Husk mig
▼ Indhold

Kritik af biler

Side 2 af 2<12
RE: Kabinescooter til sammenligning med bil31-01-2026 12:32
Jakob
★★★★★
(9993)
­

Euro

Jeg ved ikke helt, hvilke micro biler du skriver om, at vi ikke har.
Det virker som noget, vi skal være glade for at undvære.?

Du har en rigtig god pointe angående afgiftssystemets evne til at presse kunderne til at presse industrien til at forbedre holdbarhed og økonomisk reservedelsforsyning.

Min kritik af biler er efterhånden endt med, at jeg er blevet så træt af dem, at jeg overvejer i stedet at købe en 30 km/t kabinescooter.

Men hvilken kabinescooter bør jeg så vælge.?
Har du evt. et forslag og nogle inspirerende tanker om det danske marked for dem.?

­
31-01-2026 16:39
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
God fornøjelse. Vi andre kører i en rigtig bil.
RE: Kina slår et slag for bilsikkerheden05-02-2026 23:59
Jakob
★★★★★
(9993)
­

Hvis man har respekt for penge, så kan biler hurtigt blive alt for dyre og fine.
https://youtube.com/shorts/pkVS8-a8an8?si=p2K3r0FQb1vOu2yD

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/kina-forbyder-skjulte-doerhaandtag-i-elbiler
Fra næste år vil Kina forbyde skjulte dørhåndtag i elbiler.

EU plejer ellers at have travlt med sikkerhed, men denne gang blev de overhalet indenom af Kina.

Hvem skulle have troet, at Kina ville være det første land til at sætte hælene i overfor elektronisk unødvendigt lir.?

Sådan Kina.!

Måske det næste bliver noget med et rat.?
https://youtu.be/O3A1qX5z7E8?si=LgV9PhCc3ODcBv6I&t=212

Når det handler om vigtige funktioner og bilsikkerhed, så bør biler ikke være meget forskellige i forhold til den bil, som alle tog kørekort i.
En airbag kom måske i vejen, men af hensyn til sikkerhed, så burde man nok heller aldrig have synet en bil, som ikke har et rat med et horn i midten.

­
06-02-2026 19:16
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Læs om vedvarende problemer i Kina.

https://klimarealisme.dk/2026/02/01/kinesiske-vedvarende-problemer/
RE: Kinas tilskud til VE....06-02-2026 22:28
Jakob
★★★★★
(9993)
­

Meget stort problem, at Kina giver statsstøtte til VE..?
Enhver vesterlænding har vel lært, at grøn omstilling skal være rentabel, mens den fossile industri derimod skal forgyldes med enorme tilskud - - > USD 1.4 trillion i 2022

Omend der kan være lidt slinger under vejs, så er det på et mindre overfladisk plan faktisk vanskeligt at bortforklare, at Kina angående VE har et bedre og mere bæredygtigt kompas end Vesten. Det kan nok kun være dårlige taberlande, der vil forsøge at nedtale det frem for at hædre det.

­
­
07-02-2026 09:24
Jørgen Petersen
★★★★★
(7748)
Bullshit.

Kul, olie og gas bliver her i Europa beskattet rigtig hårdt. Problemet er således, at i takt med af man udfaser disse brændstoffer, så mangler skatteindtægterne af dem i statskassen.
RE: Økologiske statsindtægter07-02-2026 22:28
Jakob
★★★★★
(9993)
­

Jørgen Petersen skrev:
Bullshit.

Kul, olie og gas bliver her i Europa beskattet rigtig hårdt. Problemet er således, at i takt med af man udfaser disse brændstoffer, så mangler skatteindtægterne af dem i statskassen.

JP's 'seriøse' omsorg for at inddrive penge til statskassen gennem økologiske og adfærdsregulerende afgifter kan man evt. se mere om i dette emne:

Flere afgifter på antiøkologi, tak.!
https://www.klimadebat.dk/forum/flere-afgifter-paa-antioekologi-tak--d7-e4277-s200.php#post_104539

Men hvis det er tilladt at bryde spamrytmen og nærme sig emnet igen, så vil jeg gerne give FDM hele 4 stjerner for præsentationsvideoen af denne franske lækkerbisken:

Citroën ë-C3 – Er Danmarks billigste elbil god nok?
https://fdm.dk/tests/biltest/citroen-e-c3-er-danmarks-billigste-elbil-god-nok

­
RE: EU's krav til nye biler08-02-2026 21:50
Jakob
★★★★★
(9993)
­

­
Citroën ë-C3 – Er Danmarks billigste elbil god nok?
https://fdm.dk/tests/biltest/citroen-e-c3-er-danmarks-billigste-elbil-god-nok
­

Jeg har til min ærgrelse opdaget, at det ikke er den viste model Citroen e C3, der kan trække en anhænger, og så synes jeg nok, at den er for dyr.

Alt det elektriske og avancerede udstyr er som sagt heller ikke noget, som jeg har lyst til at betale for.
Men jeg har fundet dette, som viser, at det nu om dage ikke mere kun er bilproducenternes skyld:

Siden den 7. juli 2024 skal alle nye biler, der indregistreres i EU, som standard have følgende udstyr:

Automatisk nødbremse (AEB): Lovpligtig til at kunne registrere køretøjer og bløde trafikanter som fodgængere og cyklister.
Vognbaneassistent (Lane Keeping Assistance): Lovpligtigt system, der hjælper føreren med at forblive i vognbanen.
Skiltegenkendelse / Intelligent hastighedsassistent (ISA): Lovpligtigt system, der aflæser hastighedsskilte og advarer føreren ved overskridelse.
Fartpilot med begrænser: Selve den adaptive fartpilot er ikke et direkte lovkrav, men en hastighedsbegrænser (der arbejder sammen med ISA) er obligatorisk.
Baksensorer eller kamera: Lovpligtigt system til detektering af personer eller genstande ved bakning.
Træthedsregistrering: Overvåger førerens opmærksomhed.
Sort boks (Event Data Recorder): En enhed, der gemmer data i sekunderne før og efter en ulykke.

Det hele er vist fint nok med mig, hvis det er modulopbygget ekstraudstyr, som det er nemt at tilkøbe og eftermontere til en passende lejlighed.
Efter min sidste fartbøde, så burde jeg måske også pålægges en hastighedsbegrænser.
Men jeg må indrømme, at jeg synes, at EU nu kræver alt for meget dyrt og sårbart udstyr ved generel lov i nye biler, og det virker stærkt hæmmende på min lyst til at købe ny bil.

­
RE: Elkøretøjer - garanti og reservedele14-02-2026 00:12
Jakob
★★★★★
(9993)
­

Garanti

Der tales meget om, at garantien på kinesiske biler er lang og god.
Det er da sikkert også meget juridisk og feminint skarpt, men hvis bilen ofte skal længe på værksted, og det hele falder fra hinanden, når garantien udløber, og reservedele til den tid koster en formue, så det stadig en dårlig bil.
Sådan tror jeg ikke, at det er, men for mig som bilejer er garanti blot ikke det rigtige sted at måle kvaliteten.
Jeg fristes endda til at påstå, at det med hensyn til biler i høj grad kan skade kvaliteten i forhold til prisen at gøre simpel garanti til en konkurrenceparameter.

Reservedele

Det er nærmere kundetilfredsheden blandt bilejere med biler ældre end 10-20 år, man bør holde øje med.
Det er desværre ikke muligt med en helt ny bilmodel i nyt design, og det er et gennemgående problem, som desværre ikke er nyt eller særligt knyttet til elbiler.
Det kan betragtes som kundesegmentets selvskadende adfærd, at alle vil have forskellige farver og en anden helst nyere model end naboens.
Jeg tror, at de færreste har overvejet tilstrækkelig grundigt, hvad det betyder for lagerstørrelse, miljøgriseri og pengepung, når reservedele skal ligge parat til alle modeller og kunne leveres fra dag til dag.
Alle og ikke mindst miljøet betaler en meget høj pris for dette "transportmiddelorgie" i alle regnbuens farver.
Og når vi taler generelt om maskiner fra Kina, så bør man være forberedt på lidt af hvert, og langt fra alle importører er lige seriøse.

Jeg var f.eks. interesseret i et ekstra batteri til en ny kinesisk ATV, hvortil jeg fik dette svar:

Dessvärre säljer vi inte extrabatteri til denna ATV. Vi hoppas att du har möjlighet att hitta det du söker hos en annan återförsäljare som erbjuder liknande produkter.

Så behøver man vist ikke spørge om mere for at vide, at der med hensyn til reservedele er tale om et høj risiko køb.

Her lidt fra AI:

Reservedelsproblematikken

Det er meget almindeligt, at kunder strander med et defekt produkt, fordi forhandleren (eller importøren) enten er:

Gået konkurs: Importører af disse produkter har ofte kort levetid og kan forsvinde fra markedet fra den ene dag til den anden.
Skiftet leverandør/model: Producenten i Kina skifter løbende design og komponenter. Den specifikke reservedel til netop din model, købt for 3 år siden, er måske ikke længere i produktion.
Ikke lagerførende: Forhandlere undgår dyre lageromkostninger ved kun at bestille dele hjem ved behov, hvilket giver lange ventetider.

Det er ikke nødvendigvis, at kunderne venter i årevis på én specifik del, men snarere, at de opgiver at finde den, og produktet ender som affald.

Det er der, jeg pt stadig fornemmer de største danske problemer med den kinesiske bil- og maskinindustri.

For mange produkter er det måske uigenkaldeligt for sent, men i hvert fald for el-køretøjer mener jeg, at der i højere grad er behov for en dansk og evt. EU-politisk smidig håndsrækning end endnu flere udgiftskrævende pålæg.
Som jeg ser det må et løft på dette punkt være i alles interesse.

Der må være grænser for, hvor meget teknisk udstyr man skal pålægges at købe og vedligeholde for at køre en bakke æg hjem over marken. Men man skulle gerne kunne købe reservedele, når maskinen bryder sammen.

­
07-03-2026 19:47
Jakob
★★★★★
(9993)
­

Jeg ville lige tjekke, om man kan købe en Ferrari el-kabinescooter.
Det kan man vist ikke endnu.
Men ser man på deres el-bil, så ligner det også noget, som almindelige mennesker meget tidligt ville skulle tilrettelægge deres pensionsopsparing efter:

https://www.ferrari.com/en-EN/auto/ferrari-luce
https://blog.bilbasen.dk/forste-elektriske-ferrari-hedder-luce-og-her-er-interioret
Interiøret er det første vi ser af sportsvognen - og det er tegnet af tidligere designchef hos Apple.

Mange ved det måske ikke, men rønnebær er sure, og det kan f.eks. dokumenteres, at sådanne biler med stor sandsynlighed reducerer fødselstallet betydeligt.

­
Side 2 af 2<12

Deltag aktivt i debatten Kritik af biler:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Nanoflowcell - biler der kører på saltvand4908-12-2024 11:39
Selvkørende biler vil ændre transport området1331-05-2023 11:26
Salt Lake og elektriske biler014-08-2022 20:55
Kritik af DMI's hjemmeside529-03-2022 21:36
Norske Klimarealister - kritik af "4. Tellus 10"1612-12-2020 02:14
Artikler
Biler
NyhederDato
Slut med konventionelle biler i 205030-03-2011 09:53
Danske biler mere klimavenlige31-05-2010 08:56
95 nye elektriske biler på stort bilshow23-04-2010 06:37
Færre biler i USA for første gang11-01-2010 08:47
Elbiler kan udlede mere CO2 end traditionelle biler31-08-2009 00:25
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik