Husk mig
▼ Indhold

Klimakonference


Klimakonference16-05-2008 16:17
Cecil-ie
☆☆☆☆☆
(3)
Hej..
Jeg skal ligesom en hel masse andre til AT-eksamen snart, og har valgt at skrive om global opvarmning ved hjælp af fysik (A) og samfundsfag (C).. Overemnet for alle 3.g'ere er Fremtiden - visioner og forudsigelser. Jeg har derfor valgt til den mundtlige prøve at lægge vægt på den store klimakonference næste år i KBH. I midler tid finder jeg den officielle hjemmeside for denne ubrugelig og har ikke været heldig med at finde oplysniger andre steder.. Så nu prøver jeg her..
Jeg har tænkt mig at opstille tre hovedspørgsmål:
1) Hvad går konferencen ud på? (hvad skal der ske, hvem deltager o.s.v.)
2) Hvorfor har vi brug for en ny klimaaftale?
3) Hvordan vil det/den påvirker samfundet? (primært det danske)
Måske virker svarene indlysende, men jeg skal bygge svarene på et eller andet relevant og ville være fint med flere synsvinkler
I relation til fysikken mangler jeg også noget data (grafer m.m.) til at falsificere CO2-teorien og Henrik Svensmarks teori om kosmisk stråling. Data kunne være for CO2 udledning, temperatur og specielt skydække..
Jeg håber på gode svar..
- Cecilie
16-05-2008 17:01
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Hej Cecil-ie

Jeg tror du kommer til at arbejde på 3 niveauer: Nationalt, EU og Globalt

Forskellige former af CO2
Der eksisterer flere forskellige slags kulstof. Det betyder, at der også findes flere forskellige slags CO2. Man kalder de forskellige former for isotoper. En af de mere kendte isotoper af kulstof er det ustabile og radioaktive kulstof 14. Det bliver blandt andet brugt til at bestemme alderen på arkæologiske fund, men kan også bruges til at undersøge kulstofs kredsløb på Jorden.


I forbindelse med Jordens kredsløb af kulstof er der to stabile kulstofisotoper, som er specielt interessante. Det er kulstof 12 eller 12C som udgør omkring 99% og kulstof 13 eller 13C som udgør den resterende del nemlig 1%. CO2 opfører sig lidt forskelligt, afhængigt af hvilket kulstof det indeholder. For eksempel optager planter 12CO2 lidt hurtigere end 13CO2 når de vokser.


Når planter optager 12CO2 hurtigere end 13CO2, kommer de til at indeholde forholdsvis mere 12C end der er i luften og atmosfæren. Og forholdsvis mindre 13C. Det samme gælder de fossile brændsler, der er dannet af planter eller organismer som har levet af planter. I luften og atmosfæren er der samtidig forholdsvis mindre 12CO2, fordi planterne gennem millioner af år har optaget mere 12CO2. Tilsvarende er der kommet forholdsvis mere 13CO2 i atmosfæren.


I løbet af de sidste 100 år har man imidlertid set et fald i forholdet mellem 13C og 12C i atmosfæren. Der er kommet mere 12C til. Forklaringen er, at der bliver tilført 12C-rigt CO2 fra de fossile brændstoffer. Her er altså et tegn på den øgede mængde CO2 i atmosfæren er et resultat af afbrændingen af fossilt brændsel.
16-05-2008 18:22
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg tror du kommer til at arbejde på 3 niveauer: Nationalt, EU og Globalt

- lyder som en god start; til gengæld forstår jeg slet ikke, hvad Cecil-ie skal bruge den lange udredning vedr. C-isotoper til!??
16-05-2008 20:20
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
til gengæld forstår jeg slet ikke, hvad Cecil-ie skal bruge den lange udredning vedr. C-isotoper til!??

Tja, mig bekendt kommer COP15 til at handle om reduktions af CO2-udslip, her mener jeg det er vigtigt at vide at CO2 ikke bare er CO2, men består af 3 varianter, hvor 13CO2 er den mest almindelige i atmosfæren, men hvor 12CO2 er den lettest omsættelige. Cecil-ie må jo selv vælge hvad hun tager med i sin opgave, blot hun husker at skrive hvilke aspekter hun udlader.
16-05-2008 22:07
Cecil-ie
☆☆☆☆☆
(3)
Tak for svarene..
Jeg forstår heller ikke helt hvad den lange udredning skal gøre godt for.. Når man har fysik og kemi bør man nok vide det, men tak alligevel.. Jeg har desværre kun 10 minutter, så det hele bliver lidt overordnet.. og det er mest samfundsfags delen jeg er usikker på..
16-05-2008 22:42
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg har desværre kun 10 minutter, så det hele bliver lidt overordnet..

- ja, hvis det er den samlede tid, du har afsat til besvarelse af hele opgaven, må jeg da medgive, at du ikke har megen tid at spilde på unødige detaljer (som fx. kulstofisotoper)!

Redigeret d. 16-05-2008 22:43
16-05-2008 22:51
Cecil-ie
☆☆☆☆☆
(3)
Det er desværre Ministeriet der har taget den vanvittige beslutning.. Resten skal være samtale mellem jeg, lærer og censor
17-05-2008 00:10
Kosmos
★★★★★
(5370)
Det er desværre Ministeriet der har taget den vanvittige beslutning..

- da må man (atter) prise sig lykkelig over at have sin (skole)uddannelse la...angt bag sig!
17-05-2008 01:20
Jakob
★★★★★
(9216)
 


Cecil-ie skrev:
Jeg har tænkt mig at opstille tre hovedspørgsmål:
1) Hvad går konferencen ud på? (hvad skal der ske, hvem deltager o.s.v.)
2) Hvorfor har vi brug for en ny klimaaftale?
3) Hvordan vil det/den påvirker samfundet? (primært det danske)


Angående 1 og 2, så vil jeg nok anbefale dig at søge svar hos konferencens værtinde:
http://conniehedegaard.blogs.berlingske.dk/
Hun sagde ja til at påtage sig værtindeskabet, da alle andre tøvede, så man skulle tro, at hun har en god plan.
Der er også ministeriet: http://www.kemin.dk/

3 er nok lidt svær at svare på, før vi ved, hvad de bliver enige om.

Pøj pøj og god arbejdslyst.  



 
17-05-2008 13:47
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
@Cecil-ie

Du kan også prøve her:
http://www.cop15.dk/da
FN's klimakonference kbh 200920-05-2009 01:15
Mariam
☆☆☆☆☆
(10)
Hej alle sammen...

Er der nogen herinde som ved hvilke emner der bliver snakket om eller taget op til klimakonferencen 7-18 dec. ?

Jeg har prøvet at søge efter det, men fik intet svar. Tænke at nogen af jer sikkert vidste det eller kunne henvise mig til det rette sted.

På forhold tak
mvh
Mariam
Redigeret af branner d. 20-05-2009 09:31
RE: FN's klimakonference kbh 200920-05-2009 09:39
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg ved ikke, hvad du konkret søger efter - men kunne dette eller http://en.cop15.dk/news/view+news?newsid=876 ikke sætte dig lidt på sporet??

(Jeg forstår ikke, hvorfor sidstnævnte henvisning ikke lader sig vise som 'shortlink'!??)
RE: FN's klimakonference kbh 200921-05-2009 18:06
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
http://ing.dk/artikel/98786-fn-gruppe-danmark-skal-halvere-co2-udslip-paa-13-aar?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingformiddag

FN-gruppe: Danmark skal halvere CO2-udslip på 13 år




Deltag aktivt i debatten Klimakonference:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Kreativ klimakonference811-01-2021 23:20
NyhederDato
Gymnasium arrangerer klimakonference28-01-2009 16:16
FN's 14. klimakonference løber af stabelen i Polen01-12-2008 20:18
Højprofileret klimakonference i Beverly Hills18-11-2008 07:51
Ambitiøs klimakonference i Odense12-09-2008 09:34
Brundtland åbner klimakonference på Aarhus Universitet26-08-2008 07:10
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik