Husk mig
▼ Indhold

Kummefryser på billig VE-strøm

Kummefryser på billig VE-strøm01-08-2025 19:56
Jakob
★★★★★
(9865)
­

Når strømmen er billigst sættes fryseren automatisk på indfrysning.
Den ekstra kulde, som bliver tilført, vil så forhindre, at fryseren starter, når strømmen er dyr.
Hvor svært kan det dog være.
Kan det skade fødevarerne eller fryseren.
Hvor meget kan spares, og hvordan er de optimale indstillinger.
Det ved jeg ikke endnu.
Men jeg tror på idéen.
Det må være det rigtige at gøre for at hjælpe omstillingen til VE og tilmed en økonomisk fordel, hvor jeg forventer de første år at spare 2-500 kr/år (på landsplan ca. 0,5-1 milliard kr mere i almen privat velstand).
Hvordan det ser ud på længere sigt må danskerne afgøre. Vil man blive hængende i et usundt ønske om kunstige faste priser, der øger gennemsnitsprisen og den årlige el-udgift, eller vil man spille med og købe den billige VE-strøm, når den er på udsalg.
Når danskerne vælger politikere, som ligefrem vedtager ved lov, at der skal være færre landvindmøller i Danmark, så vælger danskerne mindre el-udsalg, og der er derfor ikke meget, som tyder på, at de ønsker at spille med. Ej heller når de tillader politikerne at fortsætte med en statsafgift, som ikke fremmer, men ligefrem vingeskyder borgernes incitament til at gå på el-udsalg. Og danskerne tillader også fortsat politikerne at undlade at udbygge el-nettet, så tariffer i stigende grad også udhuler incitamentet til at gå på el-udsalg.
Det er skammeligt, at VE på den måde chikaneres, og der er mere travlt med at bygge motorveje. Men det er værd at bemærke, at dette spildte potentiale er en form for undertrykkelse, der styres af reaktionære politiske virkemidler, og som danskerne har mulighed for at gøre op med.

Min fryser har en indfrysningsknap, som lyser, når den er trykket ind.
Jeg går ud fra, at det er en simpel slutte-kontakt.
Min plan er så at parallelforbinde et relæ med kontakten:

----------|-------------|-----------
Indfryskontakt Relæ
----------|-------------|-----------

Altså blot sådan, at foruden med kontakten, så kan indfrysningen nu også startes med et relæ, når det aktiveres.

Aktiveringen af relæet skal i mit tilfælde kontrolleres af en Linux laptop med et USB-kort til formålet, men det kunne også gøres med andre automatiseringssystemer eller såmænd et simpelt tænd/sluk-ur med relæ.

Kunne der styres på andre parametre end indfrysning on/off.?
Ja bestemt og nemt. Man kunne f.eks. vælge at slukke for fryseren i de dyreste timer.
Jeg har valgt indfrysningsknappen, fordi jeg skønner, at det er en sikker metode i den forstand, at selvom styringen fejler grelt, så vil det med meget stor sikkerhed ikke tø fryseren op.

Og så må det vist være nok med den rundbordsdiskussion.
Ud til den gamle Wasco og rykke panelet af for at montere ledninger.
Men hvad er nu det.... kontakten har tre farver ledninger monteret på tre stik...
Blå, brune og en sort.
Hvad gør man så.?
Det må du nok hellere tale med din Klimabevægelse om.

­
Tilknyttet billede:

06-09-2025 15:48
Euro
★★★★☆
(1643)
Jeg ved egentligt godt du helst er fri for at jeg kommenterer, men jeg tror du overser hvornår det er din fryser bruger strøm. Har du en moderne fryser så er den godt isoleret, og mister praktisk talt ikke kulde så længe den er lukket. Dvs. det er hver gang du åbner fryseren den bruger strøm, og så kan man begrænse strømforbruget generelt ved at fjerne is på siderne.

Men jeg tror ikke du kommer til at spare meget ved dit besvær, men hvis du vil have dit problem løst, så sæt et simpelt tænd og sluk ur på fryseren, den er vel på 220v(?). Lad den tænde mellem kl 1 og 6 om natten. Og måske igen mellem 12 og 15. Jeg tror ikke en fryser varmes op ved at den slukkes i perioder, temperaturen stiger ikke med 1 grad, og sel når du åbner fryseren vil luften fryse hurtigt igen når der lukkes.

Men det er faktisk sjovt at se den måde du griber opgaven an på, men jeg tror det må være hele processen du nyder, når du arbejder med dit projekt...
09-09-2025 07:37
Jakob
★★★★★
(9865)
­

Jeg synes, at du skal tage kontakt til din klimabevægelse.
Jeg er sikker på, at den vil være utrolig lydhør i den situation, du står i.

Er det okay, godt. Hej hej... :-)

­
09-09-2025 14:45
Euro
★★★★☆
(1643)
Jeg troede det var dig der prøvede at finde en løsning på dit problem, det bliver ikke til mit problem ved, at jeg fortæller dig løsningen.

Og jeg undskylder for det kan nok godt betale sig, selv om det er små penge. Men hvis fryseren bruger 800watt i døgnet og de 12timer er billige til 40øre og de øvrige 12 timer koster 1,20kr, så kan du jo rent faktisk spare 80øre dagligt eller 300kr. per år.

Det er vel ikke helt skidt at købe et ur til 100kr. som er sparet hjem efter 3 måneder.

Om du vil købe et ur er jo ikke relevant, jeg fortæller det blot for at andre kan tage ved lære...men du har jo dog lidt ære af at have startet tråden, fordi du ser det som et problem, og det er det måske også...

Deltag aktivt i debatten Kummefryser på billig VE-strøm:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Dyr strøm i Danmark10013-12-2025 08:44
Ny måde at lave billig hydrogen på622-11-2025 22:33
Ustabil strøm fra sol og vind er umulig at integrere8211-11-2025 22:33
En folkesport at spare penge på strøm.!8518-05-2025 21:45
Det er et politisk valg om vindenergi skal være billig502-05-2025 15:52
Artikler
Oprettelse af VE-Rådet 1991
Prøvestationer for VE og information om VE
VE-Initiativudvalg i Teknologirådet 1980
NyhederDato
Bakterier kan skabe klimavenlig strøm25-05-2011 07:31
Elbiler får strøm på farten01-11-2010 06:18
Drager skal skaffe billig strøm fra 10 km's højde25-05-2010 08:22
Grøn strøm ud af mørket29-04-2009 06:09
Billig olie lammer den grønne revolution06-01-2009 07:45
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke

Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik