Husk mig
▼ Indhold

Klimabenægtere udenfor atomlobbyen.?

Side 2 af 3<123>
10-12-2024 10:23
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Regeringen har ingen kvaler med at sende regningen videre til befolkningen, så langt er vi enige.

Vi betaler med andre ord en høj pris for vores naivitet. Regeringen ønsker fortsat flere vindmøller og flere solceller og mere værdiløs strøm.
10-12-2024 14:19
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Hvis man ønsker at danne sig et indtryk af virkeligheden i forhold til, hvilke energikilder, der evner at regulere produktionen, så kan denne graf måske være en hjælp:
https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=ALL&stacking=stacked_absolute_area&interval=month&legendItems=2wkw3

Læg mærke til kernekraften i bunden (rødt område). Den regulerer nærmest slet ikke efter forbruget. Den producerer bare som en dummy.

Hvis hele elforbruget skulle dækkes udelukkende af atomkraft, så ville det blive et kæmpe problem at afsætte deres overskudsstrøm.
Og skal den dyre atomstrøm lagres i stedet for billig vindstrøm, så vil lagringsøkonomien blive endnu mere håbløs.
Og hvis prisen på atombrændsel stiger, eller affaldsproblemet bliver større, eller der indtræffer en ulykke, så...

Men det er allerede et problem.
Når denne dummy ligger i vejen, så vil den komme i konflikt med vindkraften, når vindkraften yder sit bedste.
Det er noget, der gør strømmen dyrere, fordi så skal vindkraften skrue mere ned for produktionen end det ellers havde været nødvendigt.

Atomkraft er således i stigende grad en kæmpe klods om benet i forhold til at give elforbrugerne billig vedvarende energi.

Det har de for længst indset i Tyskland, men alt for mange dumme Dänen har desværre stadig nichts verstanden.
De tror nok bare, at de er åhh så seje og nærmest ligeså kloge som atomfysikere, fordi de tør at sige ja til atomkraft.

­
Tilknyttet billede:

10-12-2024 16:35
Euro
★★★☆☆
(972)
Tyskerne er altså blandt de der forsker mest indenfor SMR.
10-12-2024 17:35
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Atomkraft (hvor den bliver indført) fortrænger ustabile energikilder som sol- og vind.

Ustabile energikilder er bare noget lort i en strømforsyning, som skal være stabil.
10-12-2024 17:42
Jakob
★★★★★
(9787)
­

En ting er døgn-elforbrugets variation, som er markant og gør atomkraft dårligt egnet til både nutiden og fremtiden.

Men prøv også at se, hvor stor forskel der er på elforbruget i løbet af året.

Hvis det var atomkraft, der skulle levere strømmen, så skulle ca. 1/3 af værkerne stå helt stille om sommeren, og derforuden skulle der være backupværker til en lang periode om vinteren.
Og dette merforbrug om vinteren vil selvfølgelig stige i takt med, at varmepumperne og elbilerne bliver mere udbredte:

Samlet elforbrug måned for måned for 2017
https://www.dst.dk/Site/Dst/SingleFiles/GetArchiveFile.aspx?fi=formid&fo=elforbrug--pdf&ext={2}
Tilknyttet billede:

10-12-2024 17:45
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Men så er det heldigt, at vi har en anden energikilde, som passer meget bedre til det ustabile elforbrug:

https://videnomvind.dk/wiki/arstidsvariationer-i-vindenergien/
Tilknyttet billede:

10-12-2024 18:21
Euro
★★★☆☆
(972)
Jeg har ikke noget imod vindenergi, jeg har noget imod dyr energi...kan du give mig vindenergi, så jeg som forbruger, via vindenergi får en billigere elregning, im all yours, men du kører i samme rille. Du vil løse problemet ved at finde investorer der er villige til at tabe deres penge hver dag havmøller producerer nok energi til nettet.

Ved i godt at man tager imod preorders på E-cat nu tildags, 1MW minimum output for 2,5mio dollars eller 20mio kr. tror man på casen så er man stupid hvis man betaler 31mio kr. for en Vestas mølle der lever 1MW 50% af tiden.

Jeg gider ikke at stå på mål for andres opfindelser, men denne free energy generator er dokumenteret i anerkendte publicationer indenfor science, og de har vist at deres generator kan lade en elbil mens den kører, så den efter køreturen har mere energi end før turen.
11-12-2024 09:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Jeg har ikke noget imod vindenergi, men jeg har noget imod dyr energi.

Ustabile energikilder er bare noget lort i en strømforsyning, som skal være stabil.
11-12-2024 09:32
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Vrøvl:

VALCOE tager højde for 'ustabilitet' og alligevel er vedvarende billigst.

Det fatter klimaurealistiske fjolser bare ikke...

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun fjolser nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
Tilknyttet billede:

11-12-2024 09:33
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Hvorfor er det lige at vi har så vanvittig dyr strøm?

I eftermiddag ryger prisen helt op på 5,76 kr. pr. kwh.
11-12-2024 09:36
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Det skyldes afgifter og dyr fossilstrøm din idiot, hvornår fatter du det...

Live long and prosper.

11-12-2024 09:37
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Vrøvl:

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-12-2024 09:37
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)

11-12-2024 10:10
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Vrøvl:

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-12-2024 10:11
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)

11-12-2024 10:13
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Jamen så elsker du jo vedvarende...

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-12-2024 10:13
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)

11-12-2024 10:14
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-12-2024 10:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)

11-12-2024 10:25
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-12-2024 14:58
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Hvorfor er det lige, at vi har de tårnhøje el-priser?
11-12-2024 16:48
Robert Wagner
★★★★★
(4778)
Jørgen Petersen skrev:

Live long and prosper.

Tilknyttet billede:

11-12-2024 16:52
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)

Ustabile energikilder er bare noget lort i en strømforsyning, som skal være
11-12-2024 18:05
Euro
★★★☆☆
(972)
Jørgen, er der nogen der ikke har strøm i nettet ligenu? Mangler vi strøm, hvis alle har det strøm de skal bruge? Så er det noget andet der gør at priserne er højere nu end blot at der ikke er vindenergi.

Uanset hvilken større energiform vi laver el af, så kommer omkostningen ved at producere det aldrig op over 50øre/kwt. Derfor er det den politiske styring af priserne eller mangel på samme, der spiller fallit.

Man kunne sagtens lægge et loft over priserne, vil det private ikke levere, må regeringen løse problemet, måske ved selv at levere.
11-12-2024 22:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Det er udbud og efterspørgsel som styrer prisen på el. Er der mangel på el, som f.eks. i disse dage, så er prisen høj. Det har intet med produktionsprisen at gøre.

Laver man et loft over prisen, så begrænser man bare udbuddet. Det vil sige backup-kapaciteten vil ikke blive udbygget. Også så bliver der først mangel på strøm.
12-12-2024 12:33
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Atomkraft vil blive en klods om benet i 60 år.

Hvis man ønsker at danne sig et indtryk af virkeligheden i forhold til, hvilke energikilder, der evner at regulere produktionen, så kan denne graf måske være en hjælp:
https://www.energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=de&c=ALL&stacking=stacked_absolute_area&interval=month&legendItems=2wkw3

Læg mærke til kernekraften i bunden (rødt område). Den regulerer nærmest slet ikke efter forbruget. Atomkraft producerer som en dummy.

Hvis hele elforbruget skulle dækkes udelukkende af atomkraft, så ville det blive et kæmpe problem at afsætte deres overskudsstrøm.
Og skal den dyre atomstrøm lagres i stedet for billig vindstrøm, så vil lagringsøkonomien blive endnu mere håbløs.
Og hvis prisen på atombrændsel stiger, eller affaldsproblemet bliver større, eller der indtræffer en ulykke, så...

Men det er allerede et problem.
Når denne dummy ligger i vejen, så vil den komme i konflikt med vindkraften, når vindkraften yder sit bedste.
Det er noget, der gør strømmen dyrere, fordi så skal vindkraften skrue mere ned for produktionen end det ellers havde været nødvendigt.

Atomkraft er således i stigende grad en kæmpe klods om benet i forhold til at give elforbrugerne billig vedvarende energi.

Det har de for længst indset i Tyskland, men alt for mange dumme Dänen har desværre stadig nichts verstanden.
De tror nok bare, at de er åhh så seje og nærmest ligeså kloge som atomfysikere, fordi de tør at sige ja til atomkraft.

Først Stine Bosse og Liberal Alliance, og nu også De Konservative til fals for atomlobbyen:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/konservative-klar-til-atomkraftvaerker-i-danmark
De konservative vil give virksomheder de mest attraktive vilkår for at bygge kerneenergi, men hvor det skal bygges, vil Mona Juul ikke bestemme. Det fortæller hun til P1 Morgen.

- Det tror jeg, at vi skal have nogle eksperter til at kigge på. Ligesom vi plejer at gøre, når vi ser på, hvor kan vi opsætte havvind for eksempel.

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/de-konservative-vil-ophaeve-forbud-mod-atomkraft

En ting er døgn-elforbrugets variation, som er markant og gør atomkraft dårligt egnet til både nutiden og fremtiden.
Men prøv også at se, hvor stor forskel der er på elforbruget i løbet af året:

https://www.dst.dk/Site/Dst/SingleFiles/GetArchiveFile.aspx?fi=formid&fo=elforbrug--pdf&ext={2}

Hvis det var atomkraft, der skulle levere strømmen, så skulle ca. 1/3 af værkerne stå helt stille om sommeren, og derforuden skulle der være backupværker til en lang periode om vinteren.
Og dette merforbrug om vinteren vil selvfølgelig stige i takt med, at varmepumperne og elbilerne bliver mere udbredte.

Men det vender faktisk så heldigt, at vi har en anden energikilde, der passer som fod i hose til det ustabile elforbrug i løbet af året:

https://videnomvind.dk/wiki/arstidsvariationer-i-vindenergien/[/quote]

Hvis den grønne omstilling skal lykkes og hjælpe Danmarks økonomi, så bliver vi altså nødsaget til at vælge nogle politikere med lidt mere forstand på omstilling til billig vedvarende energi. Hvis vi kun gør det halvt og tilvælger kilder, som spiller dårligt sammen, så er det som at sætte sig imellem to stole, og der sidder man ikke godt.

­
12-12-2024 13:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Snak snak snak og atter en gang snak.

Det er den ustabil el-produktion fra sol og vind, som giver problemerne. Det kan man ikke snakke sig fra.
14-12-2024 21:17
Euro
★★★☆☆
(972)
Jørgen, der er jo ikke mangel på el, og som jeg siger, hvis der er mangel på backup så må staten udbygge kapaciteten for nogle af de energiafgifter vi betaler hvert år.

Det er også derfor jeg siger at vi har brug for mindre energifællesskaber, så danske elpriser ikke påvirkes af mangel på energi i Tyskland, der er jo ingen offentlige penge der skal gå til at levere billigere energi til vores nabolande, og slet ikke via gas på vores CO2 regning.

Hvis København faktisk kunne dække eget behov med el lavet af gas, hvorfor skal deres priser så syncroniceres med priserne i nordtyskland?

I dag er det ikke synligt hvem der ikke dækker egne behov for el, så hvorfor skulle man gøre en indsats.

Og el forbruget vil bare stige de næste mange år, de sagde i tv forleden, at man regner med at elforbruget er steget med over 300% inden 2050.
14-12-2024 22:44
Oildriller1
★☆☆☆☆
(135)
Euro skrev:
Jørgen, der er jo ikke mangel på el, og som jeg siger, hvis der er mangel på backup så må staten udbygge kapaciteten for nogle af de energiafgifter vi betaler hvert år.

Det er også derfor jeg siger at vi har brug for mindre energifællesskaber, så danske elpriser ikke påvirkes af mangel på energi i Tyskland, der er jo ingen offentlige penge der skal gå til at levere billigere energi til vores nabolande, og slet ikke via gas på vores CO2 regning.

Hvis København faktisk kunne dække eget behov med el lavet af gas, hvorfor skal deres priser så syncroniceres med priserne i nordtyskland?

I dag er det ikke synligt hvem der ikke dækker egne behov for el, så hvorfor skulle man gøre en indsats.

Og el forbruget vil bare stige de næste mange år, de sagde i tv forleden, at man regner med at elforbruget er steget med over 300% inden 2050.

Jo, der er mangel på el og det er et behov vi selv løbende skaber med udfasning af kul og gas.
Elpriserne og fjernvarmens himmelflugt gennem de senere år, er et fænomen vi ikke havde for 20 år siden, og Ukraine krigen er desværre så gammel, at den heller ikke længere går som undskyldning.
Det siger sig selv - jo flere forbrugsgoder der skal fungere via el, transport og opvarmning især, jo større vil elforbruget blive. Når solen så ikke skinner og vinden ikke blæser desto dyrere vil det blive for forbrugeren når backup mangler - deraf den såkaldte "grønne omstilling" er forhastet.

Nu har vi gennem mange år brugt enorme summer på at udbygge gasnettet ud fra den betragtning at vi, via Nordsøen, er selvforsynende i den retning. Nu blæser de politiske vinde modsat og igen bruger vi enorme summer på at omstille. Du må da indrømme tåbeligheden i samme....

Elselskaberne siger at de i øjeblikket udnytter den sidste kapacitet før elnettet er max'et ud. Hvem skal betale for den udbyggelse af elnettet som snart står lige for - skatteborgerne igen.
15-12-2024 10:40
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Helt enig
15-12-2024 21:44
Euro
★★★☆☆
(972)
Oildriller, jeg er i store træk enig, men for det første så er man igang med at udbygge elnettet, det er derfor man opkræver 1kr. ekstra KWt i tidsrummet 17-21 9 måneder om året, det er sådan knap 250kr. per måned for et elbaseret hjem.

Men det var altså blot for det første, for i de sidste 60år har vi først betalt af på NESAs elledninger, som de har trukket fra over skatten over de første 10år, men det afholdte dem jo ikke fra at opkræve den samme afbetaling år efter år, lige indtil de solgte hele skidtet til andre selskaber for lad os sige 20 mia kr. Det betyder så at nu vil de der har købt hele elnettet gerne have at forbrugerne betaler overpris for elnettet en gang til, samtidig med at deres moderselskab får fradrag i skatten for deres udgift til køb af elnettet til overpris.

Jeg ved slet ikke om Shah bliver dømt i en retssag, vores skattesystem er rent tagselvbord. Jo det gør jeg nok men alligevel...

Tag en tømrervirksomhed der står til at tjene 100mio i kapitalindkomst. De køber en tømrer virksomhed i Belgien til 100 mio der er ejet af et aktieselskab hvor skatten er nul. De kommer ud af Danmark med et kapitalregnskab på nul og trækker alt ud via Belgien uden skat. Og få år efter nedskriver de værdien af det nye belgienselskab mens de trækker det fra som tab så man betaler mindre i skat i Danmark...er det underligt at, man opfatter Danmark som Tax haven...
15-12-2024 21:53
Euro
★★★☆☆
(972)
Det blev lige et side spring, men husk hvis vi fjerner fradrag for kapitalindkomsttab, så kan vi også fjerne kapitalindkomstbeskatning, altså renteskat på obligationer...hvorfor skal 5mio danskere leve dårligere, fordi nogle få skal have fradrag for, for staten, dårlige investeringer. Det kan de sgu betale selv.
16-12-2024 10:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Dette kan godt tåle en gentagelse:

"Jo, der er mangel på el og det er et behov vi selv løbende skaber med udfasning af kul og gas.
Elpriserne og fjernvarmens himmelflugt gennem de senere år, er et fænomen vi ikke havde for 20 år siden, og Ukraine krigen er desværre så gammel, at den heller ikke længere går som undskyldning.
Det siger sig selv - jo flere forbrugsgoder der skal fungere via el, transport og opvarmning især, jo større vil elforbruget blive. Når solen så ikke skinner og vinden ikke blæser desto dyrere vil det blive for forbrugeren når backup mangler - deraf den såkaldte "grønne omstilling" er forhastet.

Nu har vi gennem mange år brugt enorme summer på at udbygge gasnettet ud fra den betragtning at vi, via Nordsøen, er selvforsynende i den retning. Nu blæser de politiske vinde modsat og igen bruger vi enorme summer på at omstille. Du må da indrømme tåbeligheden i samme....

Elselskaberne siger at de i øjeblikket udnytter den sidste kapacitet før elnettet er max'et ud. Hvem skal betale for den udbyggelse af elnettet som snart står lige for - skatteborgerne igen."
16-12-2024 10:57
Euro
★★★☆☆
(972)
Nej Jørgen du skal ikke gentage indlæg du kan lide, så bliver vi andre jo nødt til at gentage svarene, og så kører vi jo bare i ring - en gang i mellem opfører du dig som et lille barn!

Oildriller, jeg er i store træk enig, men for det første så er man igang med at udbygge elnettet, det er derfor man opkræver 1kr. ekstra KWt i tidsrummet 17-21 9 måneder om året, det er sådan knap 250kr. per måned for et elbaseret hjem.

Men det var altså blot for det første, for i de sidste 60år har vi først betalt af på NESAs elledninger, som de har trukket fra over skatten over de første 10år, men det afholdte dem jo ikke fra at opkræve den samme afbetaling år efter år, lige indtil de solgte hele skidtet til andre selskaber for lad os sige 20 mia kr. Det betyder så at nu vil de der har købt hele elnettet gerne have at forbrugerne betaler overpris for elnettet en gang til, samtidig med at deres moderselskab får fradrag i skatten for deres udgift til køb af elnettet til overpris.

Jeg ved slet ikke om Shah bliver dømt i en retssag, vores skattesystem er rent tagselvbord. Jo det gør jeg nok men alligevel...

Tag en tømrervirksomhed der står til at tjene 100mio i kapitalindkomst. De køber en tømrer virksomhed i Belgien til 100 mio der er ejet af et aktieselskab hvor skatten er nul. De kommer ud af Danmark med et kapitalregnskab på nul og trækker alt ud via Belgien uden skat. Og få år efter nedskriver de værdien af det nye belgienselskab mens de trækker det fra som tab så man betaler mindre i skat i Danmark...er det underligt at, man opfatter Danmark som Tax haven...
16-12-2024 11:15
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Vore el-forsyning er i alvorlige problemer

Læs selv:
https://klimarealisme.dk/2024/12/15/dunkelflaute-2/
16-12-2024 11:43
Euro
★★★☆☆
(972)
Vi har læst det, lad nu være med at gentage dig selv...har du noget nyt at fortælle, så skriv det selv her...

Og hvis du ønsker at tale om Dunkelflaute, så gør det i den tråd du selv har oprettet der hedder DUNKELFAUTE - du spammer andres debatter ved at forsøge at debattere om KUN dit emne!
16-12-2024 11:53
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Det har jeg gjort. Men folk ønsker ikke at høre den ubehagelige sandhed.

https://www.klimadebat.dk/forum/dunkelflaute-d12-e4531.php
16-12-2024 13:06
Jakob
★★★★★
(9787)
­

Euro skrev:
Vi har læst det, lad nu være med at gentage dig selv...har du noget nyt at fortælle, så skriv det selv her...

Og hvis du ønsker at tale om Dunkelflaute, så gør det i den tråd du selv har oprettet der hedder DUNKELFAUTE - du spammer andres debatter ved at forsøge at debattere om KUN dit emne!

Han vil jo nok bare så gerne vise, at Klimarealisterne og deres klimarealisme støtter Putin, og de mestrer den samme kunst med hensyn til at floode sociale medier og skade demokratiet med afsporende misinformation.

­
16-12-2024 13:49
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Det er ikke misinformation at snakke om problemerne med dunkelflaute.
31-12-2024 16:45
Jørgen Petersen
★★★★★
(5960)
Det er farligt at leve. Det kan man død af.
Side 2 af 3<123>

Deltag aktivt i debatten Klimabenægtere udenfor atomlobbyen.?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hemmelig støtte til klimabenægtere922-03-2013 20:02
Tænketanke bruger oliepenge til at finansiere klimabenægtere3315-02-2010 11:50
Udenfor pædagogisk rækkevidde..?112-03-2009 22:28
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik