Husk mig
▼ Indhold

Klimadebat.dk i medierne


Klimadebat.dk i medierne30-08-2009 00:21
branner
AdministratorProfilbillede★★★☆☆
(758)
Måske der var andre end Kosmos, der opdagede, at Klimadebat.dk i går blev omtalt i P1's Klima og Miljø, der også bliver genudsendt i morgen kl 14.03 (kan også høres her). Interviewet med mig var desværre beskåret drastisk, så jeg næsten kun får sagt én sætning (lydkvaliteten på telefoninterviewet lader til at være noget skrattende, så forhåbentligt er dét forklaringen, og ikke hvad der blev sagt
). Men Frank Lansner får en del taletid, og Klimadebat.dk bliver vist nævnt to gange. Ganske fint! At siden indeholder 40.000 debatindlæg er vist en af de journalistiske overdrivelser, man blot må acceptere som en del af branchen


Her op til topmødet er der så meget, der handler om klima, at det er umuligt at følge med i det hele. Hvis I falder over, eller allerede er faldet over, medier, der har nævnt Klimadebat.dk på den ene eller anden måde, så må I meget gerne give et praj i denne tråd. Altid spændende at se, hvis siden bliver omtalt rundt omkring!
Redigeret d. 30-08-2009 00:22
31-08-2009 11:54
sg17a
★★☆☆☆
(378)
Hej,
spændende program, holdt i en sober tone.

Jeg kan godt lide introduktionen til klimadebat and en kado til både Branner og Lasner for det.

Jeg synes også at miljøsociologen har nogle gode perspektiver. Normalt har jeg en svaghed for en idehistorisk indgangsvinkel, idet det ofte sætter andre perspektiver på sagen end man umiddelbart har tænkt over og når det holdes objektivt, så undgår man skyklapper og enkeltsagsvurderinger.

De to journalister til sidst har lidt for meget kaffesnak i debatten. Her synes jeg at nogle journalister trækkes ind i debatten som værende eksperter fremfor at formidle viden, - men det er mere min mening.

En ting i debatten som jeg også lidt savner er at man ofte stilles som 'enten' - 'eller' - og det hele laves sort - hvidt - hvor der ikke eksister gråzoner eller farvenuancer.
Eksempelvis:
jeg tror / tror ikke på klimaændringer
Jeg mener / mener ikke menneske er årsag til klimaændringer
Derfor er jeg for / imod tiltag for at begrænse udledning af drivhusgasser.

Jeg synes ofte man i debatten sættes i bås inden en diskussionen starter og på den baggrund er det ikke interessant at diskutere.

PS: Havde lidt problemer med at lytte til DRs program fra deres hjemmeside, men fandt en mp3 version af programmet til download her: http://podcast.dr.dk/p1/rssfeed/KLIMAOGMILJOE.xml
31-08-2009 12:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Jeg synes at programmet var en positiv oplevelse, ingen tvivl om det. Branners store kreation "Klimadebat.dk" spillede en væsentlig rolle, en stor cadeau til Jeppe.

Den gode Jounalist Irene Mantefeu forekom 100% åben overfor emnet. Det resulterede i at jeg indtalte ca 1 time og 20 minutters interview hvor rigtigt mange faglige problemer for CO2-hypotesen og global warming blev forklaret som det ellers ikke gøres på DR.
Efter interviewet var jeg meget spændt på om Irene Mantefeu virkeligt ville få lov at afspille den slags i DR. En reel fremhævning af HVORFOR global warming har problemer, set fra en skeptiker.
Jeg mener jeg fik ca 8-10 min igennem til lytterne, og det er bestemt noget. Men helt overvejende var det mine udsagn AT jeg var skepisk, HVORNÅR jeg blev skeptisk og HVOR TYND jeg synes at CO2-teorien ikke holder mm. der kom igennem. Men det er HVORFOR vi har brug for hvis det rigtigt skal ændre til noget. Alle ved at skeptikerne er imod og at de er der. Dog kom det igennem at medier havde overset isrekorden på Antarktis 2007, og det er bestemt værd at tage med.

Små skridt, det tager lidt endnu før selv DR rigtigt tør lade udfordringer til global warming blive hørt. Men jeg fornemmer en åbenhed, om ikke andet så fra selve journalisterne. Men der er liiiige et bagland de skal igennem.

Og jeg synes at de efterfølgende kommentatorer der snakkede i lidt mere "bløde" vendinger, nærmest psykologisk forholdte til dette ellers meget naturvidenskabelige emne, at de var ret åbne også.
Sjovt som man i dagens Danmark sovser alting ind i psykologi. Ofte på sin plads, maaaen..

- Det minder mig om sygeplejerske studerende der fast har "billedanalyse" og "videnskabsteorier" på skemaet, no shit. Men læger ægrer sig nu og da over at sygeplejersker ikke kommer ud med rutine i at ligge et bind etc. de bløde værdier er fint, men hvis CO2 ikke opvarmer Jorden, så tror jeg bare vi kan vente lidt med de psykologiske aspekter af skeptiker siden? Eller i hvert fald drosle det lidt ned hvor det hører hjemme?

Dem der planlægger selv programmer om hårde naturvidenskabelige emner 70% psykologiske aspekter, ja, jeg tror fordomsfuldt ikke at de er uddannet på DTU :-) ?

Minder mig om den store danske encyclopædi hvor Niels Bohr overhovedet ikke var nævnt :-) Tjah... 2 verdener...!

- Er jeg lidt for streng? Man skal jo provokere lidt, ik??

Nå, men jeg oplevede slet ikke noget af den vanlige nedværdigende adfærd, det var rart. Thankyou DR.
Redigeret d. 31-08-2009 12:40
31-08-2009 14:14
Morten Riber
★★★★★
(2298)
@Frank

Jeg hørte godt nok også udsendelsen og selvom der var noget positivt var jeg alligevel lidt mellemfornøjet. Jeg savnede præcis det du beskriver, hvorfor. Men det var så åbenbart lavet, men ikke brugt. Jeg synes ikke du er for hård og som du selv også skriver så er journalisternes bagland sikkert præget af den "frosne" politiske situation, og hvad gør man så?
Men tillykke under alle omstændigheder. Det er trods alt ikke en helt ringe begyndelse.

Mvh
Morten
31-08-2009 16:03
Jakob
★★★★★
(9287)
.



Jeg synes, at det er deprimerende, at nogle mennesker arbejder på at hjælpe andre af med de motiverende semidepressioner, som er drivkraften til at gøre verden bedre.

Gad vide, hvor meget fossilt brændsel, vi har tilbage, når den næste istid kommer.

Og gad vide hvilken skeptikerteori, der så vil hjælpe den tids deprimerede til at holde varmen..??

Man kan måske sidde med den sidste svovlstik og varme sig på en historie fra en forfaders dagbog, hvor der står, at CO2 ikke er et problem, så nu skal vi bare nyde livet, som vi plejer....



.
01-09-2009 00:19
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
@Jakob

Selvom vi bør finde andre former for energi end Olie, så er det ikke nogen undskylning for at skræmme verdens befolkning med oversvømmelse, hungersnød, krig, tørke og orkaner og ild osv osv osv. Den køber jeg ikke.

Det hjælper heller ikke at vi i en tid hvor vi skal spare på vores rescourser partout skal pumpe Co2 i undergrunden, bygge højere sokler, muligvis sprøjte stads i atmosfæren for at modvirke en ikke eksisterende fare.

Det hjælper heller ikke at ødelægge videnskaben og iøvrigt lave et kæmpe gigantisk CO2-flop der i mange mange år vil ramme tilbage på dem der tænker grønt idet ingen vil lytte på dem mere.

Der er faktisk andre måder at tackle en overgang til andre energiformer på (!)
Start med at 10 dople forksningen i andre energi former (kold fusion osv.) Så kommer overgangen til ny energiform helt af sig selv uden denne groteske CO2 farce.
01-09-2009 12:08
manse42
★★★☆☆
(633)
Jeg kunne ikke udtrykke det bedre, Frank.
Jeg har udtrykt samme holdning lige siden jeg begyndte at deltage i debatten. Men siden vi nu er stemplede som skeptikere, er vi utroværdige.
Jeg tror ikke Jacob er klar til at forstå implikationerne, siden han mener at en depression er godt for motivationen. Fra en kognitiv forståelse er en depression aldrig et godt udgangspunkt for motivation da depression er selvdestruktiv og suicidal og slet ikke kan være med til at gøre verden et bedre sted.

JFTR jeg var et heldeprimeret CO2-offer.
01-09-2009 20:04
Jakob
★★★★★
(9287)
.



@manse42

Under depressionen i 30'erne begyndte Ford-fabrikkerne at genbruge udtjente biler.
Foruden et samlebånd etablerede de et bånd for afmontage af bildele.
Det er præcist sådanne tiltag, der skal udbygges og blomstre, hvis vi for alvor skal spare energi og undgå at ødelægge jordens resurser.
Men genbrugssystemet, der kunne øge materialekvaliteten blev ikke udbygget og forbedret, tværtimod efter depressionen ophørte det igen....



.




Deltag aktivt i debatten Klimadebat.dk i medierne:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Climate Fake News i medierne er normen229-10-2022 09:20
Medierne og ubegavet journalistik406-02-2015 16:36
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik