Husk mig
▼ Indhold

Jens Morten Hansen og NAO


Jens Morten Hansen og NAO28-01-2020 14:15
kfl
★★★★★
(2167)
NAO – North Atlantic Oscillation Index
Jens Morten Hansen (JMH) har fremsat flere naturvidenskabelige hypoteser i [1] om sammenhængen mellem Månens bevægelser og vandstanden i havet omkring Danmark. JMH's hypoteser bygger på at der sker en synkronisering af tidevandsbølger, dvs. bølger frembragt af Lunar Nodal Tide(LNO), North Atlantic Oscillation Index(NAO) og Atlantic Multidecadenal Oscillation (AMO). Desuden mener af JMH, at der sker en synkronisering af bevægelserne i tidevandet med perioderne 1, 1.5, 2, 3, 4, 5, 6 gange perioden for Nodal Tide på 18.61 år.

Jeg syntes, at det er en spændende og iderig hypotese, som jeg finder interessant at undersøge gyldigheden af.

Det er overraskende, idet man ved at AMO kun har en marginal og NAO en markant indflydelse på udviklingen i vejret og vandstanden i Østersøen, samt at LNO næsten ikke kan identificeres i tidevandsmålingerne.

I det efterfølgende vil jeg undersøge variationerne af NAO.

Det nordatlantiske oscillationsindeks (NAO) er baseret på trykforskellen mellem lufttrykket ved det subtropiske højtryk Azorerne og det subpolære lavtryk ved Island. Det er uden tvivl en klar sammenhæng mellem NAO og vejret i Nordeuropa på en eller anden måde, som det fremgår af følgende link Met Office: The North Atlantic Oscillation. Det er ikke til diskussion, men der imod JMH's påstande om, at Lunar Nodal Tide kan synkronisere lavtrykkenes ankomst og styre vandstanden omkring Danmark.

Jens Morten Hansen skriver i [1]

Den Nordatlantiske Oscillation (NAO, en periodisk svingning på ca. 60 år af lufttrykket), giver en bølge i havniveauet, der forceres til en periodelængde på 3 gange LNO (55,8 år). Bølgehøjden er 22.7 mm.


Jeg har problemer med at forstå, hvad der fysik sker i hele processen. NAO et en størrelse, der bl.a. indikerer, at lavtryk kan sendes/ikke-sendes ind mod Skandinavien og påvirker vandstanden i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, Bælthavet og Østersøen. Med lidt god vilje kan man beskrive dette som en kvasi-periodisk bevægelse med en "periode". LNO evner på en eller anden måde, ifølge JMH, at synkronisere denne tilstrømning over en periode på et multiplum af 18.61 år. Problemet er at forstå, at den tilfældige ankomst eller fravær af lavtryk kan synkroniseres som angivet.

Der er ingen påviselige svingninger i NAO på 60 år eller for den sag skyld også 55.8 år. Hertil kommer, at der er tale om et indekstal, der ikke umiddelbart kan kobles til MSL (Mean Sea Level). Dette fremgår af følgende grafer, der viser Wavelet-analysen NAO.



De dominerende svinger er omkring 2 år og måske omkring 8, men ingen omkring 60 år, som hævdet af JMH. Der er heller ikke nogen stabilitet. Der kan måske være en sproglig detalje i JMH's påstand, idet er ikke står, at NAO har en svingning på 60 år, men at NOA synkroniseres med LNO således, at vandstanden omkring Danmark svinger med en periode på 60 år og en amplitude på 70/3=35 mm.

Den følgende tabel viser resultat af en harmonisk analyse af sammenhængen mellem vandstanden ved tidevandsstationen Stockholm for perioden 1889-2018 og NAO , AMO og LNO



Denne analyse model -andre har forsøgt noget lignende- siger, at vandstande er lineær i tiden, NAO og AMO plus en harmonisk svingning på 18.61 år. Der er ingen trends NAO og AMO og derfor bidrager de kun den tilfældig variation omkring den generelle trend.

Det bemærkes, at vandstanden afhænger signifikant af år og NAO, men ikke af AMO og LNO.

Af følgende tabel fremgår amplituden og fasen af LNO.



Af følgende graf fremgår den observerede vandstand i mm og udsvingene af LNO og NAO.



Denne analyse er udført på Top 40 stationer. I nogle få tilfælde har AMO og LNO også en signifikant indflydelse på vandstanden, men det er primært NAO.

JMH's påstand om at LNO og AMO styrer vandstanden i havet omkring Danmark holder ikke i dette setup. Det er korrekt at NAO har en vis indflydelse.

Links
[1] Månen og tidevandet - ingen påviselig effekt på havniveauet af global opvarmning https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-3/AN3-2015maanevand.pdf

[2] Mechanisms of variability in decadal sea-level trends in the Baltic Sea over the 20th century
https://www.earth-syst-dynam.net/8/1031/2017/esd-8-1031-2017.pdf

Der er forsket og skrevet rigtig meget om NAO, AMO og Østersøen . Jeg har ikke kunnet finde noget, der bekræfter JMH's hypoteser.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 28-01-2020 14:18
Deltag aktivt i debatten Jens Morten Hansen og NAO:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Søren Hansen - "klimarealist" deler junk news6223-10-2020 19:29
10 teser om klimaforskningen af civilingeniør Søren Hansen412-08-2020 18:17
Jens Morten Hansen – Måne artiklen - Konklusioner213-02-2020 22:12
Jens Morten Hansen og AMO - Atlantic Multidecadenal Oscillation004-02-2020 16:09
Jens Morten Hansen og Lunar Nodal Oscillation Index021-01-2020 17:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik