Husk mig
▼ Indhold

Klimadebat.dk som handelsplads: Ja eller Nej?


Klimadebat.dk som handelsplads: Ja eller Nej?01-12-2008 14:03
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
Et projekt hvor en mølle fra http://www.gaia-wind.com/cms/pages/da/home.php?lang=DA monteres med en luftradiator som herefter henter energi i luften og levere 8 – 12 Kw som kunne akkumuleres i en dam eller ved nybygning kunne boligen monteres med et sandlager under gulve. Firmaet www.superkol.dk har en lang og betydelig erfaring i de Co2 varmepumper i kølemøbler i varehuse, som er ideel til opstillingen.

Det eneste udestående og eller eneste komponent som ikke umiddelbart er afprøvet er den luftradiator som herefter hænges på møllen. Ned i mindste detalje er funktionen at co2 pumpes rundt i rørføringer den samme som kendes og der hvor energioptagelsen ønskes koger Co2'en og energi optages herved, og damp-boblernes energi øges nu i tryk og varme frembringes: altså selv ved en ny konstruktion af luftradiator vil opstillingen virke.

www.nhsoft.dk kunne selvfølgelig afholde forsøgsomkostninger lade møllen virke i 12 mdr og herefter have nogle præstationsdata osv.

En anden mulighed kunne være at de to firmaer i denne her sammenhæng gaia-vind og superkøl hver laver eller levere deres komponenter til en mulig interesseret som kunne købe denne opstilling i Klimadebattens "rodekasse for nye maskinkonstruktioner" på www.klimadebat.dk herefter kunne ud af et samlet kostpris på måske 100.000.- kr for en mølle med varmepumpe her kunne 5000.- kr på til drift (og udvikling altså Til Branner) af www.klimadebat.dk og hertil kunne 5.000.- akkumuleres i en fond til andre og lignende projekter.
Redigeret d. 01-12-2008 14:04
01-12-2008 17:10
Jakob
★★★★★
(9285)
.




@delphi


Hvis det blandt andet er mig, du forsøger at friste, så lykkes det meget godt. Men heller ikke mere.

Først skal der søges om byggetilladelse, og derefter skal der søges om lov til at opstille en forsøgsmølle, som ikke er typegodkendt.
Hvis det går godt, og der stadig er penge tilbage, så skal det egentlige udviklingsarbejde foregå indenfor den frist, som møllen har tilladelse til at køre som forsøg.
Når man det, så kan man derefter få lov til at bruge ca. 70.000 kr og endnu over et halvt år på at få møllen typegodkendt, så den må opstilles permanent et sted, hvor der kan gives byggetilladelse til dette. Og det er så en ny ansøgning, som evt. kan betyde, at forsøgsmøllen skal pilles ned igen.
Og skal det nogensinde blive rentabelt, så skal den udviklede mølle sættes i produktion og blive et salgshit.


Nej, nej og atter nej, om jeg tør at kaste mig ud i et sådant orgie af uforudsete udgifter og meningsløse administrative forhindringer.
Jeg tror desværre, at du skal have fat i et multinationalt selskab, som har masser af penge (de betaler jo ikke skat i Danmark), hvis du skal finde nogen, som har juridisk- og økonomisk kapacitet til at give dit ellers særdeles spændende projekt den chance, som det fortjener.

Det betyder selvfølgelig nok, at eventuelle patenter ender i USA, men det gør de jo ofte alligevel.
Det mest sandsynlige er nok, at de siger nej, men måske alligevel stjæler idéen og gør den til deres egen. Den slags har der før været ballade om.
Det er ikke optimalt, men det kan dog måske alligevel bidrage væsentligt til klimakampen. Altså under forudsætning af, at patentet ikke erhverves af et olieselskab, som bare lægger det på hylden, fordi det er det mest gavnlige for olieindtægterne...

Jeg tror nok, at regeringen har givet de multinationale selskaber de 2-400.000 kr, som Helge Sander skulle have haft til dig, og du må jo desværre nok søge midlerne, hvor de er, og ikke hvor de måske nærmere burde være.

Din idé om en "rodekasse for nye maskinkonstruktioner" synes jeg umiddelbart måske godt nok om. Men det kan vi jo diskutere nærmere, hvis du rejser det som et egentligt forslag i forum for debat om klimadebat.




.
01-12-2008 18:01
delphiProfilbillede★★★★★
(7581)
@Jakob

Jeg tror nok du overfortolker tiltaget. Men først de firmaer som jeg har kontakt omkring møller de ser nu ikke alle de problemer du ser omkring at opstille møllen når denne er typegodkendt. Jeg får mere information her om.

I og med teknologien hvor man kan pumpe co2 som væske i rørsystemer nu over en årrække har vist at det virker i bla køle- eller fryseopstillinger i bla varehuse og herunder frysehuse, er der nogle nye muligheder bla varmepumper sammen med møller. Problemet var at Co2 var så tørt at de dele som skulle bevæge sig at de ikke kunne dette fordi de ikke blev smurt.

De teknologier som kan bruges når man ikke kan have friktion eller berøring mellem de bevægelige dele er et kontrolleret magnetfelt som både holder motordele og den bevægelige aksel som her se http://www.turbocor.com/products_technology/Xlarge2.html og http://www.turbocor.com/products_technology/specification.html

Tiltaget her: Her på klimadebatten hvor mange argumentere for store investeringer til nulenergihuse og herunder har en fornuftig indstilling til energitiltag, kunne det måske være interessant at sparre 300 – 500.000.- kr når og hvis man ønsker et nulenergihus, hvis alternativet er enten nybebyggelse eller total renovering af det bestående hus. Nu er spørgsmålet herefter om man vil tage udfordringen op og være den første som køber en mølle med varmepumpe og herunder luftradiator.

Det der med patenter og USA det er noget plader i den sammenhæng.
Redigeret d. 01-12-2008 19:15




Deltag aktivt i debatten Klimadebat.dk som handelsplads: Ja eller Nej?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Lille istid på vej - nej!615-08-2020 22:53
Nej! Nu må det fandme holde op1305-12-2008 15:02
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik