citat fra denne tråd. Ca et år gammel. Du kan vel ikke dokumenter og udbygge denne udtalelse?

Mvh
Morten
12-01-2009 15:32
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
MortenRiber skrev:
Helios skrev:
En anden effekt er, at solsystemet ikke gennemløber en plan bane, men "hopper" op og ned i banen, hvilket betyder at den en gang imellem "kigger" over spiralarmenes tætte stjerneansamlinger.


Det er et gammelt citat fra denne tråd. Ca et år gammel. Du kan vel ikke dokumenter og udbygge denne udtalelse?

Galaksen; Mælkevejen har form som en kugle med en skive af spiralarme. Solen bevæger rundt om kuglen og samtidigt op og ned i spiralarmene. Vi er nu nærmer oversiden end undersiden, og derfor er der flere synlige stjerner på den sydlige halvkugles nattehimmel end den nordlige.
Redigeret d. 12-01-2009 20:40
12-01-2009 15:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Ok, tak, men hvor kommer den viden fra at det skulle have en betydning for mængden at kosmisk stråling? Hvor stor er virkningen? Med hvilke intervaller?

Mvh
Morten
12-01-2009 16:50
Kosmos
★★★★★
(5370)
Med hvilke intervaller?


The chronicle of the rocks tells of major alternations of heat and cold over cycles of about 140 million years, corresponding with the intervals between spiral-arm crossings. Superimposed are warmer-cooler cycles of about 34 million years, due to vertical motions through the mid-plane of the Milky Way where cosmic rays are most concentrated

(Kilde)
RE: magnetfelter og klimaændringer12-01-2009 17:45
Fafner
★☆☆☆☆
(53)
http://www.videnskab.dk/content/dk/naturvidenskab/ny_dansk_forskning_understotter_kontroversiel_klimateori
Redigeret d. 12-01-2009 20:04
13-01-2009 01:36
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Helios skrev:Efter denne teori har solsystemets ophold i og mellem spiralarmene i Galaksen en afgørende betydning for, om Jorden befindes sig i et is- eller varmehus.
En anden effekt er, at solsystemet ikke gennemløber en plan bane, men "hopper" op og ned i banen, hvilket betyder at den en gang imellem "kigger" over spiralarmenes tætte stjerneansamlinger. Det betyder færre kosmiske stråler og mindre skydannelse = varmere klima.


Den respons jeg har fået på mine spørgsmål angående Helios indlæg fra 19-1-08 svarer ikke rigtig til det som jeg efterspurgte, derfor gentager jeg det lige, men jeg citerer lidt mere denne gang. Det som jeg er ude efter er hvilken betydning denne hoppen op og ned kan have på den korte bane fx for klimaet de seneste 100 år. Kan der være en sammenhæng mellem bevægelsen, intervallerne, kosmisk stråling og PDO? Helios må have læst om dette fænomen et eller andet sted, men hvor?

Mvh
Morten
13-01-2009 07:42
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
MortenRiber skrev:
Helios skrev:Efter denne teori har solsystemets ophold i og mellem spiralarmene i Galaksen en afgørende betydning for, om Jorden befindes sig i et is- eller varmehus.
En anden effekt er, at solsystemet ikke gennemløber en plan bane, men "hopper" op og ned i banen, hvilket betyder at den en gang imellem "kigger" over spiralarmenes tætte stjerneansamlinger. Det betyder færre kosmiske stråler og mindre skydannelse = varmere klima.


Den respons jeg har fået på mine spørgsmål angående Helios indlæg fra 19-1-08 svarer ikke rigtig til det som jeg efterspurgte, derfor gentager jeg det lige, men jeg citerer lidt mere denne gang. Det som jeg er ude efter er hvilken betydning denne hoppen op og ned kan have på den korte bane fx for klimaet de seneste 100 år. Kan der være en sammenhæng mellem bevægelsen, intervallerne, kosmisk stråling og PDO? Helios må have læst om dette fænomen et eller andet sted, men hvor?


Jeg har også læst om det, og juralisten havde vist ingen fornemmelse for tidsperioder før sin barndom. Men ja der kan være sammenhænge som vi ikke forstår eller kan måle, såleds der også kan være en styrende klimaeffekt af CO2. Nej når Galaksen indblandes så er det i det lange perspektiv, over milioner og milliarder af år.

Jeg mener at de tropiske tordenvejr styre klimaet, ved at pumpe vand op i stratosfæren så at det, svovl som vulkanerne sender op omdannes til svovlsyre og falder ned. Dels transportere vandet varme fra troperne til polar områderne. Da disse tordenvejr er så små i toppen, og kun arbejder lever nogen timer er de meget følsomme over for alting. Heldigvis så forsøger luftfarten at flyve uden om dem.
13-01-2009 08:17
Søren_Søndergaard
★★☆☆☆
(204)
@MortenRiber

Klip fra http://answers.google.com/answers/threadview/id/576560.html

A summary of the Shiva Hypotheisis written by Rampino appears here.
http://abob.libs.uga.edu/bobk/ccc/cc020298.html

This is another summary.
Rampino, M.R., and B.M. Haggerty 1996. The "Shiva Hypothesis":
Impacts, mass extinctions, and the galaxy. Earth, Moon, and Planets
72, 441-460.
?The mass extinction record shows evidence for a periodic component of
about 26 to 30 Myr, and an ~30 Myr periodic component has been
detected in impact craters by some workers, with recent pulses of
impacts in the last 2-3 million years, and at ~35, 65, and 95 million
years ago. A cyclical astronomical pacemaker for such pulses of
impacts may involve the motions of the Earth through the Milky Way
Galaxy. As the Solar System revolves around the galactic center, it
also oscillates up and down through the plane of the disk-shaped
galaxy with a half-cycle ~30 3 Myr. This cycle should lead to
quasi-periodic encounters with interstellar clouds, and periodic
rotations in the galactic tidal force with maxima at times of plane
crossing. This "galactic carousel" effect may provide a viable
perturber of the Oort Cloud comets, producing showers of comets in the
inner Solar System. These impact pulses, along with stochastic
impactors, may represent the major punctuations in earth history. ?
http://pubs.giss.nasa.gov/abstracts/1996/RampinoHaggerty2.html
13-01-2009 10:16
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det som jeg er ude efter er hvilken betydning denne hoppen op og ned kan have på den korte bane fx for klimaet de seneste 100 år

- utvivlsomt ingen (målelig) på så kort sigt, jf. mit indlæg af 16:50 i går (som jo harmonerer fint med Søren Søndergaards seneste).
Redigeret d. 13-01-2009 10:18
Side 2 af 2<12





Deltag aktivt i debatten Hvorfor opstår der istider og mellemistider ?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Lille istid på vej - nej!615-08-2020 22:53
Jordens sidste istid607-12-2019 06:02
Politik til næste istid030-08-2019 13:01
Istider616-04-2014 13:23
Er en ny istid på vej?1413-08-2013 11:19
Artikler
Marit-Solveig Seidenkrantz: Er vi på vej ind i en ny istid?
Istider
NyhederDato
Mennesket medvirkede til den lille istid12-01-2009 10:52
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik