Husk mig
▼ Indhold

Kan vi flytte jordkloden.?


Kan vi flytte jordkloden.?13-07-2022 20:17
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Er der mon nogen, der har regnet seriøst på, om det er muligt for menneskeheden at flytte jordkloden ud i en ny bane længere væk fra solen.?

Hvilke mulige metoder har vi til rådighed indenfor fysikkens love.?




­
13-07-2022 21:10
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Jakob skrev:

Er der mon nogen, der har regnet seriøst på, om det er muligt for menneskeheden at flytte jordkloden ud i en ny bane længere væk fra solen.?

Hvilke mulige metoder har vi til rådighed indenfor fysikkens love.?

­


Det kunne måske hjælpe, isoleret, på den globale opvarming. Men vi har jo flere økologiske problemer, der skal løses. Videnskaben får ikke min femmer, før den begynder at forske i overbefolkning, overforbrug og fordeling.


.


13-07-2022 21:35
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Som supplerende oplæg til denne tråd kan jeg evt. anbefale dette indlæg:

https://www.klimadebat.dk/forum/afstemning-livet-paa-kloden-maa-slutte-om--d12-e4133-s40.php#post_86414



Der kan måske være noget med, at vi snart skal til at begynde på arbejdet, hvis vi skal kunne nå det.?

Selvom vi er så dygtige, at vi kan finde en stor baseballkølle, der kan gøre det lyn hurtigt, så er det ikke sikkert, at det er den kur, som livet på kloden vil synes bedst om.



­
13-07-2022 21:36
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Glem ikke at jorden bliver grønnere og grønnere og tilsvarende mere frodig.
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 13-07-2022 21:42
14-07-2022 18:58
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Tilsvarende her
Tilknyttet billede:

14-07-2022 19:01
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Læs selv:
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2021/03/07/new-nasa-satellite-data-prove-carbon-dioxide-is-still-greening-the-earth/
14-07-2022 20:41
pifpafpuf
★★★☆☆
(769)
Ja - man skal jo ligefrem smadre et lands landbrug med grøn omstilling for at det går galt nu om dage. Som Sri Lanka...

Grøn omstilling smadrede deres te eksport og gjorde det umuligt for dem at købe varer , herunder brændsel , i udlandet - og gav så lidt udbytte på rismarkerne at de blev afhængige af import af fx. ukrainsk hvede.

https://wattsupwiththat.com/2022/06/24/sri-lanka-food-shortages-due-to-fertilizer-ban-not-putin/


Den 'gode' ide - var fostret af vesten - mere specifikt World Economic Forum - der nu fejt, som jeg forstår det, forsøger at slette beviserne for deres kaos på deres hjemmeside.

https://realclimatescience.com/2022/07/the-wef-plan-for-sri-lanka/#comments

Vi bliver ved med at rode i andres landes liv og fremtid - og det ender igen og igen med at folk, med god grund, bliver fattige, sultne og sure på vesten.
14-07-2022 21:52
Kosmos
★★★★★
(5370)
Vi bliver ved med at rode i andres landes liv og fremtid - og det ender igen og igen med at folk, med god grund, bliver fattige, sultne og sure på vesten

- Danmarks ambassadør til Indien og Sri Lanka udtalte sig tidligere i dag til DR 'P1morgen' om situationen: Han mente, at misèren bør tilskrives covid og deraf følgende nedgang i turismen...'nogle landbrugsreformer' blev kun perifert berørt!
15-07-2022 14:26
Jakob
★★★★★
(9213)
­




I skal vide, at jeg har klaget til administrationen, fordi for mange skribenter er for dårlige til at holde sig til emnerne.
Det er ikke kun i denne tråd, men et generelt problem.
For Jørgen Petersens vedkommende er jeg slet ikke i tvivl om, at formålet er ren sabotage, der skal fratage mig lysten til at føre klimadebat, og det lykkes ganske godt.
Han har i mine øjne af samme grund gjort sig fortjent til en langvarig bandlysning og et permanent fremtidigt forbud imod uden specifik tilladelse at svare i de tråde, som jeg har oprettet.

Men hvad der undrer mig meget er, at andre tilsyneladende bakker ham op og gør en dyd ud af at opføre sig på samme dårlige måde.
Hvis jeg og mine klimarelaterede emner er uønskede i forum, så ville det være mere ærligt og redeligt at sige det ligeud.





@pifpafpuf

Du er den mindst forhærdede skribent i denne tråd (den eneste tilstedeværende, som jeg endnu ikke totalt har opgivet at tale forumorden med).

Var det bare tankeløshed, der fik dig til at skrive et indlæg her om mislykket nødhjælp frem for at finde eller oprette et emne, som passer til det.?

Bortset fra, at problemet nærmere er, at vi har lært udviklingslandene for lidt om økologisk bæredygtighed, så er emnet sikkert meget interessant, og jeg ville gerne have svaret på det, hvis det ikke var i denne tråd, som handler om noget helt andet.
Hvis det bare var en generende 'propagandaløgnbæ' (som Jørgen Petersens), du ville lægge, så må dit mål være nået.
Men hvis du ønsker bred respons på dine indlæg, så må det nok også være bedre for dig, at du lægger dit svar under et passende emne.

Vil du prøve på at udvise dette hensyn overfor andre skribenter (ikke mindst mig) og forums orden i fremtiden.?



­
15-07-2022 16:34
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Jakob

Du forholder dig ikke til fakta. Derfor bringer jeg lidt fakta ind i debatten. Jeg kan godt se, at det kan virke ubehageligt at blive konfronteret med fakta, som man ikke kan lide, men dette er nu engang ikke midt problem.
20-07-2022 16:08
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Svar og svar til svar, som ikke vedkommer emnet, kan findes og besvares i denne tråd:

https://www.klimadebat.dk/forum/ordremse-d40-e4159.php





­
20-07-2022 16:35
Jakob
★★★★★
(9213)
­




Tilbage til emnet........






Kan vi flytte jordkloden.?


Jeg må indrømme, at jo mere jeg tænker over det, jo mere kompliceret bliver det at svare på.


I den hurtige simple form vil jeg svare "ja selvfølgelig. No problemo.!" Det gør Elon Musk f.eks. hvergang han sender en raket ud i rummet, og når den vender hjem igen.
Jeg tænker, at det må være noget med Newtons 3. lov, der tilsiger, at kraften fra raketten skal modsvares af en tilsvarende og modsat rettet kraft fra jorden, og jeg kan ikke se nogen hindring for, at kraften på jorden er resulterende ligesom for raketten. Det er blot meget lidt, jorden bliver flyttet (accelereret) af en raket, fordi jorden er meget tung.
Men jeg er ikke engang sikker på, at jeg kan udregne hvor stor kraft, jorden påvirkes med, som funktion af højden. Jeg kan kun forestille mig, at kraften vil aftage med højden. Jeg ved ikke i hvilket tempo.
Det er måske heller ikke så væsentligt lige nu, men det kan få stor betydning for valget af metode, når der skal opskaleres.
Om det er meget nemmere at beregne virkningen, når en raket stormer ind og rammer jorden, ved jeg heller ikke.
Måske og forhåbentligt kan vi også finde langt bedre metoder til kraftoverføring end de to.


Skal vi flytte jordkloden så meget, at det får reel betydning for solens opvarmning, så må den nok skulle en del længere væk fra solen, og for at komme det skal den hjælpes betydeligt op i fart.

Det skulle jeg lige til at regne på med henblik på at finde ud af, hvor meget energi vi skal overføre for at øge jordklodens hastighed om solen med 1 km/t.

Men hvad så med månen, hvad gør vi med den, skal den flyttes med..?!


Hvor mange andre astronomiske detaljer har jeg mon overset i farten.?







­
21-07-2022 15:21
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Der er ingen grund til at flytte jorden længere væk fra solen. Varme har altid været en fordel og kulde har altid været en ulempe. Sådan vil det også være i fremtiden. Eksempelvis er det bedre at dyrke planteavl i Frankrig end i Danmark, da de har en længer vækstsæson. Tilsvarende er det bedre at dyrke planteavl i Danmark en i nord og mellem Sverige, da vi har en længere vækstsæson.
21-07-2022 22:38
Jakob
★★★★★
(9213)
­


Jørgen Petersen skrev:
Der er ingen grund til at flytte jorden længere væk fra solen. Varme har altid været en fordel og kulde har altid været en ulempe. Sådan vil det også være i fremtiden. Eksempelvis er det bedre at dyrke planteavl i Frankrig end i Danmark, da de har en længer vækstsæson. Tilsvarende er det bedre at dyrke planteavl i Danmark en i nord og mellem Sverige, da vi har en længere vækstsæson.


Det er virkelig mange gange, at du skal have debatkarakteren 00 fra mig, før du forstår, at denne tråd ikke handler om, hvorvidt det er nødvendigt at flytte jordkloden.

Emnet ligger under Teknologi, og spørgsmålet er udelukkende, om vi kan flytte jordkloden, og ikke om du mener eller ikke mener, at det er nødvendigt i dag eller i morgen eller nogensinde.




­­
22-07-2022 17:13
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Inden man undersøger om et eller andet er teknisk muligt, så er det vigtigt at have gjort sig klart om der er behov for sådanne tiltag. Eksempelvis kunne sådanne tiltag gøre mere skade end gavn.




Deltag aktivt i debatten Kan vi flytte jordkloden.?:

Husk mig

Lignende indhold
NyhederDato
Opvarmningen kan flytte jordens rotationsakse27-08-2009 12:01
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik