Husk mig
▼ Indhold

Klodens varmeste år


Klodens varmeste år27-01-2016 10:07
kfl
★★★★★
(2167)
DMI:Enighed og sikkerhed om 2015 som klodens varmeste år


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
27-01-2016 10:34
John Niclasen
★★★★★
(6196)
Det er jo en fantastisk nyhed, hvis det er sandt!

Det meste af tiden siden afslutningen af sidste glaciale periode (sidste istid) har været varmere end nu, både på den nordlige og sydlige halvkugle. Og vi ved, kulde medfører elendighed og død.

Flg. grafer er dannet på baggrund af data fra målinger med termometre ned gennem borehullerne ved iskerneboringer i Grønland og i Antarktis.
Tilknyttet billede:

27-01-2016 11:04
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen

DMI taler om "klodens varmeste år".

Du taler om to lokale iskerne boringer og bruger det som et argument for, at 2015 ikke er det varmeste år i nyere tid !
27-01-2016 11:16
John Niclasen
★★★★★
(6196)
Jeg må nu gå ud fra, at du slet ingen interesse har i at lytte til eksperter på området. Jeg har henvist dig til en ekspert på området tidligere i den anden tråd, og jeg gentager her:

Jørgen Peder Steffensen
How can I talk about global climate based on a curve like this made from Greenland? I mean, come on! Give me a break! It is only a rod of ice, 10 cm in diameter, and basically it tells me, what the climate was at that exact spot, and nothing else. What about a hundred kilometres away? Ah, it's ice. It's probably the same.

Well, we have ice cores covering - some southern Greenland cores, some central Greenland cores, and some northern Greenland cores. And we line them up, and they tell the same story. So we are sure, that the whole island of Greenland is involved in these climatic changes.

What about Europe? What about the rest?

Well, this curve is mimicked by stalagmites in China! This curve is mimicked by corals in the Bahamas! So the Greenland icecore record is the most highly resolved reference to any geophysical/geological evidence, we have on climate change all over the northern hemisphere.

En forklaring kunne selvfølgelig være, at du ikke forstår engelsk, og så er du undskyldt. Måske du så kan få nogen til at oversætte for dig?
27-01-2016 12:20
Kosmos
★★★★★
(5369)
Det er jo en fantastisk nyhed, hvis det er sandt!

- jeg har tilskrevet DMI/Martin Stendel sålydende (lidt kondenseret):

"Ville det ikke have været passende, (kort) at omtale:

1. Satellitmålingerne

2. At 2015 er et El Nino-år


Om ikke andet med det formål, at eventuelle ubefæstede sjæle blandt læserne ikke skal forfalde til at sammenblande vejr med klima!?
"

Svaret lyder:

"...vi har opdelt nyheden i flere dele, og det du har spurgt efter, vil blive behandlet i de kommende artikler, som offentliggøres i løbet af denne og i kommende uge".

Ganske opmuntrende, synes man i grunden.
27-01-2016 12:24
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen

Jeg har været ind over iskerneboringer og tidligere har jeg også hørt Jørgen Peder Steffensen foredrag. Jeg vil lytte til hans foredrag endnu en gang og undersøge om jeg har misforstået noget. Kommer tilbage senere !
27-01-2016 12:45
John Niclasen
★★★★★
(6196)
"...vi har opdelt nyheden i flere dele, og det du har spurgt efter, vil blive behandlet i de kommende artikler, som offentliggøres i løbet af denne og i kommende uge".

Ganske opmuntrende, synes man i grunden.

Mon der er noget taktik i denne forsinkelse af information?

Mon det får eksponering, når resten kommer?
27-01-2016 12:52
Kosmos
★★★★★
(5369)
Mon det får eksponering, når resten kommer?

- skal vi ikke anmode kfl om (på gruppens vegne) at følge sagens udvikling behørigt op?
27-01-2016 13:53
kfl
★★★★★
(2167)
Kære John Niclasen


kfl skrev:
Kære John Niclasen

Jeg har været ind over iskerneboringer og tidligere har jeg også hørt Jørgen Peder Steffensen foredrag. Jeg vil lytte til hans foredrag endnu en gang og undersøge om jeg har misforstået noget. Kommer tilbage senere !


Jeg har nu set den 4 videoer igennem igen. De er ganske spændende, men jeg har svært ved at se, de på nogen måde anfægter, at 2015 er det varmest år i perioden 1880-2015. Du kan måske forklare nærmere. Der for at John Niclasens grafer ikke relevant i denne sammenhæng.

Spørgsmålet om man kan tage Jørgen Pedersen Stephens video som et udtryk for en homogen temperaturudvikling for hele Jorden på en gang. Jeg tvivle, men har ikke viden nok til at afgøre dette.

Jeg bemærkede et sted, hvor Jørgen Peder Stephsen siger noget i retning af "at jordens klima er påvirkelig af meget små ændringer i indstråling og ændringer i CO2."


KFL
Vær skeptisk over for skeptikerne.... Det er der grund til.
Redigeret d. 27-01-2016 13:55
27-01-2016 14:31
John Niclasen
★★★★★
(6196)
kfl skrev:
Jeg har nu set den 4 videoer igennem igen. De er ganske spændende, men jeg har svært ved at se, de på nogen måde anfægter, at 2015 er det varmest år i perioden 1880-2015.

Jamen det er jo glimrende så, virkelig en god nyhed, hvis det er sandt. Kulde fører til elendighed og død.

Du kan måske forklare nærmere. Der for at John Niclasens grafer ikke relevant i denne sammenhæng.

Ja, hvis man kun vil se et lille hjørne af det store billede, så bør man beholde skyklapperne på.

Spørgsmålet om man kan tage Jørgen Pedersen Stephens video som et udtryk for en homogen temperaturudvikling for hele Jorden på en gang. Jeg tvivle, men har ikke viden nok til at afgøre dette.

Du erkender, at du ikke har viden nok, og alligevel tvivler du på en ekspert, der har arbejdet med det mere end et halvt liv. Det er en sund videnskabelig indgangsvinkel. Jeg ville så sætte mig mere ind i problematikken, før jeg udtrykte mig videre om emnet. Man kommer jo nemt til at sige noget forkert.

Jeg bemærkede et sted, hvor Jørgen Peder Stephsen siger noget i retning af "at jordens klima er påvirkelig af meget små ændringer i indstråling og ændringer i CO2."

Ok, hvis du ser CO2 som et problem, må jeg så ikke anbefale dig at gøre noget ved udledningen af CO2 de steder, hvor der udledes mest. I Kina udleder man mere CO2 per indbygger, end vi gør i Europa. Det har man gjort i Kina i flere år nu, siden de overhalede os i udledning af CO2 per indbygger. Kina er desuden det sted på Jorden, hvor der udledes mest CO2 per areal. Det er i Kina, at koncentrationen af udledning af CO2 er størst i Verden.

Hvorfor ikke virkelig gøre noget for kampen mod CO2 ved at tage til Kina og demonstrere og på anden måde få dem til at stoppe udledningen af CO2? Du kan også fokusere på Indien, hvor man også bygger kulkraftværker i stor stil i disse år, fordi man vil give elektricitet til de resterende 250 mio. indere, der er uden elektricitet.

Det er spildte kræfter, når du fører kampen mod CO2 her i Danmark og EU. Vi har haft stagnerede og faldende udledninger af CO2 i årevis.
Redigeret d. 27-01-2016 15:16




Deltag aktivt i debatten Klodens varmeste år:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Det tørreste og varmeste år i Californien nogensinde210-11-2021 00:08
2014 varmeste år globalt set228-07-2014 15:42
DMI: 2012 på vej mod niende-varmeste år1106-12-2012 23:15
NASA: 2010 var det varmeste år nogensinde målt9111-03-2011 00:40
NyhederDato
FN: 2010 blandt de tre varmeste år04-12-2010 13:23
Varmeste marts nogensinde19-04-2010 06:16
Varmeste sommer i det vestlige Australien03-03-2010 06:16
Varmeste februar nogensinde i Hong Kong04-03-2009 06:00
Varmeste efterår nogensinde i Arktis24-10-2008 13:38
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik