Husk mig
▼ Indhold

Klimabenægtere udenfor atomlobbyen.?

Side 5 af 5<<<345
04-03-2026 19:17
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
Også at ralativt lave koncentrationer kan have stor effekt, hvis molekylet absorberer effektivt i relevante bølgelængder. Det er veldokumenteret laboratoriefysik siden 1800-tallet at CO2 effektivt kan dette.

Ja, og?

Spørgsmålet er, hvor stor effekten er på temperaturen målt ved jordoverfladen på Jorden. Du og andre giver udtryk for, at der er katastrofal menneskeskabt global opvarmning grundet udledning af planteføden, kultveilte, som der er mangel på i Jordens atmosfære og oceaner.

En fantastisk mulighed for at finde ud af dette, er at kigge på historiske data fra Jorden. Undersøger man dette, så er debatten ovre.

Hvornår foretager du den research, som er nødvendig for at udtale sig om dette emne? Der er nok alarmister, som råber op om ting, de ingen viden har om, og du gør dig skyldig i at gøre præcist det samme.

Det var ikke et svar på mit spørgsmål.

Jeg har ingen steder skrevet om "katastrofal" opvarmning. Jeg har skrevet, at der findes menneskeskabt opvarmning som følge af øgede drivhusgasser. Det er noget andet man ikke behøver for at acceptere det første som er veletableret fysik.

Jeg ser frem til et citat fra min hånd hvor jeg skriver katastrofal" opvarmning. Ellers skulle du måske undlade at agere autoritet på min bekostning og tale på dine egne vegne.

Spørgsmålet var konkret: Mener du, at en fordobling af CO₂ giver 0 W/m² i radiativ forcing — eller et ikke-nul bidrag? Hvis svaret er nej, så så påvirker det temperaturen i et system under energibevarelse. Så handler diskussionen om størrelsesorden, ikke om hvorvidt effekten findes. Hvis den er lav, må du forklare hvorfor den er under standard 3.5-4.0 W/m2 pr. 2xco2.

Radiativ forcing kan beregnes og måles direkte i spektret.

Så hvad er tallet?
04-03-2026 19:19
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
Hvis du mener, effekten er forsvindende lille, så kvantificér den. Hvad er den radiative forcing ved en fordobling af CO₂ ifølge dig?

Et tal vil være mere oplysende end flere personlige bemærkninger.

Det er ikke mig, der råber katastrofe!

Det er op til jer alarmister at kvantificerer jeres vrøvl!

I 1987 sagde man mellem 1,5°C og 4,5°C opvarmning ved en fordobling af koncentrationen af CO2. Idag så mange år efter, og så ufattelige mange spildte ressourcer senere, siger man stort set det samme.

Det er ikke videnskab, hvis man ikke kan forudsige konsekvenser.

Hvis du ikke har opdaget det, så er dette emne politisk motiveret pseudovidenskabelig nonsens, startende med bl.a. FN rapporten fra 1987.

Hvad tror du, der vil ske, når det for alvor går op for befolkninger, at de er blevet holdt for nar med løgn og latin?
04-03-2026 19:25
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
Den adiabatisk kompression forklarer kun gradienten — ikke det absolutte temperaturniveau.

Så du erkender, at temperaturgradienten findes grundet mine forklaringer?

Tidligere skrev du:

Kristian skrev:
Hvis troposfæren ikke var bundopvarmet, hvorfor falder temperaturen så med højden i gennemsnit ~6–7 °C pr. km?

Erkender du, at du tog fejl?

At anerkende tøradiabaten betyder blot, at en konvektiv atmosfære har en temperaturgradient.

Mit tidligere spørgsmål handlede om energikilden — altså hvorfor den nederste del er varmest og driver konvektionen.

Gradient og absolut temperaturniveau er to forskellige ting.

Adiabatisk kompression forklarer hældningen. Den forklarer ikke, hvorfor overfladen har den temperatur, den har.

Atmosfæren på Venus er stort set udelukkende opvarmet oppefra, hvor der findes tætte skylag. Der kommer stort set intet sollys ned til den faste overflade.

Det samme er endnu mere tilfældet på gas-giganterne, Jupiter og Saturn, og på is-giganterne, Uranus og Neptun.

Det er ligegyldigt for de planeter, hvor troposfæren er opvarmet fra. Der er adiabatiske temperaturgradienter gennem deres atmosfærer.

Dit fysiske billede af atmosfærefysik er fuld af fejl og mangler.
04-03-2026 19:33
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
Den adiabatisk kompression forklarer kun gradienten — ikke det absolutte temperaturniveau.

Så du erkender, at temperaturgradienten findes grundet mine forklaringer?

Tidligere skrev du:

Kristian skrev:
Hvis troposfæren ikke var bundopvarmet, hvorfor falder temperaturen så med højden i gennemsnit ~6–7 °C pr. km?

Erkender du, at du tog fejl?

At anerkende tøradiabaten betyder blot, at en konvektiv atmosfære har en temperaturgradient.

Mit tidligere spørgsmål handlede om energikilden — altså hvorfor den nederste del er varmest og driver konvektionen.

Gradient og absolut temperaturniveau er to forskellige ting.

Adiabatisk kompression forklarer hældningen. Den forklarer ikke, hvorfor overfladen har den temperatur, den har.

Atmosfæren på Venus er stort set udelukkende opvarmet oppefra, hvor der findes tætte skylag. Der kommer stort set intet sollys ned til den faste overflade.

Det samme er endnu mere tilfældet på gas-giganterne, Jupiter og Saturn, og på is-giganterne, Uranus og Neptun.

Det er ligegyldigt for de planeter, hvor troposfæren er opvarmet fra. Der er adiabatiske temperaturgradienter gennem deres atmosfærer.

Dit fysiske billede af atmosfærefysik er fuld af fejl og mangler.

Ja, andre planeter har adiabater og forskellige energiforhold. Men Jorden har sin egen energibalance, og det er her, CO2 virker som beskrevet af ikke kun mig, men den etableret klimavidenskab.

Men spørgsmålet handler om Jorden: Hvor stor effekt har CO2 på netto udgående stråling og jordens temperatur. Kan du kvantificere det, eller vil du fortsætte med generelle analogier?

Og jeg ser frem til at du citere mig for katastrofal global opvarmning du mener jeg mener er risikoen ved den forøget drivhuseffelkt.

På forhånd tak.
Redigeret d. 04-03-2026 19:34
04-03-2026 19:36
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
Kollisioner mellem molekyler kan omfordele energi lokalt. Det er korrekt. Men uden en vedvarende energikilde vil et system i et tyngdefelt ved termisk ligevægt være isothermt. En permanent temperaturgradient kræver energiflow gennem systemet — enten radiativt eller internt.

Så atmosfæren vil være isoterm!
Hvor ved du dette fra?

Kan du give et eneste eksempel på sådan en atmosfære?
Kan du henvise til et eneste forsøg, som giver dette resultat?

Kristian skrev:
Venus og gasgiganterne har netop betydelig energitilførsel (sol og/eller intern varme). De er ikke lukkede, energiløse systemer.

Så spørgsmålet er stadig: Hvad bestemmer det globale energiniveau, som adiabatens gradient hviler på?

Jeg har henvist dig nu to gange til mine indlæg "Adiabat 1-5".

Energiniveauet bestemmes af mængden af sollys, som afsættes i systemet, og mængden af atmosfære. Energi fra det indre af planeterne er så lille, at man som regel kan se bort fra dette.
04-03-2026 19:41
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
Hvis du mener, effekten er forsvindende lille, så kvantificér den. Hvad er den radiative forcing ved en fordobling af CO₂ ifølge dig?

Et tal vil være mere oplysende end flere personlige bemærkninger.

Det er ikke mig, der råber katastrofe!

Det er op til jer alarmister at kvantificerer jeres vrøvl!

I 1987 sagde man mellem 1,5°C og 4,5°C opvarmning ved en fordobling af koncentrationen af CO2. Idag så mange år efter, og så ufattelige mange spildte ressourcer senere, siger man stort set det samme.

Det er ikke videnskab, hvis man ikke kan forudsige konsekvenser.

Hvis du ikke har opdaget det, så er dette emne politisk motiveret pseudovidenskabelig nonsens, startende med bl.a. FN rapporten fra 1987.

Hvad tror du, der vil ske, når det for alvor går op for befolkninger, at de er blevet holdt for nar med løgn og latin?

Du blander nu politik og retorik med fysik.

Spørgsmålet er stadig konkret: En fordobling af CO₂ ændrer netto udgående stråling ved toppen af atmosfæren. Dette kan kvantificeres og måles direkte i spektret og vi ved den er et sted mellem 3.5 og 4.0 W/m2. Det giver isoleret lidt over 1°C. Alt over (eller evt. under) er feedbacks som er ganske ukendt - heraf usikkerheden i klimaets sensitivtet.

Skal være med. Afviser du den grundlæggende forcering eller er det klimaets følsomhed du er uenig i?

Jeg er lige dele træt af deniers og alarmists. Men det er en anden debat, som ikke ændre den grundlæggende fysik.
04-03-2026 19:42
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
Kollisioner mellem molekyler kan omfordele energi lokalt. Det er korrekt. Men uden en vedvarende energikilde vil et system i et tyngdefelt ved termisk ligevægt være isothermt. En permanent temperaturgradient kræver energiflow gennem systemet — enten radiativt eller internt.

Så atmosfæren vil være isoterm!
Hvor ved du dette fra?

Kristian skrev:
Venus og gasgiganterne har netop betydelig energitilførsel (sol og/eller intern varme). De er ikke lukkede, energiløse systemer.

Så spørgsmålet er stadig: Hvad bestemmer det globale energiniveau, som adiabatens gradient hviler på?

Jeg har henvist dig nu to gange til mine indlæg "Adiabat 1-5".

Energiniveauet bestemmes af mængden af sollys, som afsættes i systemet, og mængden af atmosfære. Energi fra det indre af planeterne er så lille, at man som regel kan se bort fra dette.

Ja, et perfekt isoleret tyngdefeltssystem ville i teorien blive isothermt.
Naturlige planeter er ikke isolerede — de modtager sollys og interne energiflow, så de når ikke perfekt ligevægt. Min pointe var netop, at en permanent lapse rate kræver energiflow. På Jorden er dette energiflow solindstråling + IR-udstråling. Derfor: CO₂ ændrer netto udgående stråling, hvilket bestemmer jordens globale energiniveau.

Simple is that
04-03-2026 20:08
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
Jeg har ingen steder skrevet om "katastrofal" opvarmning.

Jeg kiggede en del af dine indlæg igennem, siden du begyndte d. 20-Feb-2026.

Man kan få en liste af alle Kristians indlæg her:
Alle indlæg af Kristian

Kristian skrev:
... mellem kernekraft og fossilt brændstof, især kul, som koster årligt via luftforurening mio. dødsfald på verdensplan og forværrer den globale opvarmning.

Nej, den forværrer ikke nogen global opvarmning.

Kristian skrev:
... seriøs dekarbonisering som på sigt er nødvendig ...

Nej, den er ikke nødvendig!

Kristian skrev:
Ud fra klimahensyn og generelt miljøhensyn giver det mening vi på sigt overgår fra fossiler til noget andet.

Nej, det giver ikke mening!

Kristian skrev:
Men mit hovedargument handler egentlig ikke om hvorvidt drivhuseffekten forstærkes af menneskeliv aktivitet – det er veldokumenteret – men om hvordan vi realistisk dekarboniserer uden at gøre energisystemet ustabilt.

Nej, det er ikke veldokumenteret.
Og nej, vi skal ikke dekarbonsere. Kulstof (atomet C) er grundlaget for liv, din tosse!

Kristian skrev:
Co2 er en kendt drivhusgas. = Er det veletableret strålefysik at dette leder til en langsigtet opvarmning af jordens overflade - som så påvirkes ekstra af kendte feedbacks som vanddamp.

Sludder!

Kristian skrev:
Det ændrer dog ikke, at CO2 har en afgørende rolle som drivhusgas

Nej, CO2 har ikke en afgørende rolle!

... osv.

Man kan selv kigge igennem alle de indlæg fra profilen, Kristian, som igen og igen kører i samme rille.

Det lyder temmelig "katastrofalt" og ekstremt, når du bl.a. opfordrer til "dekarbonisering". Er du vanvittig?
04-03-2026 20:33
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
En fordobling af CO₂ ændrer netto udgående stråling ved toppen af atmosfæren. Dette kan kvantificeres og måles direkte i spektret og vi ved den er et sted mellem 3.5 og 4.0 W/m2. Det giver isoleret lidt over 1°C. Alt over (eller evt. under) er feedbacks som er ganske ukendt - heraf usikkerheden i klimaets sensitivtet.

Der er negative feedbacks overalt i naturen. Det har bl.a. den konsekvens, at man ser den harmoniske oscillator overalt i naturen. Positive feedbacks kender man f.eks. fra en mikrofon, som er for tæt på højttaleren, som så begynder at hyle. Sådanne effekter ser man ikke i naturen.

Skal være med. Afviser du den grundlæggende forcering eller er det klimaets følsomhed du er uenig i?

Den såkaldte etablerede klimafysik er i høj grad baseret på pseudovidenskab. Da der er blevet meget økonomi i det, og da det oprindeligt og også fortsat er politisk motiveret, har vi et paradigme som beskrevet af Kuhn. Jeg ser stort set intet tegn på Poppers kritiske rationalisme i "klimavidenskaben".

Kristian skrev:
Jeg er lige dele træt af deniers og alarmists. Men det er en anden debat, som ikke ændre den grundlæggende fysik.

Du er et godt eksempel på en alarmist, der bare kører videre i samme rille uden evne til at stille spørgsmål ved egne dogmer.
04-03-2026 21:00
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen.

Så længe du ikke bringer nogen værdig til mit liv eller betaler min løn. Så er jeg helt ligeglad med hvad du kalder mig og mener om min person. Hvis du for det bedre ved at kalde mig tosse og alarmist, så håber jeg det er din energi værd.

En forcing på 3,5–4,0 W/m² og isoleret temperaturpåvirkning lidt over 1°C.
Om feedbacks er positive eller negative ændrer ikke denne grundlæggende fysik. Så spørgsmålet er stadig: er det forceringen eller klimaets følsomhed, du vil argumentere imod — eller vil du blive ved med etiketter og retorik.

Det var simple spørgsmål.

Selv skeptiske folk som Richard Lindzen, Nir Shaviv og Roy Spencer afviser ikke denne grundlæggende mekanisme, de diskuterer størrelsen af feedbacks og klimaets samlede sensitivtet. Validen i deres resultater er ikke min sag. Men you get the point.

Og da vi alle allerede kan se du ikke kan citere mig for en katastrofal opvarmning siger alt om den påstand.

Kan du hæve nivuet?
Redigeret d. 04-03-2026 21:08
04-03-2026 22:49
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:

"i teorien"?

Eller er det blot noget, du tror?
Redigeret d. 04-03-2026 22:49
04-03-2026 22:53
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:

"i teorien"?

Ja, det er "i teorien" — et perfekt isoleret tyngdefeltssystem findes ikke i naturen, så der er ingen eksperimenter. Min pointe er netop, at i et energiflydende system som Jordens atmosfære, bestemmes lapse rate og absolut temperaturniveau af solindstråling og netto udgående stråling.

Derfor er spørgsmålet på Jorden: hvordan ændrer CO₂ netto udgående stråling og energibalancen?
05-03-2026 08:25
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
Om feedbacks er positive eller negative ændrer ikke denne grundlæggende fysik. Så spørgsmålet er stadig: er det forceringen eller klimaets følsomhed, du vil argumentere imod

Dette er en ændring i emissivitet. Benyttes formlen for et gråt legeme (Stefan-Boltzmann lov for et sort legeme med tilføjelse af emissivitet, epsilon):

P / A = epsilon sigma T^4

Man kan regne ud, at denne ændring i strålingen giver en temperaturforskel på ca. 1°C, hvis effekten, P, er uændret. (Og arealet, A, af atmosfæren er uændret.)
Korrekt, men:

Dette er en temperatur målt i vakuum udenfor Jordens atmosfære, ikke ved jordoverfladen!

En planets effektive temperatur, som er den temperatur, vi her snakker om, og målt i vakuum uden for atmosfæren er givet ved:

De 1°C er forudsat, at albedo, Ab, ikke ændrer sig. Det gør den givetvis.

Dernæst, så ændrer atmosfærens effektive varmekapacitet sig, når man ændrer sammensætningen ved at tilføre CO2. En ændret varmekapacitet ændrer lapse rate givet ved:

dT / dz = - g / c_p

Strålingen, man fra toppen af atmosfæren kan måle, afsendes fra alle højder igennem atmosfæren. Den effektive temperatur findes i ca. 5 km højde i gennemsnit. Når lapse rate ændrer sig, er det ikke sikkert, de 1°C i hypotetisk ændring foregår ved jordoverfladen.

Og dette bliver hurtigt virkelig kompliceret, og det er derfor, "klimaforskerne" ikke kan komme med bedre bud, end de gør.

Det er et væld af negative feedbacks, så i praksis vil denne ændring med al sandsynlighed give i nærheden af 0°C ændring nede ved den faste overflade.

Jeg kan i skrivende stund pege på to metoder til at overbevise sig om dette:

1) I stedet for at tage udgangspunkt i strålingsfysik, modellen for drivhuseffekten (som der ikke er grundlag for at benytte), og regne med forcings, så benyt en model dannet ud fra first principles, som jeg har peget på og forklarer i indlæg startende med:

Adiabat 1 17-05-2023 17:34

2) Kig på historiske data for koncentrationen af CO2 i atmosfæren og for temperaturer på Jorden, og man vil se, at CO2 ikke styrer nogen temperatur her på Jorden.
Redigeret d. 05-03-2026 08:34
05-03-2026 08:50
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:
Om feedbacks er positive eller negative ændrer ikke denne grundlæggende fysik. Så spørgsmålet er stadig: er det forceringen eller klimaets følsomhed, du vil argumentere imod

Dette er en ændring i emissivitet. Benyttes formlen for et gråt legeme (Stefan-Boltzmann lov for et sort legeme med tilføjelse af emissivitet, epsilon):

P / A = epsilon sigma T^4

Man kan regne ud, at denne ændring i strålingen giver en temperaturforskel på ca. 1°C, hvis effekten, P, er uændret. (Og arealet, A, af atmosfæren er uændret.)
Korrekt, men:

Dette er en temperatur målt i vakuum udenfor Jordens atmosfære, ikke ved jordoverfladen!

En planets effektive temperatur, som er den temperatur, vi her snakker om, og målt i vakuum uden for atmosfæren er givet ved:

De 1°C er forudsat, at albedo, Ab, ikke ændrer sig. Det gør den givetvis.

Dernæst, så ændrer atmosfærens effektive varmekapacitet sig, når man ændrer sammensætningen ved at tilføre CO2. En ændret varmekapacitet ændrer lapse rate givet ved:

dT / dz = - g / c_p

Strålingen, man fra toppen af atmosfæren kan måle, afsendes fra alle højder igennem atmosfæren. Den effektive temperatur findes i ca. 5 km højde i gennemsnit. Når lapse rate ændrer sig, er det ikke sikkert, de 1°C i hypotetisk ændring foregår ved jordoverfladen.

Og dette bliver hurtigt virkelig kompliceret, og det er derfor, "klimaforskerne" ikke kan komme med bedre bud, end de gør.

Det er et væld af negative feedbacks, så i praksis vil denne ændring med al sandsynlighed give i nærheden af 0°C ændring nede ved den faste overflade.

Jeg kan i skrivende stund pege på to metoder til at overbevise sig om dette:

1) I stedet for at tage udgangspunkt i strålingsfysik, modellen for drivhuseffekten (som der ikke er grundlag for at benytte), og regne med forcings, så benyt en model dannet ud fra first principles, som jeg har peget på og forklarer i indlæg startende med:

2) Kig på historiske data for koncentrationen af CO2 i atmosfæren og for temperaturer på Jorden, og man vil se, at CO2 ikke styrer nogen temperatur her på Jorden.

Din beregning giver ca. 1 °C temperaturændring fra Stefan-Boltzmann-relationen er den klassiske NON-Feecback respons jeg også omalte, fra 3.5-4.0 W/m2.

Problemet med dit argument er, at ændringer i lapse raten, der ikke kan fjerne den radiative ubalance ved toppen af atmosfæren. CO₂ ændrer heller ikke atmosfærens varmekapacitet i nogen nævneværdig grad, så denne mekanisme kan ikke reducere responsen væsentligt. Hvis feedbacks virkelig gjorde temperaturændringen "næsten nul", ville satellitter måle en stærk negativ feedback i Jordens strålingsbudget. Det gør de ikke – tværtimod finder både observationer og paleoklima en samlet klimasensitivitet omkring 1.5–4.5 °C pr. CO₂-fordobling.

Derfor peger både teori og observationer på, at CO₂-effekten ikke bliver ubetydelig ved overfladen.
RE: Den gravito-termiske effekt05-03-2026 09:02
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
John Niclasen skrev:
Kristian skrev:

"i teorien"?

Ja, det er "i teorien" — et perfekt isoleret tyngdefeltssystem findes ikke i naturen, så der er ingen eksperimenter.

Det er forkert. Bl.a. Gräff udførte ekperimenter, udgivet tilbage i 2002:

Measuring the Temperature Distribution in Gas Columns @ pubs.aip.org

Jeg skrev bl.a. om disse eksperimenter i en artikel i KVANT nr. 3 fra 2016. Artiklen har overskriften "Den gravito-termiske effekt", og du kan finde dette nr. af bladet online her:

KVANT nr. 3 2016 @ kvant.medlemsbladet.dk
05-03-2026 09:12
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
Derfor peger både teori og observationer på, at CO₂-effekten ikke bliver ubetydelig ved overfladen.

Jeg kan i skrivende stund pege på to metoder til at overbevise sig om, at du tager fejl:

-------
Du er ikke i stand til at tilegne dig ny viden, og derfor vil du fortsætte med at vrøvle om det politisk motiverede pseudovidenskabelige nonsens kendt som katastrofal menneskeskabt global opvarmning grundet udledning af planteføden, kultveilte.

For 100 år siden troede en masse mennesker på noget pseudovidenskabeligt nonsense kendt som eugenik. Og nogle idioter handlede på dette nonsens og indførte f.eks. Tvangssterilisationsloven her i Danmark. Noget tilsvarende skete i mange andre lande, og syd for grænsen gik det helt galt.

Nu tror en masse mennesker på "global opvarmning", og en masse idioter i mange lande handler og indfører lovgivning på baggrund af dette nonsens.

Dengang gik man efter andre racer.
Nu går man efter alt liv på Jorden, når man dæmoniserer planteføden, kultveilte.
Det er utilgiveligt, hvad der foregår.
05-03-2026 10:44
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen

Jeg kommenterer ikke politiske analogier eller historiske sammenligninger.
Diskussionen her handlede om fysik.

Eksperimenter som Gräff-typen handler om transiente eller små gradienter i gasser i et tyngdefelt. Det er ikke det samme som påstanden om en permanent gravitationel temperaturgradient i termisk ligevægt, som ville bryde med standard statistisk mekanik (Boltzmann-fordeling).

John Niclasen: og derfor vil du fortsætte med at vrøvle om det politisk motiverede pseudovidenskabelige nonsens kendt som katastrofal menneskeskabt global opvarmning grundet udledning af planteføden, kultveilte.

Det interessante her er kun du selv, omtaler katastrofal menneskeskabt global opvarmning, hvilket bygger på en meget høj climate sensitivity, høje emissions scenarier (RCP8.5) osv. Måske sensitiviteten ''could be'' higher. Men 8.5 pathway scenario er urealistisk.

Så igen John. Kom med citater for katastrofen du mener jeg promovere. Vi glæder os.
05-03-2026 11:06
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Kristian skrev:
Diskussionen her handlede om fysik.

Hvorfor henviser du så til pseudovidenskab med forcings og modeller som drivhuseffekten, som der ikke er grundlag til at benytte?

Kristian skrev:
Eksperimenter som Gräff-typen handler om transiente eller små gradienter i gasser i et tyngdefelt. Det er ikke det samme som påstanden om en permanent gravitationel temperaturgradient i termisk ligevægt, som ville bryde med standard statistisk mekanik (Boltzmann-fordeling).

Så du erkender, man måler temperaturgradienter i gasser i et tyngdefejl, selvom gasser er lukket inde i en beholder! Og samtidig påstår du, dette ikke vil ske!?
Du modsiger dig selv.

Termisk ligevægt fører til ens temperaturer, når man foretager forsøg med gas i små beholdere i et laboratorie. (De er ikke helt ens, men afstanden er for lille, så man kan ikke måle de små forskelle indenfor måleusikkerheder.) Hvorfor tror du, dette er tilfældet, hvis man måler over større afstande vertikalt i et tyngdefelt (som Gräff gjorde)?

Det er videnskab! Du skal ikke tro, du skal vide!
Beregninger viser, at når energien er fordelt, så der er ligevægt (hydrostatisk og systemet er i ro), så vil der opstå en temperaturgradient. Hvis dette ikke var tilfældet, ville energien ikke være fordelt. Dette er ikke noget, jeg finder på. Jeg har beregnet mig frem til det, men du nægter at gennemgå det. Du forbliver dermed i uvidenhed.

Hvordan finder man i videnskab endeligt ud af, hvad der er sandt, og hvad der er falsk?

Med data!

Man udfører forsøg, og man kigger på erfaringer fra historiske data.

Hvis du ikke vil foretage forsøg, og du ikke vil kigge på historiske data, så er du ikke videnskabelig!

Kristian skrev:
Det interessante her er kun du selv, omtaler katastrofal menneskeskabt global opvarmning ...

Du skriver bl.a. om seriøs dekarbonisering, hvilket jeg har dokumenteret.

Det er virkelig ekstremt!
Du er ekstremist!
Hvorfor gå til ekstremer, hvis der ikke er en katastrofe på vej?
Det er en simpel logisk følge.
05-03-2026 12:08
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
John Niclasen

Nej, jeg modsiger ikke mig selv. Du blander to forskellige ting sammen. I termisk ligevægt i et tyngdefelt giver statistisk mekanik en densitetsgradient (Boltzmann-fordeling), ikke en temperaturgradient. De små gradienter i visse laboratorieforsøg skyldes ikke-ligevægts eller transiente effekter. Derfor er der ingen konflikt med standard fysik. Tvært om.

John Niclasen: Du skriver bl.a. om seriøs dekarbonisering, hvilket jeg har dokumenteret.

Det er virkelig ekstremt!
Du er ekstremist!
Hvorfor gå til ekstremer, hvis der ikke er en katastrofe på vej?
Det er en simpel logisk følge.

Der er forskel på et problem og en katastrofe.

Men lad os antage du har ret John. At den etableret klimavidenskab bag drivhuseffekten og global opvarmning bygger på politisk motiveret pseudovidenskab.

Det vil sige, ikke alene har man skjult informationer. Man har også snydt med fysik, data. Disse informationer må være søgt holdt hemmeligt, ikke alene af IPCC og politikerne på Christiansborg, men også at 99% af verdens universiteter, klimaforskere, politiske topfolk som må have tilbageholdt disse oplysninger fra offentligheden.

Det rejser spørgsmålet:

Hvordan har du fået fat i disse oplysninger John?

Du må jo være en del af efterretningstjenesten eller top embedsmand i FN regi. At afsløre så store politiske hemmeligheder ser man med meget strenge øjne på i disse miljøer. Det ligner jo bedrageri, landsforræderi, hvilket vil medføre anholdelse og rettergang.

Så hvis jeg ikke høre mere til dig fra nu af, er det fordi du sider varetægtsfængslet. Hvis jeg derimod gør, må jeg jeg konkludere, at dine oplysninger ikke er sande og du dermed har viderebragt falske påstande af mig ukendte årsager.

Have a nice day.
RE: FN og gentagelse05-03-2026 12:36
John Niclasen
★★★★★
(6881)
Fra indlæg: Brundtlandrapporten 2 22-02-2026 22:19

Lidt senere i afsnit 7 om energi står der i paragraf 21:

Current modelling studies and 'experiments' show a rise in globally averaged surface temperatures, for an effective CO2 doubling, of somewhere between 1.5°C and 4.5°C, With the warming becoming more pronounced at higher latitudes during winter than at the equator.

Og så kommer guldkornet i afsnit 7, paragraf 23 i Brundtlandrapporten, som tilkendegiver bedraget:

There is no way to prove that any of this will happen until it actually occurs.

Og jeg gentager:

Jeg kan i skrivende stund pege på to metoder til at overbevise sig om, at du tager fejl:

----
Hele grundlaget for ekstrem decarbonisering eksisterer ikke. Desuden er atomkraft rimelig sikkert. Derfor kan man trygt fortsætte med at benytte fossile brændstoffer til glæde for plantelivet og dermed alt liv på Jorden, og man kan fortsætte med atomkraft, hvor man har det, og dermed ikke gøre som f.eks. Danmark og Tyskland, der lukker kulkraftværker og atomkraftværker, der giver billig energi i rigelige mængder.
05-03-2026 15:47
Kristian
★☆☆☆☆
(95)
Kernekraft er mange gange mere sikkert målt i dødelighed pr. produceret timer strøm end især kulkraft fordi partikelforureningen fra sidste nævnte forkorter menneskeliv. Selvom teknologien - især de nye er blevet væsenligt renere. Hvor imod biprodukterne - spent fuel - isoleres fra mennesker og miljø fordi der er meget lid af det.

Bare det at siger jo alt om the way to go hvis vi tænker klima, miljø og ressourer. Verdens flåde af kernekraftværker skal ikke blot opretholdes, kapaciteten bør udbygges.

Coal-To-Nuclear er en smart pathway som Roger Pielke Jr. omtaler.

https://rogerpielkejr.substack.com/p/coal-to-nuclear-is-smart-climate

Pielke Jr. Coal to nuclear provides obvious environmental benefits, including much less greenhouse gas emissions and particulate air pollution. But the transition also offers other potential benefits, notably jobs and economic growth.

Globally, the opportunity is even larger. There are 2,200GW of operating coal plants producing about 10,000TWh of electricity every year. If these were replaced with nuclear, that would be about 1,000GW, which is more than twice global nuclear capacity today. Importantly, almost all of this capacity is in places that already have nuclear power, are ready for nuclear, or will be ready by 2030.
07-03-2026 18:43
Jakob
★★★★★
(10061)
­

Odense blev ubeboelig, men det er kun et fåtal af de tvangsflyttede, som frygtede at få kræft, der faktisk fik det i en sådan grad, at det kan knyttes direkte til katastrofen, og derfor må atomkraft fortsat regnes for ganske ufarlig.

Men i henhold til emnets titel, så er der faktisk hændt noget, som måske bør bemærkes.

Som forkæmper for VE, så har jeg i høj grad her på siden oplevet klimabenægtere, atomlobby og VE-modstandere som den samme gruppe.
De har holdt sammen, fordi de var enige om, at VE var næsten ligegyldig eller af forskellige grunde ligefrem skadelig.
I mine øjne en temmelig beskidt klike af besynderlige særinteresser, som uden et ansvarligt alternativ blot kan være enig om at være imod endog langt ud på et utroværdigt grundlag. Det måtte efterhånden være rimeligt at tro, at denne socialt åndelige pagt af gode miner til slet spil var mere eller mindre ubrydelig.
Men da så James Hansen (via et fint bidrag fra Kristian) meldte sig ind i atomlobbyen, og atomkraftdebatten pludseligt blev mere aktuel for Danmark, så tabte Jørgen Petersen alligevel masken, og som klimabenægter (den første?) har han nu stillet sig selv helt udenfor atomlobbyen.
Han vil ikke have landvindmøller, og alt andet end fossilt brændsel er åbenbart for dyrt og ustabilt til ham, og så må vi alle igen betale prisen for hans holds reaktionære benægterpolitik:

google:
Oliepriserne (Brent) har vist markante stigninger i starten af 2026, med en stigning på over 50% det seneste år, og nåede niveauer over 90 USD/bbl i marts 2026

Og bare vent, det skal nok gå ligesom efter invasionen i Ukraine, at han ender med at spamme skylden på VE...

­
07-03-2026 18:56
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
Du gør dig selv fuldstændigt til grin. Der er intet indhold i dine argumenter. Du slynger bare om dig med skældsord og nedsættende bemærkninger.
RE: Udvalg om atomkraft i Norge09-04-2026 08:49
Jakob
★★★★★
(10061)
­

Her kan man se, hvad et udvalg i Norge er nået frem til:

https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/skal-norge-satse-paa-atomkraft-ny-rapport-er-skidt-nyt-tilhaengerne
- Med de nuværende prisudsigter koster atomkraft to til fire gange mere end den fremtidige markedspris på strøm. Investeringsomkostningerne til atomkraft skal falde med 70–80 procent, før det bliver rentabelt i Norge, skriver Kristin Halvorsen, der tidligere var leder af Socialistisk Venstreparti, og som i dag står i spidsen for det uafhængige klimaforskningscenter Cicero.
Derfor er der ifølge udvalget "ingen gode samfundsøkonomiske argumenter for statsstøtte til atomkraft." Det gælder også, når det kommer til de såkaldte små modulære reaktorer, som er små, kompakte kernekraftværker, der kan masseproduceres og dermed potentielt sænke omkostningerne.

­
09-04-2026 08:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
I Sverige har de haft stor success med A-kraften.

I øvrigt kan man ikke sammenligne Danmark og Norge. Norge har masser af vandkraft som de kan bruge til at supplere den ustabile sol- og vindenergi. I Danmark har vi ikke denne vandkraft. Derfor kan man ikke overføre resultaterne fra Norge til Danmark.
09-04-2026 12:11
Peter Villadsen
★★★★★
(3311)
Jørgen Petersen skrev:
I Sverige har de haft stor success med A-kraften.

I øvrigt kan man ikke sammenligne Danmark og Norge. Norge har masser af vandkraft som de kan bruge til at supplere den ustabile sol- og vindenergi. I Danmark har vi ikke denne vandkraft. Derfor kan man ikke overføre resultaterne fra Norge til Danmark.

Norge har ogsåbrug for mere energi og alligevel er atomkraft for dyrt i forhold til vedvarende energi.

Samme gælder i Danmark. Ingen vil betale 1-1,3 dkk Per kwh. Det er indlysende
09-04-2026 14:04
Jørgen Petersen
★★★★★
(7987)
Der findes ingen, der er mere uimodtagelig for saglige argumenter end dig.
Side 5 af 5<<<345

Deltag aktivt i debatten Klimabenægtere udenfor atomlobbyen.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hemmelig støtte til klimabenægtere922-03-2013 20:02
Tænketanke bruger oliepenge til at finansiere klimabenægtere3315-02-2010 11:50
Udenfor pædagogisk rækkevidde..?112-03-2009 22:28
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik