Husk mig
▼ Indhold

John Christy: IPCC CIMP5-model vs. observationer


John Christy: IPCC CIMP5-model vs. observationer16-06-2013 17:39
kfl
★★★★★
(2167)
John Christy's: Tropic IPCC CIMP5-model vs observations

John Christy's graf med en sammenligning mellem IPCC CIMP5-model og observationer, hvad angår mid- troposphere temperaturmålinger over troperne, volder mig en del vanskeligheder at verificere.



Jeg har ikke kunnet finde de data John Christy har benyttet og jeg har heller ikke fundet indlæg, der bekræfter eller afkræfter den omtalte graf.

CIMP5-model står for "Coupled Model Intercomparison Project Phase 5". Den er beskrevet her CIMP5 beskrivelse.

At a September 2008 meeting involving 20 climate modeling groups from around the world, the WCRP's Working Group on Coupled Modelling (WGCM), with input from the IGBP AIMES project, agreed to promote a new set of coordinated climate model experiments. These experiments comprise the fifth phase of the Coupled Model Intercomparison Project (CMIP5). CMIP5 will notably provide a multi-model context for 1) assessing the mechanisms responsible for model differences in poorly understood feedbacks associated with the carbon cycle and with clouds, 2) examining climate "predictability" and exploring the ability of models to predict climate on decadal time scales, and, more generally, 3) determining why similarly forced models produce a range of responses.


Jeg tør ikke umiddelbart kaste mig ud i at forstå og anvende dette værktøj, idet der kan bruges en uendelig masse tid herpå.

Det eneste jeg kan frembringe i denne sammenhæg er følgende spørgsmål:

1) Hvilke CIMP5-klimamodeller er John Christy gået ud fra ?

2) Er der valgt et repræsentativt udvalg af modelkørsler ?

3) Er der fejl i sattelit-data ?

4) Er der fejl i ballon-data ?

5) Hvor finder jeg de data som John Christy har benyttet ?

6) Er der tale om en opdateret version af hotspot problematikken ?

7) Har John Christy anvendt "the ultimate good faith" i sin fremstilling ?

8) Har John Christy ret i, at der er en afvigelse mellem model og observationer ?

9) Hvis John Christy har ret, hvad er så årsagen ?

Jeg ser frem til at nogle bidrager til belysning af den her viste slide fra John Christy.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 16-06-2013 17:41
16-06-2013 17:45
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
Her kan du finde UAH data:
http://vortex.nsstc.uah.edu/data/msu/t2lt/uahncdc.lt

og en beskrivelse:
http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/
16-06-2013 17:56
kristofferszilas
★★★☆☆
(852)
C4MIP data kan muligvis findes her, men typiske oplyser de ikke data i deres publikationer, hvilket ellers er standard indenfor alle andre videnskabelige discipliner:
http://journals.ametsoc.org/page/C4MIP

Ellers giver det måske mening at læse denne?

Stott, Peter, et al. 2013. The upper end of climate model temperature projections is inconsistent with past warming. Environmental Research Letters 8.1, 014024.
01-07-2013 16:33
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har noget besvær med at komme ind under huden på den viste PP.

Jeg har fundet en artikel, der bekræfter den viste graf:
Stephen Po-Chedley and Qiang Fu Discrepancies in tropical upper
tropospheric warming between
atmospheric circulation models and
satellites


Her er den sidste sætning fra abstratcs:

The apparent model-observational difference for tropical upper tropospheric warming
represents an important problem, but it is not clear whether the difference is a result of
common biases in GCMs, biases in observational datasets, or both.


Jeg tror ikke , at jeg kan bidrage til en evt. løsning af dette dilemma, men må pænt vente til der sker en videnskablig afklaring af emnet. Imidlertid står det fast, at der ikke fremgår nogle forbehold i John Christy's pp. Man kan derfor tro, at det er en endegyldig konklusion.




Deltag aktivt i debatten John Christy: IPCC CIMP5-model vs. observationer:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ny model siger: Meget kold 30årig periode allerede fra 2022?1203-12-2018 15:50
John Christy: Klimamodeller overvurderer effekten af drivhusgasser1209-03-2018 01:41
Indian Ocean Dipol og Dipole Model Index023-10-2014 19:01
John Christys temperaturrekorder...3520-11-2013 23:20
John Christy....113-11-2013 17:28
Artikler
IPCC
IPCC (Bionyt: 500 svar om klima)
NyhederDato
Kina vil have en forbruger-model på COP1504-09-2009 10:13
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik