Husk mig
▼ Indhold

Jyllands selvstændighed


Jyllands selvstændighed01-04-2011 14:49
Jakob
★★★★★
(9211)
.




Hvilke fordele og ulemper vil der være ved, at Jylland løsrives fra det øvrige Danmark og bliver en selvstændig stat..?

Eller måske rettere: At Danmark fritstiller Sjælland.

Den klimaøkologiske omstilling vil blive meget nemmere for Jylland, når Sjælland ikke er på slæb.
Der er masser af land til vindmøller og gaslagring, og jyderne kan mere end rigeligt brødføde sig selv med økologisk mad.

Slap udlændingepolitik, der ikke kan tøjle overbefolkningsproblemet, er også mest udpræget på Sjælland.
Stod Sjælland alene, så ville de nok blive tvunget til at tænke mere bæredygtigt og indse overbefolkningsproblemet.

Sjælland vil heller ikke have hverken atomaffald eller vindmøller.
Alt, der kan genere borgerskabet, kan bare blive sendt til Jylland, fordi der bor færre mennesker at tage hensyn til.
Det gælder både atomaffald, vindmøller, CO2-deponering, udlændinge, narkomaner og kriminelle.
Den tilbagevendende ballede omkring ungdomshuset er også et fænomen, som de fleste unge Jyder ikke forstår og gerne ville være foruden.

I Sjællands øjne er Jylland jo kun et udkantsdanmark, som skal være glad for i det hele taget at være med på landkortet.
Landbrug regnes ikke for noget mere, og hele landsdelen betragtes som en økonomisk byrde for hovedstadsregionen.
Og samtidigt er det Sjælland, der snupper de store dyre kulturelle attraktioner og bekostelige byggerier, og bankerne vil hellere låne penge ud til nye fabrikker, hvis de opføres i nærheden af hovedstaden.
Alt imens Jylland må lukke skoler og hospitaler.


Jyder er tålmodige, men måske er grænsen for et holdbart samarbejde efterhånden ved at være overskredet..?


Kløften mellem Jylland og Sjælland har været der ligeså længe, jeg kan huske.
Den har ofte kaldt på jysk humor, når sjællændere kommer på besøg, og deres hovmod står for fald.
Men måske er det efterhånden ved at blive lidt for trivielt og med lidt for mange alvorlige konsekvenser..?
Kommunerne styrer i forvejen halvdelen af statsbudgettet, og de nationale politikere er rådvilde og har berøringsangst og lader EU bestemme det meste.
Hvad er Folketinget egentlig værd, som ikke nemt og bedre kan erstattes af et større lokalt engagement..?


For mig begyndte disse tanker i et anfald af surhed, fordi jeg synes, at den danske klimaøkologiske omstilling går alt for langsomt, og der vælges alt for dyre løsninger uden et optimalt bæredygtigt perspektiv.

Men efter at have tænkt mere over det, så må jeg nok bede om lidt hjælp til at forstå, hvorfor vi egentlig fortsat holder sammen på Danmark..?




.
Deltag aktivt i debatten Jyllands selvstændighed:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik