Husk mig
▼ Indhold

Lokale klima kaffeklubber


Lokale klima kaffeklubber18-11-2014 22:55
ole nielsen
☆☆☆☆☆
(1)
Jeg på på falster i hus og 57 år gammel og farfar. Jeg vil gerne starte lokale kaffeklubber over hele landet.....for at gøre noget aktivt mod klimaforandringerne.....
Vil du være med til at hjælpe mig til at starte disse lokale kaffemøder i private hjem op ville jeg blive glad
Venlig hilsen
Ole Nielsen
28911415
19-11-2014 00:07
Kosmos
★★★★★
(5370)
Jeg på på falster i hus og 57 år gammel og farfar. Jeg vil gerne starte lokale kaffeklubber over hele landet.....for at gøre noget aktivt mod klimaforandringerne.....

- 'klimaet' er et overordentligt komplekst og dynamisk system, som til alle tider har været og altid vil være under forandring, så 'at gøre noget aktivt mod klimaforandringerne' giver reelt ingen mening!

Forestil dig for en kort stund (ca. fire minutter) at du kunne dividere din alder med tre... og se denne fortrinlige video!


(Den ser iøvrigt sjovt nok ud til at være uploadet selvsamme dag, som Climategate blev afsløret).
19-11-2014 09:52
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
@ Ole Nielsen
Jeg er enig med Kosmos klimaet er,og har altid været under forandring,men jeg vil da gerne vide om du har et koncept hhv. en handlingsplan for din mission?
22-11-2014 10:09
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Ole Nielsen: det er et rigtigt godt initiativ, og jeg er sikker på, at hver enkelt af os kan bidrage væsentligt til co2 reduktioner også gennem, at vi taler sammen om hvad vi gør, for at bringe forbruget ned. Det kan gøres uden de store omkostninger med de første mange tons. Har selv skruet ned med omkring 10 tons co2 det sidste år blot ved omtanke og rettidig omhu. Så jeg hylder dem, der handler istedet for at snakke. Jeg bor ikke i dit område, men held og lykke med din kaffeklub :-)
Kommenterer normalt ikke på noget, der kører under dæknavn men "Kosmos": hvad vil du opnå ved at lade en lidt nervøs klimaforsker fortælle, at grønlands indlandsis ikke smelter over night? Mon ikke vi efterhånden er så oplyste om konsekvenserne, at de fleste i hvert fald allerede temmelig præcist ved hvilken vej det går?
22-11-2014 10:54
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Hej Mikael Obelitz.

At have fået noget at vide rigtigt mange gange er ikke nødvendigvist det samme som at være "oplyst".
Og din vurdering at du og i "ved temmeligt præcist hvilken vej det går" mere en antyder at du er ny i klimadebaten og generelt "ved" hvad mainstream medier pt. fortæller.

Fortæl mig et eller andet du tror du ved om klimaet, og så vil jeg sagligt fortælle dig hvordan emnet ser ud fra den anden side af debaten.
Skal lige fortælle: Jeg har aldrig støttet op om nogen populære konspirationsteorier, ligger centralt politisk, uddannet biokemi civ ingeniør fra DTU, har "ordinært" job som software ingeniør på snart 17´ende år. => Jeg kan godt lægge 2 og 2 sammen skulle jeg mene. Og idet jeg har løftet sten i klimadebaten de sidste 7 år er jeg blevet 100% overrasket over hvor ekstremt svagt dem der hepper på CO2-farligheden faktisk står. Og på den baggrund føler jeg mig nødsaget til at gøre hvad jeg selv kan for at stoppe den skræmme kampagne der går ud over alle mennesker i en grad vi ikke kan måle. Så nu kender du også min motivation.
Redigeret d. 22-11-2014 11:07
22-11-2014 14:26
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Hej Frank Lansner, jeg har set lidt rundt omkring på klimadebat.dk og kan se, at det fungerer som på ingeniørens ing.dk. Dvs mange indlæg, men fagligheden er ikke altid helt i højsædet - som videoen ovenfor. Jeg ønsker derfor ikke at indgå i en offentlig diskussion om fagområder, der ikke er mit speciale - jeg krummer tæer, når jeg læser, hvad andre udtaler offentligt om mine fagområder. Jeg er enig i, at medierne kører rundt med os på alle områder, men det er der intet nyt i - sådan har det altid været også før klimadebatten. Så jeg lytter til de forskere, der forsøger at nå frem til den bedst mulige forklaring, konsekvens og handler ud fra det - dvs. skruer ned for blusset uden at det dog påvirker min dagligdag nævneværdigt.
I og med at du præsenterer dig med, at du omtaler klimaheppere, skræmmekampagner, så er jeg allerede stået af - jeg er ikke skræmt, ønsker ingen kampagner, heppere, jubelidioter :-), men handler ud fra den store mængde af input, som efterhånden er offentliggjort omkring konsekvens vores co2 udledning.
Med det vil jeg ønske dig en rigtig god dag.
22-11-2014 16:16
Frank Lansner
★★★★★
(5727)
Mikael, tak for et sobert indlæg.
Det er fint at du ikke personligt er skræmt eller måske på nogen måde føler at den megen snak om en dyster "klima-fremtid" generer dig, men det er langt fra alle der på den måde ikke lader sig mærke af hvad jeg kalder en skræmmekampagne uden forbindelse til virkeligheden. Og ja, sidstnævnte står jeg klart ved efter at have gravet grundigt i tingene i årevis.

Mange er faktisk meget bekymrede for deres og deres børns fremtid og det er et problem. Det er ligeledes et problem at den vestlige verden systematisk bilder den 3´ie verden ind at en stor del af deres problemer skyldes vestlige lande og at vi derfor står i gæd til dem. Det har ikke meget med "forsigtighedsprincip" at gøre.

Forskere der rent faktisk forholder sig til Solens eller CO2´s rolle er iøvrigt ikke så enige som du tror. Eksempeltvis er det ikke mit indtryk at de danske DTU forskere der ser på Solens rolle skulle hælde til at Solen kun har marginal betydning. Det er om noget snarere den anden vej disse forskere ser på tingene. Astronomi-forskeres vurdering er vigtig fordi centrale argumenter for tro på CO2 effekt hviler på at Solens ikke skulle have en stor rolle.

Mange forskere der udtaler sig global opvarmning tager for givet at CO2 er synderen, men har ikke dette som fagområde. Det kan være Forskere der arbejder med Isbjørne eller regnskove you name it. Men de har faktisk ikke kompetance for at udtale sig om en evt. menneske-rolle i forbindelse med global opvarmning.

Bedste hilsner, Frank
Redigeret d. 22-11-2014 16:18
23-11-2014 00:54
Kosmos
★★★★★
(5370)
hvad vil du opnå ved at lade en lidt nervøs klimaforsker fortælle, at grønlands indlandsis ikke smelter over night?

- jeg har svært ved at se, hvilken betydning hr. Steffensens mulige 'nervøsitet' skulle have for budskabet!?
Jørgen Peder Steffensen står på en ganske solid forskningsmæssig platform, han er bestemt en af vore (/Verdens) pionerer vedr. iskerneforskning:

På Københavns Universitet er der ni forskere, som har gjort sig fortjent til en plads i ScienceWatch's rapport. En af dem er isforsker ved Niels Bohr Institutet (NBI) professor Dorthe Dahl-Jensen - som kan opleves live ved festivalen Science in the City, der finder sted i denne uge i København.
De øvrige på listen er professor Lars Juhl Jensen, NNF Center for Protein Research; adjunkt Søren Gøgsig Faarup Rasmussen, Institut for Neurovidenskab og Farmakologi; Matthias Bigler, tidligere tilknyttet NBI; lektor emeritus Sigfus Johann Johnsen, som før sin død var ansat ved NBI; lektor Jørgen Peder Steffensen, NBI; professor Torben Hansen, NNF Center for Basic Metabolic Research; professor Jesper Velgaard Olsen, NNF Center for Protein Research...
(min kursivering)

Hvis du ikke lige fangede bundlinien til de attenårige, får du den her:

Der er gået selvsving i klimaet.
En klimaforandring kan være positiv.
Se frem mod fremtiden med håb.
Jorden går ikke under i overmorgen


God søndag!

Redigeret d. 23-11-2014 00:55
23-11-2014 16:01
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Det må da siges, at være en "kosmisk" belæring :-).
Emnet var, hvad kan jeg gøre, for at nedsætte mit CO2 forbrug, og vupti, så går jorden ikke under i overmorgen.
Men for at komme tilbage til emnet, så er der gang i mange, mange aktiviteter: biogaskonvertering til naturgasnettet, bedre udnyttelse af vindmøllestrømmen, energioptimering i virksomheder mm.
Som borgere kan vi også deltage i omstillingen ved at betragte vores forbrug af CO2 og finde ud af, hvor det giver fornuft, at bidrage. Som et eksempel, så har jeg reduceret familiens årlige CO2 udslip med 3-4 tons ved at skifte min gamle benzin polo ud med en ny diesel polo, vi kører 50.000 km pr år. Brændstofbesparelsen er 10-15.000 DKK/ år.
Et andet eksempel: jeg udskiftede al halogen og sparepærer med LED pærer, overraskende ser det ud til at give omkring 0,2 t CO2/år eller omkring 800 kWh/år. Det kostede omkring 3.000 DKK i pærer. Der er masser af muligheder, men det er individuelt, hvor der kan sættes ind.
23-11-2014 16:43
Kjeld Jul
★★★★★
(3888)
@ Mikael Obelitz

Når man læser medierne,ser tv og hører nogle politikere og klimatologer udtale sig om klimatruslen,kan man godt få det indtryk at Jordens undergang er nær og at udskiftningen af pærer og bil ikke mere har nogen betydning- derfor er sentensen da relevant.
23-11-2014 17:23
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
Mikael Obelitz skrev:
Det må da siges, at være en "kosmisk" belæring :-).
Emnet var, hvad kan jeg gøre, for at nedsætte mit CO2 forbrug, og vupti, så går jorden ikke under i overmorgen.
Men for at komme tilbage til emnet, så er der gang i mange, mange aktiviteter: biogaskonvertering til naturgasnettet, bedre udnyttelse af vindmøllestrømmen, energioptimering i virksomheder mm.
Som borgere kan vi også deltage i omstillingen ved at betragte vores forbrug af CO2 og finde ud af, hvor det giver fornuft, at bidrage. Som et eksempel, så har jeg reduceret familiens årlige CO2 udslip med 3-4 tons ved at skifte min gamle benzin polo ud med en ny diesel polo, vi kører 50.000 km pr år. Brændstofbesparelsen er 10-15.000 DKK/ år.
Et andet eksempel: jeg udskiftede al halogen og sparepærer med LED pærer, overraskende ser det ud til at give omkring 0,2 t CO2/år eller omkring 800 kWh/år. Det kostede omkring 3.000 DKK i pærer. Der er masser af muligheder, men det er individuelt, hvor der kan sættes ind.


Jeg har også en lille dieseldrevet mikrobil, som kører langt på literen, men den ekstra partikeludledning fra dieselbiler, som i øvrigt er en ikke uvæsentlig bidragyder til global opvarmning (black carbon), er skadelig for helbredet. Jeg ville egentlig hellere udlede lidt ekstra CO2, som jeg ikke betragter som nogen væsentlig trussel for hverken mennesker eller kloden i øvrigt, men den er billigere i drift, og det er jo heller ikke uvæsentligt.
23-11-2014 17:42
Kosmos
★★★★★
(5370)
Emnet var, hvad kan jeg gøre, for at nedsætte mit CO2 forbrug

- det var dit emne; trådens emne var "at gøre noget aktivt mod klimaforandringerne.....".

Iøvrigt er det vel din CO2 udledning, du ønsker at nedbringe?
23-11-2014 20:45
N A Nielsen
★★★☆☆
(991)
Dieselmotorer udleder "black carbon" som bidrager til global opvarmning foruden de negative virkninger af små sodpartikler for helbredet
23-11-2014 21:51
Mikael Obelitz
★★★☆☆
(992)
Tak for den interessante oplysning om diesel motorer, n.a.nielsen, det er en speget affære, at ville kloden og vore efterkommere det godt (suk).




Deltag aktivt i debatten Lokale klima kaffeklubber:

Husk mig

Lignende indhold
DebatterSvarSeneste indlæg
Når lokale 2019 landvindmøller ønskes opstillet028-09-2019 08:14
Støv og partiklers fordeling, total masse og volumen, der lander fra luften alle lokale steder i Danmark.513-06-2018 17:10
Lokale kaffeparty-møder305-12-2013 08:48
NyhederDato
Klimaet vil ændre lokale madkulturer24-11-2010 07:30
Schwarzenegger: De lokale må føre an18-11-2010 10:33
▲ Til toppen
Afstemning
Hvordan vil Coronakrisen påvirke klimadebatten?

Mindre opmærksomhed om klima

Ingen større påvirkning

Øget opmærksomhed om klima

Andet/Ved ikke


Tak for støtten til driften af Klimadebat.dk.
Copyright © 2007-2020 Klimadebat.dk | Kontakt | Privatlivspolitik