| Kan planter kan vokse ekstremt med Neutrino energy?27-12-2025 12:09 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Jeg faldt lige over en præsentation af et gammelt patent. Patentet er bygget over en simpel ide om en kobber spiral der trækker energi ud af luften omkring os, og bringer den ned i jorden til plantens rødder, hvor den påvirker planten til at vokse hurtigere og til at skræmme insekter væk. Konceptet kan få et kålhoved til at vokse til en størrelse som kæmpegræskar. Der er en del gamle billeder af dyrkede grøntsager, der vokser ekstremt. Jeg fik ikke helt fat i hvorfor, men man stoppede med at markedsføre det, da man opfandt pesticider og kunstgødning. Jeg har hørt en del versioner af, hvad de gamle egyptere byggede pyramiderne for. Jeg tror det her var formålet. Keops pyramiden er bygget på en oprindelig flod, og siges at have potentiel kontakt mellem et elektricitetsledende materiale på toppen ned til bunden. Jeg tror nu, at formålet var, at påvirke det vand positivt, som de brugte til at vande deres marker med, og måske det også hjælper at drikke det og spise maden. Jeg ved godt nogen vil kalde det en vanvittig tanke, men konceptet kunne faktisk godt have gang på jord. for hver 1m oppe i luften man kommer, der vil en elektricitetsleder kunne sende 100volt ned i jorden, så jo højere man kommer op, jo mere power opnår man. Se selv videoen...der er meget vigtige detaljer i videoen. https://www.youtube.com/watch?v=iwxJk1j33rM |
| 28-12-2025 11:28 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Apropos erstatning for gødning og pesticider, så faldt jeg lige over denne også ret fantastiske video. Der var forleden en fremstilling i TV, der fortalte at sten pulver lavet af gletchere kan erstatte gødning, og at dansk grønlandsfirma tænker på at markedsføre det. Men der er MEGET mere i det end blot det!!! I dag, efter man i mange år har brugt gødning og pesticider på jorden, der er jorden de fleste steder så udpint, at du i dag skal spise 8 appelsiner for at få den samme vitamin A som for 100år siden. Vores afgrøder indeholder ganske enkelt alt for få vitaminer og mineraler. Jo højere indhold af mineraler jo mindre ønsker insekter at spise dem, fordi de ikke har en lever der kan bearbejde dem, og blot man fordeler et tyndt støvlag ud over sin mark, så stiger indholdet af mineraler nemt til 300%, og så holder jorden bedre på fugt. Og når mennesker spiser mere mineralrig kost, så er der langt færre der bliver syge af manglende ernæring. https://www.youtube.com/watch?v=s-xITSGyt3Q PS. produktet er allerede på markedet i USA, men det er vidst ikke specielt udbredt. Men det må være guld værd for øko landmænd. |
| 28-12-2025 17:57 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7319) |
Sten pulver udvundet af gletsjere har ingen praktisk betydning for landbrugsjorden i Danmark, da den i forvejen indeholder rigtig mange mineraler og andre plantenæringsstoffer. |
| 02-01-2026 11:50 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Dette sten pulver vil jo betyde, at man kan spare på både gødning og pesticider, så de ikke skader grundvand og havmiljø. |
| 02-01-2026 11:54 | |
Sten pulver udvundet af gletsjere har ingen praktisk betydning for landbrugsjorden i Danmark, da den i forvejen indeholder rigtig mange mineraler og andre plantenæringsstoffer. Man kan ikke få planter til at vokse bedre ved at give dem mere næringsstof end de har brug for. |
| 02-01-2026 12:07 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Man giver ikke planterne mere næring, man giver stenpulver som erstatning for den gødning og de pesticider man bruger i dag. Formålet er ikke nødvendigvis at forbedre udbyttet, men at spare omkostninger, ved at forbedre miljøet. Stenpolver holder bedre på vandet i jorden, derfor vokser planter bedre, og når du bruger stenpulver indeholder afgrøder 200-300% flere næringsstoffer, hvilket insekter dør af fordi de ikke kan behandle dem, fordi de ikke har en lever til at bearbejde det. |
| 02-01-2026 12:22 | |
Du er håbløst naiv. Der skal flyttes mange tons af dette stenpulver pr. ha. Man snakker om helt op til 50 eller 80 tons pr. ha. og dette hænger på ingen måde sammen rent økonomisk. I praksis gør man det, at man laver jordbundsanalyser, som viser hvilke næringsstoffer, der mangler. Også tilfører man præcist det der mangler. |
| 02-01-2026 14:30 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Jeg har ingen ide om hvad det vejer, men der skal blot fordeles et tyndt støvlag på overfladen af jorden. Du er håbløst gammeldags i din tankegang, det virker som om du aldrig har lært noget nyt siden du gik i skole. Som jeg har spurgt dig om tidligere, hvorfor nægter du at se de film jeg viser dig, i stedet for at udstille din uvidenhed foran alle? |
| 02-01-2026 15:18 | |
Tænk på hvad det koster at udvinde dette materiale et øde sted på Grønland. At få det lastet ombord på et skib, og få sejlet det til f.eks. Danmark, og herefter få kørt det ud på marken med lastbil. Og herefter igen få det spredt ud på marken. |
| 02-01-2026 18:50 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Nu er det jo ikke noget man skal lede længe efter, jeg tror det ligger overalt i store mængder i fjordene. Men man kan altså også købe det andre steder, er det ikke det man kalder "Rockbasalt"? Det koster da noget at transportere det, jeg vil gætte på 3kr. per kg. At sprede det må være landmandens job, i stedet for at sprede gødning og pesticider. Men det er vidst heller ikke nødvendigt at tilføre nyt hvert år. Men spredes det i et lag på 1/10mm så vil det koste ca. 50kubic decimeter, eller måske 100kg per Ha, og koster det 5kr. kg så bruger man 500kr. på at erstatte gødning og sprøjtemidler på en Ha, og så er driften økolandbrug, hvor man får 30% mere for afgrøden. PS. Du soger at man jævnligt måler jorden og tilfører de mineralr den mangler, det er en kæmpe løgn! Hvis man måler, så er det på NPK, og så giver man jorden NPK ved mangel. Der burde findes mange andre mineraler i jorden som man ikke har tilført jorden i ca. 80år siden man opfandt NPK gødning. Og siden dengang er næringsværdien af vores mad faldet til få procent af tidligere, hvilket er en af grundene til, at flere mennesker i dag har ernæringsproblemer. I dag har du sikkert hørt at man skal spise 6 stykker frugt/grønt for at være sund, før NPK gødning blev indført var behovet blot et enkelt stykke frugt for at være sund. |
| 02-01-2026 19:28 | |
Du ved ikke hvad du snakker om. Folk er i dag generelt højere og mere sunde end tidligere. Vore børn er generelt højere end os forældre, og det er det en årsag til. Den er, at kosten i dag er væsentligt bedre end den man fik tidligere. |
| 02-01-2026 21:07 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Som sagt så har du ikke undersøgt det på verdensplan. Det er rigtigt at mange i vores del af verden er sundere, fordi vi har råd til at spise sundere, men der skal meget mere mad til i dag. Og da mange har råd til at spise meget, så bliver vi vante til at fylde os, og mange fpr alt for stor en andel af slik og fed mad som pizza og burgermeals. Men som sagt der er en del i vores verden der lever meget længere end tidligere, men der er også mange flere der behandles for fejlernæring, specielt blandt ældre, fordi deres appetit er mindre. Du har tilsyneladende ikke hørt om at der findes folk der spiser protein drikke og andre koncentrater for at opnå en bedre ernæring? |
| 02-01-2026 23:24 | |
Maden er meget bedre og meget mere varieret i dag end den var tidligere. Og det nyder vi godt af. Det har stor og positiv indflydelse på folkesundheden. At der så er nogle, som ødelægger deres liv med usund mad er en helt anden sag. Der er også mange som ødelægger deres helbred med tobak, alkohol og stoffer med mere. |
| 03-01-2026 13:32 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Hvorfor nægter du at se videoen, normalt varer mine videoer 10-20 minutter, så slipper du og jeg for at bruge flere timer på at diskutere de ting du ikke ved! Videoen fortæller dig hvordan du køber et billigt måleapparat der viser dig næringsværdien af din afgrøde. Der mangler muligvis også maskiner, der kan sprede det på marker, og så skal landmænd jo have kendskab til viden før de kan reagere, den viden har vidst ikke været omtalt i 80år. Og dengang erstattede man det jo med NPK fordi reklamer sagde det var bedre. NPK gør at det vokser bedre, men med mindre næringsværdi. Tror du det er for sjov at folk fra byen, vil køre 30km for en pose kvalitets æbler fra egen have, der får lidt mineraltilførsel...det smager bedre end dem fra supermarkedet (men første år gav jeg det for meget så træet knækkede på grund af æblernes tæthed i en storm). Det er normalt brugt til nøddetræer. Men til foråret vil jeg se om byggemarkedet har noget Rockbasalt. Nu så jeg godt på dansk TV at det danske firma der ville bringe det til marked, indtil videre har brugt 8år uden at gå i gang. Det er ikke virkningen der er problemet. Jeg tror jeg har gættet mig til at Rockbasalt fra USA er billigere. Det fra Grønland er skubbet ud i fjordene, så det er ret vådt, og da det skal tørres for at blive spredt som støv, så må de sejle det til et varmt land, hvor det kan tørre i solen. Derefter skal det indsamles igen og så kan man forsøge at sælge lokalt eller sejle det tilbage til Nordeuropa. Så kan man nok ligeså godt få det fra andre lande end Grønland, hvis det allerede kan samles op i pulverform. |
| 03-01-2026 14:11 | |
Bare vent og se. Dette gletscher slam bliver ikke nogen succes i vores del af verden da det er alt for dyrt i forhold til effekten. |
| 03-01-2026 14:53 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Du har måske ret mht gletsjer slam, som er naturligt. Men vi kan jo allerede købe samme produkt Rockbasalt. Jeg ved ikke om Rockbasalt er naturligforekommende, eller om man knuser sten til pulver, for en maskine kan måske lave det billigere, end lang transport og tørring osv. Men jeg har lige givet dig en indikation på, at det måske kan købes engros til 500kr./Ha, men lad os bare sige 1000kr. Men hvor mange penge vil man spare på gødning, vanding og pesticider per sæson? Burde det ikke gå lige op? Til gengæld har man så en økoproduktion der producerer som sprøjede marker, så hvis du normalt sælger for 10000kr./korn så vil du efter Rockbasalt få ca. 13000kr./Ha. Men nu er jeg jo altså den første dansker i 80år der fortæller danskerne om disse fordele som set i videoen, så det kommer nok ikke til offentlighedens kendskab. Men jeg har både køkkenhave og frugttræer og kan jeg købe en sæk rockbasalt så kan jeg spare penge på vand til 80kr./m3 ved at sprede 1liter pulver over 100m2, og samtidigt opnå bedre næringsværdi og velsmag, ja så skal det prøves. og så vil jeg jo gerne give mere end 10kr. for en liter. Men det såkaldte gletsjer slam kan vel blot sejles til Sydeuropa, hvor de selv kan forarbejde det. |
| 03-01-2026 16:46 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
PS. Google AI siger, at stenmel som det sælges som koster 1500 kr. for et ton i danske engros butikker som byggemarkeder. Man skal dog ifølge dem blande det i jorden en gang, så det frigives langsomt til jorden over mange år. Men de taler om 1kg eller mere per m2, og så koster jordforbedring 15000kr./ha. Men man kan købe 20kg fra vulkaner til ca. 450kr. og så kan man jo blot drysse et støvlag i sin køkken have, som videoen angiver brugen til, og så gentage årligt. Så bliver det nok svært at konkurrere med for Grønland. |
| 03-01-2026 20:06 | |
Landbrug er en forretning, og der er bare ingen økonomi i det der. Merudbyttet er så ringe at det er helt til grin. |
| 04-01-2026 10:26 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Læser du overhovedet mine svar? Man bruger det ikke for at der skal komme mere udbytte, men for at opnå samme udbytte uden gødning og sprøjtemidler - det vil sige samme udbytte ved øko drift som ved konventionelt landbrug. Med den detalje at betaling for øko varer er 30% højere. Og der er vel nogen der bruger det, siden man sælger det. Jeg tror bare ikke at folk har den viden om det, som jeg frembringer i denne tråd. Derfor er det næppe brugt særligt meget. Men det anbefales til udpint jord. Man bruger det som sagt også på en lidt anden måde her, end man anbefaler i filmen. Det er spørgsmålet om ikke regeringen burde designet EU tilskud, så der bidrages til at landmænd omlægger til øko drift, og starter med at få en jordforbedring, så de ikke mister så meget udbytte, og de producerer sundere økovarer. Hvis deres jord koster 150000kr. og det skal forbedres for 15000, så svarer det jo blot til 2års EU tilskud, som man kunne give dem forlods. |
| 04-01-2026 10:52 | |
Landbrug er en forretning. Og landmændene ved godt hvordan de optimere deres forretning. I øvrigt har landmændene en omfattende rådgivningstjeneste til deres rådighed, så hvis der her var noget at komme efter, så ville det hurtigt blive udbredt. |
| 04-01-2026 11:16 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Du mener altså at det er helt umuligt, at landmænd i andre dele af verden, kan kan dyrke afgrøder på en måde, hvor danske landmænd kan lære noget? Tilsyneladende har man jo blot accepteret at økolandmænd har mindre udbytte og frugter der angribes af dyr. Så det virker jo ikke som om at man kender til de fordele, man har kommet frem til andre steder. Jeg gik faktisk og overvejede om næste video hører til her eller på Facebook, den viser en række afgrøder, der er lang overlegne i forhold til de versioner jeg har hørt om i Danmark. Men det har jo ikke meget med hverken klima eller miljø at gøre, så det bliver nok på FB. Men tro mig, de fleste landmænd er dygtige til at passe jorden som de altid har gjort. Der bliver i øvrigt færre økolandbrug år for år, fordi det ikke er attraktivt, derfor skal man hjælpe dem med jordforbedring med stenmel, så de ikke lukker igen allesammen. |
| 04-01-2026 12:03 | |
Landbrug er en forretning. Og landmændene ved godt hvordan de optimere deres forretning. I øvrigt har landmændene en omfattende rådgivningstjeneste til deres rådighed, så hvis der på det ene eller andet område kommer noget nyt frem, som vil være til gavn for dem (og deres forretning) så ville det hurtigt blive udbredt. |
| 04-01-2026 12:57 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Ja det blev offentliggjort i USA få timer før jeg omtaler det her. Og hvis ikke jeg omtaler det, så er sandsynligheden for at denne viden kommer til Danmark indenfor 5 år lig nul. Du fantaserer om alle får alt smart af vide i denne verden, det er nærmere modsat, det garanterer jeg dig for. Er det fordi danske hindbær dyrkere er smartere end andre at de vælger en hindbær sort, der er mindre modstandsdygtig, smager dårligere, er mindre sund og kun producerer 1/3 bær per m2? Følger du ikke med herinde? Jeg har tidligere skrevet om 2 af verdens hurtigst voksende græsarter, den ene med et protein indhold på 15%, det er jo udbredt på alle marker i dag ikke Jørgen? Det andet kan omdannes til biogas, der produceres billigere end naturgas, er landmænd bare for rige på deres klogskab, til at de gider øge deres indtjening, for du mener jo de ved alt? Og jo smartere det er, jo mindre er chancen for at viden om det bliver udbredt. Jeg er smidt ud af samtlige debatter i danske aviser, fordi jeg formidler viden, der er ømtålelig at tale om. Andre bliver dræbt for deres viden...så jeg deler heller ikke alt. Og hvis ikke landmænd har købt en næringsværdi måler, og brugt den både på en normal afgrøde og sammenlignet den med tilsvarende bare jordforbedret afgrøde, så har han ikke en chance for at vide det jeg angiver i denne tråd. |
| 04-01-2026 15:33 | |
For erhvervsfolk (her under landmændene) foregår beslutningsprocesserne meget rationelt. Det er noget helt andet end hos forbrugerne. Her er det meget mere et spørgsmål om hvad der er smart, og hvad der er in. |
| 06-01-2026 11:56 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Der er åbenbart flere vigtige opdagelser, som er gået hen over hovedet på dansk landbrug, som ellers siges at vide alt... Gratis gødning og sprøjtemidler, direkte fra naturen. https://www.youtube.com/watch?v=PLxH6gH5DuI |
| 06-01-2026 15:22 | |
Der er ikke noget, der er gratis. Skal der udvindes mineraler fra havvand, så kan det kun ske igennem en bekostelig proces. |
| 06-01-2026 21:56 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Er du sikker på det skal udvindes? Har du set filmen? |
| 07-01-2026 08:03 | |
Man kan ikke bruge havvand (som indeholder salt) til markvanding. |
| 07-01-2026 22:19 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Er det præcis det de siger i filmen man skal gøre? |
| 07-01-2026 22:25 | |
Landmændene og deres rådgivere ved godt hvordan man får planter til at vokse. |
| 08-01-2026 16:25 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Er det da det filmen drejer sig om? |
| 08-01-2026 19:04 | |
Landmændene og deres rådgivere ved godt hvordan man får planter til at vokse, så de kan give et stort udbytte.
Tilknyttet billede: ![]() |
| 08-01-2026 20:22 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Ja så giver man jorden NPK gødning ikke sandt - så hvad handler filmen om, og hvad synes du om budskabet? |
| 09-01-2026 08:18 | |
Planteavl handler om meget andet end NPK-gødning. |
| 11-01-2026 23:11 | |
| Euro★★★★☆ (1706) |
Ja det gør denne film også... |
| 12-01-2026 06:43 | |
Jeg har ikke megen tiltro til en reklamevideo. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| Symbolpolitik er ekstremt dyrt | 9 | 23-12-2025 13:35 |
| Neutrino energi | 10 | 16-12-2025 19:42 |
| Danmark planter træer | 18 | 20-09-2019 07:48 |
| Dødsfald p.g.a. ekstremt vejr | 7 | 11-03-2018 19:50 |
| Ekstremt vejr? | 5 | 25-03-2014 10:06 |
| Artikler |
| Ekstremt vejr |
| Lærebog anvendt i gymnasiet er ekstremt ensidig og tendentiøs (Mernilds Klumme, maj 2011) |
| Konsekvenser for planter (Bionyt: 500 svar om klima) |
| Nyheder | Dato |
| 2010 – et ekstremt klimaår | 30-06-2011 06:40 |
| Ekstremt vejr vil få millioner af asiater til at flygte | 07-02-2011 08:50 |
| Klimahjælp fra planter | 07-12-2010 05:55 |
| CO2-effekt på planter forstærker opvarmning | 05-05-2010 07:51 |
| Fattige lande hårdt ramt af ekstremt vejr | 09-12-2008 20:37 |