Husk mig
▼ Indhold

Kan man lave et brint loop?

Kan man lave et brint loop?16-12-2024 16:40
Euro
★★★☆☆
(973)
Det her er altså ret smart hvis jeg har ret...

Har vi el og vand og et elektrolyse apparat, så kan vi få brint, har vi brint og en fuel cell, så kan vi få el.

Så det vi mangler er i princippet bare vand - det vil mange sikkert sige til at så nemt er det ikke, men følg nu godt med.

https://hysata.com/

Det her firma laver grøn brint, hvor de skal bruge 41kwt på at lave et kg brint.

http://www.m-field.com.tw/product_module.php?show=WGH

Det her firma laver en fuelcell generator som laves med et output på 6kw til 10kw. det er lidt uklart hvad der matcher deres input på 752liter brintgas så jeg anvender 6kw.

Iflg. Wiki har brint en massefylde på 0,00009 som ganges med 1000 for at få hvor meget 1m3 vejer og det bliver så 90gram, så 752liter vejer 67,5gram - dvs. i grove træk 11gram brint input per 1kwt output.

Dermed vil vi ved 1100gram brint få 100kwt, som vi kan lave om til over 2kg brint.

Dermed har jeg skabt et brint loop der har en effektivitet på over 200%.

Er der nogen der vil sige at jeg benytter mig af forkert måde at opgøre det på hører jeg gerne hvordan man ellers burde opgøre det.

Men situationen er den at hvis et hus bruger 35kwt dagligt, så er vi oppe på 245 per uge svarende til lige godt 2,5kg brint.

Hvis vi antager at brint kommer til at koste 20kr./kg og forhandleren får 10kr. 2kr. til transport og 8kr. i moms. Så har vi en pris på 40kr. kg brint eller 100kr. per uge for el til et mindre hus med varmepumpe. Det svarer til at mølleejeren og brintstationen får 50øre/kwt der som overskuds el bruges til brint, og det giver forbrugeren en pris på 40øre/kwt

Det kan blive markant billigere for el end i dag, er i uenige?

Og det nye brintanlæg i Esbjerg er dimensioneret til at producere 100tons per uge, hvilket vil være nok til 40000 husstande.
21-12-2024 11:57
Euro
★★★☆☆
(973)
Det sjove er, at vi ved at Hysata teknologien er 95% effektiv, så den er ikke overunity.

Det betyder, at man får mere energi ud af brint eller for den sags skyld sikkert også naturgas, ved at udnytte gassen til at lave energi gennem en fuel cell, end den mængde energi gassen siges at have.

Så som jeg tidligere har sagt, så må tidligere "faktuelle" data være forkerte, for fuel cells synes at skabe et højere output end input. Altså rent teoretisk. For da disse M-field fuel cells kom frem, da var det langt mindre effektivt at lave electrolyse, så forskellen var ikke helt så udtalt.

Men jeg viste f.eks. forleden hvordan en Toyota Mirai (med fuel cell) kører 133km på 1kg brint, altså 7,5øre/km mens en naturgas bil siges at koste 44øre/km - det bliver meget mere effektivt af at køre gennem en fuel cell.

Jeg har også forsøgt at få lidt data fra Bloom Energy, der laver fuelcells til naturgas, de vil ikke af med så meget info, men de siger dog at de laver electricitet med ca. 66% besparelse. Mange af de store firmaer og datacentre i USA får deres energi fra disse fuel cells, fra Bloom Energy.
22-12-2024 23:02
Euro
★★★☆☆
(973)
Så prøver jeg at lægge debatten her...Robert

Det er ikke den effektivitet de siger de har jeg regner på, men deres faktiske ydelse...

Hysata bruger 41kwt på at lave 1kg bring.
M-field bruger 752liter brint gas på at lave 6kwt

Hvad vejer 750liter brintgas og hvor mange kwt får man så ud på et kg?

Naturligvis ved jeg det afgørende er, hvad brintgas vejer ved almindelig atmosfære tryk, det er jo det jeg har regnet med, som jeg efterspørger at andre vil regne efter, og I bør selv finde omregningsfaktoren til regnestykket.
23-12-2024 10:35
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Euro skrev:
Så prøver jeg at lægge debatten her...Robert

Det er ikke den effektivitet de siger de har jeg regner på, men deres faktiske ydelse...

Hysata bruger 41kwt på at lave 1kg bring.
M-field bruger 752liter brint gas på at lave 6kwt

Hvad vejer 750liter brintgas og hvor mange kwt får man så ud på et kg?

Naturligvis ved jeg det afgørende er, hvad brintgas vejer ved almindelig atmosfære tryk, det er jo det jeg har regnet med, som jeg efterspørger at andre vil regne efter, og I bør selv finde omregningsfaktoren til regnestykket.

Du kan tydeligvis ikke regne, da dit resultat er umuligt.

Og jo, de angiver 95% stack efficiency.

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
23-12-2024 16:13
Euro
★★★☆☆
(973)
Robert jeg tror du skal vænne dig til at jeg er en ret kapabel beregner, jeg bildte mig ind at du havde hjerne og derfor ville regne efter, og ikke lytte til dine fantasier om hvilke grænser der er for hvad.

Du må gerne sige at man maksimalt kan få 100% effektivitet, men i så fald er 752liter brint ved 1 atmosfæres i input og 6kwt i output ikke oppe på 100% - og i så fald er det definitionen af hvad 100% effektivitet der er forkert.

Derfor beder jeg dig REGNE det efter, så du kan se om du kommer frem til samme resultat.

Det er fanme ligegyldigt hvem herinde man beder beregne på et udsagn, så gør folk alt for at undvige! Det næste er vel at du spørger ChatGPT!
23-12-2024 17:34
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Euro

Hvorfor regne så meget på det, når du mangler helt grundlæggende viden om fysik, og det alligevel altid går op i hat og briller for dig.?

Du kan jo bare bevise det med en video, som du plejer at gøre med den slags.
Med to frit forbundne motorer i samdrift, som drives af brint, kan man uden tvivl ligefrem lave et dobbelt loop. Se her:

https://youtu.be/5d7ZgFEIZmo?feature=shared&t=283

­
23-12-2024 18:30
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Euro skrev:
Robert jeg tror du skal vænne dig til at jeg er en ret kapabel beregner, jeg bildte mig ind at du havde hjerne og derfor ville regne efter, og ikke lytte til dine fantasier om hvilke grænser der er for hvad.

Du må gerne sige at man maksimalt kan få 100% effektivitet, men i så fald er 752liter brint ved 1 atmosfæres i input og 6kwt i output ikke oppe på 100% - og i så fald er det definitionen af hvad 100% effektivitet der er forkert.

Derfor beder jeg dig REGNE det efter, så du kan se om du kommer frem til samme resultat.

Det er fanme ligegyldigt hvem herinde man beder beregne på et udsagn, så gør folk alt for at undvige! Det næste er vel at du spørger ChatGPT!

Igen, jeg spilder ikke mere krudt på dig end højst nødvendigt.

Hvis du kommer frem til, at du får mere energi ud, end der 'puttes i', så er jeg ret ligeglad, hvor overbevist du er af egne evner.
Det er umuligt, så det kan kun skyldes fejl i beregningen.

Live long and prosper.

25-12-2024 12:43
Euro
★★★☆☆
(973)
Det kan skyldes 2 andre ting end selve beregningen...og havde jeg været sikker på svaret havde jeg ikke spurgt men blot fortalt...og du Robert du er tilsyneladende for ubegavet til at modtage et simpelt spørgsmål og svare på det...

Forskellen kan skyldes at den variabel jeg brugte til beregningen var forkert, eller at atmosfæres ikke var 1 ved den variabel.

Alternativt - hvilket jeg umiddelbart mener at have bevist før - så siger jeg, at de angivelser vi har for hvilken effektivitet et givent setup indenfor forbrændingsmotorer, de er helt godnat.

En standard bil der i 1970erne kørte 10km/l var ikke 33% effektiv og en moderne bil der kører 16km/l er ikke 40% effektiv! Hvis den er 40% effektiv så kan du aldrig opnå, at flytte den samme vægt mere end 40km/l - og det tror jeg godt man kan med en fuel cell...og jeg afviser ikke at man om 10år kan forbedre de nuværende fuelcells, så de er næppe 100% effektive i dag.

Så jeg prøver ikke at påstå det er overunity - jeg prøver at vise, at jeg tror man bygger sine rammer for naturkræfter på falske præmisser. Jeg ved ikke hvordan man er kommet frem til at dagens benzin biler er ca. 40% effektive, så jeg kan ikke helt sige hvad jeg er uenig i, men ydelsen på forskellige ting synes ikke at stemme med virkeligheden.
26-12-2024 04:50
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Euro skrev:
..., så jeg kan ikke helt sige hvad jeg er uenig i,...

Du indrømmer da i det mindste, at du ikke fatter en pind...

Live long and prosper.

27-12-2024 12:03
Euro
★★★☆☆
(973)
Jamen jeg synes da du skulle fortælle mig hvordan man i 1980 kom frem til at en bil der kørte 10km/l var 33% effektivt, hvilket svarer til at en 100% effektiv bil kunne køre 30km/l.

Her en del år senere der på 1liter benzin lavet om til 8kwt el får en elbil til at køre 80km.

Så nu spørger jeg forsigtigt for jeg ved jo ikke noget, har man ændret i reglerne for hvordan man udregner fysikens principper siden 1980, og gør man stadig det løbende? Eller er det bare fordi vi har overset at de fleste elbiler er kørende free energy maskiner.

Eller er der nogen der lyver for os om hvor effektive biler er? I forhold til elbiler så kan de jo ikke være 33-40% effektive, nok nærmere 10-15% effektive. Og så forudsætter det jo altså, at man ikke kan forbedre elmotoren i fremtiden.

Men det ville da være spændende at se din forklaring?
28-12-2024 00:36
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Euro skrev:
Jamen jeg synes da du skulle fortælle mig hvordan man i 1980 kom frem til at en bil der kørte 10km/l var 33% effektivt, hvilket svarer til at en 100% effektiv bil kunne køre 30km/l.

Her en del år senere der på 1liter benzin lavet om til 8kwt el får en elbil til at køre 80km.

Så nu spørger jeg forsigtigt for jeg ved jo ikke noget, har man ændret i reglerne for hvordan man udregner fysikens principper siden 1980, og gør man stadig det løbende? Eller er det bare fordi vi har overset at de fleste elbiler er kørende free energy maskiner.

Eller er der nogen der lyver for os om hvor effektive biler er? I forhold til elbiler så kan de jo ikke være 33-40% effektive, nok nærmere 10-15% effektive. Og så forudsætter det jo altså, at man ikke kan forbedre elmotoren i fremtiden.

Men det ville da være spændende at se din forklaring?

Nemt.
Du blander maksimal effektivitet af forbrændingsmotorer med maksimal effektivitet af elmotorer.

Live long and prosper.

28-12-2024 12:05
Euro
★★★☆☆
(973)
Tillad mig at komplicere spørgsmålet lidt mere...

Sakset info skrevet i 2016, hvor en Tesla kørte ca. 6km/kwt:
"Resultaterne fra de netop overståede test af den nyeste prototype viser, at motoren har en samlet effektivitet på 94 procent. Allerede fra 1.000 omdrejninger i minuttet og et moment på 10 Nm er effektiviteten over 90 procent."

Nu spørger jeg så igen i 2024, hvor Xpeng har sendt en elbil på markedet, der kører 10km/kwt eller 66% længere per kwt, end elbiler der er 94% effektive i 2016.

Har du en forklaring?
28-12-2024 14:50
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Euro skrev:
Tillad mig at komplicere spørgsmålet lidt mere...

Sakset info skrevet i 2016, hvor en Tesla kørte ca. 6km/kwt:
"Resultaterne fra de netop overståede test af den nyeste prototype viser, at motoren har en samlet effektivitet på 94 procent. Allerede fra 1.000 omdrejninger i minuttet og et moment på 10 Nm er effektiviteten over 90 procent."

Nu spørger jeg så igen i 2024, hvor Xpeng har sendt en elbil på markedet, der kører 10km/kwt eller 66% længere per kwt, end elbiler der er 94% effektive i 2016.

Har du en forklaring?

Der kan være andre faktorer end motorens effektivitet, der spiller ind på, hvor langt en bil kan køre på med en vis mængde energi. Effektivitet ved genindvinding ved bremsning, luftmodstand, hvilken gastighed der køres etc.

Live long and prosper.

28-12-2024 19:14
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Også er der rullemodstanden. Eksempelvis har et jernhjul på en jernbane en lavere rullemodstand end et gummihjul på en landevej.
28-12-2024 21:48
Euro
★★★☆☆
(973)
Jeg sad lige og regnede lidt og kom frem til nogle detaljer , der kan være lidt svære at forklare, måske i forstår det bedre end jeg...jeg kan vel gå ud fra i har et bud når jeg forklarer?

Hvis vi siger, at en vindmølleejer har 5MWt han vil have lavet om hos Hysata der med 95% effektivitet laver dem om til 120kg brint...so far so good.

Havde han solgt de 5MWt til Tesla ejere havde de kørt 40000km...det gjorde man ikke...

Man kunne veksle de 120kg brint i en Toyota Mirai der kører 130km/kg brint til ca. 15000km.

Med prisen for øje der udregnede jeg forleden, at en fuelcell er ca. index 250% effektiv (150%mere) end at blive brændt af i en forbrænding.

Men det viser så vidt jeg kan se, at man mister knap 66% af energien ved at putte dem i en Mirai, og havde man bare brændt det af i en tysk ovn, så havde vi mistet ca. 86%.

Dvs. hvis tyskerne vil betale for at få leveret strøm under mørke og vindstille vejr, så er det dyrt, men som jeg forstår det vil vores regering lave en pipeline til tyskland og sælge 24/7, det ændrer vel perspektivet en del gør det ikke?

Sælger vi vores brint i pipelines når der er vindoverskud, så er det jo på tidspunkter hvor energi er billigt. Kunne vi få 10øre kwt i Danmark, så lyder det bare som om at vi presser prisen i Danmark op ved at sælge vores energi til tyskerne for 2øre kwt.

Ja vi er jo søde og rare, vi dumme danskere, tyskerne køber til 20øre når prisen er 10øre, for at kunne lagre det og spare 2kr. senere på dagen. Danmark tjener 100% på restlageret og presser egen befolkning, men havde det ikke været smartere at selv gemme til 17-21 og sælge strøm når det koster 2kr.

Satte vi selv batterier op til 700kr. /kwt så koster det ca. 10øre kwt du lader dagligt, dvs. lader vi selv strømmen til eget forbrug når vi mangler den mellem 17-21 så køber vi til 10øre når der er overskud, og betaler ekstra 10 øre for at lagre på et sodium ion batteri.

Vi kunne de fleste dage få energi mellem 17-21 til spotpriser på ca. 20øre, ved at bruge batterier!!

Problemet med vores regering er at de gør alt op i priser som de selv har afgørende indflydelse på, men som de gang på gang prøver at spille uskyldige overfor, selv jeg er ved at falde for deres crap.

Det er i bund og grund pga af vores regerings beskatning af alt hvad vi foretager os der gør, at der er et misforhold mellem verdenmarkedspriser og bedragerisk høje priser i Danmark - kun for at holde underklassen nede...nu sælger vi sikkert vores energi på kontrakter til Tyskland for at holde priserne høje i Danmark...

Tager jeg fejl?

Men hvis man veksler 15000km i en Mirai til værdi i en Tesla så er det 2000kwt a 8km, eller 250 liter benzin a 8KW, de 250 liter kunne sikkert sælges for 500kr. eller 25øre kwt. Det betyder så at vi ender med at få 500kr. for 5MWt.

500kr. er det ikke det samme som det koster i Danmark at opvarme et hus under vindstille vejr i mørke hvis man varmer med el? Hvorfor sælge det til tyskerne...

Deltag aktivt i debatten Kan man lave et brint loop?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Eavor-Loop - Geothermisk el og varme, nu i Tyskland428-12-2024 12:28
Brint er ikke løsningen3020-12-2024 17:17
Loop current (Golfstrømmen)511-08-2010 09:19
Ny teknologi: Brint?1505-02-2009 17:00
Brint-samfund325-03-2008 10:08
Artikler
Brintbiler
Brint
NyhederDato
Nu kan vestjyske biler tanke brint12-09-2008 11:38
Risø producerer brint billigere end olie13-08-2008 10:23
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik