Husk mig
▼ Indhold

Klimaet blev ikke nævnt

Klimaet blev ikke nævnt04-01-2026 12:22
Jørgen Petersen
★★★★★
(7319)
Klimaet blev ikke nævnt i hverken kongens eller statsministerens nytårstale.

Det kan kun tages som udtryk for, at dette emne ikke fylder ret meget på den politiske dagsorden længere. Det kan således give et vist håb, om at vi fremover ophører med at bruge vanvittigt store beløb på noget, som vi ingen gavn får af.
04-01-2026 13:32
Euro
★★★★☆
(1706)
Jeg synes at kunne se en tendens til i den offentlige debat, at man interesserer sig mere for spørgsmål om natur, herunder landbrug, rewilding og havmiljø/fiskeri.

Og så kan det være at regeringen er ved at opdage, at deres løsningsmodeller er dårlige. Vi skal ikke løse andre landes energiproblemer. Det er ikke vores regerings opgave.

I øvrigt møder disse jernmarker mere og mere modstand, og jeg tror samtidigt, at de bliver en rigtig dårlig forretning. Koster en kw solcelle 2500kr. inkl alt og holder i 15år, og i snit 1,0 kwt output dagligt som man får betaling for. Så er udgiften 45øre/kwt plus leje af jorden. Et batteri koster 13øre over 15år og så burde man kunne købe el til dagen billige pris på i snit 10øre. Så energien fra en batteri vil være langt billigere end energien fra solceller.

Det er kun forbrugerne der kan tjene penge på at sætte solceller op for at spare på købt el, der er dyrt. Så befri os fra disse jernmarker.
04-01-2026 15:30
Jørgen Petersen
★★★★★
(7319)
Ja interessen for CO2 og klima er som helhed faldet betydeligt.
04-01-2026 16:15
Robert Wagner
★★★★★
(5175)
Euro skrev:
ning. Koster en kw solcelle 2500kr. inkl alt og holder i 15år, .

Holder i 15år? Jeg tror du skal opdatere din viden om solceller...

Kvalitets solceller kommer til at holde 40 år og mere...

https://www.sunpowerglobal.com/uk/why-sunpower/warranty

Live long and prosper.

errare humanum est, in errore perseverare stultum

Hvis det påstås uden evidens, så kan det afvises uden evidens.

Kun uvidende og uforstående nægter fortsat menneskskabte klimaforandringer/global warming.
04-01-2026 18:25
Jørgen Petersen
★★★★★
(7319)
Solceller er absolut ikke egnet for os der bor langt i mod nord, hvor solen står meget lavt en stor del af året.
04-01-2026 20:32
Euro
★★★★☆
(1706)
Robert du får nok ikke solceller der holder produktionen i 40år til 2500kr./kwt inkl. opsætning og tilslutning. I øvrigt er de bedste solceller i dag de billigeste, men holdbarheden er dårligere.

Og så holder batterierne mig bekendt til 10000 ladninger, eller 27år, jeg valgte 15 år lige som solcellen, fordi jeg ikke er sikker på nogen af delene er tidsvarende mere end 15år.

Da vi for 20år siden satte 1MW møller op, kunne man argumentere for, at møllen også ville være i drift i dag 20år senere. Men sandheden er, at det er økonomisk muligt at forbedre økonomien ved, at rive den gamle mølle ned, og låne til en ny 15MW mølle på samme placering.

Det samme gælder andre teknologier som solceller og batterier.
RE: Samfundsskadelig politik04-01-2026 22:01
John Niclasen
★★★★★
(6711)
Jørgen Petersen skrev:
Klimaet blev ikke nævnt i hverken kongens eller statsministerens nytårstale.

Det er et interessant faktum.

Jeg kan ikke finde ud af, om politikerne tror på dette nonsens og klima-hysteri, eller hvorfor de handler, som de gør!?

Meget tyder på, at de lovgivende politikere i virkeligheden ikke tror på det. Skal der blot råbes højt nok, uanset hvor vanvittigt, det er, så vil politikerne reagere på det og danne lovgivning, og uanset hvor samfundsskadelig, det vil være?

De bør stilles til ansvar for deres handlinger, der i nogle tilfælde er så ekstreme og skadelige, at det kan betegnes som landsforræderi.
11-01-2026 23:30
Euro
★★★★☆
(1706)
Politikerne tror på økonomien i deres klimaomstilling...

Først opkræver de skatter fra folk, disse skatter bruger de f.eks. på vindmøller gennem Ørsted.

I virkeligheden HAR borgerne allerede betalt for den energi der kommer ud, men regeringen sælger energien til det dobbelte af hvad den koster, og så lægger de yderligere afgifter på fordi så sparer vi på energien. Men så er vi oppe på at betale noget der ligner 600% af energiens pris, selv om det er os selv der investerede gennem staten til at starte med...

På den måde er det jo klart at MF synes energiomstilling er lige sagen.

Nu tror jeg markedet er ved at være mættet for vindenergi, så snakker man nok ikke så meget om klima, specielt ikke efter at seneste vindprojekt blev midlertidigt opgivet. Man har nok ikke den samme opbakning lige pt.
12-01-2026 06:39
Jørgen Petersen
★★★★★
(7319)
Ja sol og vind har spillet fallit. Det står mere og mere klart for hver dag der går.

Deltag aktivt i debatten Klimaet blev ikke nævnt:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik