| Klimakampens tippingpoint.?20-01-2026 12:44 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Jeg bøvler med nogle uhyggelige tanke, som jeg gerne vil have manet i jorden: Klimakampen handler ikke mere om at forstå klimavidenskaben. Kan vores verden være blevet så svinsk.? Måske er det bare mig, der er langsom, fordi jeg har set på de fremhævede GW-fordele på den nordlige halvkugle som "formildende omstændigheder", der kunne gøre GW mere acceptabel for kortsynede egoister med særinteresser, og derfor var omstilling ikke så påkrævet... så pinligt gennemskueligt, at ingen ordentlige mennesker ville tilslutte sig. Men hvis det faktisk har udviklet sig til en hård kamp om ganske enkelt at lukke så meget CO2 ud som muligt for at øge GW, så er der i mine øjne nok ingen teknisk eller økonomisk VE-diskussion, der kan løse det. Det kan være, at Golfstrømmen stopper showet, og havet æder Danmark, før vi erkender, at det faktisk burde have været en politiopgave at stoppe røveriet allerede på planlægningsstadiet. Men spørgsmålet er så, hvor meget disse uhyggelige tanke har på sig. Hvem kan svare på det.? Jeg har spurgt AI, og svaret var ikke opløftende: Kan du spore en skjult eller synlig strategi om at fremme GW i stedet for blot ikke at ville investere klimavenlig omstilling? |
| 20-01-2026 16:04 | |
| Jørgen Petersen★★★★★ (7634) |
Dommedagsprofeter findes der åbenbart stadig. Vi andre kigger på denne udvikling. Tilknyttet billede: ![]() |
| 20-01-2026 16:04 | |
Dommedagsprofeter findes der åbenbart stadig. Vi andre kigger på denne udvikling. Tilknyttet billede: ![]() |
| 20-01-2026 16:05 | |
| 20-01-2026 16:05 | |
| 20-01-2026 16:07 | |
| RE: Hvem er "vi andre"..?20-01-2026 17:16 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Jørgen Petersen skrev: Er "vi andre" dig og dine lus, eller hvem mere ud over dig selv, kan du nævne, som aktivt fremelsker GW..? |
| 20-01-2026 19:35 | |
Jeg forholder mig til fakta. Dommedagsprofetier kan jeg ikke bruge til noget. |
| 20-01-2026 19:54 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
"Klimakampen handler ikke mere om at forstå klimavidenskaben. Klimakampen handler ikke mere om at finde den billigste energi, som giver den bedste forsyningssikkerhed. Klimakampen er i visse kredse blevet reduceret til noget så grusomt som en grådig kamp om råstoffer. Pakket ind i slibrige løgne udkæmpes krigen allerede strategisk med kemiske våben i form af fossile brændsler. Jo mere kloden varmes op, jo nemmere og billigere bliver det at udvinde råstoffer længere mod nord. Og der vil så blive fundet mere fossilt brændsel, som så igen kan give mere GW og skabe endnu mere fri adgang til de sidste rester råstoffer." Det handler jo stadig meget om energi. Folk som Trump mener jo at de kan modarbejde både VE og nye energiformer som f.eks. LENR fusionsenergi. Og ud fra den devise så er det vigtigt, at have kontrollen over olien for Trump, fordi han er bange for at den falder i hænderne på andre. Men mon ikke vi kan klare os uden olie og rare earth materialer. Niron Magnetics er jo altså startet med deres masseproduktion af kunstige magneter, der er bedre end de ægte. Guld, nikkel og uran som der er i Grønland kan da være rart, men det kan Trump jo blot søge efter hvis han vil betale skat i Grønland. Men i dag kan det vidst ikke svare sig? |
| RE: Hvem gavner stilstanden.?21-01-2026 00:44 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Euro Klimaproblemet er GW. Uden GW, så ville vi "kun" diskutere VE af hensyn til råstoffer, miljø og sundhed. Og har du overvejet, at hver dag, du fumler resultatløst rundt med usikre mirakelløsninger til fremtiden, er en dag til gavn for GW og dermed "det mørke hold" ("Vi andre", som de åbenbart kaldes).? Der er mange, som interesserer sig for energi og teknologi, men kan du huske, at der har været tider, hvor du mente, at nye løsninger blev holdt tilbage af "mørke kræfter".? Det har jeg ikke kendskab til har været tilfældet i dine nævnte eksempler, men hvad nu, hvis det er rigtigt på en anden måde, som får hele udviklingen og omstillingen til at forløbe betydeligt dårligere. Ved du, hvad "Grønne Alibi-arbejdere" er for nogen.? |
| 21-01-2026 08:02 | |
Det er en stor fejl, at anse GW, som et problem. GW har både fordele og ulemper. Skal man danne sig et objektivt billede af udviklingen, så skal man kigge på både det positive og det negative. Problemet er at alarmister altid fremhæver det negative. Her er der et eksempel på det positive. Tilknyttet billede: ![]() |
| RE: Ud med 5. kolonne21-01-2026 11:02 | |
| Jakob★★★★★ (9975) |
Jørgen Petersen skrev: Jeg ved godt, at det nok er for meget forlangt, at du selv skal tænke og føle en samvittighed. Men før jeg igen beder branner om at gøre det for dig, så vil jeg alligevel gerne, at du overvejer, om jeg har en pointe i følgende: Når man er imod at standse den geoengineering, der gør kloden varmere, så er man selvfølgelig også imod den teknologi, som kan hjælpe med det. Det har du med al uønsket tydelighed vist, at du er. Derfor har du absolut intet at gøre i de emner, der handler om dét. Du vil kun være der for at begå hærværk imod udviklingen. 5. kolonne virksomhed. Det gør mig ligeså rasende og alment menneskeligt skuffet, som hvis jeg var håndboldtræner og fik en spiller ind, som ikke kunne andet, end at dominere enhver samtale på holdet ved at være på tværs og fortælle, hvor unødvendigt det er at træne og udvikle teknikken, fordi håndbold er for dyrt og ikke bør spilles, og spillet ikke må vindes. Hvis man går til håndboldtræning med det formål at ødelægge sporten, så må der nok være noget mentalt helt galt, og det må kun være et spørgsmål om tid, før man bliver sat af holdet. Evnen til at føle skam lader du efterhånden til at være fuldstændigt blottet for, så det er nok kun frygt for overmagt, som kan ændre din adfærd. Jeg ved, hvor hårdt en permanent bandlysning kan ramme, så jeg har lovet mig selv aldrig seriøst at anbefale den. Men du kommer tæt på at få mig til at bryde mit løfte. Jeg har da endnu heller aldrig set, at en bruger er kommet igen, efter branner har bandlyst ham. Vi har været der mange gange tidligere, og jeg synes oprigtigt, at du skal lægge stilen om, før din ære i behold kun kan afspejles i røde tal. Og du har stadig ikke svaret på, hvem "vi andre" er. |
| 21-01-2026 12:04 | |
Det er en stor fejl, at anse GW, som et problem. GW har både fordele og ulemper. Skal man danne sig et objektivt billede af udviklingen, så skal man kigge på både det positive og det negative. Problemet er at alarmister altid fremhæver det negative. Går vi tilbage i jordens historie, så har der i lange perioder været markant markant varmere end det er nu. Alene af den grund er der ingen grund til at frygte lidt opvarmning. Her er der et godt eksempel på det positive i GW p. g. a. CO2. Tilknyttet billede: ![]() |
| 21-01-2026 19:32 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
"Der er mange, som interesserer sig for energi og teknologi, men kan du huske, at der har været tider, hvor du mente, at nye løsninger blev holdt tilbage af "mørke kræfter".?" Det mener jeg da stadig! For det første er der et antal opfindere, der decideret er blevet dræbt for at undgå deres opfindelser blev offentligt kendt. For det andet er endnu flere blevet truet på eget og familiens liv. For det tredie, så har man fra øverste sted i ALLE regeringer undladt at bruge midler på investeringer i teknologi som f.eks. LENR fusion, på trods af, at man hele tiden har vidst, at LENR fusion var langt længere fremme end hot fusion. Det samme kunne siges om smr MSR indtil Kina investerede. Og disse investeringer kommer stadig ikke, på trods af at flere firmaer er ved at være produktionsklare. Og de sidste 20år har du ikke set så meget som en artikel i en landsdækkende avis, der rapporterer fra den hvert år afholdte messe for LENR fusionsprodukter. GW er en realitet, men det er IKKE opstået pga. menneskeskabt CO2! |
| 21-01-2026 22:35 | |
Snak snak snak og ingen ting konkret. |
| 21-01-2026 23:05 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Det må du da selv holde øje med, det er ikke det der er min opgave. Jeg oplyser om ny energi fordi folk der gør det, de undertrykkes. Men du kan da søge på Stanley Meier, der opfandt en bil der kunne køre på vand, afslog et tilbud på 1mia dollars for opfindelsen, havde kort tid efter et sært møde med to agenter på en restaurant, hvor det sidste man oplevede var, at han kom løbende ud fra restauranten og råbte noget i stil med, de puttede noget i min suppe, jeg er blevet forgiftet. Hvorefter han døde... Der er en lang række eksempler...sæt dig selv ind i ting i stedet for at forvente andre fortæller dig det. Jeg har deltaget i debatten i mange år, men er blevet forvist fra alle nyhedsmedier, fordi det jeg prædiker er at tage avancen ud af energi. Det er ikke velset i et samfund, hvor illuminati kontrollerer al vores viden fsa 99% af befolkningen, som selv når de ved det accepterer det, fordi de trods alt føler sig som konger i forhold til andre på kloden. For du har vel hørt et udsagn sagt om at de 1% af verdens rigeste ejer mere end 50% af verdens værdier? Hvor langt tror DU man vil gå for at beskytte sine indtægter? |
| 21-01-2026 23:08 | |
Du tror på de mest vanvittige ting |
| 23-01-2026 17:49 | |
| UyezixoJuy☆☆☆☆☆ (2) |
Det, du beskriver, rammer en virkelig uhyggelig og kompleks problemstilling. Det virker som om, klimadebatten på nogle fronter er glidet fra videnskab og nødvendige investeringer til en slags opportunisme, hvor opvarmning ses som en strategisk fordel. Diskussionen om Grønland, nye ressourcer og handel er et eksempel på, hvordan økonomiske og geopolitiske interesser kan overskygge miljøhensyn. Det betyder ikke, at verden nødvendigvis styres af en skjult plan, men at retorikken og prioriteringerne kan få det til at virke som om, at klimakrisen udnyttes frem for løses. Det er en legitim bekymring, som mange deler. |
| 23-01-2026 21:55 | |
Har vi en klimakrisen? Kigger vi på de faktiske forhold så er der ikke noget som peger på en klimakrise. Og det selvom vi har haft global opvarmning i noget der ligner 300 år. Det vil sige siden at den lille istid var på sit koldeste. Tilknyttet billede: ![]() |
| 23-01-2026 21:56 | |
Har vi en klimakrisen? Kigger vi på de faktiske forhold så er der ikke noget som peger på en klimakrise. Og det selvom vi har haft global opvarmning i noget der ligner 300 år. Det vil sige siden at den lille istid var på sit koldeste. Tilknyttet billede: ![]() |
| 23-01-2026 21:56 | |
| 23-01-2026 21:57 | |
| 23-01-2026 21:58 | |
| 24-01-2026 18:46 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jørgen, mht, Stanley Meier, så havde jeg i 14år en del at gøre med USA, og der var en ven broderens bedste ven. Folk vidste ikke at broderen og Stanley lavede bilen sammen, og Stanley fremviste den på landsdækkende news kanal i USA. Men mit spørgsmål var relevant, for at se hvor meget du gemmer dig... For du har vel hørt et udsagn sagt om at de 1% af verdens rigeste ejer mere end 50% af verdens værdier? Hvor langt tror DU man vil gå for at beskytte sine indtægter? Det er vel meget naturligt at man beskytter sin virksomhed mod noget man føler truer den? Så hvor går grænsen for hvad den mest extreme kan finde på? |
| 24-01-2026 21:07 | |
| UyezixoJuy☆☆☆☆☆ (2) |
UyezixoJuy skrev: Det er en god observation. Ofte bliver klimadebatten blandet med økonomiske og geopolitiske interesser, så diskussionen handler mindre om videnskab og løsninger og mere om strategi og profit. Eksempler som Grønland og nye ressourcer viser, hvordan miljøhensyn kan komme i anden række. Det betyder ikke, at der er en skjult plan, men det kan føles, som om krisen udnyttes fremfor tackles, og det er en bekymring, mange kan genkende. |
| 24-01-2026 22:51 | |
Sikke engang nonsens. Problemet er kort fortalt at velstående lande som f.eks. os her i Nordeuropa er godt rustet til at imødegå de udfordringer, som vi uundgåeligt vil møde af både den ene anden slagt. Fattige lande har derimod masser af problemer af både den ene og den anden slags. |
| 25-01-2026 13:31 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
UyezixoJuy, du kan aldrig forvente at videnskaben med det samme er enige om alt, og det er man langt fra om klima spørgsmålet. Og f.eks. var der mange lande der i starten nægtede, at arbejde for renere energi. Det er de fleste begyndt på i dag, ikke nødvendigvis fordi man tror på klima casen, men fordi solenergi kan være superbilligt i et land hvor der er lyst måske 14timer i døgnet, hvor man bruger mest energi på køling. Og det betyder, at man selv ude i landsbyer kan få køle og fryseskabe, uden de er en del af landets ofte mangelfulde elnet, og de kan lade deres telefoner, så de kan tage uddannelse på nettet. Men jo mindre VE man har i forvejen, jo større er fordelen ved at kunne levere VE, så derfor er der mange lande der har øget andelen af VE, men fordi deres samlede energiforbrug er stigende, så er olie og kulforbruget endnu ikke voldsomt påvirket. Men de sidste 25-30år er jordens befolkning steget med 2 mia mennesker, og alle 8 mia mennesker bruger mere energi i dag end dengang. Så vi bruger faktisk meget VE i dag. Men folk bruger VE af helt andre årsager end klimaet, man gør det fordi udviklingen har gjort VE fordelagtigt. Danskerne er ganske enkelt et ubegavet folk, selv om vi er meget selvtilfredse. Først betalte de danske skatteydere for alle vindmøller i Nordsøen, så skabte staten Ørsted for skatteydernes pengen - forstår i, at skatteyderne HAR på dette tidspunkt betalt for outputtet for de næste 25år, FORUD. Men når denne rene energi betalt for i overpriser, sendes i land, så betaler folk ikke alene prisen energien koster at producere, de betaler også fortjeneste til Ørsted, og for et stort apparat der skal administrere deres regninger. Og i sidste ende inkl. transporttab, transport afgifter, regninger, afgifter og moms, så betaler man i nærheden af 600% af den pris man allerede har betalt, man allerede har betalt for at dække udgiften gennem skatten. Dvs. forbrugerne betaler i nærheden af 7 gange møllens pris, hvoraf 75-80% af beløbet ender i statens skattekiste, så de kan sende vores penge til at hjælpe i udlandet. Hvis folk havde valget mellem at betale 54øre som i dag, men at de kunne supplere til 54øre med VE og batterier, eller om de ville købe kul til 35øre. Så ville de fleste godt betale 20øre ekstra for ren energi der skaber danske arbejdspladser. Men når vores regering øger regningen med 500% så er forskellen på 1kr. for stor, og så har folk ikke incitament til at skifte gasfyret ud med en varmepumpe. Og hvis regeringen betalte for udbygningen af elnettet, så man undgik transportafgifter, så ville en kwt måske koste 1kr. og så ville det koste ca. 20øre/km at at køre i elbil, mens varmepumpen ville koste 50% mindre i drift end i dag. Det jeg egentligt prøver at sige er, at havde Danmarks regering troet på klima casen, så havde de nok ikke gjort VE 600% dyrere. Så havde de fjernet ALLE fordyrende led på VE, og måske brugt opkrævede afgifter fra sort energi til, at gøre VE endnu billigere og bedre, og omstilling hurtigere end i dag. Vores regering er gribbe der KUN tænker på penge og arbejdspladser. |
| 25-01-2026 14:09 | |
Regeringen har for længst forstået, at en videre udbygning af sol- og vindenergien er vanvittigt dyrt. Derfor er udbygningen gået i stå. Så enkelt er det. Regeringen kan bare ikke sige dette højt af frygt for vælgernes dom. Også har man jo i årevis fyldt folk med løgn. Det vil bl. a. sige at sol- og vindenergi giver billig energi hos forbrugerne. Nu kan man så ikke lige pludselig sige det modsatte. I Tyskland har man i øvrigt helt de samme problemer. Tilknyttet billede: ![]() |
| 25-01-2026 18:02 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Lige nu her for 30minutter siden, der var prisen på el 2,62kr. på et tidspunkt, hvor 85% af vores el var CO2 fri. Hvis vi antager, at vi betalte for vores VE over skatten, som vi jo på en eller anden måde allerede gør, for staten er jo stadig stor indbetaler til Ørsted, og borgerne så fik den producerede energi gratis i elnettet. Så ville den øjeblikkelige elpris være 15% af de 2,62kr., nemlig knap 40øre inkl. afgifter, forudsat de blev nedsat forholdsmæssigt, hvilket jeg jo godt ved ikke er realistisk. Men ville der være nogen der var imod vind energi på havet, hvis udsigten var at elprisen reduceres til måske 40øre, plus en transportafgift? Problemet er, at vi har en regering der beviser de kan TJENE penge på energiomstilling, og på nuværende måde viser de først kan investere befolkningens penge, og så opkræve 600% flere penge end de allerede har betalt, fordi de er kunder i regeringens cirkus. Forstår du hvad jeg siger? |
| 25-01-2026 19:01 | |
Dine primitive regnestykker hænger ikke sammen. Og havvind er en både dårlig og dyr måde at producere strøm på. Ingen vil således investere i disse havmøller uden et stor statstilskud. |
| 25-01-2026 20:40 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Så udvis dit store overskud og indvie os i hvordan dine mere avancerede regnestykker får tingene til at hænge sammen, kom bare i gang kammerat! Så skal jeg nok kommentere på dem...du har aldrig haft nogen fornuftigt personlig argumentation har du? Hvis alle danskere ønskede mere havvind så koster det ca. 28øre/kwt i gennemsnit, betalt via statens opsætning af havmøller. Og har du mere brug for det på andre tidspunkter så kan staten tilføje et batteri for 14øre/ kwt. Den pris er der ingen der har et problem med, men vores regering fordyrer alting enormt. |
| 25-01-2026 21:07 | |
Det handler ikke om primitive regnestykker. Det handler om at forstå udviklingen. Om at forstå hvad der er store og hvad der er små problemer. Og så lave nogle fornuftige prioriteringer ud fra det. |
| 25-01-2026 21:09 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jørgen, jeg kan se at endnu en gang deltager du i en tabt kamp om territorie, hvor du mister dit land på tabte argumenter, kors hvor er du bare et tåbeligt menneske...haha Du er en større tåbe end jeg troede.... |
| 25-01-2026 21:11 | |
Du forstår ikke hvad jeg snakker om. Dit intellektuelle niveau er alt for lavt. |
| 25-01-2026 21:29 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
Jørgen, jeg kan se at endnu en gang deltager du i en tabt kamp om territorie, hvor du mister dit land på tabte argumenter, kors hvor er du bare et tåbeligt menneske...haha Du er en større tåbe end jeg troede.... |
| 25-01-2026 22:58 | |
Du forstår ikke de store, vigtige og alt afgørende sammenhænge i vores samfund. Det er du desværre ikke den eneste som gør, for der er virkeligt mange tåber, som kun kan forholde sig til ligegyldige bagateller. |
| 25-01-2026 23:23 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
| 26-01-2026 08:23 | |
Du forstår ikke de store, vigtige og alt afgørende sammenhænge i vores samfund. Det er du desværre ikke den eneste som gør, for der er virkeligt mange tåber, som kun kan forholde sig til ligegyldige bagateller. Samtidige er dine primitive beregninger helt ubrugelig og ofte misvissende. De fortæller intet om hvorfor samfundet udvikler sig som det gør. |
| 26-01-2026 09:56 | |
| Euro★★★★☆ (1787) |
| 26-01-2026 10:16 | |
Du forstår ikke de store, vigtige og alt afgørende sammenhænge i vores samfund. Det er du desværre ikke den eneste som gør, for der er virkeligt mange tåber, som kun kan forholde sig til ligegyldige bagateller. Samtidige er dine primitive beregninger helt ubrugelig og ofte misvissende. De fortæller intet om hvorfor samfundet udvikler sig som det gør. Som det ses, så udgør sol og vind fortsat kun en forsvindende lille del af den samlede energiforsyning. Tilknyttet billede: ![]() |