Husk mig
▼ Indhold

Jordklodens vindforhold


Jordklodens vindforhold09-05-2008 23:09
Jakob
★★★★★
(9267)
 


Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om jordklodens vindforhold med henblik på opsætning af vindmøller.

Hvis vi vil være nogenlunde sikre på, at der altid er en rimelig god vind, som blæser på mindst een af vores kommende utallige vindmølleparker, hvor meget skal de så spredes, hvor langt væk skal vi, og hvor mange parker skal vi have..?

Vi går ud fra, at alle de 7 verdenshave kan bruges til mølleparker uanset vanddybden.


Og så har jeg et tillægsspørgsmål af hensyn til vores måske kommende vindmølleflåde.
Findes der steder på havet, hvor der særligt ofte er god vind, som går stik i modsat retningen af en underliggende kraftig havstrøm..?


Håber, nogen kan svare.  



 
11-05-2008 13:07
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Jakob

Du kan jo prøve her:
http://www.risoe.dk/business_relations/Products_Services/consultancy_service/VEA_terrain_induced.aspx?sc_lang=da
11-05-2008 13:08
thore
☆☆☆☆☆
(33)
Vel med min elementære geografi viden, ved jeg at der er masser af steder med meget stabile vindforhold på jorden. Passaterne omkring 30 grader nord og syd og vesten vindsbæltet 50-70 grader nord og syd. Stedet med de stærkeste og mest stabile vindfohold på kloden må være havet rundt om antarktisk. Pga den altid voldsomme tempgradient der.

Ved at havstrømmene de fleste steder følger de dominerende vindretninger, men der er undtagelser prøv at tjek det ud med et atlas eller lignende.




Deltag aktivt i debatten Jordklodens vindforhold:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimaforandringer og vindforhold..?110-05-2010 23:53
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik