Husk mig
▼ Indhold

Konkret emne i SRP om "Den politiske debat om klima"


Konkret emne i SRP om "Den politiske debat om klima"09-12-2019 22:42
123klima
☆☆☆☆☆
(1)
Hej

Jeg har fundet et emne som jeg godt vil skrive om til SRP, men jeg skal have gjort det mere konkret. Det emne som jeg har valgt at beskæftige mig med er "Den politiske debat om klima", omkring hvordan klima bliver italesat.
Jeg skriver i samfundsfag som det ene fag og enten dansk eller mediefag som det anede.
Håber at I kan hjælpe mig med at få det gjort mere konkret, og så jeg kan få inputs til, hvad jeg kan bruge enten dansk eller mediefag i den sammenhæng.

Tak på forhånd
10-12-2019 08:02
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ 123klima

For at kunne skrive noget fornuftigt omkring emnet: Den politiske debat om klima, så skal man forstå de vigtigste af de bagvedliggende mekanismer.

Efter at fulgt denne debat i mange år kan jeg sige, at mange såkaldte klimaforskere og IPCC laver og fremsætter mange rapporter og analyser med et klart alarmistisk budskab. Det gør de primært af karriere og bevillingsmæssige årsager. Hermed menes, at alarmistiske rapporter er gode til at sikre nye bevillinger. På såvel universiteterne som hos IPCC er man dybt afhængige af at der løbende kommer nye bevillinger. Uden disse bevillinger kan man intet udrettet. Til sikring af sådanne nye bevillinger er alarmistiske rapporter klart det bedste middel.

Disse rapporter og analyser videregives til medierne, som ukritisk bringer de alarmistiske budskaber, da katastrofer m. m. er et godt middel til at tiltrække seere, lyttere og læsere. Krig, katastrofer og konflikter sælger som bekendt godt i medieverdenen. Gode nyheder sælger derimod ikke godt i medieverdenen.

Her efter er der så mange politikere som udnytter situationen i deres evige jagt på stemmer. Disse politikkere er så med til at sikre nye bevillinger til de alarmistiske forskere og IPCC. Sådan køre det desværre i ring.

Derfor er vi endt i den absurde situation, at CO2- og klimaproblemet bliver omtalt som et enort stor problem, samtidigt med at der er mange problemer, som helt åbenlyst er langt større. Det er f.eks. problemerne med sult og fattigdom i de fattige lande. Eller problemerne med banale infektionssygdom (som er bekæmpet i vores del af verden), men som hvert år koster millioner af menneskeliv i de fattige lande. Set fra et dansk/europæisk synspunkt er sikkerhedproblemet også langt større end CO2- og klimaproblemet. Tilsvarende er problemerne med vold, kriminalitet, narko samt øvrige misbrugsproblemer også langt større og langt alvorligere end CO2- og klimaproblemet her hos os. Man behøver blot se på, hvor mange, som bliver ramt at disse problemer.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående.
Deltag aktivt i debatten Konkret emne i SRP om "Den politiske debat om klima":

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Ideer til emne i EP313-04-2021 01:58
Hjælp! Emne til projektopgave123-03-2020 21:52
SRP - klimaflygtninge119-12-2018 18:00
Klimaaftaler og ulighed - SRP307-12-2016 18:36
SRP-hjælp: COP151314-12-2010 18:15
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik