Husk mig
▼ Indhold

Infrastrukturkommissionen


Infrastrukturkommissionen06-12-2007 23:01
Magnus
☆☆☆☆☆
(9)
Er der nogen der har nogen tanker om den?

Nu er det jo relativt lidt der er sluppet ud, men det har alligevel skabt en del debat i dag. Synes slet ikke klimatemaet er indgået i debatten.
Hovedpointen er skinner vs. asfalt, og det tyder jo på at skinner (efter min mening) bliver kraftigt nedprioriteret. Der er jo tiltag til skinner, men havde man reelt valgt at satse på det ville det kræve massive investeringer. Kommissionen lægger mere op til at tage højde for de trafikfremskrivnings-modeller der peger på mere bilisme, end at prøve at ændre udviklingen og føre mere trafik over på skinnerne.
Og så er det jo altid interessant at se på hvem det er der sidder i kommissionen og giver anbefalinger: http://www.infrastrukturkommissionen.dk/sw92481.asp
(ved af bagveje, at de 6 akademikere har nogle heftige slagsmål med de andre
)

kommissionen ligger og roder med et budget på 300 mia.(!) kr. over de næste 25 år. Det nuværende årlige budget til trafik og infrastruktur ligger på 7-8 mia. årligt, så det er rimelig mange penge det drejer sig om.
06-12-2007 23:18
Carbon
☆☆☆☆☆
(4)
Personligt mener jeg, at det er helt til grin, at bruge klima-debatten som en undskyldning, for mindre biltrafik - det er jo absurd ikke at udbygge vejnettet, trods en forøget biltrafik!
At en flot lunatics har fået en ubegrundet idé omkring menneskeskabt global opvarmning, skal da ikke sætte den danske infrastruktur på holdt, og det er da slet ikke måden at sikre en fremtidig stærk infrastruktur, hverken på skinner eller veje. Selvfølgelig skal der flere motorveje, det er totalt uundgåeligt...!
07-12-2007 00:09
Magnus
☆☆☆☆☆
(9)
Det handler om at flytte biltrafik over på offentlig transport, så det ikke bliver nødvendigt at bygge så mange nye (motor)veje. Klimadebatten er ikke en undskyldning for mindre biltrafik, men den eneste reelle begrundelse for denne. Global opvarmning er efterhånden rimelig veldokumenteret.
Motorveje er bestemt ikke uungåelige. De er derimod dyre og kræver omhyggelig planlægning og hensyntagen til utrolig mange faktorer, og ikke bare noget der opstår af sig selv. Det samme gælder sådan set jernbaner. Det kommer an på hvad man prioriterer.
07-12-2007 12:57
metjr
★☆☆☆☆
(71)
Uden at kende til det der er kommet ud fra infrastrukturkommissionen, så tror jeg at det bliver yderst svært at begrænse den private bilisme. Det nytter heller ikke at tage bruge klimaet som argument for at begrænse udbygning af motorveje. Jeg tror at det går forholdsvis hurtigt med at finde måder til at drive bilerne med som har meget mindre co2 udledning, og så er det argument væk. Det jeg ser som målet for en kommende trafikpolitik går på at det det offentlig transport system skal udbygges væsentligt i de storebyer. Det til skal man rundt om i landet ligge nogle trafikknudepunkter på strategiske steder hvor privat bilismen og det offentlige transportsystem så mødes, og så skal der være hurtigt med det offentlig at komme mellem de forskellige knudepunktet.

Jesper
07-12-2007 13:53
Christoffer Bugge Harder
★★★★☆
(1801)
det er jo absurd ikke at udbygge vejnettet, trods en forøget biltrafik!


Hvorfor dog det? I Danmark har vi mig bekendt flest motorvejskilometer pr. indbygger i Europa. Hvorfor ikke prøve at mindske biltrafikken i stedet for?

Mere udbygning i vejnettet fører til mere biltrafik, der igen udløser krav om atter mere udbygning af vejnette - osv. osv.. Og der er grænser for, hvor meget vejnettet kan udbygges, især i byerne - og uanset hvad må man jo erkende, at vi ikke alle kan køre samtidig samme sted. Vi kommer ikke udenom at måtte gøre noget ved den stigende biltrafik, selv ikke hvis man ser helt bort fra klimaproblematikken.



07-12-2007 15:27
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Det relevante spørgsmål er om vi kan løse fremtidens trafikproblemer med fortidens løsninger. Et andet sted i dette forum omtales RUF, måske fremtidens transportform.
Til de interesserede kan oplyses, at der den 11/12/2007 afholdes et seminar i Ballerup om RUF af opfinderen Palle Jensen.

Kære RUF venner

Der er nu gang i en udvikling i Sverige, som kan blive gennembruddet for RUF.

Det vil jeg gerne fortælle om ved et møde hvor jeg også vil redegøre for:
1) Hvordan RUF kan være eet af svarene på KLIMA problemerne
2) Hvordan INFRASTRUKTUR kommissionens anbefaling bør være
3) Hvordan TRAFIKMINISTERIETS bekymringer kan reduceres
4) Hvordan jeg ser en mulig implementerings strategi for RUF

I en pause vil der være mulighed for at se på RUF hardware og software
Det er gratis at deltage, men tilmelding vil gøre det nemmere for mig.
Tilmeld venligst på prj@ruf.dk

Tidspunkt:
Tirsdag den 11-12-07 kl 16:00 til 18:00

Sted:
Ingeniørhøjskolen
Lautrupvang 15
2750 Ballerup

Auditorium R1 (i maskinafdelingen)

Palle Jensens mobil telefon nummer er:
4078 7655
11-12-2007 23:54
Magnus
☆☆☆☆☆
(9)
@metjr

Det har du jo ret i. Man skal ikke nødvendigvis bruge klimadebatten til at undlade at udbygge motorvejene, hvis det gør at folk sidder mere i kø osv. Min pointe var bare, at jeg undrede mig over at klima ikke direkte var tænkt ind i planen. Infrastrukturkommissionens vinkel på problematikken er mere, at hvis fremskrivningerne af billismen holder bliver det meget svært at få plads til al den motorvej, især inde i byerne. Din løsning virker meget logisk, men på mig virker det ikke som om der for alvor bliver satset på den.
Redigeret d. 11-12-2007 23:59
12-12-2007 17:42
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Magnus skrev:
Man skal ikke nødvendigvis bruge klimadebatten til at undlade at udbygge motorvejene, hvis det gør at folk sidder mere i kø osv.

Så skal man heller ikke bruge bilkøer, som undskyldning for at bygge flere motorveje.
Jeg tror ikke vi kan løse kø-problemerne ved at bygge flere motorveje, det har fortiden vist meget tydeligt.
Det største problem med infrastruktur er at politikerne kun har en tidshorisont på ca. 4 år (til næste valg), og at udbygningen af den kollektive trafik tager meget længere tid. En total omlægning til en helt anden form for transport er langt uden for politikernes tidshorisont. At indføre et system som RUF i Danmark vil nok tage 50 til 100 år.




Deltag aktivt i debatten Infrastrukturkommissionen:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik