Husk mig
▼ Indhold

Klimaministeren skal fremlægge Danmarks sygdomsbillede


Klimaministeren skal fremlægge Danmarks sygdomsbillede03-01-2010 15:17
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Nu da COP 15 er overstået, med et pauvert resultat, kan det ærgre en gammel "ny-bekymret" mand som mig.

Hidtil har jeg ikke sat mig synderlig ind i klimaproblematikken. Det er en ret ny interesse, så at sige. Jeg har fundet bøger på biblioteket. Samt læser "sidste nyt fra klimafronten", når der dukker noget op. Og har nu meldt mig som debattør på klimadebat.dk

Jeg har ikke selv gjort noget som helst for klima og miljø. Kan jeg så klandre politikere (verdens ledere) for ikke at gøre nok? Naturligvis ikke.

For sagen er: Vi er alt for magelige. Gider ikke ændre vaner. "Det går jo nok" siger vi. Og forventer at eksperterne nok tager affære. Og finder en eller anden teknologisk løsning.

Og os,der er oppe i årene (jeg er 53). Vi ved med os selv, at vi ikke bliver hårdest ramt. Vi lever i Danmark, hvor klimaforandringerne nok vil være tålelige. Det bliver ikke vores generation,men kommende generationer,det går mest udover. (Havde nær sagt, det overlever vi nok)

Et kendt ansigt fortalte i et tv-program: "Jeg gider da ikke leve spartansk og mindre komfortabelt. Når politikerne ikke selv går forrest. Og selv gør noget for at minimere skaderne".

På en måde viste han netop den "gordiske knude": Vi er alle mistænksomme overfor hinanden. Ingen vil gå forrest (og alene). For tænk, hvis jeg/vi bliver til grin? Og bruger tid og penge på ting der alligevel ikke nytter? Og problemet er måske ikke menneskeskabt? Men en "naturlig" ændring og så videre. Vi kan blive ved at udskyde ubehagelige tanker og beslutninger.

Ikke at handle, er vel også handling?

Derfor er det mit ønske, at klimamisteren går på tv (jævnligt). Holder en tale. En art status over klimaets /verdens sygdomsbillede. Hvordan har "patienten" det i øjeblikket? Er der bedring på vej?

Det kan,samtidig, blive en påmindelse til os alle: Du og jeg, kan gøre NOGET!
Redigeret d. 03-01-2010 15:54
03-01-2010 18:03
Jakob
★★★★★
(9216)
.




Jeg vil i stedet foreslå et klima grand prix til at vise de forskellige landes status:
http://www.klimadebat.dk/forum/internationalt-klima-grand-prix-d7-e1299.php#post_18368

Jeg må indrømme, at jeg er død træt af at høre en Klimaminister bedyre, hvor godt det hele går i Danmark.

Det har været parolen i otte år, at vi er så dygtige i Danmark, og vi bare skal have de andre med.
Jamen lille pralrøv, hvis vi er så gode, hvorfor gør vi så ikke vores eget arbejde færdigt..?!
Vi hører stadig til de lande, som udleder allermest CO2 pr. indbygger..!

Vi praler af vores vindkraft, som bringer os blandt verdens førende indenfor VE.
Men vi har kun ca. 3% vindkraft, og folk er allerede begyndt at skændes, fordi de ikke vil have flere.
Vorherre bevares, en tom opblæst klimaklynkenation uden brusk i næsen..!!

Der hvor jeg kommer fra, kan man kun tale med meget svag røst, hvis man vil have andre med til noget, som man ikke selv vil.
Med mindre da, at man ønsker at blive stemplet som en hykler, som ingen derefter vil tage seriøst.

Hvordan går det, kan vi i det hele taget følge med Brasilien, eller skal vi bede dem om økonomisk hjælp til vores omstilling for at kunne gøre det ligeså hurtigt..?
Det er næsten det eneste, der mangler, for at alle anstændige danskere må grave sig ned eller forlade landet af skam.

Spørgsmålet er efterhånden også om de danskere, som ønsker at leve klimavenligt ikke hellere skal flytte til udlandet.
Bor man længere sydpå, så skal man ikke bruge så meget energi til boligopvarmning, og det vil i sig selv umiddelbart være et stort klimafremskridt i forhold til at fyre op i olie- og kulsorte Danmark.




.
03-01-2010 19:10
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Hvad kan, du og jeg gøre Jacob? Skal vi kræve neonreklamer afskaffet? Skal vi appellere til Politiken (som gerne vil fremstå klimabevidst) at de slukker lys-avisen? Det vil være et signal, der vækker opsigt! Skal vi lave happenings som 350.org?

Har du og andre her, lyst til en månedlig markering på Rådhuspladsen frem til COP 16?
Redigeret d. 03-01-2010 19:11
RE: Undergrundsbevægelsen04-01-2010 13:39
Jakob
★★★★★
(9216)
.



@Kaffka

Jeg har mistet tro på signaler.
Det er nok kun reelt arbejde, der kan løse problemerne.

Måske kan spejdere, FDF og arbejdsløse gøre en forskel.
En arbejdsløs tømrer underviser spejderne i at isolere huse, hvorefter spejderne kører rundt i samlet trop og hjælper værdigt trængende.

Men jeg synes, at det er dybt problematisk, at politikerne ikke har gjort mere for at gøde jorden.
Hvor er de afgiftsjusteringer, som skal sikre billige isoleringsmaterialer til alle..?
De findes ikke. Politiske initativer i den retning har indtil videre først og fremmest været at give tilskud for at få flere folk i arbejde.
Smeden, som godt selv kan isolere lidt i sin sparsomme fritid, han får ikke en rød øre.

Derforuden mener jeg, at vi dårligt nok har vindstrøm nok i systemet endnu til at gøre varmepumper til en særlig god løsning.
Og for minivindmøllernes vedkommende, så er de blevet belagt med fordyrende lovgivning, som begrænser salg og udvalg betydeligt.
Uden mere politisk medvind, så synes jeg, at det er urimeligt meget op ad bakke for den enkelte, som gerne vil gøre noget mere selv.



.
04-01-2010 18:59
Kaffka
★☆☆☆☆
(54)
Jacob.

Du taler med to tunger
Selvfølgelig har du ikke opgivet! Du skriver jo stadig. Det er jo også et "klima-arbejde! Naturligvis ikke så effektiv som det politikerne kan effektuere.

Men jeg erindrer "The Terminator" udtale på en pressekonference i KBH: "al forandring kommer fra folket selv. Derefter følger de politiske beslutninger". (Citeret efter hukommelsen.)

Men netop her kan klimaministerens tale til Nationen om "patientens tilstand" gavne. Det kan være første skridt. Ved regelmæssige påmindelser vil vi ikke længere kunne lukke øjnene. Og forsøge at glemme realiteterne gennem film,kriminalromaner og/eller x-faktor.

Lad os derfor afkræve Klimaministeren en diagnose.

Har i går set på tv, at mandlige postbude efterhånden alle cykler på damecykler. Tænk sig, nu har de i generationer ikke skænket det en tanke, at det er mere sikkert. Indtil et par kvikke hoveder "ser" den enkle løsning.

Jeg tror stadig, der kan findes noget godt indenfor klima-cyklen.
Redigeret d. 04-01-2010 19:22




Deltag aktivt i debatten Klimaministeren skal fremlægge Danmarks sygdomsbillede:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Statsministeren presser Klimaministeren127-11-2021 23:59
Artikler
Klima- og Energiministeriet
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik