Husk mig
▼ Indhold

Klimaneutrol: Kød fra tamkvæg eller kød fra rådyr, dådyr og krondyr ?


Klimaneutrol: Kød fra tamkvæg eller kød fra rådyr, dådyr og krondyr ?04-05-2019 16:49
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg har lidt svært ved at forstå følgende:

I I et naturområde er der en bestand af råvildt, dåvildt og krondyr.
Disse dyr spiser græs, blade og grene. En del af disse dyr bliver skudt og spist. Andre dør og forsvinder.


II. Nu fjerner jeg alle disse dyr og erstatter med tamkvæg som skotsk højlandskvæg. Der bliver skudt nogenlunde det samme antal dyr som i eksempel I

I begge tilfælde tilføres, der ikke foderstoffer.

Spørgsmål
Hvad er forskellen mht. klimabelastningen i eksempel I og II.

Hvad skal dette bruges til ?

Der er behov for at bekæmpe tilgroning i visse naturtyper ved hjælp af husdyr.

Hvis man udsætter hysdyr som overfor, er det klimaneutralt ?


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 04-05-2019 16:51
05-05-2019 09:55
Jakob
★★★★★
(9281)
­



@kfl


Skal jeg gå ind på præmissen, så må sammenligningen nok handle om forskellene på dyrene.
Jeg er ikke meget for at sidestille de vilde med de tamme, blandt andet fordi jeg ikke kan overskue, hvad der sker med biodiversiteten, men lad det nu ligge.
Kvægets klove er måske mere ødelæggende for vegetationen ( hæmmer plantevæksten ) end rådyrenes, og kvæg prutter måske mere metan ( mere drivhusgas ).


Men "kødproduktion for klimaets og sommerfuglenes skyld" må bestemt være et skråplan.
Hvor længe skal naturgenopretningen typisk stå på, før den er afsluttet..?
Er det ikke nærmest en skrue uden ende, så længe 60% af landbrugets gylle fra utallige millioner grise afsættes til naturen omkring..?

Ved du, hvor meget der er forsket i at foretage samme naturgenopretning ved at dyrke fødevarer eller blot ved at høste noget..?




­
05-05-2019 10:50
Jakob
★★★★★
(9281)
­



Jakob skrev:
­
Men "kødproduktion for klimaets og sommerfuglenes skyld" må bestemt være et skråplan.
Hvor længe skal naturgenopretningen typisk stå på, før den er afsluttet..?
Er det ikke nærmest en skrue uden ende, så længe 60% af landbrugets gylle fra utallige millioner grise afsættes til naturen omkring..?

­



Hvis jeg skal være en kold og logisk pessimist, så vil skruen begynde at gå dårligt, når der bliver mangel på Fosfor.
Derefter vil kvælstoftilføslen fra grisene fortsætte med at forurene området, men plantevæksten vil blive reduceret på grund af Fosformangel.

Naturgenopretning ved at indføre Fosformangel.
Vil det overhovedet understøtte den natur, som man ønsker at genoprette..?

Næppe. Et overskud af nitrat vil nærmere ligne den situation, som man nu forsøger at afhjælpe.

Og hvad vil man så gøre..?



­­
05-05-2019 12:34
crankProfilbillede★★★★★
(2455)
Jakob skrev:
­
, blandt andet fordi jeg ikke kan overskue, hvad der sker med biodiversiteten, men lad det nu ligge.
­


Det er en meget dårlig ide. Har du ikke internet?

https://www.ecosia.org/search?q=biodiversitet



.


05-05-2019 21:50
Jakob
★★★★★
(9281)
­


@crank

Jeg tror da, at du er velkommen til at bidrage, hvis du har fundet noget.


Jeg har set min superhelt ( Morten DD Hansen ) på TV, når han vender en kokasse, og jeg jubler med ham, når han finder en møgbille.
Men, som jeg har forstået hovedspørgsmålet, handler det afgrænset kun om klimabelastning, og ved du f.eks. hvad forskellen er på klimabelastningen fra biller fra kokasser og biller fra hjortemøg..?
Det bliver kompliceret at få det hele med.


Hvis man inddrager biodiversitet, så bør man nok også overveje dyrevelfærd.
Der eksisterer en grænse for, hvor hårdt man kan tillade, at udsatte dyr anvendes til jobbet og betragtes som vilde.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/er-vi-villige-til-se-genudsatte-dyr-lide
Udsultede dyr og afgnavne træer i Oostvaardersplassen, et kunstigt skabt vildnis cirka 40 kilometer fra Amsterdam i Holland. Efter den hårde vinter sidste år var mange af de "rewildede" dyr døende, og myndighederne greb ind og skød 90 procent af dem.




­
Redigeret af branner d. 14-05-2019 13:25




Deltag aktivt i debatten Klimaneutrol: Kød fra tamkvæg eller kød fra rådyr, dådyr og krondyr ?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Spis mindre kød2825-09-2022 17:04
Kød, CO2 og methan922-03-2020 08:50
Beskatning af kød1106-12-2015 19:12
NyhederDato
Mindre kød sparer 100 billioner på klimaregningen13-02-2009 06:46
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik