Husk mig
▼ Indhold

Konkurserne inden for Energisektoren

Konkurserne inden for Energisektoren18-01-2025 11:15
delphiProfilbillede★★★★★
(7708)
Mit debatindlæg om faren ved udbydning med fjernvarme i almindelighed og i særdeleshed i Brønderslev kommune se Link

Solcelledeveloperen Better Energy var for et år siden vurderet til 7 mia. men nu truer konkursen.

Odsherred Forsyning er tæt på konkurs se link Forløbet: I 2021 forbereder ingeniørfirmaet Planenergi fjernvarmeprojektet til 2500 nye brugere i Odsherred Syd, til en samlet pris af 571 mio. Umiddelbart efter den endelige godkendelse af kommunalbestyrelsen November 2022 forhøjer Odsherred Forsyning administrativt anlægssummen til 950 mio. ved at låne i Nordea. I løbet af 2023 skrider projektet yderligere. Først i 2024 er projektsummen steget til 1,3 mia. I løbet af 2024 viser en revision af projektet at nu koster det 1,6 mia. eller 660.000 kr. pr. varmebruger.

Som jeg skriver i indlægget i Nordjyske så er individuel el-varme med solceller på taget langt billigere end fjernvarme, og navnlig drevet frem af højere og højere priser på strøm fra el-nettet.

Forløbet i Brønderslev og Odsherred viser, at der kommer store og betydelige konkurser i varmesektoren, som skatteyderne kommer til at betale. Men lige så vigtig i takt med at borgerne siver til den individuelle løsning, så går fjernvarmeværkerne som sagt konkurs. Herefter kommer en stor gruppe af borgere til at stå uden varme, da den individuelle løsning ikke er praktisk mulig.
Redigeret d. 18-01-2025 11:24
18-01-2025 12:33
delphiProfilbillede★★★★★
(7708)
Det nye fjernvarmeselskab Ollerup, Vester Skerninge og Ulbølle se Link i Svendborg Kommune.

Fra projektsiden link:

165 mio. som skal forrentes af 545 nye brugere, har bestyrelsen sammen med Rambøll regnet sig frem til giver de nævnte varmepriser på 68 øre/KWh.

Lånerapport fra Kommunekredits låneberegner på et 30 årigt lån på 165 mio. https://sandy.kommunekredit.dk/BeregnLaan/Aftalelaan.aspx se link

545 nye fjernvarmebrugere skal altså betale 4.364.949,55 kr. 2 gange årligt. Det betyder at der med moms årligt skal betales 10,912 mio. eller 20.560 kr. pr. bruger årligt bare i rente og afdrag. Yderligere skal brugerne betale for at drive projektet og varmen skal produceres. Varmeprisen ender på den gale side af 30.000 kr, altså langt over de 68 øre/Kwh

Alle burde vidde at det går galt og projektet vil ende med at gå konkurs og skatteyderne i Svendborg kommer til at betale.
Redigeret d. 18-01-2025 12:33
Deltag aktivt i debatten Konkurserne inden for Energisektoren:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Opsang til energisektoren1119-01-2025 10:30
Artikler
Hvilke tiltag så du gerne gennemført inden for energisektoren?
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik