Husk mig
▼ Indhold

Hvorfor via El? Direktkoblet varmepumpe


Hvorfor via El? Direktkoblet varmepumpe09-04-2008 13:50
hpglunz
☆☆☆☆☆
(3)
El repræsenterer kun en brøkdel af den anvendte energi og er derudover belagt med skat og distributionsomkostninger...
Man tager en lille dieselmotor og kobler den direkte med en luft-vand varmepumpe. Dieselmotorens varmvandsproduktion er på 80 grader og passer fint til varmvandsproduktion - varmepumpens produktionstemperatur er lavere op passer fint til gulvvarme (via lagertank)
Dieselmotoren og kompressoren installeres i et kabinet/rum som prøves at "airconditioneres" - hvilket giver en super virkningsgrad til varmepumpen.
På denne måde kan man hente betydelig mere ud af brændselsolien end de 10.000 kcal hvis man brænder olien direkte.

Er der nogen her på forummet som kan lave en realistisk overslagsberegning på ovennævnte model? Hvor mange kcal kan man hente fra 1 ltr. brændselsolie?

m.v.h. hpglunz

PS: kan også være en gasdreven motor (stirlingmotor?)
09-04-2008 14:53
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Det vil man kunne gøre betydelig bedre. Minimum fordoble effektfaktor, ved at bruge absorptionsvarmepumper som drives af højtemperatur energikilder på motoren. Hvis feks. stempelvarmepumpe løfter en energikilde til 30 c' så løfter absorptionsvarmepumpen denne energi til 60 c'. Nu arbejder stempelvarmepumpen minimum med en fordoblet effektfaktor lige som den yder en betydelig større kapacitet. Selvfølgelig afhænnig af hvorved opbygningen skal hente energien. Men ved at køle luft eller fra en jordradiator(jordvarme) vil det gælde.

Varmepumpe med absorptionsvarmepumpe se.



Absorptionsvarmepumpe se.



For jeg kan give dig en effektfakotor skal jeg vide virkningsgard på sterligmotorer eller diesel motor og ved hvilken temp. du henter energi og ved hvilken temp. du aflevere energi.
Redigeret d. 09-04-2008 14:55
RE: Mere til husholdningsbehov...09-04-2008 15:30
hpglunz
☆☆☆☆☆
(3)
tak for dit svar, men eftersom jeg er mere det "praktiske gris" så tænker jeg mere i enfamilie-anlæg og ikke i avancerede 3-trins-anlæg. Jeg får myrekryb når jeg ser de store anlæg...
Stirling motorer er bare nævnt for fuldstændigheds skyld - for dyrt - ikke til at opdrive for en test.
Hvis man nu virtuelt her på stedet "konstruerede" sådan et anlæg? Men forenede kræfter?
Er en lille vandkølede encylinders skibsdiesel på 6 - 7 HK (Petter, Lister, Buhk?) stor nok så den kan tøffe nogle timer hver dag, trækken en Bitzer kølekompressor og opvarme først en stor brugsvandbeholder med 80 grad og derefter (eller sideløbende) en lagertank til opvarmningsformål.
Hvor stor skal lagertankenen være til 24 timer? (enfamiliehus)
Så ender vi måske med et projekt som jeg gerne vil lave en prøveopstilling på?
09-04-2008 15:56
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Absorptionsvarmepumper behøver nu ikke være betydelige: 16 Kw er mulig.
Du skal bruge de her hermetiske kompressorer. Det er urealistisk at bruge kompressorer med en aksel. Hvis skal der bruges ammoniak som kølemiddel og det er alt for dyrt. Se.

Her kan du se nogle effektforøgelser ved forskellige temperaturset. Se. Link

En solfangerdam uden solfanger til 3000.- kr. ved 10 Kbm og opvarmning/afkøling 40 grader, kan denne indeholde 450 Kwh eller energien i 55 l olie.



Bedste hilsen Delphi
Redigeret d. 09-04-2008 19:32
09-04-2008 23:25
hpglunz
☆☆☆☆☆
(3)
sorry - jeg vil komme fri af El! Alle ovenstående løsninger ser halvdyrt ud og er el-baseret - Jeg forestiller mig en "folkelig" løsning som siger spar to og som alle kan efterligne hvis det holder hvad jeg forventer. Dette vil være et aktivt bidrag til Global Warming problematiken.
09-04-2008 23:50
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jammen du har jo 5 Twh vindmøllestrøm som er ubrugelig = 3.000.000 ton olie hvis det omsættes i varmepumper med en effektfaktor på 4. En damløsning med en alm. varmepumpe det kan laves for under 30.000.- kr. og du har varme til det halve hvis dit forbrug er 2500 l olie.

De løsninger omkring hermetiske kompressorer de koster på det nærmeste intet. Hvis du vil have noget med en aksel så er der risiko for lækage og du må ikke bruge alm kølemidler, så skal du bruge kulbrinter (propan, Isobutan) eller ammoniak og det koster kassen. Du få ikke lavet noget for under 200.000.- kr. Omkring hermetiske lukkede kompressorer der kan du med lethed lave noget til 10 - 20.000.- kr. Så skal du monter en generator som kan være en alm. ac motor som ingenting koster.

1 L diesel giver ca. 3 Kwh effekt. hvis du omsætter det i en varmepumpe med en effektfaktor på 5 = 15 Kwh varme + kølevand og udstødningsgasser vel 5 Kw I alt 20 Kwh fra en l olie som snart koster 10 Kr/l. altså 0,5 Kr/Kwh. inkl. moms.

En solfanger dam hvor 50 % af energien kommer fra solfangerlåget kan min levere varme til 0,35 kr/kwh ved overskudsstrøm og betydeligt billigere omkring etablering Se.


Selvfølgelig hvis du har en motor er det en anden sag. Her er bilmotorer fra autoophug udmærkede feks. fra en ww. golf.
Redigeret d. 09-04-2008 23:54
10-04-2008 07:43
hpglunz
☆☆☆☆☆
(3)
selvfølgelig skal den diesel kører på fyringsolie og så nærmer vi os de 0,4 og det kan køre idag - hvorimod din løsning kun fungerer med noget som ikke kan købes: overskudsstrøm...
Alselløsninger: er alle bil-klimaanlæg ulovlig? Der har man dog en aksel?
10-04-2008 09:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
selvfølgelig skal den diesel kører på fyringsolie og så nærmer vi os de 0,4 og det kan køre idag - hvorimod din løsning kun fungerer med noget som ikke kan købes: overskudsstrøm...
Alselløsninger: er alle bil-klimaanlæg ulovlig? Der har man dog en aksel?

Hvorfor ikke på rapsolie?
Akselløsninger er lovlige og uden de forhøjede el-afgifter.
Redigeret d. 10-04-2008 09:20
10-04-2008 09:07
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Alt det overskudsstrøm du ønsker til 1,50 kr/Kwh. som stadig blive billigere end fyringsolie og motor med varmepumpe. Hvis man ikke er "gør det selv mand " så bliver motorløsningen betydelig dyre end 30.000.- kr. Som jo altså er 100 % forureningsfri og 100 % co2 fri varmeproduktion.
01-05-2008 16:25
Jakob
★★★★★
(9261)
 



hpglunz skrev:
Hvor mange kcal kan man hente fra 1 ltr. brændselsolie?


Dieselolie har en brændværdi på ca. 44,8 MJ/kg
http://da.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A6ndv%C3%A6rdi


Jeg får myrekryb når jeg ser de store anlæg...


Man kan ellers ofte opnå både miljøfordele og en god økonomi i stordrift.


Stirling motorer er bare nævnt for fuldstændigheds skyld - for dyrt - ikke til at opdrive for en test.


De tester helt vildt på youtube.  


http://www.youtube.com/watch?v=R2ti8_WwaP4&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=emd3Fk1ZulY



Er en lille vandkølede encylinders skibsdiesel på 6 - 7 HK (Petter, Lister, Buhk?) stor nok


Hvis du vil fri af EL-nettet, så bør du nok især overveje, hvor store spidsbelastninger du får, og hvordan du vil håndtere dem.

Det vil nok også være en god idé at overveje tabet.


Men hvordan forestiller du dig, at din idé skal kunne gavne klimaet, hvis du vælger en motor, som kører på fossilt brændsel..?




 




Deltag aktivt i debatten Hvorfor via El? Direktkoblet varmepumpe:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
CopMax High Power Luft til Vand varmepumpe2616-04-2024 18:26
Valg af Varmepumpe..?17526-11-2023 17:50
CopMax Luft/vand-varmepumpe AS14S-DPNHE13701-08-2023 21:50
Hvor meget frostvæske på min luft/vand varmepumpe412-12-2020 11:17
Hvilken varmepumpe skal jeg vælge?625-11-2020 19:06
Artikler
Hvad er en luft til vand-varmepumpe?
Varmepumper
NyhederDato
Danmarks største varmepumpe sat i gang03-09-2009 21:31
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik