Husk mig
▼ Indhold

Indlandsisens højeste punkt


Indlandsisens højeste punkt21-08-2007 16:35
Hvalrossen
★☆☆☆☆
(130)
Det undrer mig at der i klimadebatten og klimaets indflydelse på isdannelser og afsmeltning ikke er oplysninger om der sker noget med Grønlands indlandsis højeste punkt Summit, der i Kort- og Matrikelstyrelsens kort over Grønland angives til at være 3.238 meter over havets overflade.

Hvad er højden i dag?
21-08-2007 18:50
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Velkommen til Hvalrossen

Summit er stadigvæk ca. 10.000 fod høj og jeg kan oplyse at summit løfter sig 1-3 meter om året.

Vi ved med sikkerhed at Indlandsisen blev 89 meter tykkere på Østkysten fra 1942-1992. Prøv at Google "Glacier Girl" om 6-7 amerikanske fly der nødlandede og blev genfundet i 1992 på 89 meters dybde i isen.


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2
22-08-2007 12:45
Kosmos
★★★★★
(5370)
Faldt lige over dette:

Greenland's land and ice sheet have cooled significantly over the past 40 years, even as much of the rest of the world has warmed in the recent past. Hanna and Cappelen analyzed temperature records from southern Greenland, finding evidence of a cooling trend that they believe is associated with an increased phase of the North Atlantic Oscillation (NAO) that has been observed over the past 35 years. They believe that the NAO is likely causing the temperature reductions along the Greenland coast and is responsible for slowing the island's ice melting rate, in contrast to evidence of global warming. The lowered temperatures may also have
significantly added to the island's ice sheet, particularly along its southern coast, although they note that it is difficult to assess the long-term ice effects from the current NAO trend.

(kilde)

Ret så spøjst bliver det, hvis man derefter sammenligner med dette indlæg!

(bemærk, at modellen starter sin 'kørsel' anno 1960!)
Redigeret d. 22-08-2007 12:56
22-08-2007 13:29
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Der er flere aspekter af spørgsmålet.

Summit er langt højere end gransen for evig sne. Det vil sige at der ikke sker retmeget afsmeltning. Den måde som isen/sneen forsvinder fra Summit er at isen bliver fladtrykt under sin egen vægt, og kanten falder i havet mange hundret kilometer væk. Denne proces er meget stabil i gemmen årtusinder.

North Atlantic Oscillation (NAO), er en detter at når vinteren er kold eller varm i Europa så er der et andet sted som er tilsvarende varmer eller kolder da der kun er ca. den samme mængte varme at flytte rundt på.

Nye undersøgelser har påvist at Grønlands har overlevet meget mere varme end man har troet mulig. En logisk forklaring er at et varmere globalt klima opvarmer Europa men generalt gør Grønlands indlandsis kølig og øger sne-mængen.
22-08-2007 22:08
rick_uk
★★★★☆
(1140)
Der er lidt mere om Kosmos' 'kilde' her:

"Afkøling i det sydlige Grønland" (12/3-03):

http://www.dmi.dk/dmi/afkoeling_i_det_sydlige_groenland


Vh rick

Vi har hørt varslerne. Klokken tikker....Informerede valg.
26-08-2007 21:32
Hvalrossen
★☆☆☆☆
(130)
"ERS altimeter survey shows growth of Greenland Ice Sheet interior"

" they report that "ESA scientists recently analyzed 11 years of radar altimetry data for the Greenland Ice Sheet from its ERS satellites, and came up with a remarkable find. While the edges of the Greenland Ice Sheet have thinned, the high-elevation interior has actually grown in thickness as much as 6 cm (nearly 2.5 inches) per year, for the years 1992-2003."

http://www.eurekalert.org/pub_releases/2005-11/esa-eas110405.php#

Og nu siger Det Europæiske Miljøagentur "Since 1995, Greenland's vast ice cap has lost 7% of its mass and 300 feet in height..."

http://www.usatoday.com/news/world/environment/2007-08-25-greenland_N.htm

Gad vide hvordan det hænger sammen?
26-08-2007 21:49
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2592)
Hvalrossen skrev:
Og nu siger Det Europæiske Miljøagentur "Since 1995, Greenland's vast ice cap has lost 7% of its mass and 300 feet in height..."

http://www.usatoday.com/news/world/environment/2007-08-25-greenland_N.htm

Gad vide hvordan det hænger sammen?


7% er så uhyre mænge at det kun kan være en fejl. Solen kan ikke varme så meget. Verdenshavene ville være steget 40cm.
26-08-2007 22:15
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det må vist bero på en misforståelse! Jeg har kigget på EEAs sider uden at kunne finde den citerede oplysning - til gengæld må jeg konstatere, at EEA generelt er i fuld gang med at slippe så megen varm luft ud, at det i sig selv må betegnes som en (global?) klimatrussel!
10-09-2007 21:04
Hvalrossen
★☆☆☆☆
(130)
Jeg har selvfølgelig spurgt EEA om hvor det har det fra og fået følgende svar:

"We believe that the information appearing in the article refers to the Mittivikat glacier, which the journalist saw on a recent visit to Greenland. How this information came to be used for the entire Greenlandic ice cap is unclear but we will look into the situation."

Gud hjælpe mig om de 300 fod ikke har nået vidt omkring siden dette også fremgår af en artikel i gårsdagen udgave af the Independent (uden dog at anføre hvor det har dt fra) - vist en bekræftelse på den gamle tese om at når en løgn bliver gentaget mange gange nok, ja, så tror folk på løgnen!
11-09-2007 00:00
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Hej

http://ultimateglobalwarmingchallenge.com/

Ja...der er en masse aspiranter til at vinde de 100.000 $ som Steve Milloy har udlovet til den der først videnskabeligt beviser at den globale opvarmning er menneskeskabt (CO2)


Klima tips: Undgå sex i lukkede rum - du forgifter din partner med CO2




Deltag aktivt i debatten Indlandsisens højeste punkt:

Husk mig

Lignende indhold
Artikler
Indlandsisen
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik