Husk mig
▼ Indhold

Intelligente EL-målere



Side 3 af 4<1234>
08-06-2010 12:22
Jakob
★★★★★
(9213)
.



@delphi


Kan du huske denne diskussion..? :
http://www.klimadebat.dk/forum/intelligente-el-maalere-d20-e349.php#post_8108
delphi skrev:

@Jakob

Hvis vi kan regulere det over spændingen, som jeg beskrev, så bliver det nok endnu nemmere at styre, fordi det kan fungere automatisk.


Det kan du ikke. Du skal have en ovcerordnet styring som til og frakobler forbrug efter de kapaciteter der er tilstede.



Nu har jeg endelig fundet noget, som viser, hvad jeg mener:

http://ing.dk/artikel/109380-saenk-spaendingen-paa-lysnettet-og-spar-paa-skejserne
Citat:
---------------
Regulerer man spændingen i en bygning ned, kan der i bedste fald spares over 10 procent af energiforbruget. Det viser nye forsøg, som udnytter, at alt elektrisk udstyr skal kunne fungere med 210 V, selv om normalspændingen er 230 V.
---------------


Jeg mener bare, at EL-selskaberne må kunne anvende teknikken til regulering.
Tyder det ikke på, at vores EL-net nogle steder er for dårligt, hvis det ender med, at de fleste boliger skal have deres egen transformatorstation for at undgå så mange volts "overspænding"..?



.
08-06-2010 22:31
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Nu har jeg godt nok ikke læst hele tråden igennem http://www.klimadebat.dk/forum/intelligente-el-maalere-d20-e349.php#post_8108

Det jeg igen og igen henviser til er at www.energinet.dk vil under ingen omstændigheder ha at nogle begynder at regulere på forbruget efter nogle forudindlagte styringsmekanismer, fordi i kritiske situationer når nettet er i ubalance, så er det meget svært for energinet, at styre nettet tilbage på ret kurs, netop hvis de styringsmekanismer modarbejder de reguleringsværktøjer energinet bruger.

Nu har DONG endelig efter mange sværslag fået lov til, at bruge batterier i biler til balanceregulerng sammen med at batterierne bruges i biller. Men det betyder at energinet kan ikke regne med kapaciteten og dongs styresystemer som virker efter folks 'behov' kan meget let forstyre den overordnede sikkerhed omkring balance regulering.
Redigeret d. 08-06-2010 22:40
08-12-2010 14:55
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@delphi

Når der tændes efter en strømafbrydelse, så er der jo mange enheder, som kræver en stor startstrøm, og som derefter regulerer ned.
Det sker med neonrør, ladeværket, kværnen, vandkogeren osv. osv.
Jeg kan ikke se, hvorfor en spændingsregulator til huset skulle være værre end så meget andet.



.
08-12-2010 14:58
Jakob
★★★★★
(9213)
.




15 kr. pr. kWh .... Er du vild, hvor kunne vi hurtigt forrente hjemmebyggede energilagre og vindmøller til den pris..!





.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 08-12-2010 14:59
10-12-2010 23:06
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jakob skrev:
Når der tændes efter en strømafbrydelse, så er der jo mange enheder, som kræver en stor startstrøm, og som derefter regulerer ned.
Det sker med neonrør, ladeværket, kværnen, vandkogeren osv. osv.
Jeg kan ikke se, hvorfor en spændingsregulator til huset skulle være værre end så meget andet.


Det kan jeg da ikke se umiddelbart at det skulle have noget at sige, at der er meget forbrug når og hvis et net er dødt og skal startes på ny.

HVis energinet skal styre et el-net skal de have en nogenlunde formodning om hvad der sker inden for den nærmeste fremtid og det vil de ikke have en jordisk chance for hvis forskellige opstillinger ved private og ved firmaer begynder at op og nedregulerer
11-12-2010 16:27
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
.
15 kr. pr. kWh .... Er du vild, hvor kunne vi hurtigt forrente hjemmebyggede energilagre og vindmøller til den pris..!

.


Spis lige brød til - som alm. elforbruger betaler du en gennemsnitspris udregnet efter en indviklet model, som forbrugerne ikke kender. De 15 kr./kWh var kun gældende i 2 timer og har derfor ikke den store betydning for månedens gennemsnitlige elpris. Hvis du har underskrevet en fastprisaftale, kan du være fuldstændig ligeglad, for du betaler jo kun den aftalte pris uanset hvad prisen på Nord Pool er.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
12-12-2010 10:46
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Har du evt. et link til et diagram, hvor vi kan se EL-prisen pr. kwh i Danmark, og hvordan den ændrer sig i løbet af hele året..?




.
12-12-2010 10:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

fra http://www.energinet.dk/DA/El/Engrosmarked/Udtraek-af-markedsdata/Sider/default.aspx

12-12-2010 11:46
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Du kan følge spotmarkedsprisen her og hente data der dækker flere år direkte over i et regneark.

http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
12-12-2010 12:46
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@Boe Carslund-Sørensen


Mange tak for linket.


Det ser godt ud, men er det ikke typisk for Energinet, at de ikke skriver, hvad deres forkortelser står for..?

SYS, NO1, NO2, NO3, NO4, NO5, DK1, DK2, SE, FI, EE, KT.



@delphi


Tak for grafen på et sølvfad.


Men hvor blev enhederne af..?

Er y-aksen deciøre for en dansk gennemsnitspris, og er det for et helt år..?



.
12-12-2010 12:50
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Men hvor blev enhederne af.


Som der står i grafens overskift: DKK/Mwh

X-aksen: perioden 2010.
Redigeret d. 12-12-2010 12:51
12-12-2010 12:57
Jakob
★★★★★
(9213)
.



@delphi

Ja undskyld, det burde jeg have set.
Men hvorfor optræder prisen 15 kr/kWh så ikke på grafen..?





Er der et sted, hvor vi kan aflæse, hvad EL-prisen er lige nu..?



.
Redigeret d. 12-12-2010 13:15
12-12-2010 13:36
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Opførelsen er i dag opgjort til og med 3/12 så den må være 9 dage bag ud.

Herunder er grafen for Vest og ikke øst hvor den høje pris forekom.
12-12-2010 14:47
Jakob
★★★★★
(9213)
.




Hvis vi nu forestiller os en flok på måske 1.000 energiinteresserede mennesker etablere et energilager hjemme, og de mødes privat som kammerater, og de bliver alle enige om, at en høj EL-pris er meget gunstig for at fremme rentabiliteten af energilagring. Derfor beslutter de, at de vil støtte den gode idealistiske sag ved i nogle uger engang imellem at bruge strømmen, når den er dyrest. Så når prisen er på sit højeste, så producerer de til lager, og når den er lavest, så bruger de næsten ikke strøm. Selv mærker de det ikke så meget, for de betaler jo, som jeg forstår boe skrive, kun en lidt højere pris, fordi kortvarige høje priser jævnes ud, og alle EL-forbrugere i området splejser til gildet.

I givet fald, at disse 1.000 eller flere velmenene EL-forbrugere trækker så meget strøm, at det mærkbart påvirker EL-systemet eller økonomien, hvad sker der så..?

Indførelse af intelligente EL-målere kunne måske forholdsvist hurtigt blive resultatet..?

Eller skal disse mennesker måske i stedet spores og i fængsel og dømmes for "grøn terror"..?




.
12-12-2010 14:54
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Det vil bestemt have en gavnlig effekt på prisdannelsen omkring den faktuelle strømpris og vil meget hurtigt blive indregner i de kalkulationer markedet bruger og som ligger til grund for markedsprisen på strøm.


Man kan jo se hvor stor en effekt et minimalt kabel over storebælt det har haft på prisdannelsen ost og vest for Storebælt efter det blev taget i brug.

Det var måske mere realistisk med en rapsmotor og nettoaftregningsordningen se http://www.rapstek.dk/article.php?id=34 og så afsætte strøm når strøm er en mangelvare og forbruge strøm når den forekommer til overflod.
12-12-2010 19:12
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob skrev:
Mange tak for linket.


Det ser godt ud, men er det ikke typisk for Energinet, at de ikke skriver, hvad deres forkortelser står for..?

SYS, NO1, NO2, NO3, NO4, NO5, DK1, DK2, SE, FI, EE, KT.
.


SYS = systempris
NO1 til NO5 er de 5 norske prisområder
DK1 = Danmark vest for Storebælt (Jylland, Fyn mv.)
DK2 = Danmark øst for Storebælt(Sjælland, Bornholm mv.)
SE = Sverige - bliver snart opdelt i flere prisområder
FI = Finland
EE = Estland - muligvis hele Baltikum
KT = Kontek - Tyskland mv.

Oplysningerne fås både pr. dag, time, 8 dage mv.
De forskellige prisområder kan også ses på et kort.

Så Jakob du bliver nød til selv at "navigere" lidt rundt på hjemmesiden.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
13-12-2010 20:45
Jakob
★★★★★
(9213)
.





@Boe Carslund-Sørensen


Det behøver jeg jo næsten ikke, når jeg er så heldig, at her er et par dygtige og dedikerede medskribenter som dig og delphi.

Tak for oversættelsen.
Regnearket kommer heller ikke fra energinet.dk , men fra nordpoolspot.com
http://www.nordpoolspot.com/reports/areaprice/
hvor jeg valgte perioden "Historical"
Dette regneark: areaPrice_daily_This year.xls
http://www.nordpoolspot.com/upload/reports/areaPrice_daily_This%20year.xls

Og der kan jeg heller ikke finde prisen 15 kr/kWh. Men det er jo nok, fordi det kun var i to timer, og tallene er gennemsnit for hele døgn.

Hvad betyder "systempris"..?

Hvis du spiller kostbar og skriver, at jeg selv skal søge, så spørger jeg bare delphi.





@delphi


Jeg er glad for, at vi alligevel blev enige om, at EL-forbrugerne stadig selv har lov til at regulere deres eget EL-forbrug, når det passer dem.





.
13-12-2010 21:51
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

The System price for each hour is determined by the intersection of the aggregatet supply and demand curves representing all bids and offers for the entire Nordic region.
http://www.nordpoolspot.com/trading/The_Elspot_market/Price-calculation/System_price/

Elspot system price curves in graphical format can be found here.
http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice/Marked-Cross-Points/

Elspot system price curves in numerical format can be found here.
http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice/MCP-datafiles/

By selecting "Volumes" or "Both" you can see volumes at system price. These numbers are NOT actual traded volumes, but the turnover at system price.

Peak refers to the average price of the period from 8am to 8pm. Off peak 1 refers to the average price of the time period from midnight to 8am and off peak 2 refers to the average price of the time period from 8pm to midnight.

Jeg håber du kan klare dig med den engelske version.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
13-12-2010 22:02
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Jeg er glad for, at vi alligevel blev enige om, at EL-forbrugerne stadig selv har lov til at regulere deres eget EL-forbrug, når det passer dem.


@Jakob

Jeg tror da bestemt at det du ønsker i særdeleshed kommer med eller er muligt omkring de såkaldte SmartGrids hvor en by eller en region skal kunne håndtere alle produktioner og forbrug uanset hvor meget de må 'svinge'.
13-12-2010 23:27
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@delphi

Smart grids, intelligente elmålere - hvad med nogle intelligente politikere, der kan gennemskue hele energiforløbet og ikke lader de stærkeste lobbyer bestemme.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
14-12-2010 01:43
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Boe

NU skal du jo heller ikke gøre det politiske system mere uret end godt er!!!

SE



Prominente folk, ministere professorer ser på et produkt af enorme tilskud fra skatteydere og el-forbrugere, hvoraf der er fremkommet et sandt vidunder som kan omsætte hele 17 % af flis energiindhold til strøm og har en nyttevirkning på hele 85 % når der produceres fjernvarme.

Fra www.stirling.dk:

The plant consists of an updraft gasifier which supplies wood gas for two 35 kWe Stirling engines operating in parallel. At full production, the plant supplies 70 kWe power and approx. 280 kWth heat.



ca 12 mio for et strømkapacitet på 70 Kw som stort set skal producerer kontinuerligt for at opnå økonomi i opstillingen. Hvor altså enorme tilskud skal tilflyde denne strømproduktion og herunder omkostninger til at udtage strømmen af nettet når den er ubrugelig.

Ku' du ikke uddybe hvad du mener med vi skal have intelligente politikere efter sådan en succeshistorie, netop iværksat af det politiske system

Redigeret d. 14-12-2010 01:49
14-12-2010 12:27
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Grønt lys til bygning af nyt fjernvarmeværk
St. Merløse Holbæk Forsyning A/ S er klar til at begynde arbejdet med projektering af et nyt halmfyret varmeværk, skriver Holbæk Amts Venstreblad.


Efter et borgermøde i slutningen af juni, hvor flere borgerne var skeptiske over for forslaget om et nyt varmeværk, trak klimaog miljøudvalget i bremsen.

Projektet skulle granskes nærmere, og sagen blev sendt tilbage til Holbæk Forsyning A/ S, så de mange tvivlsspørgsmål kunne blive undersøgt grundigt.
Det arbejde er nu tilendebragt.

-Bestyrelsen har besluttet, at vi skal gå i gang med projektering og udbud, fortæller direktør Susan Münster.
Første skridt bliver en projektansøgning til behandling i byrådet.

Byggestart medio 2011 St. Merløse Varmeværk blev etableret i 1965, og i 1988 blev halmkedelanlægget etableret. Hele anlægget er nedslidt og trænger til udskiftning. Undersøgelser har vist, at den bedste løsning er etablering af et helt nyt halmfyret varmeværk bag den nuværende varmecentral.


Ovenstående er hentet fra Dansk Fjernvarmes hjemmeside, og er endnu et eksempel på, at meget få personer ser på det samlede energisystem. Halmværket kommer efter Holbæk Forsynings skøn til at koste ca. 25 mio. kr for de ca. 300 forbrugere, hvilket er en investering på ca. 80.000 kr. pr. forbruger.
16-12-2010 00:18
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Ovenstående er hentet fra Dansk Fjernvarmes hjemmeside, og er endnu et eksempel på, at meget få personer ser på det samlede energisystem. Halmværket kommer efter Holbæk Forsynings skøn til at koste ca. 25 mio. kr for de ca. 300 forbrugere, hvilket er en investering på ca. 80.000 kr. pr. forbruger.


Skal vi så antage fjernvarmenet og installationer i boligen koster 30.000 kr pr husstand så er det et varmesystem til 110.000 kr pr bolig hvor der løbende skal afbrændes brændsler hvor minimum 40 % tabes i ledningsnettet til forbrugren!!!!!

Man kan altså godt nok kun ryste opgivende på hovedet!
18-12-2010 13:33
Jakob
★★★★★
(9213)
.





Det var ikke meget, jeg kunne finde om intelligente EL-målere på Energistyrelsens hjemmeside, og nyt er det ikke:


http://www.ens.dk/da-DK/Info/Nyheder/Temaer/fremtidensenergisystem/Sider/20100219Elforbrugerekanbidrage.aspx
Citater:
--------------------------
Elforbrugere kan bidrage til mere effektivt energisystem

Stor fordel hvis elforbruget kan indrettes efter elpriserne.
---
Men det forudsætter, at forbrugerne fx gennem varmepumpe, elradiatorer eller elbil har et elforbrug, hvor en forskel i kWh-prisen kan mærkes på pengepungen. Forbrugerne skal via en intelligent elmåler teknisk have mulighed for at reagere på realtids-prissignaler, og der skal via spotmarkedet skabes et tilstrækkeligt økonomisk incitament til at reagere på det samlede prissignal i forbrugerprisen.
--------------------------



De kan jo også øge incitamentet med afgifter.

Men hvad sker der egentlig videre i sagen..?

Bliver der forsket og udviklet, så en optimal intelligent EL-måler til rimelig pris snart er klar..?

Eller er udviklingen gået i stå, fordi Energiministeren ikke har travlt..?
http://ing.dk/artikel/107416-minister-fastholder-nej-til-intelligente-el-maalere-nu


Hvis der allerede er en god intelligent EL-måler på markedet, så bør vi nok presse meget mere på for at få den indført. Men der er jo ikke så meget ved at gennemtvinge en løsning, hvis den kun er halvt færdig.

Jeg kan også se, at levetiden for en intelligent EL-måler er sat til 10 år. Det synes jeg er for lidt, når jeg sammenligner med den ældre type, som ofte kan bruges i flere årtier.




---
http://ing.dk/artikel/107441-seas-nve-intelligente-elmaalere-koster-ikke-forbrugerne-en-krone
18-12-2010 14:19
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Jeg er ikke sikker på, at levetiden kun er 10 år, men jeg er sikker på, at elmåleren skal kontrolleres senest efter 10 år, da direktivet for energimålere kræver, at 10 % af målerne udtages til kontrol hvert år.

Jeg mener, at det må være et forbrugerkrav, at når der findes målere, der kan aflæse med kortere tidsrum end 1 år, at disse så også bliver installeret, så fprbrugerne kan få lov til at afregne energiforbruget efter det faktisk konstaterede forbrug og ikke efter en forbrugsmodel udarbejdet af elhandelsevirksomhederne.

Jeg mener også, at forbrugerne skal have muligheden for, at afregne forbruget iht. spotmarkedsprisen, og ikke som nu efter en gennemsnitspris udregnet efter en model udarbejdet af elhandelsvirksomhederne.

Jeg ved, at en af årsagerne til at Klima- og Energiministeren ikke vil spresse elhandelsselskaberne til at installere de nye elmålere, er at DONG påstår, at det er for dyrt.
Redigeret d. 18-12-2010 14:19
18-12-2010 22:47
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@Boe Carslund-Sørensen



Jeg er ikke sikker på, at levetiden kun er 10 år



Nej, men det ser ud til, at det er den tid, de regner med, når økonomien vurderes:

http://ing.dk/artikel/107416-minister-fastholder-nej-til-intelligente-el-maalere-nu
Citat:
--------------------
Det bliver til 150 kroner om året pr. husstand, når man regner med en levetid på målerne på ti år.
--------------------




Jeg mener, at det må være et forbrugerkrav, at når der findes målere, der kan aflæse med kortere tidsrum end 1 år, at disse så også bliver installeret, så fprbrugerne kan få lov til at afregne energiforbruget efter det faktisk konstaterede forbrug og ikke efter en forbrugsmodel udarbejdet af elhandelsevirksomhederne.



Ok, men det har vel ikke noget at gøre med intelligente EL-målere, for på dem vil EL-prisen og forbruget jo hele tiden kunne aflæses. Du må her tænke på de almindelige nuværende EL-målere..?




Jeg mener også, at forbrugerne skal have muligheden for, at afregne forbruget iht. spotmarkedsprisen, og ikke som nu efter en gennemsnitspris udregnet efter en model udarbejdet af elhandelsvirksomhederne.



Jamen er det ikke også, hvad man får, når den intelligente EL-måler viser øjebliksprisen, som kan variere fra minut til minut..?





Jeg er nok efterhånden mest optaget af, at der skal være et mulitkompatibelt interface på EL-måleren, så man kan tilslutte alverdens computere og styrebokse, som kan aflæse prisen og strømmens beskaffenhed og styre de relevante enheder derefter.
Det er ikke så meget værd at have en intelligent EL-måler, hvis styringen er manuel, så man selv skal stå og holde øje med prisen hele døgnet for engang imellem at få en billig tøjvask.
Og jvf. nedenstående er det desværre mit indtryk, at Energistyrelsen lader VE-fabrikkerne kegle totalt rundt med deres egne standarder for signalmuligheder, så den styring, der skal binde det hele sammen, måske ikke kan bringes til at passe godt med nogetsomhelst.

http://www.ens.dk/da-DK/ForbrugOgBesparelser/IndsatsIBygninger/Varmepumper/varmepumpersomfleksibeltelforbrug/Sider/Udviklingafintelligentautomatik.aspx
Citat:
--------------------------
Udvikling af intelligent automatik
Den styringsautomatik, der kan sikre samspillet mellem elsystemet og varmepumpen og ejerens individuelle ønsker, findes endnu ikke på markedet.
--------------------------




.
19-12-2010 00:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Jeg tror, vi vil det samme, men blot skriver det på forskellig måde.

Jeg håber, at forbrugerne "rejser" sig og kræver de muligheder du beskriver, for hverken politikerne eller elhandelsselskaberne er interesseret i, at give forbrugerne styringen af energiforbruget.

Jeg er overbevist om, at der ikke sker ændringer, der batter noget, før forbrugerne forlanger det.
19-12-2010 14:55
Jakob
★★★★★
(9213)
.





@Boe Carslund-Sørensen



Kunne det evt. være en idé, at du som formand for SDE skriver til Energistyrelsen og spørger dem ud om, hvad de ved om intelligente EL-målere, og hvad forbrugerne har at regne med, når de allerede i dag skal købe elforbrugende enheder.
Kan varmepumper i dag kommunikere direkte med en kommende intelligente EL-måler, så energiforbrugeren selv kan bestemme vilkårene for, om varmepumpen skal køre eller ej..?
F.eks. ønsker en forbruger, at varmepumpen kun skal køre, når EL-prisen er under 3 kr/kWh, ellers skal den holde op til 4 timers pause og derefter tænde en advarselslampe.
Er varmepumpestyringerne i dag forberedt til den slags kommunikation..?

Eller skal varmepumpeejeren købe en ekstra styring ( housekeeper ), som skal være bindeled mellem den intelligente EL-måler og varmepumpen, og har de godkendte varmepumpestyringer i dag i det hele taget en fælles standard for kommunikation med housekeepere..?





Med hensyn til EL-markedet, så kan intelligente EL-målere måske ligefrem gøre EL-selskaberne overflødige igen, så vi kan nøjes med Energinet..?





.
19-12-2010 15:14
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jakob

Det vil jeg da tage med i mine overvejelser.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
19-12-2010 15:24
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Med hensyn til EL-markedet, så kan intelligente EL-målere måske ligefrem gøre EL-selskaberne overflødige igen, så vi kan nøjes med Energinet..?


Jakob

NU kan en hver jo starte sit el-selskab. Eneste betingelse er at man stiller en bankgaranti over for noorpool når man handler strøm fra dag til dag ud over de kontrakter man har med en evt leverandør af basisforsyningen.

Herunder skal man stille en garanti over for energinet at man har en reservekapacitet hvis den normale leverandør 'falder ud' herunder hvis de forbrugere som man sælger til bruger mere end forventet.

Det er som ikke så kompliceret!

Problemet! Du skal yde kredit til forburgerne som køber strøm.
RE: Dong nægter mig fjernaflæsning på time basis19-01-2011 00:44
twocat_cph
☆☆☆☆☆
(11)
Derfor har jeg oprettet denne blog hvor min klagesag er :
http://dongenergy.blogspot.com/


Håber at i bliver inspireret af mit indlæg til at handle istedet for at debatterer og intet sker ..

Dong Energy vil ikke give os fjernaflæste time eller 15 minutters målinger som de kan få hos alle de andre energiselskaber i Danmark, hvor man kan se sit eget forbrug af strøm næsten live eller samme dag, fordi de prøver skjule at de snyder & svindler, os privat kunder. Gør som mig, Pil jeres Plombe af og send den til Dong i protest.

Lad os gøre det til en protest landsindsamling af Dong plomber så vi i fællesskab gør dem opmærksom på at vi mangler værktøjer til at sætte vores co2 forbrug ned.



Se selv søndag den 9. januar 2011 hvor historien om Dong starter i bloggen


Dongs overtrædelser af El forsynings Loven .

Er det ikke en overtrædelse af § 6 stk. 4 Kollektive elforsyningsvirksomheder samt forsyningspligtige virksomheder, for så vidt angår deres forsyningspligtydelse, skal stille deres ydelser til rådighed for forbrugerne på gennemsigtige, objektive, rimelige og ikkediskriminerende vilkår.

Er forsyningspligt ydelsen ikke universel & standard ydelse ? Har jeg ikke samme ret til gennemsigtighed på samme vilkår som Kunderne i de andre selskaber, og at se mit timeforbrug af el som kunderne kan GRATIS hos alle de andre elselskaber og ikke til 220 kr. pr. måned pr. måned hos Dong.

Så er det da diskriminerende for Dong kunder at de ikke får samme elmåler service og ydelser som de får hos de andre energi selskaber i Danmark.

Jeg vil sige at jeg har en ugennemsigtig ikke rimelig og subjektiv adgang til at se mit forbrug med manglende timeforbrug og at jeg bliver diskrimineret i forhold til el kunder i alle de andre selskaber når deres kunder, kan se deres time forbrug og får sms advarsel når deres standby forbrug er for højt, er det ikke overtrædelse af lovens tekst ang. gennemsigtighed ?

Ydermere har Dong Danmarks dyreste målerleje & Danmarks mest elendige måler overskuelighed, når de samtidig gør det modsatte af hvad staten, prædiker med co2 i forhold til små privat kunder.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 19-01-2011 00:48
19-01-2011 13:30
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@twocat_cph


Ja, det er fint nok, at der sker noget, hvis det ellers er det rigtige, der sker.
Men jeg synes jo, at alle borgere skal have intelligente EL-målere, og det kan de halve løsninger, som flere EL-selskaber tilbyder måske bremse med det resultat, at det bliver en værre rodebutik.
Hvis vi vil have intelligente EL-målere, så mener jeg nok, at presset nærmere skal lægges på politikerne end på DONG.




.
19-01-2011 19:43
twocat_cph
☆☆☆☆☆
(11)
Ja Jeg kan kun være enig med dig , men det er mig bekendt at Dong er det eneste Energiselskab det har aflyst intelligente EL-målere , alle de andre er ved at indfører dem og går Dong i gang med at indfører dem, så vil hele den Danske befolkning forhåbentligt have den intelligente El-måler i løbet af få år og hvis der skulle være et enkelt eller 2 elselskaber der ikke har indført det endnu , så ville det at Dong beslutter sig til at indførere det , automatisk tvinge de resterende til at indfører dem .
19-01-2011 21:01
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@twocat_cph


Jeg ved ikke nok om EL-selskabernes løsninger til at være sikker.
Men jeg tror ikke, at de EL-målere, som de tilbyder, er af en type, som kan bruges, hvis politikerne beslutter, at hele landet skal konvertere til intelligente EL-målere.
Nedenstående tyder på, at de kun er til fjernaflæsning, og indføres intelligente EL-målere senere ved lov til alle, så skal der igen udskiftes, og det vil måske give ballade på en ny front.


http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/L162/som_fremsat.htm#dok
Citat:
-----------------
3.2.3.1.2. Markedsudvikling

En række netvirksomheder med tilsammen omkring 1,6 mio. forbrugere er i gang med eller har besluttet at installere nye fjernaflæste elmålere. Overslagsmæssigt kunne omkring 600.000 danske elforbrugere fjernaflæses ved udgangen af 2009. I de kommende år er der planlagt installation af yderligere over 800.000 fjernaflæste målere.

Med de nye målere bliver det muligt at fjernaflæse elforbruget med korte tidsintervaller, og det bliver attraktivt at lade forbrugerne betale efter faktisk elforbrug på månedsbasis frem for efter en skabelon og én årlig aflæsning. Samtidig giver målerne mulighed for, at forbrugerne på sigt kan få afregning på timebasis og dermed få øget opmærksomhed på sammenhængen mellem elforbrug og -pris og de tilhørende muligheder for at agere prisfleksibelt, herunder flytte forbrug fra perioder med høje priser til perioder med lavere priser, spare på energien i de perioder, hvor forbruget generelt er størst, samt medvirke til bedre indpasning af mere vedvarende energi.
-----------------


Noget tyder på, at rodebutikken allerede er en realitet, og der er ca. 1 mio. energiforbrugere, som kan tænkes at skælde ud over lovsjusk, hvis vi snart indfører intelligente EL-målere ved lov.

Men er EL-selskabernes nuværende løsning billig nok, så går det måske alligevel..?




.
20-01-2011 00:03
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Jeg har faktisk i flere høringssvar på energiområdet påtalt, at der ikke er en politisk beslutning om intelligente el-målere. SEAS-NVE som er min elleverandør regner med at samtlige forbrugere har intelligente elmålere med udgangen af 2011, min blev installeret i juli 2010 - og ja den er forberedt til andet end lige fjernaflæsning, dvs. den kan udbygges med moduler til intelligent styring af elforbruget.
Iht. til min "målerhjemmeside" er jeg den lykkelige ejer af et energimærke A-hus fra 1973.
RE: ja det er rigtigt at den kan opgraderes med Moduler20-01-2011 01:13
twocat_cph
☆☆☆☆☆
(11)
Godt du har påtalt det,flere gange , Jeg har fået mail fra Per Clausen , da jeg mailede flere medlemme af energiudvalget og han skrev:
"Jeg er enig med dig i, at DONG opfører sig helt urimeligt på en lang række områder. Jeg forsøger at få politisk tilslutning til at sætte dem på plads, men det er desværre svært.
MVH
Per Clausen
Energiordfører for Enhedslisten"

Men hvis det kun er det statsejede Dong og 1 eller 2 selskaber mere der mangler at opsætte intelligente målere, tror du så ikke at det ville være nemmere at staten Dongs ejere tvang dem til at indfører intelligente målere, så ville de selskaber der mangler det automatisk følge med ?

Kan du ikke prøve klage til EU og gennem det prøve nakke Dong og de andre idiot selskaber ? Jeg har skrevet til EU og protesteret over at standarderne for måling af strøm er frivillig og har bedt EU om ikke at godkende den i dens nuværende form og ændre den så el selskaberne bliver tvunget til at følge den . Energi styrelsen har sendt den til Godkendelse hos

The Commission - DG ENTERPRISE
ENTERPRISE Directorate-General
DG ENTR/C/3
BREY 8/98
rue de la Loi, 200
B-1049 Brussels
Fax: (32-2) 296 08 51, (32-2) 299 57 25
Email: Entr-Notif-Infractions@ec.europa.eu

Kan i også prøve stoppe den som frivillig og bede eu gøre den tvungen pligt at gennemfører ?
Har også skrevet til klima Connie og til Energi kommissionen i EU

Boe Carslund-Sørensen skrev:
Jeg har faktisk i flere høringssvar på energiområdet påtalt, at der ikke er en politisk beslutning om intelligente el-målere. SEAS-NVE som er min elleverandør regner med at samtlige forbrugere har intelligente elmålere med udgangen af 2011, min blev installeret i juli 2010 - og ja den er forberedt til andet end lige fjernaflæsning, dvs. den kan udbygges med moduler til intelligent styring af elforbruget.
Iht. til min "målerhjemmeside" er jeg den lykkelige ejer af et energimærke A-hus fra 1973.

Redigeret d. 20-01-2011 01:16
21-01-2011 03:03
GLARProfilbillede★★★★☆
(1023)
Dette kabel gør El-målere overflødige langt hen ad vejen ?!

http://www.theclimatescam.se/2011/01/20/att-man-inte-tankt-pa-detta-tidigare/
24-01-2011 09:06
Jakob
★★★★★
(9213)
.




@Boe Carslund-Sørensen


SEAS-NVE som er min elleverandør regner med at samtlige forbrugere har intelligente elmålere med udgangen af 2011, min blev installeret i juli 2010 - og ja den er forberedt til andet end lige fjernaflæsning, dvs. den kan udbygges med moduler til intelligent styring af elforbruget.


Det lyder da interessant.
Er den så med USB udgang, så du kan tilslutte trådløst netværk eller en computer og udtrække en log..?
Og når USB plugges i, så genkendes måleren af styresystemet, og der installeres software til programmering af forbruget i forhold til pris..?
Hvilke moduler..?
Pris..?

Fortæl noget mere.




.
24-01-2011 21:24
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

SEAS-NVE har endnu ikke offentliggjort, hvad måleren kan, og de vil ikke komme med det før end alle i deres område har fået installeret måleren. Pt. det eneste jeg kan få lov at se er mit daglige elforbrug.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
15-02-2011 22:00
twocat_cph
☆☆☆☆☆
(11)
Hej venner fik et brev fra Dongs vicepræsident .
fik nakket hans selvmodsigelser . Hans brev og mit høringssvar til energiklagenævnet


http://dongenergy.blogspot.com/
Side 3 af 4<1234>





Deltag aktivt i debatten Intelligente EL-målere:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik