Husk mig
▼ Indhold

Klimarealister: Myten om europæisk tørke ved Eyvind Dekaa


Klimarealister: Myten om europæisk tørke ved Eyvind Dekaa18-07-2020 13:08
kfl
★★★★★
(2167)
Klimarealister: Myten om europæisk tørke ved Eyvind Dekaa
Eyvind DeKaa(ED), der er medlem af Klimarealisternes bestyrelse, har gengivet en artikel fra "NoTrickZone" med følgende konklusion:

Det hævdes ofte, at den globale opvarmning har medført forøget tørke, bl.a. i Europa. Klimaforandringer er jo normalt altid til det værre.

Nu har forskere i et nyt studie påvist, at der ikke er tale om hverken mere eller mindre tørke i Europa i perioden 1850 – 2018. Der er store udsving fra år til år, både lokalt og i hele området, men ikke nogen statistisk udvikling over længere tid.

Den danske varme og tørre sommer i 2018 blev udlagt som "bevis" på klimaforandringer, og den gang blev det spået, at sådan ville det blive i de kommende år. Hvis man kigger ud af vinduet i disse dage, må det vist konkluderes, at der ikke er meget "klimaforandringer" at se.


Påstanden er baseret på

Long‐term variability and trends in meteorological droughts in Western Europe (1851–2018)

Analysen bygger på anvendelse af SPI dvs. Standard Precipitation Index i forbindelse med en gennemsnits betragtninger.

Det er en overraskende konklusion, idet European Environment Agency har udarbejdet en analyse af middelnedbøren 1960-2015 for Europa, der netop påviser trend i nedbøren.

Deres konklusioner:

Key messages

Annual precipitation since 1960 shows an increasing trend of up to 70 mm per decade in north-eastern and north-western Europe, and a decrease of up to 90 mm per decade in some parts of southern Europe. At mid-latitudes no significant changes in annual precipitation have been observed. Mean summer precipitation has significantly decreased by up to 20 mm per decade in most of southern Europe, while significant increases of up to 18 mm per decade have been recorded in parts of northern Europe.

Projected changes in precipitation vary substantially across regions and seasons. Annual precipitation is generally projected to increase in northern Europe and to decrease in southern Europe. The projected decrease in southern Europe is strongest in the summer.


Trends in annual and summer precipitation across Europe between 1960 and 2015

Der står, at der har være en signifikant udvikling i nedbøren. I Nord Europa mere nedbør, i Syd Europa mindre nedbør. Det strider mod hvad ED's resume siger.

Problemet for mig er at forstå, hvorfor man tilsyneladende kommer til forskellige konklusioner. Det kan være den analyse ED referer til ikke har de Syd Europæiske lande med fuld vægt og hovedvægt ligger på Mellem Europa. Det kan også være, at jeg ikke fuldt ud forstår Standardized Precipitation Index (SPI) og sammenhæng til nedbøren.

Det må jeg bore lidt mere i. Andre må gerne bidrag til forståelsen.

NB
Eyvind Dekaa har en lang og gloværdi fortid som skolelærer, forsorgspædagog, havnearbejder, jernbinder, bryggeriarbejder, buschauffør, globetrotter og videodokumentarist m.m.m., Nuværende folkepensionist!

Det er beundringsværdigt, at han med den meget brede baggrund, kaster sig ud i at formidle klimaanalyser. Det er en udfordring.


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 18-07-2020 13:10
18-07-2020 15:11
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
Summary Observational records from 1950 onwards and climate projections for the 21st century provide evidence that droughts are a recurrent climate feature in large parts of Europe, especially in the Mediterranean, but also in western, south-eastern and central Europe. Trends over the past 60 years show an increasing frequency, duration and intensity of droughts in these regions, while a negative trend has been observed in north-eastern Europe. With a changing climate, this tendency is likely to be reinforced during the 21st century, affecting a wide range of socioeconomic sectors.


https://www.researchgate.net/publication/295478875_Meteorological_Droughts_in_Europe_Events_and_Impacts_-_Past_Trends_and_Future_Projections
18-07-2020 15:20
Peter Villadsen
★★★★★
(2682)
En enkelt undersøgelse for vest Europa, kan jo ikke fortælle noget om tørke udviklingen i hele Europa.
Det er kun notrickzone, der kan finde på at konkludere sådan.
"Klimarealisterne" er kendt for at viderebringe junk news.
Ejvind Dekaa er som Ulrike Pielmeier med flere andre "Klimarealisterne" utroværdige kilder til oplysninger.
Redigeret d. 18-07-2020 15:23
18-07-2020 16:37
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Overordnet set er der ikke tvivl om, at AGW p.g.a. CO2 giver en grønnere og mere frodig klode som vist nedenfor.

Tilsvarende er der heller ikke tvivl om, at i den udstrækning der sker global opvarmning, så vi klimazonerne langsomt forskyde sig ud i mod polerne. Det betyder således, at det nordlige ørkenbælte (som nu befinder sig over Sahara m. m.) vil blive forskudt lidt i mod nord. Det vil antageligvis give mere tørk i Sydeuropa, og det specielt om sommeren. Dette burde ikke kunne overraske nogen.
Tilknyttet billede:

20-07-2020 07:03
Jesper Ostergard
☆☆☆☆☆
(4)
En enkelt undersøgelse for vest Europa, kan jo ikke fortælle noget om tørke udviklingen i hele Europa.
RE: Klimarealister: Myten om europæisk tørke ved Eyvind Dekaa - fortsat20-07-2020 20:45
kfl
★★★★★
(2167)
Klimarealister: Myten om europæisk tørke ved Eyvind Dekaa - fortsat
Det er for mig et mysterium, at artiklen Long‐term variability and trends in meteorological droughts in Western Europe (1851–2018) , der er produceret af Royal Meteorological Society(RMETS) når frem til, at der ikke er nogen signifikante ændringer nedbøren i Vest Europa baseret på SPI. I den forbindelse må man huske på, at RMETS har en 170 årig historie. Derfor burde de viste resultater være dobbelt chekket igen og igen. Og holdbare.

I princippet burde en analyse på SPI og en trendanalyse give samme resultater. Dette betyder, at analysen fra Heavy precipitation in Europe og den her omtale analyse skulle give samme resultater, hvad de ikke gør.

Hvis man kun har interesse i at undersøge udsvingene i forhold til normalnedbøren, kan man have fjernet trenden i nedbøren, men jeg ved det ikke, idet jeg ikke har adgang til selv artiklen.

Min forklaring på resultatet af analyser ligger i, at det primært er stationer fra mellem Europa, der indgår i analysen. Hvis man havde langt vægten på stationer fra Syd-Spanien, Syd-Italien, Tyrkiet og Skandinavien have svaret været anderledes.

Dette fremgår af følgende analyse

Mean precipitation: Trends in annual and summer precipitation across Europe between 1960 and 2015

Der er en reduktionen af den årlige nedbør mellem 1996 og 2015 i Spanien, i Syd-Frankrig ,i Tyrkiet og en forøget nedbøren i Skandinavien, Island og Skotland.

Jeg vil tillade mig at kalde analysen fra METS for misvisende eller meget snæver i sin konklusion.

Klimarealisterne hævder, at de arbejder på et videnskabeligt grundlag, men tilsyneladende har de ikke grundlaget i orden.
Redigeret d. 20-07-2020 20:47
26-08-2020 11:17
kfl
★★★★★
(2167)
Jeg fik ikke linket til en af den centrale graf i artiklen fra "NoTrickZone"

Alarmist Claims Of Increasing European Drought Are A Myth, New Scientific Findings Show




Redigeret d. 26-08-2020 11:24
26-08-2020 12:08
Kosmos
★★★★★
(5371)
Jeg vil tillade mig at kalde analysen fra METS for misvisende eller meget snæver i sin konklusion

-nå...men hvorfor skriver du så ikke til dem og påtaler deres sjusk?? Dér er du vel ikke sortlistet - endnu da!?
28-08-2020 12:23
kfl
★★★★★
(2167)
Hej Kosmos

Jeg er lige midt i at studere tørke/nedbør/SPI og hakker videre i håb om,at jeg finder den røde tråd.

Ovenstående figur er vanskelig at vurdere, idet jeg ikke kender til udsagn/undersøgelser, der indikerer, hvorledes den ser ud under AGW . Der mangler både en nulhypotese og en alternativ hypotese.

Min påstand er/kan være , at hvis man beregner overstående graf for et større område, ja vil man aldrig se nogen udvikling. Hvis det er tørt et sted, så regner det nok et andet sted.

De omtalte grafer kan i den sammenhæng de er vist opfattes som et stråmands argument.

"Se her der er ingen udvikling tørke, som I påstår. Derfor er AGW falsificeret."
Torshavn - nedbør - SPI - Copernicus - EPO - Bravo28-08-2020 13:03
kfl
★★★★★
(2167)
Her er et eksempel på, hvad jeg arbejder med, nemlig nedbøren i f.eks Torshavn:




Graf over SPI for perioden 1971-2019. Jeg er i tvivl om hvordan den tolkes.Det kunne se ud som om,at tørken dsv rød farve - ikke er så dominerede i de sidste 20 år




Graf over nedbør og SPI-indexet. Der ingen trend i nedbøren eller i SPI, men begge er skævt fordelt.



SPI kan beregnes på flere måder. Her beregnet empirisk - prøver gamma fordeling på et tidspunkt.

Er der nogen synspunkt på tolkning af disse grafer.

Data er hentet fra

EPO:European Drought Observatory Service tools

EPO er en del af Copernicus Europe's eyes on Earth

Copernicus is the European Union's Earth Observation Programme, looking at our planet and its environment for the ultimate benefit of all European citizens. It offers information services based on satellite Earth Observation and in situ (non-space) data.

The Programme is coordinated and managed by the European Commission. It is implemented in partnership with the Member States, the European Space Agency (ESA), the European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF), EU Agencies and Mercator Océan.

Vast amounts of global data from satellites and from ground-based, airborne and seaborne measurement systems are being used to provide information to help service providers, public authorities and other international organisations improve the quality of life for the citizens of Europe. The information services provided are freely and openly accessible to its users.


Jeg har kun kendt til denne side i en uge, men Bravo EU.. Vi kan også.
Redigeret d. 28-08-2020 13:18
28-08-2020 15:54
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Så længe denne klode får et større og større plantedækket areal, så er der ingen grund til at tale om mere tørke.




Deltag aktivt i debatten Klimarealister: Myten om europæisk tørke ved Eyvind Dekaa:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
De norske klimarealister og varmepausen9904-02-2021 18:54
Klimarealister Netværk ?2509-01-2021 16:55
Klimarealister, arkæologi og the Heartland Institute2503-01-2021 21:47
De norske klimarealister forståelse af drivhusgasser eller mangel på3025-12-2020 14:16
De norske klimarealister forståelse af drivhusgasser eller mangel på samme4924-12-2020 16:32
Artikler
Tørke
10 spørgsmål til Eyvind Vesselbo (V)
NyhederDato
Tilbagevendende tørke truer Texas23-05-2011 09:58
Amazon-tørke frigiver flere milliarder ton CO208-02-2011 16:08
Jorden vil blive hårdt ramt af tørke20-10-2010 10:31
Europæisk enighed om standard for elbiler23-04-2009 12:02
Smeltende gletsjere flytter europæisk grænse26-03-2009 08:32
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik