Husk mig
▼ Indhold

Isvinter i Danmark, når den er værst?


Isvinter i Danmark, når den er værst?17-02-2010 10:06
Jakob
★★★★★
(9216)
.



Hvis man ser bort fra global opvarmning, hvor meget is kan man så med rimelighed forvente, at der max. kan dannes på havet omkring Danmark, hvis vi får en meget kold vinter..?


Jeg mener at kunne huske fra min barndom, at der sejlede isbrydere mellem Esbjerg og Hanstholm, men på det seneste er jeg alligevel kommet i tvivl, så nu må jeg heller spørge i håb om at få et mere kvalificeret svar.

Måske er Vesterhavet altid isfrit..?



PS: Mine spørgsmål er stillet med henblik på mere præcist at vurdere potentialet for bølgekraft i Danmark.
Tillægsspørgsmål: Hvis vinden pludseligt løjer af fra stor styrke, hvor lang tid går der så ca., før havets bølger er blevet små igen..?
Redigeret d. 17-02-2010 11:06
17-02-2010 21:01
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Jacob!

Sådan ser det ud idag, faktisk en del:


Vindmøller er IN!! Vedvarende energi er IN!!!
Men vi må aldrig ofre åben og sund videnskab - heller ikke når det gælder klima.
Tilknyttet billede:

18-02-2010 12:57
Kosmos
★★★★★
(5370)
Sådan ser det ud idag, faktisk en del:

- iøvrigt ret interessant at sammenholde med DMIs prognose:

RE: Isfrit hav til Bølgekraft..?18-02-2010 17:03
Jakob
★★★★★
(9216)
.




I må gerne prøve at bruge lidt flere ord og svare lidt mere grundigt på mine spørgsmål, for jeg forstår åbenbart ikke et kort skåret ud i pap.

Ud over, at det kun gælder for i dag, og jeg søger sandsynlig "worst case", så har jeg også problemer med at bruge skalaen.


Ser jeg på DMI's iskort med skala, så er der samme farve ved 0 og 2 cm is.
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/iskort_dk.htm



Er der så is i Skagerrak og Vesterhavet, eller er der ikke..?


Og på Franks kort bruges der en skala, som først begynder ved 5% iskoncentration, hvilket rejser samme spørgsmål.

Betyder 5% iskoncentration, at isen er 5 meter tyk, hvis havdybden er 100 meter, eller at 5% af overfladen er dækket af grødis, eller hvad..?


Hvis jeg tolker Franks kort, så ser det for mig ud til, at havet er meget varmt mellem Skagen og Hanstholm. Er det korrekt tolket, og hvad er i givet fald forklaringen på det..?


Men stadig er det store underliggende spørgsmål, hvor i Danmark vi kan opstille bølgekraftanlæg, hvis vi vil være meget sikre på isfrit hav til mekanikken..?



.
Redigeret d. 18-02-2010 17:09
19-02-2010 11:25
Gubisoul
★☆☆☆☆
(116)
Jakob som udgangspunkt har vi altid i Danmark kunne regne med at de indrefarvande kunne blive helt frosset til.

Men Jakob det hele afhænger af hvilken type bølgekraft man ønsker at benytte, jeg har set en 5-6 forskellige anlæg, og de der ville være mindst påvirkede af overisning ville jo være dem der er placeret på forholdsvist dybt vand, problemet med dem er så at de rent mekanisk er sværere at holde i orden.

Jeg mener ikke at vi bør investere i bølgekraft, vi kan ligeså godt benytte vind energi, og i øvrigt opbevaring af den slags energi.




Deltag aktivt i debatten Isvinter i Danmark, når den er værst?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvad er værst, CO2 eller forurening ?11928-01-2022 13:26
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik