Husk mig
▼ Indhold

Kemiske årsager til global opvarmning


Kemiske årsager til global opvarmning05-12-2009 12:48
Mathíss
☆☆☆☆☆
(1)
Hej.
Jeg er rimelig ny her, men har læst en del debatter her på siden og det lyder virkelig spændende. Jeg er ret ung og har ikke så stor en viden om klima som alle jer er andre.

Jeg kunne godt tænke mig at hører jer om, hvad er de kemiske årsager til global opvarmning?
05-12-2009 14:28
Kosmos
★★★★★
(5366)
hvad er de kemiske årsager til global opvarmning?

- dem er der vist ikke mange af, hvis det skal være (nogenlunde) direkte årsager; for at få en form for styr på årsagssammenhængen, ville jeg da langt snarere interessere mig for fysiske forhold!
Men vi er nok nødt til at vide lidt om, hvilket klassetrin/alder, du befinder dig på - ellers risikerer et forsøg på udredning at strande totalt!
05-12-2009 15:23
Jakob
★★★★★
(9186)
.



@Mathíss


Jeg er ikke god til kemi, men det mest nærliggende at nævne må nok være almindelig "forbrænding".

C + O2 -> CO2


Men der er f.eks. også dannelsen af Metan i koens mave og flere andre steder, hvor organisk materiale omdannes.


CO2 og Metan er jo som bekendt drivhusgasser, der medvirker til global opvarmning.



.
06-12-2009 11:40
Carsten
★☆☆☆☆
(65)
Jeg kunne godt tænke mig at hører jer om, hvad er de kemiske årsager til global opvarmning?


For at være striks bør du nok tænke 'årsags-sammenhænge' mere end årsag.
Jordens overflade-temperatur er domineret af solens indstråling (selv om Jorden egentlig er en glødende varm planet inden i)

http://iis-old.nakskov-gym.dk/fysik/la/termodynamik_webmappe/termo_3.htm
Astronomerne benytter sig af en metode der bygger på Stefan-Boltzmanns lov, der siger at Solens intensitet I (målt i Watt per kvadratmeter) vokser liniært med overfladetemperaturen T (målt i Kelvin) i fjerde potens


Stefan Boltzmans lov gælder osse for Jorden. Sammen med Planck's strålingslov kan man få et overblik over det frekvens-område der når jorden fra solen, og hvilket frekvensområde der naturligt vil forlade jorden igen.
Herfra bliver det svært at beskrive sammenhængende, fordi det bedst gøres med kvante-mekanik. En høj niveau kemibog vil tilgengæld starte med en kort indføring i emnet. De enkelte fotoner kan betragtes som energi-spring i atomer eller mellem atomer i molekylære forbindelser. Det er muligvis ikke korrekt, men jordens udstrålings-frekvenserne er knyttet til forskellige energi-niveauer i molekylære svingninger .. altså termiske molekyle-bevægelser. Enkelte molekyler som O2 og N2 har ikke energi-spring i det aktuelle område, men asymmetriske molekyler som H2O og CO2 hár.
Hvordan den kortbølgede udstråling (synligt lys) fra solen bliver til langbølget varmestråling ved jeg ikke (CO2 og H2O er transperant for synligt lys) .. men det sker i det faste stof på jord-overfladen. Så, øvelsen er tilsyneladende at forstå sammenhængen i, hvordan jordoverfladens varme forholder sig til atmosfæren og den videre udstråling herfra.

Carsten
09-12-2009 08:02
Christian hof christensen
★☆☆☆☆
(63)
Tænker du på kosmisk stråling? Nogle forskere er kommet frem til denher teorig,

Solen sender mange kosmiske stråler mod jorden er der høj solarktivitet bliver magnetfelte støre og skærmer mere eller mindre for den kosmiske stråling - hvilket betyder varmere, men en lav solarktivitet kommer flere kosmiske stråler ned til jorden som danner flere lave skyer der er afkølene.

det betyder meget kosmisk strålig flere lave skyer - koldere
høj solarktivitet fære kosmiske stråler fære skyer - varmere

http://www.globalopvarmning.dk/page81/page45/page47/page47.html
10-12-2009 10:56
Carsten
★☆☆☆☆
(65)
Tænker du på kosmisk stråling? Nogle forskere er kommet frem til denher teorig


Det er ikke klart at det er mit indput du refererer til, men, nej, det er ikke det jeg snakker om.
Hvis den 'kemiske' årsag til klimadiskussionerne skal klemmes ned i en sættning må det vel være, at man er bekymret over den massive stigning i atmosfærens CO2. Det jeg skriver kan være indgangen til en kritisk undersøgelse af, hvorfor det er et problem.

se evt

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Atmospheric_Transmission.png
19-12-2009 12:57
Carsten
★☆☆☆☆
(65)
Jeg kunne godt tænke mig at hører jer om, hvad er de kemiske årsager til global opvarmning?


Jeg faldt over en kommentar som fik mig til at .. tænke ..
Bill McKibben nævner i sit interview (se link senere), at 8 liter bensin bliver til 5 kg CO2.


Link til podcast:

gå til
http://science.podcast.com/

Vælg knappen
Natural Science

Vælg
"Out of Balance: ExxonMobil's Impact on Climate Change"

Valget giver to bedagede men informative interviews med hhv
Bill McKibben og Ross Gelbspan - splittet i adskillige men fortløbende pods

Carsten




Deltag aktivt i debatten Kemiske årsager til global opvarmning:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Årsager til Den varme middelalder - "The Medieval Warm Period"623-03-2014 20:55
Artikler
Global opvarmning
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik