Husk mig
▼ Indhold

Klimasensivitet - konstant i tid?


Klimasensivitet - konstant i tid?19-09-2013 15:37
SRJ
★★★☆☆
(462)
I alle diskussioner om klimasensiviteten virker det som at den altid opfattes som helt konstant værdi, som kan udregnes og voila, så ved vi hvor meget temperaturen vil stige for en fordobling af CO2.
Mange studier bestemmer klimasensiviteten ved at analysere paleoklimatiske data, men implicit i det er vel at klimasensiviteten er den samme over adskillige tusinde år.
Det synes jeg ikke er plausibelt. At et kaotisk system som klimaet skulle have en hel fast sensivitet overfor CO2, over tusindvis af år.

Så denne tråd er dedikeret til en diskussion af dette. Del gerne links til peer revied artikler der diskuterer dette - hvis de da findes. Jeg håber på at blive oplyst.


------------------------------------------------------

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.
20-09-2013 07:24
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Klimasensiviteten er en modelværdi. Den forudsætter at klimaet har en nulværdi, som udgangs position for beregningerne. Som nul værdi kunne man bruge afslutningen på istid. Hvis modelen var rigtig så ville den stoppe temperaturstigningen ved en mellemistid. Noget sådan er der ingen modeller der kan klare.
20-09-2013 11:08
Peter Mogensen
★★★★☆
(1397)
Jeg er ganske enig i at opmærksomheden omkring "klimasensitiviteten" efterhånden har taget proportioner, der giver et forkert indtryk af hvad det faktisk er. Det fremstilles jo efterhånden som om det er en slags naturkonstant ala lysets hastighed.
21-09-2013 11:42
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
Man skal ikke koncentrere sig udelukkende om størrelsen "den globale gennemsnitstemperatur";men burde langt mere undersøge og forstå,hvad der passerer regionalt og hvordan temperaturerne udvikler sig på et bestemt sted.
21-09-2013 20:49
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Kjeld Jul skrev:
Man skal ikke koncentrere sig udelukkende om størrelsen "den globale gennemsnitstemperatur"; men burde langt mere undersøge og forstå,hvad der passerer regionalt og hvordan temperaturerne udvikler sig på et bestemt sted.


Svaret er så at ved stigende temperatur så flytter stormene imod polerne. Og særligt Vesteuropa vil blive opvarmet. Hvis dette ikke er nogen katastrofe så dur denne forklaring ikke.






Deltag aktivt i debatten Klimasensivitet - konstant i tid?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Er vandfordampningen fra marken konstant..?012-08-2008 10:28
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik