Husk mig
▼ Indhold

Isolering af boliger: Pengespild af format


Isolering af boliger: Pengespild af format28-02-2010 11:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Så foreligger de mulige energibesparelser i den danske boligmassen.

se



Den ældre boligmasse fra 1850 til 1930 på 27 mio m^3 her antages det at varmeforbruget kan reduceres med 4,8 Tj varmeenergi årligt.

Det er jo uden dels samfundsøkonomi sammenhæng og så vel som energiøkonomi sammenhæng overhovedet, at bruge penge på isolering og bygningsforbedringer som sigter på at holde varme inde i boligen.

Se iøvrigt Link
Redigeret d. 28-02-2010 11:39
28-02-2010 13:56
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Enig, når vi lukker husene sådan kommer vi til at åbne for diverse ventiler for at de ikke skal rådne op indefra, eller vi skal bruge penge på ventilationssystemer.

Det er vel ikke indkalkuleret?
28-02-2010 15:45
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Morten

Enig, når vi lukker husene sådan kommer vi til at åbne for diverse ventiler for at de ikke skal rådne op indefra, eller vi skal bruge penge på ventilationssystemer.


Det er givet inkluderet!

Men pointen er jo at det er både meget bekosteligt at lave disse isoleringstiltag og herunder forurener produktionen af isoleringsmateriale meget.

Men vigtigst! Så ser man ikke på hvad alternativerne var til at frembringe denne varme til boligen så den ikke forurener så hele varmeforsyningen kunne produceres miljøvenlig. Der er ingen tvivl om at det dels er langt billigere og herunder løser "problemet" 100 % hvorimod isolering dels forurener ved produktion af isoleringsmateriale og reducerer efterfølgende varmeforbruget med måske 50 %.
RE: Skalisolering af huset01-03-2010 18:13
Jakob
★★★★★
(9185)
.



Hvis man ikke tror, at boligisolering betaler sig, så ved man mindre end lidt om danske energipriser..!


Men hvordan skalisolerer man sit hus så billigt som muligt..?


Jeg er næsten parat til at bruge tømmer og ståltagplade til ydervæggene. Men det er måske ikke engang det bedste til prisen..?


Nedenstående ser lidt dyrt ud, synes jeg.

http://ing.dk/artikel/101711-for-foerste-gang-faar-et-nedslidt-parcelhus-den-helt-store-energi-renovering





.
01-03-2010 18:46
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Hvis man tror, isolering betaler sig, set i det lys at isolering skal minimere det fossile energiforbrug, ved man mere end lidt om energisystemer i danmark.

Hvis man har for vane at betale 1000 kr for benzin inden man påfylder benzin på bilen og man herefter hælder for 800 kr i kloaken inden man fylder for 200 kr i tanken er det lidt søgt at efterse luftfilter, tjekke dæktryk osv for at øge effektiviteten omkring den benzin som påfyldes bilens tank.

På samme måde er det jo direkte miljøbelastende at isoler sin bolig når varmen enten kan frembringes for et meget beskendet beløb via møllestrøm og varmepumper eller evt spild fra kraftværkerne.

Som fjernvarmekunde flytter man stort set varmetabet ud i fjernvarmenettet når man isoler sin bolig!

Hvorfor skal borgerne i Odense isoler deres boliger når Fynsværket dumper uendelig meget kølevand i naturen selv i vinterhalvåret. Hertil kan der trækkes uendelig meget energi ud af væksthuse i odense ved 10 - 20 c' som i dag tabes via vinduer. Hvis varmepumper optager vanddampen i luften inden denne kondenserer på vaksthuses glaspatier kan uendelig meget energi.

Valget står mellem isolering eller et øget varmeforbrug ved lave temperaturer som varmepumper frembringer ved møllestrøm eller varme fra industri og kraftværker som distribueres til boligen via kold fjernvarme eller via det bestående fjernvarmenet!
Redigeret d. 01-03-2010 18:47
18-06-2015 11:21
JohnLarsen
☆☆☆☆☆
(3)
Jeg har selv lige bestilt papiruldsisolering fra dem her http://dansk-efterisolering.dk/papiruldsisolering/ Det håber jeg så sandelig ikke er spild af penge, tvært i mod.
20-06-2015 14:53
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
John - det kan på kort sigt godt betale sig at isolere / efterisolere sin bolig for husejeren, men hvis reduktion af boligens varmebehov medfører et øget energitab andre steder, der modsvarer reduktionen, så vil det samfundsmæssigt være spild af penge.

Noget sådan gør sig netop gældende i fjernvarmeområder, hvor et reduceret varmebehov nedsætter flowet i fjernvarmenettet og øger dermed energitabet.
Jeg kender områder i Danmark, hvor dette netop slå igennem, og hvor tabet i fjernvarmenettet er højere end 50 % - i de områder kunne fjernvarme med fordel nedlægges.


Energipolitik med omtanke er vigtig for at bevare det danske velfærdssamfund.
05-07-2015 10:22
Jakob
★★★★★
(9185)
.




JohnLarsen skrev:
Jeg har selv lige bestilt papiruldsisolering fra dem her http://dansk-efterisolering.dk/papiruldsisolering/ Det håber jeg så sandelig ikke er spild af penge, tvært i mod.


Det kan jeg godt forstå.
Her kan du se, hvordan det gik hos mig:
http://www.klimadebat.dk/forum/haandvaerkerfradraget-hvordan-bruges-det--d24-e2720.php#post_43003



Man skal heller ikke være blind for, at det kan være en vigtig forberedelse til at omstille til varmepumpe.
Hvis varmepumpen skal være økonomisk, så skal fremløbstemperaturen være lav, og det kan den kun være på kolde dage, hvis huset er godt isoleret.




.




Deltag aktivt i debatten Isolering af boliger: Pengespild af format:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ny tag isolering112-09-2015 13:12
Isolering af bolig4005-06-2015 07:18
Conni, hvorfor gør du ikke nyrenoverede boliger fuldstændig energi-neutrale?2824-02-2009 12:52
Angela Merkel, en statsmand med format.327-03-2008 08:08
Artikler
Isolering og termografering
NyhederDato
Nu skal almene boliger gøres klimavenlige10-06-2011 11:14
Energi-konference: Mindre CO2 fra landbrug og boliger19-11-2008 08:42
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik