Husk mig
▼ Indhold

Lever vi i en boble?


Lever vi i en boble?22-02-2016 19:13
Zeus
☆☆☆☆☆
(14)
Vi laver små ligegyldige klimatiltag der forslår som en skrædder i helvede. Vi har haft 9 måneder i træk, der alle har slået varmerekord, den ene efter den anden.

Men vi render rundt i vores fornægtelse og taler om terror og andre ligegyldige som vor tids vigtigste problemer.

Da vi skulle bekæmpe Hitler under WWII var man nødt til at lægge alt andet til side. Der nyttede det ikke noget, hvis Churchill havde sagt: Uha det koster et par hundrede arbejdspladser, eller et par promille vækst og tab af konkurrencekraft. Nej, der skal en indsats til, der står mål med problemet. En MASSIV indsats. Også selvom det kræver ofre nu og her.

Men hvad skal der til? Hvordan får vi folk med på tankegangen?
23-02-2016 17:42
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Zeus

Din argumentation forudsætter, at der er en klimakatastrofe under opsejling. Det er der bare ikke rigtigt noget som tyder på.

Det forhold at der evt. bliver lidt varmere på sigt, er ikke en katastrofe. Varme er som udgangspunkt en fordel og ikke en ulempe. Kig engang på verdenskortet og se hvor menneskerne bor. Så vil du hurtigt observere, at der generelt bor mange folk hvor det er varmt og frodigt og kun få hvor det er koldt og goldt. Prøv f.eks at sammenligne Kina og Indien på den ene side med Sibirien på den anden side. Resultatet taler for sig selv.

Her til kommer så, at denne klode langsomt men sikkert bliver grønnere og grønnere og tilsvarende mere frodig. Det er en udvikling som vi skal være glade for. Denne udvikling hænger som bekendt nøje sammen med AGW og et dertil hørende højere CO2-indhold i atmosfæren.
01-03-2016 17:47
Zeus
☆☆☆☆☆
(14)
Det interesserer mig som psykologisk fænomen, at der findes holdninger som Jørgen Pedersens. Hvad nærer disse holdninger? Hvad foregår der inde i en hjerne som disse? Vi er nødt til at forstå benægtelsen og mekanismerne bag den for at kunne komme videre.
01-03-2016 17:49
Zeus
☆☆☆☆☆
(14)
Siden hvornår har mange mennesker/stor overbefolkning i øvrigt været et mål for succes?!
01-03-2016 21:43
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
@ Zeus

Hvis du virkelig er interesseret i at forstå hvordan jeg f.eks. tænker, så skal du tage udgangspunkt i hvad jeg konkret skriver. Sålænge du systematisk kalder mig om mine ligesindede for benægtere, så kommer du aldrig til at forstår os.
02-03-2016 00:36
Boe Carslund-Sørensen
★★★★★
(2942)
Vi laver små ligegyldige klimatiltag der forslår som en skrædder i helvede. Vi har haft 9 måneder i træk, der alle har slået varmerekord, den ene efter den anden.

Men vi render rundt i vores fornægtelse og taler om terror og andre ligegyldige som vor tids vigtigste problemer.

Da vi skulle bekæmpe Hitler under WWII var man nødt til at lægge alt andet til side. Der nyttede det ikke noget, hvis Churchill havde sagt: Uha det koster et par hundrede arbejdspladser, eller et par promille vækst og tab af konkurrencekraft. Nej, der skal en indsats til, der står mål med problemet. En MASSIV indsats. Også selvom det kræver ofre nu og her.

Men hvad skal der til? Hvordan får vi folk med på tankegangen?


Zeus

Hvem tror du, at klimatiltagene, uanset hvor små de eller ineffektive de end måtte være, skal hjælpe, eller hvis man tror på klimaguruerne redde ?

Hvis du gætter på menneskene - så tager du ikke helt fejl.

Det interesserer mig som psykologisk fænomen, at der findes holdninger som Jørgen Pedersens. Hvad nærer disse holdninger? Hvad foregår der inde i en hjerne som disse? Vi er nødt til at forstå benægtelsen og mekanismerne bag den for at kunne komme videre.


Hvad med det modsatte psykologiske fænomen - altså at der findes holdninger, der i deres selvglæde over troen på, at der ikke findes andre forklaringer end at menneskene påvirker klimaet på kloden - og dermed benægter, at "benægterne" kunne have ret ? Måske fordi mange føler sig tryg i flok men usikker alene ?

Siden hvornår har mange mennesker/stor overbefolkning i øvrigt været et mål for succes?!


For menneskeheden er mange mennesker et succeskriterie - og vi må ikke glemme "lederne", hvis indflydelse vokser med antallet af støtter.
02-03-2016 01:07
Morten Riber
★★★★★
(2298)
Siden hvornår har mange mennesker/stor overbefolkning i øvrigt været et mål for succes?!


Hvor har du fundet den målsætning, og hvem har sat det op? Jeg forbinder det ikke med noget skeptiker synspunkt, som det er udtrykt i citatet. Det nogle af os ser som en god udvikling er den hvor velstanden gennemsnitligt hæves. Sådan en udvikling fører typisk med sig at der fødes færre børn pr. fødedygtig kvinde. Gennemsnitslevealderen stiger, da børnedødeligheden falder drastisk og befolkningen bliver sundere. På grund af den længere levealder falder befolkningstallet ikke så voldsomt i starten, men hen af vejen vil de slå igennem at på befolkningstallet, når der ikke fødes meget få børn, som fx her i Danmark, hvor et par i gennemsnit får langt under 2 børn i gennemsnit. En sådan udvikling er en god udvikling for kloden, samlet set. Menneskeheden ville uddø, hvis den galt hele verden.
04-03-2016 18:24
Zeus
☆☆☆☆☆
(14)
Boe Carslund-Sørensen skrev:
Hvad med det modsatte psykologiske fænomen - altså at der findes holdninger, der i deres selvglæde over troen på, at der ikke findes andre forklaringer end at menneskene påvirker klimaet på kloden - og dermed benægter, at "benægterne" kunne have ret ? Måske fordi mange føler sig tryg i flok men usikker alene ?

Du har misforstået noget. Det er jer, der er i flok, og os der råber vagt i gevær, der står alene. Det kan du da bare se ved at kigge ud af vinduet. Ingen har fokus på klima. Deraf titlen "LEVER VI I EN BOBLE?".

For menneskeheden er mange mennesker et succeskriterie - og vi må ikke glemme "lederne", hvis indflydelse vokser med antallet af støtter.

Der er en grund til, at der findes et ord som OVERBEFOLKNING. Mange mennesker er ikke et succeskriterie, hverken for kloden eller menneskeheden. Det har mange fundet ud af, heraf Kina for flere årtier siden.
04-03-2016 18:27
Zeus
☆☆☆☆☆
(14)
Morten Riber skrev:
Siden hvornår har mange mennesker/stor overbefolkning i øvrigt været et mål for succes?!


Hvor har du fundet den målsætning, og hvem har sat det op?

Det har Jørgen Petersen:
Varme er som udgangspunkt en fordel og ikke en ulempe. Kig engang på verdenskortet og se hvor menneskerne bor. Så vil du hurtigt observere, at der generelt bor mange folk hvor det er varmt og frodigt og kun få hvor det er koldt og goldt.
04-03-2016 19:26
Jørgen Petersen
★★★★★
(4852)
Mange mennesker er selvfølgelig ikke et succeskriterie i sig selv.

Mange mennesker på et givent område, er derimod et godt bevis på, at livsbetingelserne i dette område har være gunstige igennem århundreder. Måske endda i årtusinder.




Deltag aktivt i debatten Lever vi i en boble?:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Hvad forgår der, er det mig der er dum eller er bare den verden vi lever i.327-12-2019 20:55
Et lille bitte boble marked.617-11-2018 18:55
Artikler
The Copenhagen Accord lever! (Lidegaards Klumme, februar 2010)
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik