Husk mig
▼ Indhold

Intelligente EL-målere



Side 4 af 4<<<234
15-02-2011 22:45
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hej twocat

Det kunne være interessant at få oplyst hvordan DONG overholder EUs direktiv om energimålere. En energimåler skal faktisk kontrolleres minimum 1 gang pr. 10'ende år, hvilket jeg ikke mener sker i Danmark.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
RE: det var som satans !16-02-2011 19:43
twocat_cph
☆☆☆☆☆
(11)
Ja det skulle ikke undre mig at Dong blæser på det , men kan du samle beviser på at de ikke kontrollere det så vil jeg klage til EU kommissionen over Dong .Men godt du nævner det
. og fortæl mig endelig hvad du syntes om mit svar til dongs vicepresident , via energi klagenævnet , kritik modtages med glæde da livet er en lang lære fase . hyg hyg
22-03-2013 16:09
Jakob
★★★★★
(9267)
.




Jeg så på Folketingskanalen, at de behandlede "L 180 om engrosenergimarkederne"
Som jeg forstod det, ønsker et flertal at gennemtvinge udbredelsen af de fjernaflæste EL-målere til alle forbrugere, og de begrunder det blandt andet med, at det kan hjælpe med at styre forbruget alt efter, om der er meget eller lidt vindstrøm i systemet.

Men er de fjernaflæste EL-målere egentlig intelligente nok til det projekt..?
Det er ikke det indtryk jeg fik, da jeg spurgte mit lokale EL-selskab, om jeg kunne købe en kontrollampe til min EL-måler, og få den til at lyse, når strømmen er grøn og billig.
Jeg fik den besked, at der ikke kunne tilkøbes udstyr til styring.

Men politikerne må vel vide det bedst, eller hvad er egentlig op og ned i den sag..?




.
22-03-2013 19:28
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Men er de fjernaflæste EL-målere egentlig intelligente nok til det projekt..?


Jakob

Du kan jo se lidt på de her årlige strømforbrug til forskellige 'energiforbrugere' i husstanden og så vurdere, hvor meget el-forbrug der mon kan mon flyttes, mod el-produktion fra f.eks. møllerne!

Se http://www.nyfors.dk/Elapparaters_forbrug-6108.aspx
22-03-2013 19:34
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Jeg skal have udarbejdet et høringssvar senest den 26. marts 2013 - så hvis I har nogle ideer, så kom frit frem !


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.

Redigeret af branner d. 21-04-2013 16:31
24-03-2013 23:50
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Boe Carslund-Sørensen

Må vi se dit svar, før du sender det videre..?



.
25-03-2013 00:46
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg skal se, om jeg kan nå at få høringssvaret færdigt inden deadline - men om ikke andet kan jeg lægge det ind efter, hvis altså ikke der kommer nogle input har i tråden.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
26-03-2013 19:15
Jakob
★★★★★
(9267)
.




@Boe Carslund-Sørensen

Jeg vil såmænd bare gerne vide, om de fjernaflæste EL-målere er tilstrækkeligt intelligente, så de kan tilkobles udstyr, som kan tænde lamper og EL-vandvarmere og andre strømforbrugende enheder, når strømmen er grøn og billig.




.
26-03-2013 19:29
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Den fjernaflæselige elmåler SEAS-NVE har monteret hos mig kan udvides til flere funktioner, men hvilke funktioner den understøtter ved jeg ikke.

Din problemstilling belyser faktisk ganske godt, hvor svært det kan være, at der er 2 parter, der har modsatrettede ønsker - forbrugerne (dig) ønsker mulighed for at tænde/slukke - så vi kan få elforbruget så billigt som muligt - mens elselskaberne gerne vil tjene flere penge på at sælge el.

Jeg tror desværre, at der politisk blive taget flest hensyn til dem, der vil tjene penge på salg af el.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
27-03-2013 16:15
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
På vegne af Sammensluttede Danske Energiforbrugere (SDE) fremsendes hermed høringssvar til L 180.

SDE kan støtte en udskiftning af gamle manuelt aflæste elmålere, der i nogle tilfælde har været installeret i over 20 år uden løbende kontrol, til nye elmåler med mulighed for fjernaflæsning, men at der samtidig skal indføres løbende kontrol med disse målere.

SDE mener, at EU's direktiv for energimålingsudstyr med fordel kunne bruges, så udskiftningen faldt sammen med, at de gamle elmålere skulle hjemtages til kontrol. Der findes hos SEAS-NVE en ældre beregning, der viser, at der er god økonomi for elselskaberne i, at udskifte de gamle manuelt af læselige elmålere med fjernaflæste elmåler, da elforbrugerne så betaler det registrerede elforbrug enten pr. kvartal eller pr. måned.

SDE mener ikke, at fjernaflæste elmålere er nok til at håndtere de problemer, der opstår pga. en meget svingende elproduktion fra vindmøller, solceller mv.

SDE mener, at de nye elmålere skal kunne håndtere til- og frakobling af elapparaterne, så f.eks. en fryser kan styres til at ændre temperaturen alt efter om der overskud eller underskud af el, eller der er balance mellem elproduktion og elforbrug. SDE ved, at teknologien til en sådan styring findes og er indbygget i nogle elapparater, men at det ikke er rentabelt for de danske elforbrugerne at investere i sådanne produkter pga. den valgte afregningsform for el, som nærmest kan sammenlignes med en "leverpostejs afregning", på grund af den gennemsnitspris på el over en periode og ikke afregning iht. spotmarkedspriser.

SDE mener, at de nye elmålere skal kunne udbygges i takt med, at behovet for bedre styring af elforbruget bliver nødvendig. Elmålerne skal derfor kunne styres enten ved hjælp af "intelligente" elapparater, via forbrugernes computere osv., meget af den interne styring af elforbrug kan muligvis klares via det eksisterende elnet.

SDE mener, at de nye elmålere skal være udstyret med en automatisk logfil, der kan afsløre uretmæssige indgreb i f.eks. forbruget af el.

23-07-2014 15:27
Jakob
★★★★★
(9267)
.





Boe Carslund-Sørensen skrev:
Din problemstilling belyser faktisk ganske godt, hvor svært det kan være, at der er 2 parter, der har modsatrettede ønsker - forbrugerne (dig) ønsker mulighed for at tænde/slukke - så vi kan få elforbruget så billigt som muligt - mens elselskaberne gerne vil tjene flere penge på at sælge el.

Jeg tror desværre, at der politisk blive taget flest hensyn til dem, der vil tjene penge på salg af el.


Man kunne ellers godt tro, at forbrugerne udgør så stort et flertal, at de i demokratiet formår at vælge nogle politikere, som kan andet og mere end det.

F.eks. også sørge for EL-målere, som er kompatible med fri hard- og software.

Arduino
http://www.let-elektronik.dk/let-elektronik/workshop-kit/starter-kit.html
Mere info. ang Arduino og Linux Ubuntu:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=131481#p131481




.
24-07-2014 15:42
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Der er ingen tvivl om, at der også fortsat vil ske en udvikling af udstyr, der kan hjælpe med at styre energiforbruget og i første omgang nok elforbruget, så der i fremtiden ikke vil være så stor forskel på elforbruget på time-, dag-, uge, måneds- eller årsbasis. En mere jævn fordeling af elforbrugt vil spare forbrugerne for mange ja endda rigtig mange penge, når f.eks. elnettet ikke skal dimensioneres til at klare spidslast perioder, eller spidslast perioder der ikke afviger nær så meget fra normal- eller lavlast.

Jeg faldt for nogen tid siden over el-måleudstyr, der faktisk ikke kostede en halv bondegård.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
25-07-2014 11:07
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Boe Carslund-Sørensen

Jeg forstår ikke helt, hvad du skriver om.
Jeg mener jo, at når vi får mere vedvarende energi i EL-systemet, så må vi netop forberede os på langt større udsving i EL-produktionen, og derfor kan vi slet ikke slippe for at investere i EL-nettet og forbrugernes evne til at forbruge strømmen, når den er rigelig. Altså ikke et jævnt forbrug, men et forbrug, som følger produktionen, der foregår som vinden blæser.
Og det mener jeg, at vi burde have lært at erkende og favne i tide og være tilfredse med i stedet for som nu, at både nettet og industriens evne til at udvikle styresystemer halter hjælpeløst bagefter.



.
25-07-2014 16:04
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Så må vi jo bede politikerne om, at der bliver udarbejdet en rapport, der viser:

1. Hvordan vi bedst og billigst indpasser vindmøllerne svingende elproduktion i forbruget
2. Hvordan denne indpasning vil påvirke samfundet som helhed.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
26-07-2014 12:44
Jakob
★★★★★
(9267)
.



@Boe Carslund-Sørensen


Når det gælder nettet og EL-målere, så er det næppe den billigste løsning, vi skal jagte.
Vi skal nok nærmere bare sørge for at bygge ovnen stor nok til de brød, der skal bages mange årtier frem.
Nettet, hvor kabler kan have langt mere end 20 års levetid, bør ikke begrænses og føre til ny opgravning hvert 20 år, fordi nogle økonomer sidder og fedter og ikke kan nænne, at denne generation skal betale for kabler, som næste generation også vil få glæde af.



.
07-01-2017 10:51
Euro
★★★☆☆
(443)
Nu er det sådan at smarte elmålere er blevet billigere. Jeg har lige fundet en CE godkendt måler til engrospris på 15dollar eller 105 kr.

Hvis vi tilbyder at folk kan købe energi om natten uden afgift, så vil det være attraktivt at købe batterier og så lade sine batterier om natten, hvor der er overproduktion af ren ernergi. Og så bruge energien mellem 7 og 19 så samfundets forbrug falder i peak perioden. Det vil nedsætte forbruget af fossile brænsler en del.

Man kan endda tilbyde folk at sælge ren energi fra batterierne som de har i overskud.

Staten skal jo bare tilbyde at alle der sætter måleren op for egen regning får afgift nedsættelsen. Så vil de selv finde ud af at købe batterier og/eller bruge energi anderledes.

Det kan ikke betale sig for en mølle ejer at investere i et batteri for at tjene 10øre per kwh, men det kan betale sig for forbrugeren/virksomheder at spare måske 1,50kr per kwh.
Side 4 af 4<<<234





Deltag aktivt i debatten Intelligente EL-målere:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik