Husk mig
▼ Indhold

Klimanytårsforsætter til 2010


Klimanytårsforsætter til 201030-12-2009 05:35
Jakob
★★★★★
(9213)
.



Har du nogle gode klimanytårsforsætter, som skal gælde for dig år 2010 ..?




.
30-12-2009 15:03
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Jep. Finde ud af hvad jeg skal læse på uni
30-12-2009 16:09
Jakob
★★★★★
(9213)
.




År 2010 vil jeg:


1: Spilde mindre tid på PC, TV og politik

2: Købe og evt. bygge et EL-køretøj

3: Efterisolere yderligere en stor del af boligen

4: Fortsætte arbejdet for at finde de rigtige minivindmøller og solfangere til mit lokale behov og forhåbentlig nå frem til et køb.

5: Fortsætte arbejdet for at finde de rigtige varmepumper til mit behov og forhåbentlig nå frem til et køb.

6: Fortsætte arbejdet for at finde den bedste energilagringsform til mit behov og iværksætte forsøg.

7: Endnu et år undlade at købe nyt tøj og anden luksus ud over underbukser og sokker, så privatforbruget fortsat minimeres.

8: Dyrke mere køkkenhave, så jeg kan få mere økologisk mad uden at blive ruineret.


På et tidspunkt var jeg så sur, at jeg var tæt på at beslutte, at mit liv skulle gøres aldeles uafhængigt af fossilt brændsel.
Men sådan som vores samfund er indrettet, så lader det sig nærmest ikke gøre.
Da vi i Danmark aldrig kan være sikre på, at der udelukkende er grøn strøm i stikkontakten, så kan man ikke bruge EL, hvis man vil være fossilfri.
Og når man ikke kan bruge EL, så går næsten alting i stå.
Man kan ikke modtage post, man kan ikke sende sin selvangivelse, man kan ikke se TV eller bruge telefon, og man kan ikke engang købe frø til sin køkkenhave.
Jeg er dog stadig så fortørnet over, at jeg ikke kan fravælge sort strøm, at jeg vil arbejde meget for, at mit lokale EL-køb bliver reduceret helt ned til nul.
Det skal blive min personlige protest overfor EL-selskaber og politikere, fordi de ikke giver mig mulighed for at købe den rene vare. Så kan de nemlig bare få lov til selv at beholde alt deres lort og undvære mig som kunde og regulerende kapacitet de næste 20-40 år.
Hvis alle landbrug gør sådan, så vil EL-selskaberne miste et EL-salg, som svarer til ca. 25% af samtlige danske husstande.




Link vedr. DK EL-forbrug:
http://www.danskenergi.dk/~/media/Energi_i_tal/Statistik_07_DK_net%20pdf.ashx
30-12-2009 16:15
Jakob
★★★★★
(9213)
.



David Johansen skrev:
Jep. Finde ud af hvad jeg skal læse på uni


Ok, men kan du så ikke i det mindste gøre det iført en tyk trøje, så du kan skrue lidt ned for varmen imens..?


Har du noget konkret i tankerne..?


.
30-12-2009 16:37
David Johansen
★☆☆☆☆
(123)
Ih irriterende klimavenlige nytårsfortsætter?

Jeg lover min første bil bliver relativt miljøvenlig og forhåbentlig kan jeg få fingrene i noget fra better place.
Jeg lover at jeg vil spise mere kængurukød.
Jeg lover at når jeg spiser førnævnte kængurukød så glemmer jeg alt om food miles og leger at min mad ikke har co2 udslip.
Jeg lover at spise mere lokalt sålænge det ikke er drivhus produceret mad.

...
Tjaeh min store passion er miljøproblemstillinger. Lige på det sidste som jo efterhånden er ret tydeligt er det klimaforandringer jeg har fokuseret på. Men generelt så er miljø = my big passion.
Hvad skal jeg så? Ingeniør? Nej det interesserer mig desværre ikke nok. Fysik og matematik, kemi etc. i.e naturvidenskab er noget jeg altid har haft relativt let ved at lære, men det har aldrig interesseret mig synderlig.
Frank du er vistnok ingeniør, har du en salgstale?
hehe.

Så jeg er lidt på dybt vand for jeg ser selv ingeniør som den lette vej til at arbejde med miljø osv.
På det seneste har jeg overvejet at læse Jura eller begynde et studie på CBS. but honestly clueless.
31-12-2009 15:13
Jakob
★★★★★
(9213)
.


@David Johansen


Det er nok sjovere at være designer og have en hel tegnestuefuld ingeniører, som brænder efter at løse de tekniske problemer.
Ofte synes jeg, at ingeniører får lov til at designe for lidt.

Så vidt jeg husker er den ene forfatter til Cradle to Cradle kemiingeniør, og det er heller ikke en dum baggrund.
Den indsigt, som er nødvendig for at kunne genbruge stoffer i en genforædlet form, er ofte af kemisk karakter.

F.eks. hvilken overfladebehandling skal vi give vindmøllerne, når de ikke må ruste, men tårnet alligevel skal være nemt at genbruge, så vi får helt rent jern, når vi smelter det om..?
Eller hvordan kan vi opnå 100% genbrug af blybatterier, så de ikke mere behøver at være et resurse- eller miljøproblem..?
Eller hvordan forbedrer vi elektrolysen..?
Eller hvordan får vi lagret brint, så det fylder mindre..?
Eller hvordan udvikler vi et bedre kølemiddel..?
Eller hvordan genbruger vi affald..?
http://www.klimadebat.dk/forum/industriens-ressourceforbrug-d35-e971.php
osv..


Der er seriøst mange problemer, som kun kan løses med stor indsigt i kemi.
Hvordan det er med dansk pensum, ved jeg ikke. Men jeg kan godt frygte, at det er rigeligt præget af f.eks. Cheminova og sprøjtegifte.


Men hvis Danmark for alvor tager hul på den grønne revolution, så er det nok næsten ligegyldigt, hvad man studerer, for så må det hele komme til at handle om miljø og klimaøkologi.



.




Deltag aktivt i debatten Klimanytårsforsætter til 2010:

Husk mig

▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik