| 28-02-2026 16:27 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
Well. Jakob. Jeg debatere gerne dette emne, med dig. Men jeg har en personlig politik imod at agrumentere med mennesker som kun kan føle sig relevant ved at karaktermyrde mig ned på dit niveau gennem følelsesmæssig manipulation eller benytter følelser og hypotetisk ekstremscenarie - frem for videnskabelige fakta. Imodsætning til dig i denne debat. Levere James Hansen, som rigtig mange dygtige forskere, gennemarbejdet videnskabelige fakta der undersøtter min skrevne pointe. Hansen & Kharecha: Using historical production data, we calculate that global nuclear power has prevented an average of 1.84 million air pollution-related deaths and 64 gigatonnes of CO2-equivalent (GtCO2-) Mellem 1971-2009. https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/es3051197?source=cen James Hansen: 2. "Nuclear power ... is uniquely scalable, and environmentally advantageous." – https://www.theguardian.com/environment/2015/dec/03/nuclear-power-paves-the-only-viable-path-forward-on-climate-change Tager man meterial use pr. produceret timer strøm, er det klart at kernekraft forbruger færer ressourcer sammelignet med vindmøller og solceller. ![]() Hvorfor tager du dig ikke et øjeblik og kommer tilbage, så har du noget intelligent at sige? Redigeret d. 28-02-2026 16:30 |
| 28-02-2026 17:45 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev:John Niclasen skrev: Jeg ser ikke nogen grund til at levere tal vi alle sammen kan slå op og finde. Det er sådanset ligegyldigt for min pointe om effekten fra CO2. For mig er ligningen simpel: A): Mennesket brænder en kendt mængde fossilt kulstof af. B ): Denne overstiger det naturlige kulstofoptag hvomed den opbygger sig. C): Co2 er en kendt drivhusgas. = Er det veletableret strålefysik at dette leder til en langsigtet opvarmning af jordens overflade - som så påvirkes ekstra af kendte feedbacks som vanddamp. Resten har en stor usikkerhed. Dette kommer naturlivis med nogen ricisi som kan afbøds gennnem tilpasning og gradvis dekarbonisere vores system. Min pointe er: USE MORE NUCLEAR. Ellers vil det ikke lykkedes. Redigeret d. 28-02-2026 17:47 |
| 28-02-2026 22:52 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7748) |
CO2 er et livsvigtigt plantenæringsstof, og mere af det i atmosfæren får planterne til at vokse bedre. Det gør denne klode grønnere og mere frodig.
Tilknyttet billede:
Redigeret d. 28-02-2026 22:52 |
| 28-02-2026 22:54 | |
CO2 er et livsvigtigt plantenæringsstof, og mere af det i atmosfæren får planterne til at vokse bedre. Og det gælder både de vilde planter og kulturplanterne. Det gør denne klode grønnere og mere frodig.
Tilknyttet billede: ![]() |
| 28-02-2026 22:55 | |
CO2 er et livsvigtigt plantenæringsstof, og mere af det i atmosfæren får planterne til at vokse bedre. Og det gælder både de vilde planter og kulturplanterne. Det gør denne klode grønnere og mere frodig.
Tilknyttet billede: ![]() |
| 01-03-2026 03:12 | |
| Jakob★★★★★ (9993) |
Kristian skrev: Du er så åbenbart ikke klimabenægter, og det gør dig jo til en positivt begavet nyhed i dette forum. Men det ser stadig ud til, at du er her med det ene formål at propagandere for atomkraft imod VE. Så jeg tror derfor ikke, at jeg karaktermyrdede dig så meget, at det gør noget. Hvis det var din bekymring for klima, der var din primære drivkraft, så havde du nok været her for længe siden og haft en anderledes tilgang. Alle de saglige problematikker, der er redegjort for i dette emne, har du ignoreret, og så beder du mig nu om at sige noget intelligent. haha... Hvis du vil mere, så synes jeg, at du skal starte et nyt emne og så være helt konkret i forhold til, hvad du synes, at Danmark skal gøre. Vil du bygge et eller 100 atomkraftværker i Danmark, og hvor hurtigt kan de sættes i drift osv.. Er det for hårdt og karaktermorderisk, hvis du mine øjne ellers bare er en mere, som bremser Danmarks omstilling til VE ved at få folk til at kigge på fiktive fugle på taget.? |
| 01-03-2026 08:48 | |
Klimabenægtere findes ikke. Mig bekendt er der ingen, som benægter, at vi har et klima, og at klimaet ændrer sig. |
| 01-03-2026 10:13 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
Jakob skrev: Jeg føler, at du skriver med stærke følelser, men med meget svag faglighed. Just on thing. Set udefra, kan man ikke undgå at få den følelse, at din afledning væk fra bolden til min person blot er en klassisk kontrolbaseret manipulationsstrategi for at gøre mig til et umenneske, så du undgår at udstille din egen inkompetente strategi på argumentation ved at tale for dig selv og de videnskabelige fakta. Det kan du jo modbevise os alle sammen, ved at forholde dig til bolden. Ellers er alt jo sagt om det. Redigeret d. 01-03-2026 10:21 |
| 01-03-2026 10:30 | |
Jakob skriver med stærke følelser, men med meget svag faglighed. Med andre ord, så er han hardcore alarmist. |
| RE: Skal råstofforbrug måles i tons.?01-03-2026 16:13 | |
| Jakob★★★★★ (9993) |
Der var vist en klog mand, som engang sagde, at enhver kan vide noget. Men det handler om at forstå. Og her bedes læserne forstå, at alle mine faglige bidrag til dette emne nu må ignoreres til fordel for floskler om stabilitet og et diagram, der benytter masseenhed for råstofforbrug. Endda næppe, fordi man ikke kan forstå, men fordi man ikke vil forstå. Hvis man undrer sig over, at nogen bliver konfronteret med, hvordan de personligt forholder sig til atomlobby, klima og forskellige energikilder, så må de nok have glemt at læse trådens overskrift. Råstofforbruget målt i tons til et specifikt projekt er da bestemt en faglig tilgang, men her må den nok betragtes som grov politisk vildledning. Prøv selv at overveje, om det ved nærmere eftertanke giver god mening at bruge massen som den primære konkurrenceparameter......... Det er f.eks. også fagligt at påstå, at man kan spare ca. 10% metalmasse i råstofregnskabet til el-transport, hvis man udskifter kobberledninger med ledninger i sølv. For slet ikke at tale om jordforbindelsen, hvis man udskifter næsten hele klodens masse med kabel. |
| Til Jørgen pedersen01-03-2026 17:18 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
Vi bør afstå name calling i debatten.
Redigeret d. 01-03-2026 17:22 |
| 01-03-2026 17:19 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
JakobOg her bedes læserne forstå, at alle mine faglige bidrag til dette emne nu må ignoreres til fordel for floskler om stabilitet og et diagram, der benytter masseenhed for råstofforbrug. Endda næppe, fordi man ikke kan forstå, men fordi man ikke vil forstå. A bee doesn't waste time telling a fly that honey is better than shit. It is futile to argue with or convince people who have fundamentally different perspectives, values, or levels of understanding. have a nice day Redigeret d. 01-03-2026 17:25 |
| 01-03-2026 20:53 | |
Jeg vil nøjes med at sige, at fakta taler for sig selv. Selv efter 300 år med global opvarmning er der ikke nogen klimakrise at se i nogen stæder. At de såkaldte klimaforskere siger noget andet, kan ikke ændre på fakta. Tilknyttet billede: ![]() |
| 01-03-2026 20:54 | |
Jeg vil nøjes med at sige, at fakta taler for sig selv. Selv efter 300 år med global opvarmning er der ikke nogen klimakrise at se i nogen stæder. At de såkaldte klimaforskere siger noget andet, kan ikke ændre på fakta. Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: Luft02-03-2026 07:11 | |
| John Niclasen★★★★★ (6869) |
Kristian skrev:John Niclasen skrev:Kristian skrev: Du tager fejl. Hvis man vil have en mening om gasarter i Jordens atmosfære, må man vide noget om gasarter i Jordens atmosfære. Da du ser ud til ikke at vide det (vil evt. slå det op), så fortæller jeg det, så vi kan komme til nogle pointer. I tør luft (altså uden vanddamp) er der i procenter flg. indhold i Jordens atmosfære i nutiden: 78% kvælstof (også kaldet nitrogen i molekyleform, N2) 21% ilt (også kaldet oxygen i molekyleform, O2) 1% Argon (en ædelgas) ---- 100% i alt Hertil kommer vanddamp, der ikke er ligeligt fordelt i atmosfæren. Lokalt er der 0-4% vanddamp, og i gennemsnit er der ca. 1% vanddamp i Jordens atmosfære i nutiden, men det svinger noget. Så i procent er der slet ikke noget af den planteføde, CO2, som du giver udtryk for, vi skal reducere udledningen af. Hvordan ser det ud, hvis vi angiver det i promille? I tør luft (altså uden vanddamp) er der i promille (o/oo) flg. indhold i Jordens atmosfære i nutiden: 781 o/oo N2 209 o/oo O2 9 o/oo Argon -------- 999 o/oo i alt Hertil kommer i gennemsnit ca. 10 o/oo vanddamp (i fugtig luft). De næste komponenter i atmosfæren er hver under en halv promille, og runder altså af til nul promille hver især. Så i promille er der heller slet ikke noget af den planteføde, CO2, som du giver udtryk for, vi skal reducere udledningen af. 1) Der er tydeligvis mangel på planteføden, CO2, i Jordens atmosfære. Det har man for længst opdaget i landbruget, som typisk hæver koncentrationen af CO2 i drivhuse til 2 eller 3 gange koncentrationen i atmosfæren, så afgrøderne vokser bedre. 2) Flg. grafer (tidligere vist i dette indlæg, Drivhusgasser 24-12-2025 12:21) sammenligner indholdet af vanddamp og CO2 i atmosfæren. ![]() Hvorfor mener du, CO2 har en afgørende effekt på temperaturen, og udledningen af denne planteføde derfor skal reduceres? Eller har du andre grunde til at mene, udledningen af CO2 skal reduceres? Du nævner miljø. Hvad er de miljømæssige konsekvenser ved ændret koncentration af CO2 i atmosfæren? |
| 02-03-2026 11:50 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev:John Niclasen skrev:Kristian skrev: Ja, CO2 er lavt i procent sammenlignet med N2 og O2, og vanddamp er langt mere udbredt i atmosfæren. Det kan alle slå op på nettet. Det ændrer dog ikke, at CO2 har en afgørende rolle som drivhusgas, fordi dens molekylære egenskaber gør den effektiv til at absorbere og genudstråle infrarød stråling som jeg pointere.
Redigeret d. 02-03-2026 12:24 |
| RE: Vigtigste drivhusgas02-03-2026 15:31 | |
Kristian skrev: Det er faktuelt forkert, at CO2 har en afgørende rolle som drivhusgas! Selv indenfor konceptet med drivhuseffekten (som er stærkt misforstået og ikke kan benyttes til at drage valide konklusioner m.h.t. Jorden og andre planeter), og som IPCC arbejder ud fra, er dette forkert. Fra side 7 i indledningen til IPCC's rapport: Tropospheric water vapour is the single most important greenhouse gas Kilde: IPCC rapport, 1: Greenhouse Gases and Aerosols Kan du henvise til noget som helst data, der underbygger din påstand, at koncentrationen af CO2 i atmosfæren styrer temperaturen på Jorden? Hvis du ikke kan dette, så er din præmis forkert. D.v.s. så forsvinder hele grundlaget for dine påstande. |
| 02-03-2026 20:31 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev: Ja, vanddamp er den stærkeste drivhusgas. Det har IPCC helt ret i. Det bestred jeg heller ikke. For vanddamp er en temperaturstyret feedback, mens CO₂ er en uafhængig forcing. Øger vi CO2, flyttes strålingsbalancen, temperaturen stiger, og vanddamp forstærker effekten.Det er velbeskrevet. Vanddamp opholder sig kun få dage i atmosfæren, før det kondenserer og falder som nedbør. Dens mængde bestemmes primært af temperaturen. For hvis du mener, at CO₂ ikke har en afgørende rolle, så må du kunne forklare: Hvorfor satellitter måler reduceret udstråling i CO₂'s absorptionsbånd, at den nedadgående langbølget stråling er steget i takt med CO2, at temperaturstigningen primært sker om natten og i troposfæren (klassisk drivhus-signatur) Hvis ikke du kan forklare det, så er det måske ikke præmissen, der er forkert – men konklusionen du fremsætter. |
| RE: Atmosfærefysik02-03-2026 20:54 | |
Kristian skrev: Kristian skrev også: Så du mener, CO2 ikke er den stærkeste, men at den er afgørende? Prøv at kigge på graferne igen: ![]() Bemærk, hvor meget mægden af vanddamp svinger i forhold til mængden af CO2. Og bemærk, hvor meget mere vanddamp, der er i atmosfæren, i forhold til mængden af CO2. Stråling frem og tilbage, op og ned, i atmosfæren er kun en måde, energi kan bevæge sig i atmosfæren og mellem atmosfæren og jord- og havoverfladen. Der er andre måder. Hvad sker der f.eks. med temperaturen af jordoverfladen, når vand fordamper fra jordoverfladen? Og så, du svarede ikke på spørgsmålet: Kan du henvise til noget som helst data, der underbygger din påstand, at koncentrationen af CO2 i atmosfæren styrer temperaturen på Jorden? Der er ikke noget trick i dette spørgsmål. Jeg har kigget på rigtig meget historisk data, fra iskerneboringer, fra geologiske undersøgelser, osv., og jeg har aldrig fundet en sammenhæng. Har du noget historisk data, som viser, at temperaturen er styret af koncentrationen af CO2 i atmosfæren? Hvis du ikke har det, så falder din præmis. |
| 03-03-2026 07:44 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev: Du blander "størst bidrag" og "kontrollerende faktor" sammen. Vanddamp bidrager mest til den eksisterende drivhuseffekt. CO2 er den langsigtede forcing, fordi dens koncentration ikke bestemmes af temperaturen på samme måde. Det er ikke en modsætning. Klimaet styres ikke af én kurve oven på en anden. Spørgsmålet er, om ændringer i CO₂ ændrer strålingsbalancen. Det gør de – målt direkte i spektret. Hvis du mener, de målinger er forkerte, så peg på fejlen i spektroskopien. |
| RE: Pseudovidenskab03-03-2026 08:02 | |
Din påstand om, at CO2 er den kontrollerende faktor er falsk. Du kan ikke præsentere noget historisk data (fra iskerne, geologien, osv.), som indikerer, at CO2 er eller nogen sinde har været den kontrollerende faktor. Sådanne data findes ikke. Derimod findes der masser af eksempler på, at temperaturen på Jorden har bevæget sig i modsat retning af, hvad koncentrationen af CO2 har gjort. Du tager dermed fejl. Din præmis holder ikke. Jeg skrev tidligere, at jeg er enig i, kernekraft er en fin energikilde. Det er ikke min anke. Jeg påpeger, at du tager fejl m.h.t. CO2's rolle. Der er mangel på CO2 i Jordens atmosfære og i oceanerne. I tidligere tider har der været langt større koncentrationer end i nutiden, også mens der har været istider. Og plantelivet på Jorden havde det langt bedre med højere koncentrationer af CO2. Dette vil ske igen. Dette sker i nutiden, at planterne får det bedre og bedre med hver ekstra ppm, koncentrationen af CO2 stiger i atmosfæren. Det viser en masse undersøgelser, som andre har påpeget og påpeger løbende på disse sider. Det er godt for miljøet med større koncentrationer af planteføden, CO2! Før IPCC var en ting, udgav FN en rapport, Bundtlandrapporten, hvor der bl.a. blev beskrevet en masse mulige katastrofale følger af mere CO2 i atmosfæren. I selv samme rapport stod der også: There is no way to prove that any of this will happen until it actually occurs. I videnskab danner man videnskabelige love, der forudsiger konsekvenser som følge af hændelser. Det er en af grundpillerne i videnskab. IPCC bygger på politisk motiveret pseudovidenskab, og du gør dig skyldig i at gentage denne pseudovidenskab. Hvorfor? For egen vindings skyld? For at fremme kernekraft? Der er gode grunde til at benytte kernekraft! Det behøver ikke at være motiveret af politisk motiveret pseudovidenskab. Kristian skrev: Klimaet styres ikke af strålingsbalance. Der er også konvektion, konduktion, faseskift af vand. Der er masser af faktorer, og CO2 har stort set ingen målbar effekt. De ændringer, vi ser, skyldes i høj grad cykliske variationer. Redigeret d. 03-03-2026 08:07 |
| 03-03-2026 10:57 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John: Du har nu flyttet diskussionen fra fysik til politik og motiver. Det er ikke relevant. Jeg kan mene, at kernekraft er en god energikilde der er fossilt brændsel overlegent på mange områder, uden at det ændrer spektroskopien for CO2. Spørgsmålet er enkelt: Ændrer øget CO2 atmosfærens absorptionsspektrum i infrarød? Ja eller nej? Hvis ja, så ændres den udgående langbølgede stråling. Hvis den ændres, ændres energibalancen. Hvis energibalancen ændres, må temperaturen justere sig. Konvektion, fordampning og konduktion flytter energi internt i systemet. De ændrer ikke planetens netto strålingsbalance ved toppen af atmosfæren. Hvis du mener, CO2 ikke har en målbar effekt, så må du forklare, hvorfor satellitter observerer ændringer i udgående stråling præcis i CO2's absorptionsbånd. [img][/img] Redigeret d. 03-03-2026 11:04 |
| RE: Drivhuseffekten03-03-2026 17:11 | |
Kristian skrev: Ja, CO2 kan ligesom alle andre gasarter, faste stoffer, m.v. ændre spektra. CO2 er særlig aktiv i visse bånd med visse bølgelængder af lyset, ligesom f.eks. vanddamp er særlig aktiv i mange bånd. At man kan måle, at der er CO2 i atmosfæren, ved at se på spektret, er ikke det samme som at CO2 har en afgørende effekt på temperaturer målt nede ved jordoverfladen. Der er mange mange andre effekter i spil, og som er langt større end effekten af lidt mere CO2 i atmosfæren. CO2 har aldrig haft en afgørende indflydelse på nogen temperatur på Jorden, CO2 har ikke en afgørende indlydelse på nogen temperatur på Jorden nu, og CO2 vil aldrig have en afgørende indflydelse på temperaturen i fremtiden. Det kan man overbevise sig om ved at kigge på historiske data fra Jorden og målinger fra andre planeter i Solsystemet. Du har ikke givet nogle historiske data, som viser, at CO2 har haft en afgørende indflydelse på temperaturen på Jorden. Hvorfor ikke? Fordi disse data ikke eksisterer. Det er dig, som argumenterer ud fra politisk motiveret pseudovidenskab, som IPCC står for, og som bl.a. begyndte med Brundtlandrapporten. Hvis du vil videre (hvilket jeg ikke forestiller mig, at du vil), så giv data, som viser, at koncentrationen af CO2 i atmosfæren har haft indflydelse på temperaturen på Jorden. Der er gode data fra 100 vis af millioner år. Du viser et spektrum. Der er da masser af bølgelængder, hvor CO2 ikke har effekt på spektret. Lidt mere fysik: Du argumenterer ud fra traditionel drivhuseffekt hypotese. Drivhuseffekten (engelsk: greenhouse effect) er en model for en atmosfære opvarmet nedefra. Jordens atmosfære er ikke opvarmet nedefra! Der er f.eks. skyer, hvor en del af lyset fra Solen afsættes. Atmosfæren bliver i gennemsnit opvarmet i flere km højde over jordoverfladen. Forudsætningen for at bruge modeller er ikke til stede. Ergo kan man ikke benytte denne model. Gør man det alligevel (som du og så mange andre gør), fører det til invalide konklusioner. Flg. figur og tekst fra lærebog Planetary Sciences side 60 af Imke de Pater, Jack J. Lissauer, som der undervises i på universiteter: ![]() ![]() Tidligere vist i flg. indlæg: Anti-videnskab 17-08-2023 13:19 Men i stedet for at prøve at forstå dette, så kom med historiske data fra Jorden, som viser, at koncentrationen af CO2 styrer temperaturen. Du skal altså have data om både CO2 koncentration og temperatur. Og glem nutiden, for Sydpolen varmer ikke op, ligesom der sættes kulderekorder mange steder, mens varmerekorder har stået i årtier her i Danmark, og i mere end 100 år på verdensplan. |
| RE: Adiabat03-03-2026 17:30 | |
@ Kristian Hvis du vil se et bud på en atmosfære model, som ikke lider under samme problem, som drivhuseffekt-modellen gør, så start med dette indlæg: Adiabat 1 17-05-2023 17:34 Du vil finde fem indlæg navngivet "Adiabat 1-5". Den beskrevne model kan benyttes til at regne på planetatmosfærer opvarmet oppefra. Det gælder for Venus, Jupiter, Saturn, Uranus, og Neptun. For Jorden er det mere kompliceret, fordi Jordens atmosfære er delvist gennemsigtig, så man har ikke en 'pæn' jævn profil gennem troposfæren. |
| 03-03-2026 20:06 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Du siger, atmosfæren ikke er opvarmet nedefra. Lad os da teste det. Hvis troposfæren ikke var bundopvarmet, hvorfor falder temperaturen så med højden i gennemsnit ~6–7 °C pr. km? Hvis hovedopvarmningen skete flere kilometer oppe, ville vi forvente en temperaturprofil, der steg med højden — ikke faldt? Det, vi faktisk observerer, er at troposfæren varmes nedefra via overfladen (kortbølget ind → langbølget ud → konvektion) og stratosfæren varmes oppefra pga. ozonabsorption. To forskellige lag. To forskellige mekanismer. Så mit spørgsmål er enkelt. Hvad er den fysiske mekanisme, der giver den observerede lapse rate i troposfæren, hvis atmosfæren ikke er opvarmet nedefra? Hvis du kan forklare temperaturprofilen uden bundopvarmning og uden radiativ–konvektiv ligevægt, så lad os se den mekanisme. |
| RE: Lapse rate og Adiabat03-03-2026 20:40 | |
Kristian skrev: P.gr.a. adiabaten, som dog i praksis ikke er 100% på Jorden, fordi atmosfæren er delvist gennemsigtig, og der er vand, som foretager faseskift. Tøradiabaten: dT / dz = - g / c_p Som man ser, afhænger den af tyngdeaccelerationen og af den specifikke varmekapacitet. Alle gasser har en varmekapacitet, så alle troposfærer (den nedre tætte del) vil have en lapse rate. Det er ligegyldigt, om der er drivhusgasser eller ej. Kristian skrev: Nej. Regn efter! Energien fordeler sig (mere eller mindre ligeligt). Når der er samme energitæthed, er der nødt til at være en temperaturprofil. Vi befinder os i et tyngdefelt. Kristian skrev: Der er observeret lapse rate i alle tætte atmosfærer, også dem stort set uden drivhusgasser, som gas-giganterne og is-giganterne i det ydre Solsystem. Jeg henviste dig til en serie indlæg, som forklarer det fysisk: Adiabat 1 17-05-2023 17:34 |
| RE: Atmosfære Temperatur Profil03-03-2026 21:04 | |
I fortsættelse af ovenstående indlæg. Man ser ofte atmosfærens lag og temperaturprofil gengivet i stil med vedhæftede grafik. Lapse raten gælder kun for den nedre tætte troposfære. Og som man ser, falder temperaturen ikke hele vejen ud til Verdensrummet. Temperaturen er højere i 120 km højde, end den er ved jordoverfladen. Og nok også nogle steder i 50 km højde ved Stratopausen. Der er dog næsten ikke noget luft derude i de tynde øvre lag af atmosfæren. Tilknyttet billede:
Redigeret d. 03-03-2026 21:08 |
| 04-03-2026 07:46 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
Igen John Det er en meget stærk påstand. I fysik kræver så stærke påstande, at man kan forklare, hvorfor en ændring i optisk dybde ikke ændrer netto strålingsflux. Den adiabatisk kompression forklarer kun gradienten — ikke det absolutte temperaturniveau. Fjerner vi drivhusgasser, forsvinder lapse raten ikke. Men hele temperaturprofilen forskydes ned mod den effektive strålingstemperatur bestemt af energibalancen med Solen. Den Adiabatisk proces skaber ikke energi. Den omfordeler energi i et tyngdefelt. Det er strålefysik. Også at ralativt lave koncentrationer kan have stor effekt, hvis molekylet absorberer effektivt i relevante bølgelængder. Det er veldokumenteret laboratoriefysik siden 1800-tallet at CO2 effektivt kan dette. Redigeret d. 04-03-2026 07:57 |
| 04-03-2026 08:38 | |
CO2 er en meget svag drivhusgas sammenlignet med alle andre drivhusgasser. |
| 04-03-2026 09:44 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
Jørgen Petersen skrev: CO2 har en stor betydning fordi den 1): Er velblandet i hele atmosfæren. 2): Har en forholdsvis lang levetid og 3): Påvirker vanddamp som feedback mekanisme. Effekten fra at fordoble co2 er mellem 3.5 og 4.0 Watt pr kvadratmeter. Det giver isoleret set over 1 grads opvarmning hver gang. Isoleret set fordi de omtalte feedback ligger til eller fra effekten. Det betyder at størstedelen af GW passer med en forøget drivhuseffekt. Den relvante debat må være afbødning af de negative effekter og gradvis dekarbonisering af vores energisystem gennem brug af eksisterende teknologier (GMO, Kernekraft, Gødning) og udvikling af nye. Så helt overornet set er jeg ikke slemt bekymret. Med mindre det lykkedes degrowthers at forhindre udviklingen gennem fear mongering. |
| 04-03-2026 10:09 | |
Jeg er absolut ikke nervøs. Ændringerne sker så langsomt, at det kan vi meget let tilpasse os. Også må vi ikke glemme fordelene ved dels et varmere klima, og dels ved Co2-gødningseffekten. |
| 04-03-2026 18:33 | |
Kristian skrev: Det har jeg ikke sagt. Du misrepræsenterer, hvad jeg siger, og det er set et utal af gange før på disse sider af alarmister. Ændringen i koncentrationen betyder så ufattelig lidt, at der er et utal af andre og større faktorer, så det er ligegyldigt i forhold til målte temperaturer på Jorden. Jeg har opfordret dig til nu en del gange, at kigge på historiske data. Du vil finde utallige eksempler på, at temperaturen på Jorden ikke er styret af koncentrationen af CO2 i atmosfæren. Hvilke muligheder er der? 1) Kan du tage dig sammen og tilegne dig viden? eller 2) Er du ude af stand til at gøre din egen research? så 3) Skal jeg virkelig finde det frem for dig? Skal vi gætte på, at du vælger 3) eller noget helt andet og igen kryber udenom, så du kan fortsætte dit vrøvl og gentagelse af det politisk motiverede pseudovidenskabelige nonsens, som du leverer igen og igen? |
| 04-03-2026 18:46 | |
Kristian skrev: Så du erkender, at temperaturgradienten findes grundet mine forklaringer? Tidligere skrev du: Kristian skrev: Erkender du, at du tog fejl? |
| 04-03-2026 18:49 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev: Personangreb ændrer ikke fysikken. Du siger nu, at ændringen i CO₂ "betyder så ufattelig lidt", fordi andre faktorer er større. Det er en anden påstand end at sige, at CO₂ ingen effekt har. En ændring i CO₂-koncentration ændrer den optiske dybde i IR-båndet omkring 15 µm. Det ændrer den udgående langbølgede flux ved toppen af atmosfæren. Spørgsmålet er ikke, om andre faktorer også spiller en rolle. Det er om denne ændring i netto strålingsflux er nul eller ikke-nul. Hvis den er ikke-nul, så må systemet justere temperatur, indtil energibalancen genoprettes. Det er energibevarelse, ikke politik. Hvis du mener, effekten er forsvindende lille, så kvantificér den. Hvad er den radiative forcing ved en fordobling af CO₂ ifølge dig? Et tal vil være mere oplysende end flere personlige bemærkninger. |
| 04-03-2026 18:52 | |
Kristian skrev: Sludder og vrøvl! Der findes en temperaturgradient, som beskrevet og beregnet ud fra tøradiabaten, selvom der intet lys var, som næsten er tilfældet på Venus, og som er tilfældet dybt i gas-giganternes atmosfærer. Molekylerne støder sammen utallige gange i sekundet. Energien kan sagtens fordeles via sammenstød. |
| 04-03-2026 18:52 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev: At anerkende tøradiabaten betyder blot, at en konvektiv atmosfære har en temperaturgradient. Mit tidligere spørgsmål handlede om energikilden — altså hvorfor den nederste del er varmest og driver konvektionen. Gradient og absolut temperaturniveau er to forskellige ting. Adiabatisk kompression forklarer hældningen. Den forklarer ikke, hvorfor overfladen har den temperatur, den har. |
| 04-03-2026 18:54 | |
| Kristian☆☆☆☆☆ (44) |
John Niclasen skrev:Kristian skrev: Kollisioner mellem molekyler kan omfordele energi lokalt. Det er korrekt. Men uden en vedvarende energikilde vil et system i et tyngdefelt ved termisk ligevægt være isothermt. En permanent temperaturgradient kræver energiflow gennem systemet — enten radiativt eller internt. Venus og gasgiganterne har netop betydelig energitilførsel (sol og/eller intern varme). De er ikke lukkede, energiløse systemer. Så spørgsmålet er stadig: Hvad bestemmer det globale energiniveau, som adiabatens gradient hviler på? |
| 04-03-2026 18:57 | |
Kristian skrev: Og her misrepræsenterer alarmisten mine ord. Jeg skrev: Der er masser af faktorer, og CO2 har stort set ingen målbar effekt. og jeg skrev: Der er mange mange andre effekter i spil, og som er langt større end effekten af lidt mere CO2 i atmosfæren. |
| 04-03-2026 19:03 | |
Kristian skrev: Ja, og? Spørgsmålet er, hvor stor effekten er på temperaturen målt ved jordoverfladen på Jorden. Du og andre giver udtryk for, at der er katastrofal menneskeskabt global opvarmning grundet udledning af planteføden, kultveilte, som der er mangel på i Jordens atmosfære og oceaner. En fantastisk mulighed for at finde ud af dette, er at kigge på historiske data fra Jorden. Undersøger man dette, så er debatten ovre. Hvornår foretager du den research, som er nødvendig for at udtale sig om dette emne? Der er nok alarmister, som råber op om ting, de ingen viden har om, og du gør dig skyldig i at gøre præcist det samme. Redigeret d. 04-03-2026 19:06 |
| 04-03-2026 19:14 | |
Kristian skrev: Sikke noget vrøvl! Der er brugt billioner og atter billioner på dette pseudovidenskabelige nonsens om katastrofal menneskeskabt global opvarmning. Det har ufattelig stor betydning, om konsekvensen af mere planteføde, kultveilte, er minimal og stort set ikke målelig på temperaturen, eller konsekvensen er katastrofal. Spørgsmålet er ikke, om det er nul eller ikke-nul. |
| Debatter | Svar | Seneste indlæg |
| Hemmelig støtte til klimabenægtere | 9 | 22-03-2013 20:02 |
| Tænketanke bruger oliepenge til at finansiere klimabenægtere | 33 | 15-02-2010 11:50 |
| Udenfor pædagogisk rækkevidde..? | 1 | 12-03-2009 22:28 |