30-10-2017 12:06 | |
crank★★★★★ (2480) |
Kjeld Jul skrev: Ja. Og der snakker du hverken om husdyrgødning eller flydende ammoniak til nedfældning; men om den kemisk fremstillede NPK-gødning. . ☯ |
30-10-2017 12:12 | |
Søren R Nielsen★★★☆☆ (733) |
Herunder, klassisk gyllespredning.
Tilknyttet billede: |
30-10-2017 12:16 | |
Kjeld Jul★★★★★ (3888) |
Tidligere fandtes der store tankanlæg for import af flydende ammoniak fra skibe, bla Ny Nitrogen ved Fredericia,det er dette det drejer sig om. Når landmændene tilfører jorden møg og gylle tilføres der også.ammoniak. |
30-10-2017 12:19 | |
crank★★★★★ (2480) |
Søren R Nielsen skrev: Rigtigt gættet, Søren. Vi kan jo, hver især, dumpe lidt materiale for at sprede lidt adspredelse, hvis vi ik' ka' li' emnet: . ☯ |
30-10-2017 12:21 | |
crank★★★★★ (2480) |
Kjeld Jul skrev: Tak, Kjeld! . ☯ |
30-10-2017 12:34 | |
Jakob★★★★★ (9678) |
Søren R Nielsen skrev: Det forbavser mig efterhånden ikke, at du er så forskruet i din tankegang, at du mener, at menneskeskabte CO2 udledninger fra industrien er mere naturlige og økologiske, end at et dyr kaster gødning efter at have spist. Du har efter min mening intet at gøre i en økologisk tråd med disse holdninger. Du er bare en klimabenægter sinke, der trækker niveauet ned og flere sinker til. Det ville pynte, hvis du erkender, at dette billede om CO2 koncentration i luften isoleret set er en perfid ulækker løgn fra din side og uden nævneværdig praktisk relevans i danske økologiske køkkenhaver: |
30-10-2017 12:52 | |
Søren R Nielsen★★★☆☆ (733) |
Tak for de pæne ord, Jakob: "Du har efter min mening intet at gøre i en økologisk tråd med disse holdninger. Du er bare en klimabenægter sinke, der trækker niveauet ned og flere sinker til." Held og lykke til no100, og Jakob, med jeres økologiske nyttehaver. -Med den biologiske viden i fremviser, -skal det nok blive en succes...? Vh. Søren. |
30-10-2017 14:43 | |
Jakob★★★★★ (9678) |
Tjaa.. Inspireret af cranks billede, som normalt ville gøre mig sur i masken, men som på vejen tilbage til noget mere relevant for min private klimapolitik måske er det mest egnede, kan jeg jo prøve at spørge no100 og andre om, hvad de mener om menneskegødning, hundelort og kattemøg i køkkenhaven. Kan det anvendes på en sikker og enkel måde.? Jeg har f.eks. nogle spande kattemøg stående. Hvis jeg nu tager en stor urtepotte og fylder 1/3 jord i bunden og 1/3 kattemøg i midten og dækker med 1/3 jord. Urtepotten stiller jeg i køkkenhaven tæt på planterne, og når jeg vander, så vil der sive vand ned gennem potten og ud gennem hullerne i bunden til jorden under potten. Det er jo nok kun økologisk gødningssaft, hvis møget er produceret på økologisk mad, men går vi ud fra det, vil det så være en sundhedsmæssig og økologisk forsvarlig metode til gødnings udnyttelsen i køkkenhaven, og hvis nej, hvorfor ikke..? |
30-10-2017 14:56 | |
Kjeld Jul★★★★★ (3888) |
Før i tiden,da der kun fandtes toiletter med træk og slip med afløb til kloaker og septiktanke i byerne og hos de mere velhavende godsejere og gårdmænd,gravede alle deres latrinspande med menneske lort ned i køkkenhaven. Køkkenhaverne bugnede dengang af grøntsager, som blev solgt ved torveboderne. |
23-11-2017 02:06 | |
no100★☆☆☆☆ (102) |
Så er det efterår, den vigtigste tidspunkt for køkkenhaven, det er nu der er godt at lager kuldstof i jorde, kuldstoffet er ikke som gas (co2) men som fast stof indbygget i planterester. Hvordan gør vi det? Vi lægger en måtte af have affald (blade, stængler, flis) dette kaldes fladekompostering. Det gode ved denne metode er, men binder kvælstof i jordlaget som ellers vilde blive udvasket i vinderens løb, man får hævet muld % i jorden, som giver bedre plantevækst fordi jordlaget bedre kan holde på vand / kvælstof. dyrelivet i jorden forbedres betydeligt, dette gør at der bliver flere luftporer og jord der med nemmere at arbejde med, og til sidst skal det også med at det binder co2 og kvælstof i en årrække. Det gode er at det co2 der er bundet frigives igen, hovedsageligt når der er planter på marken. Når man sammenliner plantevækst i drivhus med friland er der et par ting man skal huske, drivhusplanter har minimalt med "jord" og denne jord er teknisk set død, planten har minimalt med plads (bur kyllinger)så hvis det skal blive til noget og med størst profit skal der tilføres masser af lys, varme, kvælstof og vand, i dette kunstige miljø kan man så i visse tilfælde tilføre co2. At bruge drivhus metoden til at godtgøre der mangler co2 i atmosfæren er alternativ sandhed, eller på dansk, en løgn der er kamufleret. no100 |
19-01-2018 22:34 | |
Jakob★★★★★ (9678) |
Pyha, hvor det dog stadig hørmer i denne tråd...... jeg må snart se at finde en løsning på alt det møg.. @no100 Her skal du altså bare se den tønde, som jeg søgte så meget efter tidligere, men ikke kunne finde. Liebigs minimumslov Mange tak til CBH. http://www.klimadebat.dk/forum/aarsag-til-stigende-co2-d12-e3361.php#post_65094 Christoffer Bugge Harder skrev:hvorfor øges mængden af planter ikke i samme takt som vi udsender CO2. Redigeret af branner d. 26-05-2019 21:22 |
30-04-2019 22:47 | |
Jakob★★★★★ (9678) |
Jakob skrev: Ja, tiden går, og nu er det forår et år senere, og jeg kan stadig slet ikke følge med. Et mini rodzoneanlæg kan måske være løsningen (se nedenstående billede). Der er monteret et dræn og en hane i bunden, så væske kan aftappes. Møg i karet og jord ovenpå. Det må kunne blive et udmærket køkkenhavebed. Eller måske alligevel ikke køkkenhave i fuld udstrækning. Når katte er involveret i et projekt, så er der næsten altid nogle forhold, som gør det ekstra spændende. Dette er lige til en gyserfilm: https://katarakt.dk/toxoplasmose/ Tilknyttet billede: Redigeret d. 30-04-2019 22:49 |
26-05-2019 09:17 | |
Jakob★★★★★ (9678) |
Nu er rodzonen klar til brug. Det er tilladt at være imponeret over, at det lader sig gøre i dagens Danmark uden tusinde siders EU-direktiver og en masse komplicerede tilskudsordninger. Tilknyttet billede: |
05-07-2019 18:57 | |
Jakob★★★★★ (9678) |
crank skrev:Jakob skrev: Se også så fint eftermiddagssolen i Danmark kan skinne helt ind på nordsiden af et øst-vest læbælte. |
Debatter | Svar | Seneste indlæg |
Solcelleintegration i økologisk landbrug | 12 | 09-12-2024 08:08 |
Økologisk bæredygtige græsplæner, ja tak. | 1 | 25-05-2024 15:23 |
Økologisk bekæmpelse af kattelopper kun med kam. | 17 | 03-11-2019 16:54 |
Klimaøkologisk mad | 0 | 25-07-2016 19:54 |
Er "Økologisk = sundt" ..? | 1 | 24-04-2013 22:06 |
Artikler |
Per Kølster: Økologi og klima |
Inge Røpke: Klimaudfordringen i et økologisk økonomisk perspektiv |
Bæredygtighed og økologisk fodaftryk (Bionyt: 500 svar om klima) |