Husk mig
▼ Indhold

Katteadfærd og træning


Katteadfærd og træning30-01-2014 21:19
Jakob
★★★★★
(9265)
.





http://da.wikipedia.org/wiki/Jeg_er_sgu_min_egen



Lille kat,
lille kat,
lille kat på vejen.
Hvis er du,
hvis er du?
Jeg er sgu min egen!



( Piet Heins gruk )




Er det sandheden om katten, eller er det nærmere en lettere fordummende betragtning, som kun gælder for de mennesker, som ikke ved, hvordan man træner og opdrager en kat..?

Håber, der kommer nogen forbi, som har lyst til at fordybe sig i en snak om, hvordan man kan forstå og træne en kat, så man opnår det bedst mulige resultat.





.
Redigeret d. 30-01-2014 21:20
13-04-2014 15:47
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Jeg tror godt, at man kan lære en sulten kat at komme, når man kalder, næsten ligeså sikkert som en hund.

Man skal bare sige som en dåse kattemad, der skrabes indvendigt med en ske.




.
Redigeret d. 13-04-2014 15:49
28-04-2014 22:28
Sims44
☆☆☆☆☆
(1)
Vores kat kan i hvert fald godt komme til spisetid, men at lave den tricks som en hund tror jeg bliver op af bakke
04-05-2014 06:46
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Det er altid nemmest at få et dyr til at gøre, hvad man siger, hvis man siger det samme, som dyret selv tænker at have lyst til.

Jeg fik engang besøg af en nabo, mens jeg tog sadlen af min hest.
Da jeg havde pillet sadlen af, sagde jeg til hesten, at den skulle lægge sig ned og rulle sig, og så vendte jeg mig om og snakkede med naboen.
Men naboen glemte helt, hvad han ville sige. Han tabte i stedet underkæben, fordi hesten bag mig lagde sig og rullede sig, som den havde fået besked på.

Det havde den gjort under alle omstændigheder, men det vidste naboen ikke, så han var vildt imponeret.



Men selv i sådan en situation kan man ikke være helt sikker på en kat.
Hvis andre også synes, at det er en god ide, så kunne det jo være en fælde.




.
27-12-2014 23:15
jjdenmark
☆☆☆☆☆
(1)
Måske en lidt gammel tråd, jeg lige vender her.

Jeg kender en veterinærsygeplejerske der træner sine to katte og hun kan få dem til en smul efter godt 8 måneder.
Det er totalt op ad bakke, men det kan lade sig gøre.

På Youtube har jeg set en video med en lille pige, der laver forhindringsløb med sin kat (som det der hundene kan) og det virker tilsyneladende, hvis der holdes en godbid foran snuden på den.

I øvrigt også den metode min veninde anvender.
05-06-2015 21:12
Jakob
★★★★★
(9265)
.




Så vender jeg også lige en gammel tråd igen.


Jeg synes, at det ok til træning, men ellers lidt noget snyd, når katten bare løber rundt efter en godbid, som man holder i hånden.

Da jeg smed TV'et ud af min stue gik der en uge, så kunne alle (7) kattene på kommando selv åbne døren til transportkassen og gå ind i den.
Det blev trænet med en godbid kombineret med pegetegn og verbal kommando.

Men der sker jo så hurtigt det med katten, at den vil forsøge at vende billedet.
Den kan demonstrativt af sig selv åbne lågen og gå ind og kigge meget skuffet/bedende/fortørnet på mig, hvis jeg ikke kommer med en godbid.
Men giver jeg efter (og det hænder desværre), så er jeg dum, for så er billedet vendt, og det er i stedet katten, der er begyndt at træne mig.



Noget af det samme kan ske, når kattene beder om hjælp.
Kattene her er faktisk trænet til, at det er OK at klage og sige til, hvis der er noget galt.
F.eks. bør en kat ind og tørres, når den kommer meget våd hjem i regnvejr og mjaver ved døren.
Men er man meget sød og omsorgsfuld overfor en våd kat, så kan der ske det, at den lurer mekanismen og begynder at gøre sig selv våd, bare for at komme ind igen og blive puslet.
Sådan noget kan være svært at bevise, men en af hankattene kom i hvert fald svært under mistanke, da han præsterede at komme driv våd hjem fem gange den samme dag.




.
26-07-2015 12:24
Jakob
★★★★★
(9265)
.



Det lykkes ikke altid, men i det store hele er jeg faktisk temmelig overrasket over, hvor nemt det er at kalde en kat hjem.

En hankat var væk i to dage, og så besluttede jeg at fløjte på ham.
Der gik ikke mere end 5 minutter, så trissede han ind på gårdspladsen.

Og for et par dage siden var det en hunkat, der havde været væk i tre dage. Og da det trak op til regn fløjtede jeg på hende, og 5-10 minutter senere sad hun oppe i en vindueskarm og mjavede for at få mad.




.
16-08-2015 12:03
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Selvom det er høsttid, og hun er i god form, og der er masser af mus, er jeg efterhånden så sikker på fløjten og indkald, at når jeg nu i to dage uden held har forsøgt at fløjte hunkatten ( Bitten th ) på billedet hjem, så er jeg, indtil det modsatte er bevist, meget overbevist om, at der må være noget alvorligt galt.
Så kommer hun nu dryssende hjem i løbet af dagen, så kan det siges at være grundløse bekymringer og både godt og ondt, at katten plejer at være lydig.







Men jeg savner altså den lille moder hunkat til højre på billedet.
Hun er steriliseret og ikke med killinger nu, men pelsen ligner godt med mange kendetegn f.eks. det under hagen.

Bitten (hunkatten) er også chippet.

Chip nr kode, catchip, kattechip, stregkode nummer, chipmærket nr :

208250000042784



­
22-08-2015 14:53
Jakob
★★★★★
(9265)
­



Måske har du engang oplevet i et kattehold, at en bestemt kat har et bestemt sted i et bestemt lokale, hvor den elsker at sidde eller ligge og sove.
Men så pludselig en dag, vil den ikke være der mere. Og hvis du bærer katten, og du sætter den ned på pladsen, så løber den væk øjeblikkeligt i stor hast.

Hvad kan årsagerne være til sådan en voldsom holdningsændring..?

Kattequizzen er åben.




­




Deltag aktivt i debatten Katteadfærd og træning:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik