Husk mig
▼ Indhold

Klimaøkologisk køkkenhave



Side 6 af 6<<<456
30-10-2017 12:06
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kjeld Jul skrev:
Ida Auken forpligtede sig i 2012 på Danmarks vegne, at landbruget skulle reducere ammoniak udledningen indtil 2020 med 24%.
Siden 2005 har lanbruget reduceret udledningen med 18%.
Såfremt man skal reducere med 24% vil det koste arbejdspladser i landbruget,man vidste allerede i 2012,at 24% ville være en bombe under landbruget,men den daværende regering lod hånt om embedsmændenes advarsler.



Ja. Og der snakker du hverken om husdyrgødning eller flydende ammoniak til nedfældning; men om den kemisk fremstillede NPK-gødning.



.


30-10-2017 12:12
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Herunder, klassisk gyllespredning.
Tilknyttet billede:

30-10-2017 12:16
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Tidligere fandtes der store tankanlæg for import af flydende ammoniak fra skibe, bla Ny Nitrogen ved Fredericia,det er dette det drejer sig om.
Når landmændene tilfører jorden møg og gylle tilføres der også.ammoniak.
30-10-2017 12:19
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Søren R Nielsen skrev:
Herunder, klassisk gyllespredning.


Rigtigt gættet, Søren. Vi kan jo, hver især, dumpe lidt materiale for at sprede lidt adspredelse, hvis vi ik' ka' li' emnet:





.


30-10-2017 12:21
crankProfilbillede★★★★★
(2453)
Kjeld Jul skrev:
Tidligere fandtes der store tankanlæg for import af flydende ammoniak fra skibe, bla Ny Nitrogen ved Fredericia,det er dette det drejer sig om.
Når landmændene tilfører jorden møg og gylle tilføres der også.ammoniak.



Tak, Kjeld!



.


30-10-2017 12:34
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Søren R Nielsen skrev:
CO2 som vækstfremmer/planteføde, er da det mest økologiske, naturlige man kan forestille sig.
-Det er fuldstændigt naturligt, og helt uden bivirkninger. Selv gylle(grise-tis) og hestepærer er værre.

Du har vist ikke forstået sammenhængen endnu?


Det forbavser mig efterhånden ikke, at du er så forskruet i din tankegang, at du mener, at menneskeskabte CO2 udledninger fra industrien er mere naturlige og økologiske, end at et dyr kaster gødning efter at have spist.


Du har efter min mening intet at gøre i en økologisk tråd med disse holdninger. Du er bare en klimabenægter sinke, der trækker niveauet ned og flere sinker til.





Det ville pynte, hvis du erkender, at dette billede om CO2 koncentration i luften isoleret set er en perfid ulækker løgn fra din side og uden nævneværdig praktisk relevans i danske økologiske køkkenhaver:







­­
30-10-2017 12:52
Søren R NielsenProfilbillede★★★☆☆
(733)
Tak for de pæne ord, Jakob:

"Du har efter min mening intet at gøre i en økologisk tråd med disse holdninger. Du er bare en klimabenægter sinke, der trækker niveauet ned og flere sinker til."

Held og lykke til no100, og Jakob, med jeres økologiske nyttehaver.
-Med den biologiske viden i fremviser, -skal det nok blive en succes...?

Vh. Søren.
30-10-2017 14:43
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Tjaa.. Inspireret af cranks billede, som normalt ville gøre mig sur i masken, men som på vejen tilbage til noget mere relevant for min private klimapolitik måske er det mest egnede, kan jeg jo prøve at spørge no100 og andre om, hvad de mener om menneskegødning, hundelort og kattemøg i køkkenhaven.
Kan det anvendes på en sikker og enkel måde.?


Jeg har f.eks. nogle spande kattemøg stående.
Hvis jeg nu tager en stor urtepotte og fylder 1/3 jord i bunden og 1/3 kattemøg i midten og dækker med 1/3 jord.
Urtepotten stiller jeg i køkkenhaven tæt på planterne, og når jeg vander, så vil der sive vand ned gennem potten og ud gennem hullerne i bunden til jorden under potten.
Det er jo nok kun økologisk gødningssaft, hvis møget er produceret på økologisk mad, men går vi ud fra det, vil det så være en sundhedsmæssig og økologisk forsvarlig metode til gødnings udnyttelsen i køkkenhaven, og hvis nej, hvorfor ikke..?





­
­
30-10-2017 14:56
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Før i tiden,da der kun fandtes toiletter med træk og slip med afløb til kloaker og septiktanke i byerne og hos de mere velhavende godsejere og gårdmænd,gravede alle deres latrinspande med menneske lort ned i køkkenhaven.
Køkkenhaverne bugnede dengang af grøntsager, som blev solgt ved torveboderne.
23-11-2017 02:06
no100
★☆☆☆☆
(102)
Så er det efterår, den vigtigste tidspunkt for køkkenhaven, det er nu der er godt at lager kuldstof i jorde, kuldstoffet er ikke som gas (co2) men som fast stof indbygget i planterester.

Hvordan gør vi det? Vi lægger en måtte af have affald (blade, stængler, flis) dette kaldes fladekompostering.

Det gode ved denne metode er, men binder kvælstof i jordlaget som ellers vilde blive udvasket i vinderens løb, man får hævet muld % i jorden, som giver bedre plantevækst fordi jordlaget bedre kan holde på vand / kvælstof. dyrelivet i jorden forbedres betydeligt, dette gør at der bliver flere luftporer og jord der med nemmere at arbejde med, og til sidst skal det også med at det binder co2 og kvælstof i en årrække.

Det gode er at det co2 der er bundet frigives igen, hovedsageligt når der er planter på marken.

Når man sammenliner plantevækst i drivhus med friland er der et par ting man skal huske, drivhusplanter har minimalt med "jord" og denne jord er teknisk set død, planten har minimalt med plads (bur kyllinger)så hvis det skal blive til noget og med størst profit skal der tilføres masser af lys, varme, kvælstof og vand, i dette kunstige miljø kan man så i visse tilfælde tilføre co2.

At bruge drivhus metoden til at godtgøre der mangler co2 i atmosfæren er alternativ sandhed, eller på dansk, en løgn der er kamufleret.


no100
19-01-2018 22:34
Jakob
★★★★★
(9213)
­




Pyha, hvor det dog stadig hørmer i denne tråd...... jeg må snart se at finde en løsning på alt det møg..





@no100


Her skal du altså bare se den tønde, som jeg søgte så meget efter tidligere, men ikke kunne finde.

Liebigs minimumslov


Mange tak til CBH.



http://www.klimadebat.dk/forum/aarsag-til-stigende-co2-d12-e3361.php#post_65094
Christoffer Bugge Harder skrev:

hvorfor øges mængden af planter ikke i samme takt som vi udsender CO2.
Bugge er biolog. Måske kan han bidrage.


Det gør det ikke pga. Liebigs minimumslov: Det, der afgøre plantevækstens (og altings vækst i det hele taget) maksimale størrelse er ikke den samlede mængde ressourcer, men det knappeste ressource=den begrænsende faktor. Man bruger ofte en gammeldags tønde med staver som analogi: Vandet i tønden kan kun stå så højt, som det laveste bræt tillader - uanset, hvor høje de andre så er. CO2 har kun en gødningseffekt, når CO2 er den begrænsende faktor. Rigtigt mange steder er det lys, temperatur, vand eller næringsstoffer som nitrat/fosfat, der er den afgørende faktor (f.eks er det i en dansk skyggefuld bøgeskov lysmangel, der gør, at skovbunden ofte er meget bar - her gør det nærmest ingen forskel, om man pøser aldrig så meget CO2, nitrat eller vand på).





­
Redigeret af branner d. 26-05-2019 21:22
30-04-2019 22:47
Jakob
★★★★★
(9213)
­



Jakob skrev:
­
Pyha, hvor det dog stadig hørmer i denne tråd...... jeg må snart se at finde en løsning på alt det møg..


­



Ja, tiden går, og nu er det forår et år senere, og jeg kan stadig slet ikke følge med.

Et mini rodzoneanlæg kan måske være løsningen (se nedenstående billede).

Der er monteret et dræn og en hane i bunden, så væske kan aftappes.

Møg i karet og jord ovenpå. Det må kunne blive et udmærket køkkenhavebed.
Eller måske alligevel ikke køkkenhave i fuld udstrækning.
Når katte er involveret i et projekt, så er der næsten altid nogle forhold, som gør det ekstra spændende.
Dette er lige til en gyserfilm:
https://katarakt.dk/toxoplasmose/



­
Tilknyttet billede:


Redigeret d. 30-04-2019 22:49
26-05-2019 09:17
Jakob
★★★★★
(9213)
­


Nu er rodzonen klar til brug.

Det er tilladt at være imponeret over, at det lader sig gøre i dagens Danmark uden tusinde siders EU-direktiver og en masse komplicerede tilskudsordninger.


­
­
Tilknyttet billede:

05-07-2019 18:57
Jakob
★★★★★
(9213)
­



crank skrev:
Jakob skrev:

I Danmark har de mest vestenvind.


Ja, og det skal der nok under alle omstændigheder skabes noget læ for.

Men til alle de bælter, som står tæt i skovlandbruget, bør man måske tage ligeså meget eller mere højde for, hvordan det påvirker lys og varme.
­­



OK, på den måde. Så vil jeg tro, det gælder om at få mest muligt sollys, når det gælder afgrøder, der dyrkes traditionelt i DK. Igen vil vest være at foretrække.

Her i Nordøst Frankrig kan vi få for meget varme midt på dagen. Derfor har vi plantet 2 træer i haven i stik syd. Planterne klarer sig her bedst, hvor træerne beskytter dem imod middagssolen.






­
Se også så fint eftermiddagssolen i Danmark kan skinne helt ind på nordsiden af et øst-vest læbælte.




­
Side 6 af 6<<<456





Deltag aktivt i debatten Klimaøkologisk køkkenhave:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Solcelleintegration i økologisk landbrug217-03-2024 09:00
Økologisk bekæmpelse af kattelopper kun med kam.1703-11-2019 16:54
Klimaøkologisk mad025-07-2016 19:54
Er "Økologisk = sundt" ..?124-04-2013 22:06
Indikatorer på klimaøkologisk bæredygtighed129-05-2011 09:31
Artikler
Per Kølster: Økologi og klima
Inge Røpke: Klimaudfordringen i et økologisk økonomisk perspektiv
Bæredygtighed og økologisk fodaftryk (Bionyt: 500 svar om klima)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik