Husk mig
▼ Indhold

Klima og kalk


Klima og kalk05-06-2009 21:01
earth
☆☆☆☆☆
(17)
Hej.

Jeg er lidt i tvivl om noget, fordi jeg fik at vide at kalk også har meget at gøre med klima. Hvad har klimaforskning at gøre med kalkforskning?
kan ikke rigtig se sammenhængen mellem klima og kalk?
05-06-2009 22:14
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Hvis havet optager mere CO2 fra luften end det plejer så bliver havet så surt at det kan det opløse mere kalk end ellers. En alarmist vil sige at alle koral rev vil blive opløst og alle muslinger vil ligge tilbage uden skaller. Og når det regner så vil den sure nedbør opløse alle kalksten- og sandsten-bygninger og sneglehuse.

Jeg vil nok tage nogen forbehold. Blandt andet så mangler der noget kulstof i kulstofregnskabet.
08-06-2009 17:51
earth
☆☆☆☆☆
(17)
okay, tak. Men er det virkelig bare det?er der ellers ikk andet?jeg troede at kalk kunne forurene på en eller anden måde eller har jeg forstået forkert?

og er det rigtig at man kan finde spor af forurening i kalksten?
08-06-2009 20:20
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
earth skrev:
okay, tak. Men er det virkelig bare det?er der ellers ikk andet?jeg troede at kalk kunne forurene på en eller anden måde eller har jeg forstået forkert?

Kalk er normalt ugiftigt

og er det rigtig at man kan finde spor af forurening i kalksten?


Ja, svovl omdanner kalk til gips, som er vandopløseligt, og sod sætter sig i hullerne kalksten og sandsten (sandsten er somregl en blanding af sand og kalk)




Deltag aktivt i debatten Klima og kalk:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik