Husk mig
▼ Indhold

Kronik om økokrig


Kronik om økokrig22-07-2011 08:32
bennohansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(41)
Tillad mig at reklamere for min egen kronik i torsdagens Information, Økokrig – alle krige handler om naturens ressourcer.

Gennem VK-regeringens såkaldt 'aktivistiske' udenrigspolitik deltager Danmark i en række krige efter sigende for at beskytte menneskerettigheder og slå håndfaste slag for demokratiets udbredelse. De fjender, vores soldater er nødt til at dræbe, har valgt os som modstandere, fordi de er grådige diktaturstaters usle håndlangere, rabiate tilhængere af ondskabsfulde religioner eller af andre umoralske grunde. Eller er det nu også hele sandheden?


Teksten handler som sådan ikke om klimaforandringer, men om både klimaforandringers og naturressourcers indflydelse på international politik. Jeg nævner et par af historiens ikke-menneskeskabte klimaforandringer. Og en række af de nævnte emner er direkte skabt eller påvirket af nutidens menneskeskabte klimaforandringer: Hans Ø, Somalia etc. Og mine afsluttende politiske opfordringer har i høj grad med klimaforandringer at gøre.

Håber det kan bruges



Læs min bog Ecowar - Natural Resources and Conflict!
23-07-2011 01:52
kulden-varmenProfilbillede★★★★★
(2597)
Alle krige handler om magt og sex.


RE: Kronikken er nu en bog!07-01-2012 18:35
bennohansenProfilbillede☆☆☆☆☆
(41)
Kronikken i Information var baseret på min blog. Nu har jeg skrevet en hel bog ud fra bloggen!

Dels har jeg gennem-redigeret og systematiseret 4½ års blogging, dels har jeg tilføjet en masse ny research, to eksklusive kapitler og en række semi-fiktive mini-noveller.

"Alle krige udkæmpes om naturressourcer", fortalte en lokal permakultur entusiast mig, da vi kørte hjem fra et besøg i et havefællesskab. Ved at dyrke sine egne kartofler var han på sin egen lille måde med til at fremme fred i verden. "Lidt forenklet", tænkte jeg ved mig selv. Men en interesse var sået.

Ecowar - Natural Resources and Conflict er en bog der sammenfatter mere end fire års fritidsforskning i hans postulat. Sammenhængen mellem naturressourcer og konflikt er opsummeret i fire dele:

- en historisk gennemgang,
- et kig på de aktuelle konflikter påvirket af naturlige ressourcer,
- en oversigt over akademisk forskning
- og endelig en prognose for den fremtidige udvikling.

En naturvidenskab og faktabaseret - ikke en politisk eller religiøst motiveret - tilgang til geopolitik. Krydret med semi-fiktive noveller, hvor du vil møde følgende personer på første hånd:

- en Neanderthal familie 80000 år siden
- en kristen ridder på korstog år 1219
- FNs generalsekretær Dag Hammarskjöld i Afrika år 1961
- George W. Bush og medarbejdere år 2002
- En kenyansk hyrde år 2011
- En urban overlever i den nærmeste fremtid

Beviser måske, hvordan alle krige faktisk udkæmpes om naturressourcer. Eller i det mindste vise, at kun få krige udkæmpes af de grunde, de var undskyldt af.


Mere info på ecowar.eu!




Paperback. 144 sider. På engelsk. Pris kun ca. 85 kr. plus forsendelse - jep, jeg sælger den blot marginalt dyrere end hvad det koster at trykke den. Se forhandlere på ecowar.eu eller køb den af mig personligt.


Læs min bog Ecowar - Natural Resources and Conflict!




Deltag aktivt i debatten Kronik om økokrig:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Klimarealistisk kronik1604-08-2023 13:44
Kronik: Er klimadebatten hysterisk?1918-07-2009 20:13
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik